Typecursus voor basisschoolkind

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tupp, 8 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    We zijn bij de start van het schooljaar weer overspoeld met folders over typecursussen. Ik vind het een belangrijke vaardigheid. Maar vaak hebben ze het over 5 keer per week minimaal een kwartier. Dat lijkt weinig, maar in de praktijk is het toch wel een flinke investering.
    Bovendien vind ik de prijzen èn de tijdsduur van die cursussen erg ver uiteenlopen.

    Wie heeft er ervaring met een kind op typecursus en kan er wat meer over vertellen? Wat werkte fijn en wat vind je juist minder prettig?
     
  2. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.446
    2.143
    113
    #2 nijn37, 8 sep 2019
    Laatst bewerkt: 8 sep 2019
    Op de school van onze kinderen krijgen ze in groep 7 typecursus. Door omstandigheden heeft de groep van onze dochter het vorig jaar in groep 8 gedaan i.p.v. groep 7. Ze kregen er dus op school tijd voor, maar de ervaring was dat ze er thuis ook tijd aan moesten besteden. En dat gaf al best wat strijd toen. Het speelde ook wel mee dat de methode niet de fijnste was. Thuis heeft ze een keer een proefles van typetopia (volgens mij) gedaan en die vond ze veel leuker / fijner. Maar het kost inderdaad echt een flinke investering qua tijd. En zal niet altijd leuk zijn, ook bij de leuker gebrachte cursussen. Dus als ouder zul je daar soms best achteraan moeten zitten. Maar ik heb dus niet echt een tip voor een fijne typecursus. De typecursus die ze bij ons op school hebben gedaan, is die van Ambrasoft (was voor het eerst, voorheen deden ze blijkbaar een andere). Ik vermoed dat die niet privé te verkrijgen is, maar zo wel dan raad ik die dus niet aan.

    Wel vind ik dat ze er echt baat bij hebben. Zeker als ik zie hoeveel dochter nu op de middelbare op de laptop moet doen.
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Mijn dochter heeft Picatypen gedaan en momenteel doet mijn zoon het.
    Het bevalt prima. Soms wat saai, dat is leren typen hoe je het wendt of keert toch, maar ze hebben allebei weinig aanmoediging nodig (gehad). https://www.picatypen.nl/
     
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Donald Duck typen schijnt heel erg leuk te zijn, wij zijn van plan om mee te starten.
     
  5. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier 2 jaar geleden ook Picatypen gedaan. Voor die 39 euro wilde ik dat wel proberen met de oudste (toen in groep 6) . Het is sowieso véél leuker dan vroeger! Maar het blijft natuurlijk saai als je iedere dag moet. Maar ze maken het zo leuk mogelijk -interessante filmpjes, leuke quiz en de opzet als zijnde 'een wereldreis' --> ik ga morgen naar frankrijk mama!
    Dochter typt prima nu - ze is wat slordig - maar typt ook niet heel vaak. We hadden het misschien wat beter moeten onderhouden ;) maar ze typt in elk geval blind en met 10 vingers op redelijk tempo en ontspannen.
    Dus de jongste is deze week ook begonnen.

    Ik vind het overigens wel pittiger dan bij mij vroeger, ik begon met 2 letters: J en F - bij Pica (en misschien ook anderen?) beginnen ze met 8 letters! Ook wel gelijk leuker: Met die 8 letters kun je gelijk al kleine woordjes typen. En de 9e letter is de 'e' - dus helpt ook wel ;) . Maar ik ben positief en bij twijfel zou ik zéker de gok nemen voor die 39 euro!

    Oudste had op het laatst trouwens -toen ze toch weer heel onzeker werd (faal angst!) - via de chat contact met een medewerker en dat hielp haar enorm! En nu ze dus in groep 8 zit en 6 (korte) boekverslagen moet maken is het ook heel fijn dat ze blind kan typen.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  6. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Picatypen, ik zal daar zeker naar kijken, de prijs is iig vriendelijk ;)
     
  7. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.360
    1.743
    113
    Onze zoon heeft vorig jaar in groep 6 een typecursus via de Typetuin gedaan.
    Daar zaten een aantal klassikale lessen na schooltijd bij en dus thuis flink oefenen.

    Onze zoon had een aangepaste normering ivm ASS en CP.
    Juist om de CP hebben we hem de typeles laten doen.
    Hij slaagde in 1 keer voor zijn examen
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Mijn dochter heeft dyslexie en daarom viel Ducktypen af. Ik las dat dat bij dyslexie nogal frustrerend kon werken. Typtopia vonden ze ook leuk (overal proeflessen van gedaan), maar dat vond ik te prijzig.
     
  9. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Ik ben erg tevreden over Picatypen. Misschien niet zo flitsend als een aantal anderen, maar het gaat toch om het typen. En niet duur!
     
    Amarens vindt dit leuk.
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    We zullen in ieder geval van picatypen eens een proefles doen dan. En ik zal toch ook eens bij Ambrasoft kijken. Ik ben juf en wist niet eens dat zij een cursus hebben. Maar veel van ambrasoft is (voor ouders) gratis. Als die typecursus gewoon bij Ambrasoft in het pakket zit dat we als school toch al afnemen, is dat natuurlijk toch wel interessant.
     
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier gaat het via school in groep 6. Ze gebruiken Typeworld.
     
  12. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Oeps....verkeerde forum.
     

Deel Deze Pagina