Uit elkaar, wat te regelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 8 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Kan iemand mij wat praktische tips geven over hoe ik alles goed kan regelen en vooral: waar te beginnen?

    Achtergrondinformatie:
    Wij zijn getrouwd, hebben een koophuis (waar we beide niet zullen blijven wonen) en 3 kinderen.
     
  2. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.502
    113
    Wat een verdrietig nieuws :(
    Sterkte!
     
  3. Ziggi

    Ziggi Bekend lid

    8 feb 2017
    790
    217
    43
    Vrouw
    Als het lukt, zou ik een mediator inschakelen, die maakt dan samen met jullie een ouderschapsplan en regelt de verdeling.

    Denk aan eventuele inschrijving voor een huurhuis etc.

    Benader een makelaar voor de verkoop (maar ik zou eerst alles rondom de kinderen goed regelen).

    En natuurlijk heel veel sterkte in deze tijd..
     
  4. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Jeetje, ik schrik hier van. Je had onlangs nog een positieve test in handen toch. En een jonge baby. Wil even zeggen dat ik het heel erg voor je vind dat nu je relatie kennelijk mis is gelopen.

    En advies...ik zou in ieder geval zorgen dat belangrijke papieren gekopieerd worden zodat je daar altijd de beschikking over hebt.
    En ik weet niet hoe de verstandhouding nu is, maar je kunt samen een mediator inschakelen, maar als jullie contact erg verstoord is dan zou ik zelf een advocaat inschakelen.

    De tijd om een huis te verkopen is nu gunstig, dus ik zou het dan zo snel mogelijk in de verkoop zetten. Mensen betalen nu de hoofdprijs voor een huis.

    Verder weet ik niet hoe je met jouw inkomen zit, of je daarmee iets kunt kopen, of dat je wil gaan huren.
    Wachtlijsten voor sociale huur zijn vaak lang. Particulier huren is vaak duur.
     
  5. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Hoe gaan jullie de scheiding regelen? Allebei een advocaat of samen een advocaat?

    Ik lig ook in scheiding, wij hebben uiteindelijk (na heel veel ellende) gekozen voor mediation.
    Tijdens de gesprekken komt aan bod wat er geregeld moet worden. Bij ons hebben we het over de zorg/omgang kinderen, hoe met elkaar omgaan, alimentatie, woning, verdeling spullen/geld en het pensioen.

    Er komt best veel bij kijken. Zijn jij en je ex oké met elkaar? Kunnen jullie hier goed over praten?
     
  6. Juul76

    Juul76 Bekend lid

    20 nov 2006
    768
    297
    63
    Als eerste: veel sterkte!

    Mijn belangrijkste tip is: bel zo snel mogelijk een mediator, ook als jullie nog gewoon door één deur kunnen. Een mediator is er zeker niet alleen als je ruzie hebt ofzo, maar helpt je ook gewoon met praktische zaken zoals convenant, ouderschapsplan en het indienen daarvan bij de rechtbank. En hoewel wij goed uit elkaar gegaan zijn, zijn er altijd dingen waar je het niet over eens bent (zeker Als er al een nieuwe partner in beeld is die er ook nog wat van gaat vinden). Een onafhankelijke adviseur is dan heel fijn.
    Een mediator gaat voor het beste voor beiden, in redelijkheid, en vooral het beste voor de kinderen (wat dus níet is om de ander financieel uit te kleden, wat een advocaat wél vaak doet).

    Verder: blijf met elkaar praten als het enigzins kan. Zoek uit hoe het met jullie pensioenen zit (Ik heb bijv mijn recht op mijn ouderdomspensioen gebruikt om hem uit te kopen en ik in het huis kon blijven. )

    Sterkte!
     
  7. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wat ik als tip heb mits je gewoon kan praten met elkaar.

    Alles wat jullie willen op papier zetten en dan naar de mediator of advocaat.
    Ik heb toen alles aangeleverd bij het eerste gesprek. De advocaat heeft alles uitgewerkt en ingediend. Was binnen 2 maanden gescheiden.
     
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Ik ken niets van scheiden maar hoop dag jullie er samen uitkomen.
    Ik zag u onlangs nog schrijven in het huizentopic en jullie gingen mss een bod doen, dus wss is het allemaal nog heel vers.
    Sterkte.
     
  9. Juul76

    Juul76 Bekend lid

    20 nov 2006
    768
    297
    63
    En spreek met elkaar af: de ander is de vader/moeder van je kind en je hebt hoe dan ook de rest van je leven met elkaar te maken. En je ex is 1 van 2 belangrijkste personen in het leven van je kinderen, en alleen daarom al verdient hij/zij respect (situaties met misbruik/mishandeling is een ander verhaal natuurlijk). Ons doel is dat als de kinderen eindexamen doen daar samen te zitten en dat als ze het huis uit gaan zeggen: "pap, mam, jullie hebben het goed gedaan met ons zo, ook al zijn jullie uit elkaar gegaan".

    Dat beeld hou ik maar voor ogen .
     
    Mamalove2014, femkes, NiVa0230 en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83

    Fijn is dat hé. Hier dezelfde insteek. Ik kom bij mijn ex over de vloer en andersom ook. Verjaardagen doen we samen En bijzonderheden ook. De kinderen (met name de oudste) zeggen nu al dat ze het fijn vinden dat we dat zo doen.
    Hij is mijn ex maar ook een vriend. Dus zolang als we dit zo kunnen doen Met nieuwe partners ben ik tevreden
     
  11. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Wat hierboven al wordt gezegd: een mediator is heel fijn.

    Kijk ook alvast of je kunt scheiden van tafel en bed bij de belastingdienst. Dan heb je eventueel recht op toeslagen, weet natuurlijk niet hoe het financieel zit.

    Bedenk ook alvast wat je zou willen qua omgangsregeling voor de kinderen. Ook qua tijden en wie wanneer komt ophalen/brengen.

    Alvast inschrijven bij de sociale woningbouw?

    En maak een lijstje met je inkomen en vaste lasten. Mediator vraagt hier naar ivm het vaststellen van partner/kinderalimentatie.

    Op wie z'n naam komt de eventuele auto te staan? En een lijstje maken met spullen die jij wilt houden.

    Verder: heel erg veel succes!!
     
  12. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw

    Dit kan niet meer.




    TS. Heel veel sterkte. Ik heb mijn scheiding nu bijna rond. Het is gestuurd naar de advocaat. Nu wachten op de Akte van Berusting.

    Ik zou zeker voor mediation gaan. Willen jullie elk een eigen of samen?
    Als je gewoon je verhaal kwijt wilt mag je altijd pb'en
     
  13. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Oh, excuses. 3 Jaar geleden kon dat nog wel, vandaar dat ik het zei.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Geen tips, maar wil je heel veel sterkte wensen. Dit komt zo uit de lucht vallen (aan de hand van je berichten op dit forum) dat er iets gebeurd moet zijn waardoor het nu helemaal mis is :(
     
  15. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw
    Heb dit vorig jaar gevraagd maar helaas was dat niet meer..
     
  16. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.798
    2.481
    113
    Vrouw
    Sterkte!
    Hopelijk kunnen jullie dit onderling netjes en goed oplossen!
     
  17. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.315
    1.782
    113
    Vrouw
    Ik heb geen tips voor je maar wil je wel veel sterkte wensen!
     
  18. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Het beste zolang je met je ex goed kan communiceren is een mediator.
    Dan word er gekeken naar hoe jullie alles wilt en kan regelen.
    Ouderschapsplan word er op gesteld en convenant.
    Het is best snel te regelen als je er snel uit kan komen.
    Voor het huis een makelaar etc..

    Maar wat sneu voor jullie! Veel sterkte toegewenst
     
  19. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Heel veel sterkte :( wat schrik ik hiervan .
    Geen tips voor je maar wil jullie veel kracht toewensen.
     
  20. Jottie

    Jottie Fanatiek lid

    17 apr 2015
    2.098
    873
    113
    groningen
    Wij hebben destijds een scheidingmakelaar in geschakeld.
    Heel veel sterkte
     

Deel Deze Pagina