Uit eten met kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Huismuisie, 9 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.153
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wanneer is de leeftijd dat je met een kind echt uit eten kan?

    Ik heb een zoon van bijna 5 maar ik durf het nog niet helemaal aan. Ja een pannenkoeken restaurant gaat prima. Of een andere plek voor kinderen waar ze van tafel kunnen gaan. Want 2 uur stilzitten is voor mijn zoon nog iets teveel van het goede.

    Maar ik zou hem ook graag leren om echt uit eten te gaan. Gewoon op een plek die niet specifiek voor kleine kinderen is.

    Doen jullie dat wel eens? Of moet ik gewoon accepteren dat we dat nog even uit moeten stellen.
     
  2. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.456
    3.708
    113
    Vanaf de geboorte.

    Beide gaan vanaf de geboorte mee. Ze blijven beide aan tafel tenzij er echt een speelplek is. Dan mogen ze, nadat ze hebben gegeten, van tafel. Anders blijven ze gewoon zitten. Ik heb zelf een hekel aan kinderen die door een restaurant lopen/rennen dus wil dat van die van mij zeker niet hebben.

    Overigens nemen we dan soms wel bijv. een kleurplaat en kleurtjes voor ze mee. Of heel soms de ds/switch. En soms hebben we niets mee en praten we gezellig samen.
     
    Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  3. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wij doen dat vanaf heel jong al eigenlijk, sinds baby 1x per 2/3 maand oid mee uit lunchen of uit eten. Geen sterrenrestaurant maar bijv sushi eten, een strandtent, lunch in een leuk koffietentje. Vaak plekken zonder speelhoek, soms met, wel een beetje informele sfeer. Het gaat eigenlijk heel goed. Als we 's avonds gaan, gaan we gewoon vroeg en nemen we entertainment mee in de vorm van een kleurboek of spelletje, en als noodmiddel de tablet met filmpjes. Ook in een 'gewoon' restaurant kunnen ze even een rondje lopen als ze het echt zat zijn (wel met ons, ze mogen niet rennen) of gaan we tussendoor even kijken bij de keuken oid.
    We zijn laatst met de oudste van 3 naar een sushirestaurant gegaan en dat was heel gezellig. Ze heeft lekker meegegeten en daarna een hele tijd in haar kleurboek gekleurd. De tablet is zelfs in de tas gebleven :p
     
  4. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Hier ook vanaf de geboorte. We wisselen af tussen kindvriendelijke restaurants en restaurants zonder speelplek. Ze kiezen hier nu soms zelf voor een restaurant zonder speelplek als we ze er bij betrekken om te kiezen. Er gaat wel een kleurboek of soms de tablet mee. We hebben geen makkelijke kinderen overigens qua gedrag, maar op een of andere manier gaat naar een restaurant wel goed...
     
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.002
    25.444
    113
    Onze zoon gaat gewoon mee. Na een half uurtje of zo gaat hij zich vervelen dus dan zet ik een filmpje op (zonder geluid). Hij mag niet rondlopen tenzij we in de McDonalds of een All you can eat zitten of zo.

    Overigens heb ik het nu over gewone restaurants, geen 6 gangen/michelin restaurant. Daar horen kinderen sowieso niet.
     
  6. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.153
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oh nee van mij mag zoon ook absoluut niet van tafel tijdens het eten. Maar als het erg druk is en er is een speelhoek dan mag hij wel spelen tot het eten er is. Dat kan soms erg lang duren op een drukke dag.

    En vaak zit hij ook nog wel even te kleuren wanneer het eten op is en we wachten op het desert.

    Ik neem hem wel als sinds hij een baby is mee naar de Hema. Dat is een beetje traditie geworden eens per week een taartje eten.

    Maar als ik dan bijvoorbeeld met vriend wat ga eten zonder zoon en er lopen kinderen door het restaurant te rennen (Ook zo 4/jaar) irriteer ik me er mateloos aan. Maar ja zijn die kinderen dan niet opgevoed of gewoon nog te jong voor zo’n Locatie. Een sjieke lunchroom.
     
  7. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.002
    25.444
    113
    Niet opgevoed vind ik altijd zo'n hard statement. Een 4 jarige zit nog middenin de opvoeding, logisch dat ze zich niet (vaak niet :p ) voorbeeldig gedragen. En ouders (en kinderen) moeten toch eten, dus ik snap wel dat ze er zijn. Je kunt een jong kind niet buiten laten staan haha.

    Maar ik erger me er ook zeker aan hoor wanneer er kinderen gaan rondrennen. Als ouders moet je toch ook weten dat anderen het als vervelend kunnen ervaren.
    Gelukkig kom ik dat niet vaak tegen hoor.. meestal zitten kinderen gewoon netjes aan tafel hier (uitzonderd All you can eat en Fast Food) Misschien cultuur dingetje?
    Kleine kindjes zie ik nog wel eens een rondje lopen met papa of mama. Maar grotere kinderen vanaf een jaar of 4 blijven vaak toch wel aan tafel al dan niet met entertainment a la telefoon of gameboy
     
    Huismuisie en Salentein vinden dit leuk.
  8. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Van jongs af aan gaan ze wel mee lunchen of uiteten maar dan zoek ik wel redelijk kindvriendelijke locaties (dat er in elk geval een speelhoek ofzo is) Ze blijven dan gewoon met wat kleurpotloden aan tafel tot we gegeten hebben. Tablet vermijden we zoveel mogelijk maar ik heb het wel eens ingezet haha. Dat gaat goed. Wel moet het met onze drukke 2 jarige niet te lang duren want dan wordt hij heel onrustig en dan krijgen we drama. De oudste is 5 en een heel rustig jongetje die blijft sowieso wel zitten en vindt het gewoon heel gezellig.

    Het is meer dat ik het mezelf niet aan wil doen. Veel teveel stress in luxe gelegenheden ik wil niet dat mijn kinderen op zulke plaatsen eventueel tot last zijn en ze hebben er zelf ook nog niet zoveel aan. Waarschijnlijk wel als de jongste ook een jaar of 5 is. Naar chique restaurants gaan wij liever zonder kinderen.
     
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Mijn oudste 2 waren dra-ma in een restaurant, vanaf baby aan al. Zoon heeft de eerste maanden alleen maar gekrijst en wij maar buiten rondjes lopen. Sliep niet in de wagen, nooit gedaan.
    Nr 2 was al klaar met haar kleurplaat en wilde ‘uit’ voordat wij de kaart ook maar gezien hadden.
    Je begrijpt dat wij met hen niet verder zijn gekomen dan een ‘kindvriendelijk’ restaurant op die leeftijd.
    Vind net als @Salentein dat ik niet iemand tot last wil zijn met mijn kids + zij zitten net zo lief thuis aan tafel.

    Vanaf een jaar of 7 gaat het prima en kunnen ze rustig een uurtje of 3 zonder scherm aan tafel blijven zitten in een restaurant. Want ik vind dat ook niet kunnnen in een wat sjieker restaurant.
    Mijn 4 jarige kan dat inmiddels ook goed (ok misschien met een kleurplaat, maar dan kan ze echt uren blijven zitten), maar ja, ander kind, al vanaf baby is die heel makkelijk mee te nemen.
    Mijn 2-jarige is net zoals z’n oudste broer en zus.:o: Dus voorlopig zitten we weer aan de beren oid vast:p
     
    Salentein vindt dit leuk.
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ook uiteten gaan is een opvoedsituatie. Ze weten niet opeens hoe ze zich dan moeten gedragen, dat ‘moet’ je ze als ouder leren. En de vraag is ook of twee uur stil zitten voor een jong kind überhaupt realistisch is. Uiteten gaan is nou ook weer niet zo spannend dat dat met gemak lukt...

    Onze kinderen zijn 7 en 10 en we gaan nog steeds alleen uiteten bij pannenkoekenrestaurants en wereldrestaurants. Plekken die naar mijn idee geschikt zijn voor (onze) kinderen, omdat ze gewoon kunnen lopen en soms spelen en omdat ze eten hebben wat ze lusten (ook wel een vereiste ;)). En daar gedragen ze zich dan ook prima. Ze vinden het ook super gezellig dan, dat scheelt een hoop. Maar een chique sterrenrestaurant met exclusieve ondefinieerbare muizenhapjes (;)) waar ze weet ik het hoe lang op hun eten moeten wachten en stil moeten zitten ed doe ik ze echt geen plezier mee.
     
    NdNk, Lynx en Salentein vinden dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Er kunnen natuurlijk nog veel meer redenen zijn..
    Mijn oudste 2 gingen vanaf het begin mee, bleven ook rustig 2-3 uur aan tafel zitten. Sinds de jongste er is hebben we dat niet meer gedaan. We gaan nu naar een wok oid, iets met een speelruimte in elk geval.
    Voor hem is stilzitten gewoon een enorme uitdaging en dat is ook gewoon vaak niet leuk voor ze.
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind het echt enorm knap als mensen met jonge kinderen rustig uit eten kunnen. Wij doen het ook hoor, en ja, ook van toen ze baby waren. Dus het is geen gebrek aan oefening. Maar anderhalf uur of twee uur op een stoel zitten en daar rustig blijven? No way. Ik weet niet wat voor kinderen die mensen hebben, maar voor de mijne is dat alleszins een onrealistische verwachting. Wij zijn dan ook die gekken die tussendoor steevast buiten aan het wandelen zijn met de kinderen, zelfs in de reden :D
     
    Zoe123, Jo79, Solstice en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij nemen onze kinderen ook mee. We kiezen vaak wel voor een kindvriendelijk restaurant, ze zijn 3 en 5 en nogal ondernemend. 2 uur stil zitten is bij ons ook echt onmogelijk.

    Gelukkig hebben we hier volop keuze aan goede kindvriendelijke restaurants waar ze een speelhoekje of speeltuintje hebben.

    Als we echt chique gaan eten laten we ze liever thuis :D.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  14. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.153
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Haha ja ik snap wat je bedoelt, maar goed het was prachtig weer ga dan lekker met de kinderen buiten op het terras zitten ipv ze op een stepje door het restaurant ta laten rijden...

    Ik zou het dus best spannend vinden om zoon mee te nemen naar zo’n locatie.
     
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Onze zoon gaat al vanaf baby mee naar restaurants. Gewenning :) als hij mag kiezen tussen snackbar of lunch in restaurant kiest hij altijd restaurant haha. Waar hij dan wel patat kiest :p dat dan weer wel. Maar ook diner geen probleem, hij vindt het geweldig!

    Als we besteld hebben en t duurt lang, gaat man vaak even met zoon kijken buiten bv of rondje lopen :) als eten zelf echt te lang duurt dan gaat hij rustig kleuren. Heb altijd kleurpotloden mee, kleurboek en wat stickers. Ben principieel tegen telefoon aan tafel dus hij moet zichzelf maar entertainen

    Niet bang zijn, gewoon doen :) ook hier gaat het echt niet altijd super hoor haha, als de moeheid ineens toeslaat eten wij zelf maar wat sneller en slaan we het dessert wel over ;)
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  16. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.153
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Haha omg alleen het idee al... dat lus ik niet :roflmao:

    @GroeneBomen misschien moet ik het inderdaad maar eens proberen. We heb en hier in de buurt een hele goede italiaan. Als we een beetje vroeg gaan is het nog niet volgepakt met
    mensen die zich aan mijn lerende kind kunnen storen. Kleurboek mee en fingers crossed.
     
    Majo1983 vindt dit leuk.
  17. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Sticker boek werkt ook vaak erg goed
    En weet je? Mensen storen zich niet heel snel aan kinderen, wel aan ouders die niet ingrijpen als ze zich wel misdragen :) en ik heb ook wel eens excuses aangeboden aan de mensen direct naast ons omdat zoon ineens zooooo moe werd en bestek op de grond kwakte afgelopen zomer en wat luidruchtig werd. We konden hem gelukkig daarna wel afleiden :) vonden ze geen enkel probleem, kreeg zelfs nog goede tips voor de lange terugweg haha. Hoort erbij, blijven kinderen en tja, hun programma loopt niet altijd braaf synchroon met ons programma.

    Ik vermijd bewust hele kindvriendelijke restaurants, omdat ik zelf ook rustig wil eten. Op de mac na... Maar dat is geen echt restaurant
     
    KleineLai, Huismuisie en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.635
    21.131
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dafne is al wel een aantal keer mee geweest, maar echt relaxt vind ik het niet. Ik vind ook niet dat het iets is waar ze aan kunnen wennen door het al vanaf vroeg te doen. Hebben we regelmatig gedaan. Laatst met sm en sz weer uit eten geweest, naar vd valk. Want dat willen ze altijd. Nou, ik doe het gewoon niet meer. Ik heb echt geen stilzitter en heb tas vol speelgoed, kleurzooi en de tablet mee. En dan nog kan ze niet zo lang stil zitten. Ik ben er klaar mee. Ik vind het ook niet nodig op deze leeftijd, ik vind het zelfs met 7 nog niet nodig. Uit eten moet iets leuks zijn, en zij vindt het gewoon niet leuk. Waardoor ik ook niet. Er is ook geen reet aan voor dr. Onze dochter heeft echt teveel energie om zo lang stil te zitten.
     
  19. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik ben het met je eens. Ik erger me niet aan de kinderen, maar aan de ouders die niet ingrijpen. Het is heel logisch dat kinderen van hun ouders leren wat wel en niet kan in een restaurant.
     
  20. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.071
    3.516
    113
    Ik snap niet zo goed waarom een kind van 5 zou moeten leren om uit eten te gaan?
    Dat kan toch gewoon vanaf een bepaalde leeftijd wanneer ze een normale opvoeding hebben gehad? Mijn ouders hebben mij vroeger nooit geleerd hoe ik uit eten moet maar ik kan het toch heus wel.

    Pannenkoekrestaurant en de wok, andere restaurants ben ik ook gewoon liever in volwassen gezelschap. Eten met Kids hartstikke leuk maar wel in een passende setting.
     
    Riverdale87 en Liekje81 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina