Uiteten met een tablet

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mum1921, 5 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    Hoi ben gewoon benieuwd hoe andere hier over denken.

    Ik hoorde dat vrienden met paar stellen gingen eten zoontje 2 jaar zat tijdens t eten continue filmpjes te kijken. Ik dacht oke begint dat nu al.
    Wij hebben er 2 van 3 en 1 maar doen dat eigenlijk nooit. Hooguit 5 minuten bij de kapper. Ben er ook geen voorstander van bij etentjes.
    Onze tante werd 90 en gaf een etentje 2 kinderen uit de buurt 10 en 12 jaar zaten ook continue op tablet. Sorry ik zelf vind dit niet echt netjes in gezelschap bij een etentje.

    Ik had er met een vriendin over. Haar zoon is bijna 9 al en gaat regelmatig met een tablet aan tafel zitten Bij etentjes. Onder t mom van dan is hij tenminste rustig.
    Ja daar heeft ze gelijk in . Ze vind dat je met de tijd mee moet en daar hoort een tablet bij. Maar ik denk
    Er bestaat ook nog zoiets als we leren kinderen hoe ze in een restaurant zich gedragen. Maargoed ik heb niks tegen een tablet hoort erbij maar dat dit maar op een verjaardag en etentje gebruikt wordt zodat ze stil zijn.
    Gewoon benieuwd hoe andere dit zien. Tuurlijk moet iedereen dit zelf weten maar die persoon wou ook met ons eten en als haar kind steeds op de tablet zit wil de onze dit vast ook. En wij willen dit liever niet.
     
    Nova1986 vindt dit leuk.
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben dit nooit gedaan, wij namen dan andere dingen mee zoals kleurboekje met potloden, of deden kleine spelletjes aan tafel (zoals 'ik zie ik zie wat jij niet ziet').

    Familie van ons namen wel tablets mee op een familiefeestje, was niet zo gezellig ;)
     
    Sado en Mum1921 vinden dit leuk.
  3. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    Ja vind dat persoonlijk ook leuker. Zoon van vriendin is geen kleurder zoals ze zei maar als ouders heb je de regie in de hand en kun je ook idd een spel verzinnen....

     
  4. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Mijn zoontje van 3,5 speelt eigenlijk altijd met zijn auto’s
    Dat vind hij leuker dan de tablet

    mijn pluszoontje daarentegen is een ander verhaal
    Aan de andere kant krijgt hij meteen de tablet of gsm en dat is moeilijk om dat dan bij ons niet te doen
    Al zoeken we vaak een restaurant met een speeltuin of gaan men man en ik met 2tjes weg.

    het is wat je je kids gewoon maakt
    En soms een beetje chose your battles

    ieder moet het voor zich uitmaken
     
  5. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ik vind persoonlijk dat iedereen dat voor voor zichzelf uit mag maken.
    Het blijft tegenwoordig een dingetje : kind met tablet versus goh, mijn kind kan zich wel zonder tablet vermaken.
    Persoonlijk heb ik liever dat een kind filmpjes kijkt dan dat het het hele restaurant op stelten zet.
    Toen mijn zoon jonger was heb ik hem in de supermarkt ook wel eens mijn telefoon in zijn handen gedrukt.
    Waarom zou ik het mezelf moeilijk maken?
     
    Roos12, Luna86, Paris91 en 18 anderen vinden dit leuk.
  6. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ligt aan het kind. Als hij/zij zich echt niet rustig kan gedragen in een restaurant, dan liever met tablet.
    wij zijn vorige week met Y uit eten geweest. Was echt drama. Alles uit de kast gehaald (speelgoed, rondjes lopen etc) uiteindelijk toch even filmpjes op de telefoon gekeken.. Snel ons eten gepropt en weggegaan. T is soms niet anders denk ik dan. Je wilt als volwassenen ook even rustig kunnen eten/praten met elkaar. Dan maar zo. Als ze ouder worden stopt het vanzelf weer.

    Wij zaten vroeger trouwens meestal te spelen in de speelhoek. Ook niet gezellig ofzo voor de rest.
     
    Zoe123 en olleke vinden dit leuk.
  7. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ik kan je eerlijk zeggen dat we toen zoon klein was niet eens een poging gedaan hebben om met hem uit eten te gaan.
    Wij doen het al haast nooit en als we gaan dan wil ik gewoon lekker relaxt eten en verder geen gedoe. Je gaat mij niet wijsmaken dat je een klein kind er een plezier mee doet.
    Zoon is nu 8 en sinds dat hij een jaar of 5/6 is kunnen we er gewoon mee uit eten. Moet natuurlijk niet uren duren. Maar dan zou hij op mijn telefoon mogen denk ik ;)
     
    TotalBella vindt dit leuk.
  8. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Als het niet werkt met een kind dan niet nee. Hier ging het een keer prima, deze keer niet. Was een etentje met familie en konden geen oppas vinden helaas (tenminste niet iemand die Y kent en ik wil geen onbekende). Expres al om 5 uur gegaan maar ze was niet te genieten. Dat doen we helaas niet snel meer.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.963
    113
    noord holland
    Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten. Wat ik in ieder geval wel heel onprettig vind zijn rondrennende kinderen in een eetgelegenheid of ander vervelend gedrag.
    Wij probeerde het vaak zonder, inderdaad iets te kleuren of een puzzelboek. Later ook wel eens een stok kaarten. En toen ze wat ouder werden deden we heel vaak met een blocnootje en pen 'boter, kaas en eieren', ' kamertje verhuren' of 'galgje'. En ze keken ook wel eens een filmpje op de ipad een bepaalde periode. Niet iedere ouder is handig met kindervermaak. En als een ander daarvoor de ipad met een filmpje kiest is dat naar mijn idee ook prima.
     
  10. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
     
  11. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Tot nu toe komen we weg met kleuren en een spelletje en kiezen we nog gelegenheden waar het niet te lang duurt/speeltuin. Maar eigenlijk is het vooral hard werken voor ons dus een tablet zou soms best handig zijn. Ik vind het alleen niks dan duiken ze gelijk dat ding weer in dus daarom doen we het niet maar ik kan niet zeggen dat we het ook nooit gaan doen :)
     
  12. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.905
    15.344
    113
    Hier hetzelfde. Ik vind weinig zo lelijk in een restaurant als een tablet of telefoon op tafel, dus die gaan niet mee.
    Wij nemen kleurspullen en klein speelgoed mee en doen inderdaad spelletjes als “ik zie, ik zie wat jij niet ziet”.

    We gaan met grote regelmaat ergens buiten deur een kopje koffie drinken, uit lunchen of uit eten, dus dat zijn de kinderen van kleins af aan gewend.
    Misschien hebben we dan net met alle drie mazzel, maar >90% van de tijd gedragen ze zich keurig en hebben we het hartstikke gezellig. De kinderen vinden het ook erg leuk, ergens wat eten.
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  13. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.945
    12.419
    113
    Vrouw
    Hier heel af en toe filmpje op telefoon. Maar meestal vermaakt ie zich prima met omzich heen kijken. We hebben hem ook zodra kon qua corona overal mee na toe genomen.
     
  14. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Als ik L. al mee moet nemen (vanwege geen oppas, eten met de hele familie etc) gaat er zeker een scherm mee. Is tot nu toe twee keer gebeurt haha.
    Hij kan namelijk niet stil zitten, nergens niet en al zeker niet langer dan tien minuten. Dan gaat hij dus rondrennen, schreeuwen en nog meer gedrag vertonen wat niet kan omdat hij zich verveeld. Het eerste uur lukt het vermaken wel maar dan ben ik zo één op één met hem bezig dat ik zelf niemand spreek xD.
    Dus als ik de keuze heb blijft hij gewoon lekker thuis en anders zit hij vaak na 30 minuten achter een scherm.
    Het stil leren zitten gaat wel al beter, binnenkort maar weer eens oefenen!
     
  15. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Als we met zn vieren uiteten gaan doen we dat zonder schermpjes en hebben we tijd voorelkaar. Dat hebben we altijd zo gedaan en als 1 van de kinderen niet lekker in zn vel zat ofzo dan gingen we gewoon niet.

    Maar soms heb je zo’n “verplicht” etentje met familie of vrienden of werk en dan heb je niet tijd om de hele tijd je kinderen te entertainen omdat je ook geacht wordt met de andere gasten te praten… dan mogen ze wel op een telefoon. Sterker nog, bij uitjes met onze familie zit 80% van de volwassenen ook op zn telefoon, dus zou gek zijn als ik het mijn kinderen dan zou verbieden:oops: Hoe triest ik dat verder ook vind…:(
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Ik hoe bij mijn pubers niet meer aan te komen met een kleurplaat. :D Wij gaan in principe alleen naar ‘kindvriendelijke restaurants’, waar lopen ed mag. Pannenkoeken, wok, wereldrestaurant, dat soort dingen.

    Heel lang heb ik volgehouden ‘geen scherm’ aan tafel. Dat ging prima met peuters en jonge kinderen. Maar inmiddels heb ik zo iets als ze verplicht mee moeten naar iets, ik het minder een probleem vindt, mits ze zich verder goed gedragen. Ipv dat zij zich volledig aan moeten passen kunnen wij ons ook gedeeltelijk aanpassen aan hun wensen/behoeften (in eerste instantie qua type restaurant en als dat niet zo is op z’n minst in hoe ze hun tijd vullen).

    Maar wij gaan zo weinig naar ‘dat soort restaurants’, dat ze het meestal prima vinden om zich die enkele keer dat we wel gaan weinig op hun telefoon te zitten. Geven en nemen dus in mijn ogen.
     
  17. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Wij doen het in principe niet tenzij het wel eens lang kan gaan duren.
    Toen ze jonger waren namen we boekjes of autootjes mee. Nu soms een kleurboeken, stickerboekje of puzzelboekje en laatst had zoon zn Donald duckie meegenomen.
    Als er schermpjes mee gaan dan mogen ze er hier pas op als ze klaar zijn met eten, niet gelijk bij binnenkomst. Oh en wij vragen vaak bij bijv een 3 gangendiner of het eten van de kinderen tegelijk met het voorgerecht kan komen, dat scheelt ook een hoop gezeur. Als je honger hebt en dan 3 kwartier of misschien wel langer op je patat moet wachten kan ik me goed indenken dat dat een moeilijke opgave voor ze is.
    Inmiddels heeft trouwens bijna iedereen in onze omgeving (zowel vrienden als familie) kinderen dus hier beperkt het uit eten zich vaak ook tot een pannenkoekenrestaurant, all you can eat met speelgelegenheid of pizzeria ofzo. Vooral die speelgelegenheid wordt er vaak bij gezocht, ideaal. :roflmao:
    En willen we rustig eten, dan gaan we zonder kinderen. :D
     
    Neskio en Jo79 vinden dit leuk.
  18. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Dat ligt echt een beetje aan het kind.
    Heb liever dat een kind rustig aan tafel zit met tablet dan een kind die de boel op stelten zet tijdens uiteten.

    Mijn kinderen zijn dag en nacht verschil vooral tijdens de peuterfase. De oudste kon ik overal mee naar toenemen en gedroeg zich netjes, maar de jongste…. dus ja als we eens ergens gaan eten (en hebben we tot nu 2x gedaan met hem, waarvan één keer zonder een keer met tablet) dan neem ik de tablet mee.
    Zodat ik, maar vooral ook andere mensen rustig kunnen eten, zonder teveel bombarie.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ook pubers maar ze weten niet beter dat er aan tafel geen telefoons gebruikt mogen worden, dat is hier altijd al zo geweest.
    Maar uit eten is hier gewoon altijd gezellig, met z'n vieren, of met andere gezellige mensen erbij, dus niemand heeft dan behoefte aan z'n telefoon, alleen om een foto ofzo te laten zien.
     
    Sado vindt dit leuk.
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.076
    15.602
    113
    Vrouw
    Dat word bepaald door verschillende zaken.
    Waar, met wie, lang wachten of niet , humeur van de kinderen, ....
     
    Spectre, suus1983, Ella1988 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina