Uitleg 20 weken echo uitslagen

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door LaNinaa, 16 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LaNinaa

    LaNinaa Bekend lid

    1 sep 2020
    834
    1.047
    93
    Vrouw
    Afgelopen week 20 weken echo gehad.
    Ik wordt doorverwezen voor GUO ivm mogelijke afwijking aan het voetje.
    Nu zag ik de volgende uitslagen op mijn formulier, ze hebben daar niks over verteld. Kan iemand mij dit uitleggen?

    hc: 163,1
    HC percentiel: 40,5
    Tcd; 20,1
    Ac: 140,2
    AC percentiel; 37,7
    Fl ; 30,5
    Fl percentiel ; 62,7
     
  2. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Deze afkortingen en getallen hebben niks met het voetje te maken, het zijn de afmetingen en percentielen van de hoofdomtrek (HC = head circumference), buikomtrek (AC = abdominal circumference) en lengte van het bovenbeen (FL = femur length)

    Tcd is Transcerebellaire diameter en dat is de grootte van de kleine hersenen.

    Dit zijn allemaal maten die iets zeggen over de groei van je kindje. De getallen die er achter staan zijn de afmetingen in millimeters. Bijvoorbeeld bij de hoofdomtrek staat 163,1 omgerekend is de hoofdomtrek dus 16,31 centimeter.

    De percentielen zeggen iets over hoe de maten zijn tov het gemiddelde. Bij een exact gemiddelde baby (die niet bestaat hè, alleen in theorie) komen alle metingen op percentiel 50. Als je zo'n grafiek voor je ziet met lijntjes die de groeicurve voorstellen dan is 50 het middelste lijntje. Daar kan je boven of onder zitten, alles tussen percentiel 2,5 aan de onderkant en 97,5 aan de bovenkant is normaal. Volwassenen verschillen immers ook van elkaar in lengte, breedte etc. Wanneer een afmeting onder de 10 of boven de 90 zit wordt dit vaak wel extra in de gaten gehouden of onderzocht om te zien of de groei niet verder voor- of achter gaat lopen.

    In jouw geval zijn alle maten heel keurig rondom het gemiddelde. De hoofd- en buikomtrek zijn rond de 40 (40,5 en 37,7) dus dicht bij het gemiddelde, net iets eronder. Het beentje is ietsje boven het gemiddelde (62,7) maar het zit dus allemaal heel keurig rondom die gemiddelde waarde van 50. Compleet normaal qua groei.

    Hoop dat je iets hebt aan mijn uitleg en succes met de GUO voor het voetje!
     
    bluedrake en julia80 vinden dit leuk.
  3. LaNinaa

    LaNinaa Bekend lid

    1 sep 2020
    834
    1.047
    93
    Vrouw
    Aah Dankje! Duidelijke uitleg! Fijn!!
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina