Uitslag darmonderzoek vader

Discussie in 'De lounge' gestart door Lindy92, 5 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindy92

    Lindy92 Bekend lid

    5 okt 2020
    641
    323
    63
    Vandaag kreeg mijn pa een brief met de uitslag van het darmonderzoek. Er was wat bloed gevonden in de ontlasting. Nu krijgt hij een vervolg onderzoek (met een camera de darm in geloof ik)
    Pff bij het horen van de uitslag schrok ik wel effe! Ben toch bang voor darmkanker . 2 jaar geleden heeft ie ook zo'n ontlasting onderzoek gehad en toen was alles goed!

    M'n pa heeft wel een geschiedenis. Kan sinds heel wat jaren slecht naar de wc, heeft hier ook medicatie voor maar wil ie niet iedere dag gebruiken.
    Ik denk dus dat t bloed komt doordat er misschien met persen te veel druk op is komen te staan?
    Hij heeft ook nooit bloed in z'n ontlasting gezien na het toilet bezoek of aan het wc papier.

    Iemand hier ervaring mee? Merk dat t toch wel effe in m'n hoofd blijft spoken.
     
  2. Ukje2014

    Ukje2014 Lid

    23 sep 2013
    97
    5
    8
    NULL
    NULL
    Wij hebben dit toevallig een aantal maanden geleden mee gemaakt met onze vader. Het kwam ontzettend heftig binnen bij ons kan ik je vertellen!

    Inderdaad ook een vader die al jaren met ontlasting sukkelde, maar dan dunne ontlasting. Gelukkig bleek het vals alarm bij het vervolg onderzoek. Hopelijk voor jullie ook goed nieuws binnenkort!!
     
  3. Lindy92

    Lindy92 Bekend lid

    5 okt 2020
    641
    323
    63
    Oh wat fijn! En wat zullen jullie opgelucht zijn! Hier kan m'n pa pas eind deze maand terecht. Vind het te erg dat ze zo lang (voor mijn gevoel) wachten...
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn schoonvader had hetzelfde, hij bleek poliepen in zijn darmen te hebben, nu heeft hij iedere zoveel jaar een scopie en halen ze als het nodig is die poliepen weg - maar er is dus geen sprake van darmkanker (die poliepen worden telkens onderzocht op eventuele kwaadaardige cellen) en ze houden het goed in de gaten, dus dat is heel fijn!
     
  5. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Komt heel vaak voor zo'n vervolgonderzoek. En het kan ook heel onschuldig zijn.
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Mijn moeder heeft dat ook gehad, bleken poliepen te zijn die ze meteen weggehaald hebben. Nu kijken ze elke 2 jaar " even" en halen eventuele nieuwe poliepen weg
     
  7. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Ja mijn papa ook. Gelukkig ook een onschuldige poliep. Meestal is het niet iets ernstigs. Ik hoop bij jouw vader ook niets. Wel heel goed dat het onderzoek er is:thumup:

    Nu iedere 2 jaar controle geloof ik.
    Mijn vader moest trouwens ook een maand wachten, nou vond ie dat zelf niet zo erg. Wij zijn in de familie wel redelijk nuchter denk ik, we hebben het gewoon rustig afgewacht. Pas als het echt foute boel is maken we ons zorgen. Daarvoor is er ‘niks aan de hand’.

    Sterkte met afwachten!
     
  8. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.980
    17.016
    113
    Vrouw
    Hier hetzelfde verhaal, maar dan met mijn moeder. Paar jaar terug onderzoek gehad, goedaardige poliepen. Was inderdaad ook heel bezorgd, maar gelukkig bleek het dus mee te vallen en houden ze het goed in de gaten.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    @Lindy92 niet om je bang te maken, maar allicht prostaat ook eens mee laten checken. Achteraf liep mn vader er ook al jaren mee met dat soort klachten, mja die hield zn kaken stijf op elkaar en ontweek alles wat ook maar enigzins medisch onderlegd was totdat het veel en veels te ver was.

    En mn moeder moest "die creme" maar weer halen tegen aambeien, mja daar had t dus geen zak mee te maken. Maar al stond je op je kop...Bij hem was de prostaatkanker al doorgezet naar botten en de longen. Was direct terminaal, hooguit pauzeknop maar dat was t dan ook.

    Bij de oom van mn man (zit in zijn familie heel sterk) was t ook al in ver stadium maar nog keurig ingekapseld, prima behandeld dus die geniet lekker van zn oude dag en gaat lekker door europa heen.
     
    Lindy92 vindt dit leuk.
  10. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.688
    3.469
    113
    Mijn vader heeft een paar jaar terug dus helaas wel een slechte uitslag gehad, maar ze hebben alles vrij snel operatief helemaal kunnen verwijderen en nu krijgt hij al jaren periodiek controles en is alles gelukkig keurig schoon. Het was een pittige operatie, waar hij flink van heeft moeten bijkomen, maar hij is er goed van hersteld.

    Ik wil hiermee zeggen: de kans dat er niets aan de hand is is vele malen groter dan dat het wel zo is. Maar zelfs als het wel zo is, dan nog moet je niet gelijk van het ergste uitgaan. Het mooie van het onderzoek is dat zaken in een vroeg, goed te behandelen, stadium kunnen worden ontdekt.

    Sterkte, hopelijk is er niets bijzonders aan de hand.
     
    Vero0504, rijo en Fuddey vinden dit leuk.
  11. Ster88

    Ster88 Actief lid

    2 aug 2016
    236
    40
    28
    Hier ook precies hetzelfde een paar maanden terug. Gelukkig waren het ook (nog) goedaardige poliepen. Mijn vader wordt nu goed in de gaten gehouden.
     
  12. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Bij mijn vader was het net als bij de vader van @EdN , ook echt darmkanker, maar gelukkig succesvol behandeld met een pittige operatie. Ondertussen al weer een paar jaar geleden, het gaat goed met mijn vader.
    Bij vroeg signaleren is de prognose vaak goed.
     
  13. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Mijn vader bleek ook darmkanker te hebben, maar door de vroeg signalering na de operatie al weer 3 jaar schoon.

    @Lindy92 probeer je niet te druk te maken. De kans dat er niets is is inderdaad vele malen groter dan de kans dat het wel kanker is. Ook is het relatief snel om 4 weken na de uitslag al een colonoscopie te krijgen. En verder, mocht de uitslag niet goed zijn, zul je ook aan moeten wennen om gewoon af te wachten. Eenmaal in de 'molen' overkomt het je, en je heel erg druk maken en zorgen maken helpt dat niets bij. Lastig, ik weet het. Maar het helpt wel (zeg ik uit ervaring)
     

Deel Deze Pagina