Uitslag sperma onderzoek 0,1 % levend zaad

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door nathalie1984, 8 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nathalie1984

    nathalie1984 Actief lid

    24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Ik was 3 mei '08 gestopt met de pil.... omdat mijn cyclus nog steeds niet optimaal is loop ik nu bij een gyneacoloog sinds deze week! Er is afgelopen donderdag ook bloed geprikt om te kijken ofdat ik wel een eisprong heb gehad, 19 aug de uitslag hiervan.

    Mijn man had toen wij mekaar leerde kennen weleens verteld dat hij vroeger weleens bij de schooldokter was geweest toen hij 12 jaar was en toen werd er gezegd dat hij waarschijnlijk een pendelbal had of dat zijn ballen nog in moesten dalen en dat hij zich daar geen zorgen om hoefde te maken.... nu zijn we dus bezig om zwanger te worden en was ik eigenlijk benieuwd heeft mijn man wel ballen omdat hij geen zaakje heeft hangen van ondere.... hij naar de huisarts deze week, die twijfelde ofdat hij wat kon voelen.... doorgestuurd naar de chirurg, 2 chirurgen hebben er gevoeld die twijfelde ook... er moest een echo gemaakt worden daarop waren gelukkig zijn ballen te zien maar ze zitten hoog in zijn lies... dit betekende dat hij wel zaadproduceerd maar dat ze misschien niet van goede kwaliteit zijn omdat het daar te warm is.... er moest sperma ingeleverd worden dus die woensdagochtend wilt mijn man dat inleveren word er bij het lab gezegd dat hij het morgenochtend overnieuw moet doen omdat het nu niet onderzocht kan worden omdat er alleen op dinsdag en donderdag een speciale arts is voor het sperma :( .... hij donderdagochtend voor 09.00 uur het zaad gebracht, aan het einde van de dag heb ik naar het ziekenhuis gebeld voor de uitslag... de uitslag volgde als volgt dat er maar 0,1 % levend zaad is......

    Zijn er hier vrouwen die ook zulk uitslag hebben gekregen na het onderzoek van het sperma van de man? Kan je met deze procent nog wel kans maken op een zwangerschap met iui, ivf of icsi? Kan het ook zijn dat het procent zo laag is omdat hij 2 dagen achter elkaar is klaargekomen in een potje?

    Ben benieuwd naar de reactie's....... ik ben sinds dinsdag super down kan alleen maar huilen :cry: en ik wil zo graag zwanger zijn.... :(
     
  2. anne82

    anne82 Bekend lid

    16 mrt 2008
    838
    0
    16
    Meid, ik weet het echt niet, maar wil je even sterkte en succes wensen!
     
  3. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi hoi,

    Natuurlijk ben je geschrokken meid! Dat is heel vanzelfsprekend... Maar even een aantal dingen om je toch niet al te ongerust te maken.

    Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel mogelijkheden om met slecht(er) zaad zwanger te worden. Ze zullen zeker geen overhaaste beslissingen nu gaan nemen, zeker niet na een zaadonderzoek. Waarschijnlijk moet het zaadonderzoek over ongeveer drie maanden herhaald worden. Dat is ongeveer de tijd die er voor staat.

    Ten tweede is het belangrijk om te weten 0,1% waarvan. Het scheelt natuurlijk ofdat het 0,1% van 50 miljoen zaadjes is of 0,1% van 1 miljoen zaadjes. Dus het is niet alleen maar het percentage dat zomaar iets zegt. En dan ten derde... het is inderdaad ook niet echt bevorderlijk dat je man twee keer kort na elkaar is klaargekomen. In ons ziekenhuis adviseren ze een onthouding van 2 tot 5 dagen voor een zaadonderzoek. Hoe vaker de man kort na elkaar klaar komt, hoe slechter de zaadkwaliteit per zaadlozing wordt.

    Ik hoop dat jullie snel duidelijkheid krijgen. Ik weet niet precies hoe het werkt als de zaadballen niet voldoende ingedaald zijn, maar ik heb wel eens ooit gelezen dat dit middels een eenvoudige operatie op te lossen is. De zaadkwaliteit zou zich daarna dan ook snel moeten herstellen. Bedenk wel dat zaadjes die vandaag gemaakt worden, pas over drie maanden bruikbaar zijn. Vandaar ook die tussenliggende termijn van drie maanden tussen het ene en het andere zaadonderzoek.

    Heel veel succes meid. Huilen mag, daar is niets mis mee, maar belangrijker nog is er goed samen over te blijven praten. Je hoort nogal eens dat partners zich in hun eigen wereldje gaan opsluiten, maar op zich is het dus wel heel belangrijk dat je dat voorkomt.

    Praat erover, deel je onzekerheid. Maar blijf bovenal ook positief naar de toekomst kijken! Jullie zijn relatief nog maar korte tijd bezig (normaal gesproken gaan ze echt pas na een jaar actie ondernemen), dus blijf vol vertrouwen!

    Ik duim voor jullie!

    Liefs,
    Josien
     
  4. hopefully

    hopefully Bekend lid

    18 feb 2008
    969
    0
    0
    Nathalie, bij mijn mannetje is het zaad ook niet goed.
    Vorig jaar heeft hij talozen keren een zaadtest moeten doen, de allereerste keer was nog het beste. Toen er na alle testen uitkwam dat het percentage erg laag ligt, zijn we gestart met IUI, dit wouden ze in eerste instantie gaan proberen, omdat het percentage daarvoor nog hoog genoeg was. Wel met de mededeling, dat als we onder de 2milj. kwam ze waarschijnlijk verder zouden gaan met IVF of ICSI. De eerste IUI had hij een uitslag van 10,4 miljoen, de tweede keer 3,4 milj en de laatste keer 0,3% dus 0,3 milj. Dit was voor ons ook schrikken, vooral omdat hij steeds meer naar beneden gaat en wel al is gestopt met roken en minder drinkt. Mocht het deze keer bij ons niet lukken moeten we weer naar de gyn. om te kijken wat we verder gaan doen.

    Wat Josien al zei, als je 2 dagen achter elkaar een zaadlozing hebt is dat zeker niet bevordelijk, probeer daar een aantal dagen tussen te laten zitten (dit keer konden jullie hier niets aan doen).
    Vraag anders om een nieuwe test, leg het verhaal uit bij de gyn. Dat hebben wij toen ook gedaan.

    Heel veel sterkte en hopelijk ben je snel zwanger. Er hoeft maar 1 zaadje het sterkste te zijn!
     
  5. nathalie1984

    nathalie1984 Actief lid

    24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Josien: bedankt voor je reactie, dat deed weer een beetje goed!



    Hopefully: IUI hoeveel behandelingen krijg je daar van vergoed?
    Ik had mijn zorgverzekeraar opgebeld met de vraag hoeveel ivf/icsi behandelingen er vergoed worden en dat zijn er maar 3 en dat is gelijk aan mekaar zeiden ze.....
    Ik weet ook niet wat ze bedoelen met 0,1%, ik belde toen voor de uitslag en kreeg dat als antwoord! Aanstaande dinsdag hebben we weer een gesprek bij de chirurg voor de verdere uitslagen enz.... ben echt benieuwd, het kan niet snel genoeg dinsdag 09.00 uur 's ochtends zijn!
    Ik ga zeker een dinsdag vragen om een nieuwe spermatest!
    Zo dan dus jullie zitten ook in zo *** situatie...... echt balen.....
    Zijn jullie ook bezig voor het eerste kindje?
    Is er bij jou man een reden gevonden van zo weinig zaadcellen?
    Groetjes Nathalie
     
  6. hopefully

    hopefully Bekend lid

    18 feb 2008
    969
    0
    0
    In principe krijg je zoveel IUI´s vergoed als het ziekenhuis wilt doen. Dit zijn er meestal max. 6 (een enkele keer meer).

    Bij ons in het zh is 1,0% 1 miljoen, dus 0,1% = 0,1 miljoen.

    Als je onder de 1 miljoen zit doen ze bij ons in pricipe geen IUI meer, maar stappen ze over op ICSI of IVF. In ons geval zaten we daar ditmaal onder en moeten we dus met de gyn. gaan praten of we met de IUI gaan stoppen. Voor IVF en ICSI krijg je via de verzekering 3 behandelingen, daarna zijn ze voor eigen rekening.
    Bij ons hebben ze geen verklaarbare reden voor het slechte zaad.

    Goed van je dat je om een nieuwe test gaat vragen (gewoon eisen), hopelijk is deze een stuk beter, het kan echt per keer verschillen. Nu heb je er geen goed gevoel over.

    Laat je even weten hoe het dinsdag is gegaan?

    Sterkte!
     
  7. nathalie1984

    nathalie1984 Actief lid

    24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Yep, ik laat zeker weten hoe het dinsdag is gegaan.... hou jij mij ook op de hoogte met de ontwikkelingen ik hoop voor je dat het snel een keer raak is!
    ik ga morgenavond ff een briefje maken met alle vragen die we hebben...
    dus die 0,1% zou dus kunnen betekenen dat er minder dan 1 miljoen zaadcellen zijn?!
    Weet jij hoeveel ivf of icsi is als je het zelf moet gaan betalen?
    gelukkig is het al bijna zondag ;)

    Fijn weekend nog!

    Groetjessss
     
  8. Elfje Arwin

    Elfje Arwin Actief lid

    9 jan 2007
    237
    0
    0
    achterhoek
    Wij hebben ook zeer slechte resultaten:
    0,01 0,02 2,3 en daarna helaas weer 0,04 en bij die zaadjes zijn er ook nog afwijkingen in beweegbaarheid en vorm.

    We zijn nu doorverwezen voor IVF\ICSI en de gyn. zei dat er zeker nog hoop voor ons is en dat er veel mogelijkheden zijn tegenwoordig.
    We hebben begin sept. onze intake bij het Radboud.

    Ik heb ook vreselijk gehuild, wat wel opluchte af en toe nog steeds een dipdag, maar ik heb inmiddels besloten dat je die ook af en toe wel mag hebben. Ga er lekker over praten en doe wat je goed lijkt. Ik hou zelf een dagboekje bij waar ik alle emoties e.d opschrijf. Dit helpt mij heel erg goed .

    Veel succes en veel liefs
    Elfje
     
  9. Belle

    Belle Fanatiek lid

    7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Hoi Nathalie. Goed dat je de weg naar dit forum hebt gevonden. Hier kun je je angst en je verdriet delen met vrouwen die allemaal weten hoe het is als zwanger worden niet vanzelf gaat. Blijf het vooral allemaal opschrijven en delen, en kijk of je er ook met je man over kunt praten, hoe moeilijk hij dat misschien ook vindt.

    Als ik jullie probleem nuchter bekijk, dan schat ik in dat er nog een hoop ruimte voor verbetering is: Twee dagen achter elkaar sperma produceren is zeker niet bevorderlijk voor de uitslagen, en het feit dat de ballen van je man in zijn lies zitten klinkt ook als een situatie waar ze nog best iets aan kunnen doen. Mijn broertje had één niet-ingedaalde bal, en die hebben ze op zijn 18e alsnog keurig netjes op z'n plaats gelegd. Hij heeft er sindsdien nooit meer problemen mee gehad (al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of het gevolgen heeft voor zijn vruchtbaarheid, want hij is nog niet met kinderen bezig).

    Mijn lief heeft bij de vruchtbaarheidsonderzoeken nog veel slechtere uitslagen gekregen: De eerste keer 0 levende zaadcellen en de tweede keer zelfs gewoon 0 zaadcellen. Helemaal niks. En er is geen enkele aanwijsbare oorzaak voor gevonden: Alle leidingen liggen goed, zijn hormoonlevels zijn normaal, hij is zo gezond als een vis. Alleen ook volkomen onvruchtbaar.

    Ik wil met mijn verhaal zeker niets afdoen aan dat van jou. Wat ik alleen maar wil zeggen: Ze kunnen in het ziekenhuis van bijna niets nog heel wat maken. Natuurlijk had je het liever anders gehad, maar ik geloof beslist dat er voor jullie nog van alles mogelijk is. Van niets kunnen ze helaas zelfs in de beste ziekenhuizen nog steeds niets maken, dus wij hebben ervoor gekozen te proberen met de hulp van een donor zwanger te worden. En wij hadden het ook graag anders gehad, maar het is zoals het is.

    Sterkte!

    Belle.
     
  10. Herma

    Herma Bekend lid

    15 sep 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    Hoi Nathalie, het kan idd komen doordat hij 2x achter elkaar moest. Bij ons werd verteld dat er 3 dagen 'opgespaart' moest worden. De eerste keer was t ook niet goed. Toen moest t 3 maanden later weer omdat zaad een periode van 3 maanden nodig heeft om weer optimaal te zijn. Als je vriend in die 3 maanden bijv. ziek is geweest heeft dat al een negatief effect. Ook een avondje flink zuipen of stress kan de boosdoener zijn. Ze zullen het vast nog een keer willen testen over 3 maanden. Succes.
     
  11. nathalie1984

    nathalie1984 Actief lid

    24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Wat hield bij jullie in het ziekenhuis 0,01% procent in?
    Het ene moment voel ik me ook somber en verdrietig (en dan is het nadeel ook nog is dat mijn schoonzusje van 17 onverwchts zwanger is nu 17 weken) :evil:
    Ik ga denk ik ook een dagboek kopen van de week zodat ik elke dag mijn gevoelens op kan schrijven.... en het praten hier op het forum doet me ook goed om naar andermans ervaringen te lezen!
    Het duurt zeker lang voordat je aan ivf of icsi kan beginnen er komen zeker eerst een heleboel gesprekken?

    Het is gelukkig bijna dinsdag dan horen we meer van de chirurg!

    Groetjes Nathalie


     
  12. nathalie1984

    nathalie1984 Actief lid

    24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Dank je wel! Ik ga dinsdag gelijk vragen om een nieuwe spermatest!

    Gaat nu alles wel goed bij jullie? Al zwanger? of met iui, ivf of icsi bezig? Hoeveel % is het bij jou vriend/man?

    Groetjes Nathalie
     
  13. nathalie1984

    nathalie1984 Actief lid

    24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Gelukkig kan ik er tot nu toe goed over praten met mijn man, en hebben we nog goede hoop!
    Mijn man vind het idd soms moeilijk, maar we helpen elkaar er doorheen!
    Ik ben zeer benieuwd wat de chirurg een dinsdag zegt en wat voor optie's we hebben!

    Jeetje die uitslag is ff schrikken en dat er ook geen aanwijzing voor is....
    Ik hoop voor je dat je snel geluk krijg en zwanger mag worden van een donor!

    Groetjes Nathalie

     
  14. nathalie1984

    nathalie1984 Actief lid

    24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Is 0,01% anders als 0,1%?

     
  15. hopefully

    hopefully Bekend lid

    18 feb 2008
    969
    0
    0
    Je moet altijd hoop houden en in jezelf blijven geloven.

    Wat erg zeg dat je schoonzusje onverwachts zwanger is geworden en dan nog mar 17 jaar jong.
    Het is normaal al pijnlijk als er iemand zwanger is geworden en jij niet laat staan als ze zo jong zijn.
     
  16. ignacia

    ignacia Lid

    3 jul 2008
    5
    0
    0
    hallo allemaal,

    wanneer het zaad onder de miljoen zit gaan ze meestal niet insimineren.... mijn vriend had bij ons eerste insiminatie 0,4 miljoen... alleen de gyneacoloog had de uitslag pas gezien na insimineren......
    volgende keer gaan we niet insimineren als het zo slecht is maar moeten we gaan nadenken over ivf........
    maar we moeten de moed niet laten zakken nathalie! er hoeft maar 1 zaadje te zijn!

    sterkte meid.......

    liefs ignacia
     
  17. Elfje Arwin

    Elfje Arwin Actief lid

    9 jan 2007
    237
    0
    0
    achterhoek
    sorry voor de late reactie, was vandaag ff helemaal kapot heb op de bank liggen slapen :oops:

    0,01 is anders dan 0,1 helaas, maar wel "gelukkig" voor jou.
    En blijf hoop houden hoor met ivf\icsi kunnen ze veel...
    Het duurt alleen erg lang voordat je de afspraak krijgt en dan gaan ze weer opnieuw de onderzoeken doen etc. etc.

    En wat betreft je schoonzusje wat vreselijk kut (sorry) voor je. Ik weet hoe dat voelt, die van mij is ook ongewenst zwanger, en iedereen maar aan ons vragen hoe het met haar gaat en hoe leuk het voor haar is bleh.
    Moet er af en toe nog steeds flink om huilen, maar het gaat steeds beter.

    heel veel succes, en blijf hopen, het komt vast allemaal wel goed...
    en gewoon lekkert hier je gevoelens uiten enzo, dat helpt gewoon zoveel....

    dikke knuffel
     
  18. Herma

    Herma Bekend lid

    15 sep 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    Hoi Nathalie, ja de 2e keer was t zaad wel een stuk verbeterd. Niet heel goed maar ook niet slecht. het zou niet de reden zijn dat ik nog niet zwanger ben. We hebben ons dus voor niks zo druk gemaakt toen we zijn uitslag kregen van t zaadonderzoek. Toen hebben ze mij onderzocht en daaruit blijkt dat ik cystes heb op mn eierstok die zorgen voor verkleving. Ik moet in september een kijkoperatie ondergaan. ze halen dan de cystes ook weg en spuiten meteen mn eilijders door . Daarna willen ze het zaad rechtstreeks inspuiten bij mij zodat t niet die lange weg af hoeft te leggen. (Iui is dat. )Hij heeft nu 5% onder t gemiddelde dus moet t gewoon mogelijk zijn. Succes
     
  19. nathalie1984

    nathalie1984 Actief lid

    24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
    Wat is bij jullie in het ziekenhuis de hoeveelheid van 0,4?
    Ik heb ook het vermoeden dat wij met ivf of icsi aan de slag moeten!
    Precies we moeten de moed niet laten zakken, er is idd maar 1 zaadje nodig!

    Jij ook heel veel sterkte

    Groetjes Nathalie


     
  20. nathalie1984

    nathalie1984 Actief lid

    24 mei 2008
    103
    0
    0
    Verzorgende IG
    Rotterdam
     

Deel Deze Pagina