Uitslag zaadonderzoek

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door lotusx01, 26 aug 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lotusx01

lotusx01 Lid

20 jan 2024
    14
    4
    3
    Hi dames,

mijn partner ik en zijn al bijna 2 jaar bezig en helaas 2 miskramen gehad.. nu 8 maanden na de laatste miskraam nog steeds niet opnieuw zwanger geweest.

nu hebben wij zaadonderzoek laten doen en alles was goed volgens de huisarts. Nou zegt chatgpt iets anders.

Iemand hier verstand van?

Dit is de uitslag

Volume 1,80 ml
    pH 7,70
    Concentratie 43 miljoen/ml
    Totaal aantal beweeglijke 33%
    → Goed progressief 19%
    → Matig progressief 14%
    → Beweging op plaats 14%
    → Onbeweeglijk 53%
    VCM (motiele cellen totaal) 25,5 miljoen
    Leukocyten 1,0 miljoen/ml
    Agglomeratie ++
    Viscositeit Hoog

2. rossi1

rossi1 Actief lid

9 okt 2012
    252
    154
    43
    Nu heb ik de uitslagen nooit heel goed begrepen, wel meegemaakt dat de HA totaal fout zat met zijn reactie. Die gaf aan dat het niet top was maar daar kunnen ze nog een hoop mee, uhhh nope het werd ICSI.
    Heb je een doorverwijzing voor het ziekenhuis? Zij kunnen er veel meer over zeggen.

3. haantje93

haantje93 Lid

26 feb 2024
    27
    8
    3
    Vrouw
    Wij hebben in januari ook zo'n test gedaan via de huisarts nadat we 1,5 jaar bezig waren (wel eerder zwanger geworden, maar miskraam, later nog een 2e miskraam), daarna ook naar gynaecoloog (die de uitslagen ook nogmaals heeft bekeken). Ik heb die uitslagen ook altijd onduidelijk gevonden, maar wat ik er van weet inmiddels:
    viscositeit moet hoog zijn
    volume moet minimaal 1,5ml zijn
    ph tussen 7-8
    concentratie zaadcellen >15 miljoen/ml

mobiliteit: dit lijkt het belangrijkste te zijn waarop de kans op spontane zwangerschap in combi met leeftijd vrouw + of een vrouw eerder zwanger is geworden, wordt berekend ( iig door huisartsen).

De zaadcellen worden in 4 klassen ingedeeld:
    – Goed / snel bewegende zaadcellen (A)
    – Matig / langzaam bewegende zaadcellen (B)
    – Slecht / op de plaats bewegende zaadcellen (C)
    – Niet bewegende zaadcellen (D)
    – Minimaal 32% van de zaadcellen heeft een goede/snelle of matige/langzame voorwaartse beweging: A+B.
    – Minimaal 40% van de zaadcellen beweegt (voorwaarts of op de plaats): A+B+C
    dus bij jou: A+B = 33% en A+B+C = 47%

VCM: Dit staat voor volume concentratie mobiliteit. Het is het aantal bewegende zaadcellen per ejaculaat. Normaal = minimaal 10 miljoen

Dus als je dat vergelijkt met jouw uitslag, dan valt dat allemaal binnen de normaalwaarden geloof ik. Maar ik ben dus geen fertiliteitsarts, pin me er niet op vast...

Aangezien jullie ook al even bezig zijn, is het best een legitieme vraag om doorverwezen te worden voor (aanvullend?) fertiliteitsonderzoek. Dat hebben wij toen ook gedaan na een normale sperma analyse. Kwam uiteindelijk niks aanvullends uit bij dat onderzoek, maar goed, gaf wel rust dat er in het ziekenhuis naar gekeken werd.

Deel Deze Pagina