Urenlang huilen voor het slapen 's avonds (baby 7,5 mnd). Herkent iemand dit?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lichtroze, 4 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lichtroze

    Lichtroze Bekend lid

    22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Sinds een paar weken huilt ons dochtertje enorm veel voordat ze gaat slapen. Ze gaat rond half acht naar bed, en dan begint het. Ze huilt echt tranen met tuiten, vaak krijsen totdat ze schor is en helemaal bezweet. Als wij bij haar zijn kalmeert ze even, maar gaat dan weer huilen. Of ze lijkt te gaan slapen, maar zodra we de kamer af gaan is het meteen weer heel hard huilen. Uiteindelijk valt ze meestal tussen half tien en half elf uitgeput in slaap. De rest van de nacht slaapt ze wel prima. Af en toe wakker, maar meestal geen grote problemen. Overdag doet ze twee slaapjes en dan gaat ze vrijwel probleemloos slapen. Even jengelen of mopperen en dan slaapt ze wel.

    Wat zou dit kunnen zijn? Volgens 'oei ik groei' zou ze nu niet in een sprong zitten, maar zou het dat toch kunnen zijn? Heeft iemand misschien tips voor ons? Wij hebben 's avonds al een vast ritueeltje (bad, voeding, verhaaltje en liedje). Nu wisselen we elkaar maar af in het troosten, maar vermoeiend is het wel.
     
  2. username

    username Fanatiek lid

    7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Kan het verlatingsangst zijn?
     
  3. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Een paar weken en dan elke avond zo lang huilen? Dan moet er haast wel iets aan de hand zijn, dat doet ze niet voor haar lol. Probeer haar eens een zetpil te geven voor ze naar bed gaat en kijk wat dat doet. Misschien heeft ze ergens last van, oortjes of iets anders.
     
  4. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Ik denk het wel..ik kan het me niet meer helemaal herinneren eigenlijk. Maar wij hebben meerdere van die momenten gehad in mn dochters eerste jaar.
    Laat in ieder geval altijd even dr oortjes nakijken bij de huisarts. Je hoort wel regelmatig dat ze daar vooral 's avonds en 's nachts last van kunnen hebben en als ze neergelegd worden.
    Verder is ze nog best jong dus zou haar niet laten huilen maar lekker bij je nemen beneden op de bank. Lekker tussen jullie in leggen of wat laten spelen. Dan gaat ze maar wat later naar bed, de volgende dag slaapt ze wat langer of 's middags wat langer. Het gaat vanzelf weer over dat ze weer lekker om half 8 naar dr bedje gaat. Succes!
     
  5. MHV

    MHV Actief lid

    10 feb 2013
    435
    30
    28
    Hoi,

    Ik heb dat ook weleens gehad met mijn zoontje.
    Het kan verlatingsangst zijn ,maar idd ook de oren even in de gaten houden. Als er niks is met oren of geen koorts of wat dan ook dan gaat het vanzelf weer over.
     
  6. Vosje7

    Vosje7 Actief lid

    3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik dacht ook eigenlijk aan verlatingsangst... Toen mijn zoontje zo rond de 6 maanden was kon ik hem in zijn bedje leggen en ging hij prima slapen, maar daarna ging het opeens niet meer, zodra ik de kamer verliet ging hij huilen. En doet dit nog steeds, haha. :p Dus ja, ik blijf bij hem totdat hij slaapt.
     
  7. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Kan verlatingsangst zijn, maar voordat je daarvan uitgaat, zou ik even een check doen bij de huisarts voor oren en keel.
    Als daar niets uitkomt, denk ik dat het verlatingsangst is. Gaat weer over, maar kan een heftige tijd zijn.
     
  8. MamaMaya

    MamaMaya Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Hier hadden we dat heel erg met onze oudste, tussen de 8 en 9 maanden ongeveer. Ik herinner me dat nog goed omdat het vlak voor de sinterklaas periode was, en ik uren met haar rondliep terwijl ik sinterklaasliedjes zong of neuriede. Bij haar was het verlatingsangst en moeilijk afscheid kunnen nemen (in dit geval afscheid van de dag). Van dat laatste heeft ze zoveel jaren later nog steeds last (herkenbaar want heb het zelf ook, zeker na een leuke dag of na leuk bezoek of zo). Het was min of meer onder controle te houden met een heel strikt bedritueel, met de focus op rust, ontspanning en een veilig geborgen gevoel.

    Maar, zoals gezegd, sluit eerst andere (medische) oorzaken uit.
     
  9. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Oren, tandjes, kiesjes of verlatingsangst inderdaad.
     
  10. Staffie84

    Staffie84 Fanatiek lid

    10 jun 2011
    2.669
    354
    83
    Zuid-Holland
    En als je dr uit de situatie haalt?
    Misschien is ze nog niet moe?

    Dus weer gezellig naar beneden, even in de box en bij moeheid signalen weer proberen?

    Hier ligt dl tussen 7 en 10 in bed, afhankelijk van hoelaat ze moe is
     
  11. Lichtroze

    Lichtroze Bekend lid

    22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties! Haar oortjes zijn pas nog nagekeken en die waren in orde. Ze heeft het ook alleen 's avonds als ze naar bed moet voor de nacht. Haar mee naar de woonkamer nemen wil ik eigenlijk niet, omdat ze naar mijn idee wel moe is (rond zeven uur gaat ze gapen en in de oogjes wrijven). Ze is dan ook vaak al op vanaf een uur of vier/vijf. En ik wil liever geen verkeerde gewoontes creëeren. Daarnaast ging ze tot een paar weken geleden gewoon braaf om acht uur slapen.

    Wat mamamaya zegt klinkt wel heel herkenbaar. Vooral omdat ze dit alle 's avonds heeft. Als een van ons erbij zit (zonder verder wat te zeggen of haar uit bedje te halen), gaat ze uiteindelijk meestal wel slapen. Dan blijven we het voorlopig maar even zo doen en dan hoop ik dat ze op den duur haar rust weer gaat vinden in de avonden.
     
  12. Staffie84

    Staffie84 Fanatiek lid

    10 jun 2011
    2.669
    354
    83
    Zuid-Holland

    Wie bepaald wat verkeerd is ;)
    Wat voor het ene kindje "verkeerd" is werkt voor het andere kindje wel.
    Waarom zou meenemen naar beneden, rust creëren door haar uit de situatie wel verkeerd zijn omdat ze er dan aan gaat wennen.
    En bij haar bed blijven zitten niet? Misschien went ze daar ook wel aan en kan ze straks niet zonder ;)

    Belangrijkste is dat je doet waar jullie en je kindje zich goed bij voelen.
    Wil je mer rust voor jezelf en een gezellige avond hebben met elkaar dan zou ik haar bij je houden zodat jullie gezellig met zn alle bij elkaar zijn.
    Ze heeft wel "normaal" geslapen dus het is vast een fase, dan de fase liever doorkomen met gezelligheid dan met urenlange huilbuien.
    Blijkbaar heeft ze jullie nu gewoon even hard nodig s'avonds
     

Deel Deze Pagina