Utrogestan cryo tp natuurlijke cyclus?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Elfi, 11 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elfi

    Elfi Bekend lid

    17 dec 2014
    551
    65
    28
    Hoi dames,

    Ik heb een vraagje.
    De vorige keer dat ik een cryo terug geplaatst kreeg (in natuurlijke cyclus), werd ik na 2 dagen ongesteld.
    Na een gesprek met mijn arts gehad te hebben, mocht ik bij mijn volgende cryo terugplaatsing Utrogestan gebruikt.

    Nu heb ik gister mijn tp gehad (in natuurlijke cyclus).Na mijn tp vroegen de artsen in Utrecht of ik nog mediactie gebruikte. Dus ik gaf aan dat ik utrogestan ging gebruiken.
    En dat vonden ze raar... ten minste hun blik sprak boekdelen (vond mijn man ook).
    Nou ben ik dus onwijs aan het twijfelen of dit wel handig is! Te veel progesteron schijnt ook weer slecht te zijn.

    Ik ben nooit zwanger geweest en dus nooit een miskraam gehad. Dit zou dan alleen extra ondersteuning zijn, omdat ik zo vroeg ongesteld werd de vorige keer.
    Mijn progesteron level is wel goed... en baarmoederslijmvlies was dik genoeg.

    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Zijn er mensen die ook utrogestan gebruiken na de tp in natuurlijke cyclus?
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik heb het ook gebruikt bij cryo tp in natuurlijke cyclus. Het resultaat is nu 8 mnd oud en ligt in z'n bedje te slapen.

    Hier kreeg ik het op mijn verzoek na 8 miskramen.
     
  3. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    Ik heb het niet gebruikt bij cryo TP in natuurlijke cyclus.
     
  4. Elfi

    Elfi Bekend lid

    17 dec 2014
    551
    65
    28
    Dat is mooi nieuws! Gefeliciteerd!
    Ik heb idd gelezen dat ze het gebruiken bij meerdere miskramen. Dat heb ik niet gehad.
     
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Mijn miskramen kwamen niet door een tekort aan progesteron. Ik kreeg de utrogestan omdat ik dan het idee had er alles aan gedaan te hebben. En de gyn zei dat het geen kwaad kon dus als het me een beter gevoel gaf mocht ik het gebruiken
     
  6. rijswijkse

    rijswijkse Fanatiek lid

    26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Ik gebruik het ook,meerdere miskramen en 2 keer bbz
    3 keer daags 1 bolletje niet omdat het moet maar heb het gevraagd.
    Nu heb ik 10 dagen geleden een tp gehad en net te horen gekregen dat ik zwanger ben.
    3 keer positief getest en vandaag bloed geprikt hcg was 119.
    Mag alleen tot week 7 utrogestan gebruiken daar baal ik van.
    Hoop dat deze keer wel goed gaat.
    Over 2 weken heb ik de eerste echo als alles mee zit.
     
  7. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.232
    979
    113
    Vrouw
    Ik heb er ook wel eens om gevraagd bij mijn fertiliteitsarts, maar zij vond het niet nodig om te geven omdat er geen aanleiding was om te denken dat ik zelf geen/te weinig progesteron aan zou maken. De lengte van mijn cyclus is goed en dat is een teken dat je progesteron aanmaakt na je eisprong. Als je snel na je eisprong ongesteld wordt, dan kan het dus zijn dat je een progesteron tekort hebt. Maar ieder ziekenhuis is anders en ze hebben allemaal andere protocollen voor dit soort dingen.
     
  8. Rots

    Rots Actief lid

    30 mei 2016
    416
    238
    43
    Ik gebruik Utro na een succesvolle verse terugplaatsing en had eigenlijk direct na de positieve test mogen stoppen. Ik kreeg daar alleen de kriebels van, dus mocht ik het doosje opmaken. Ook dat durfde ik niet, dus vandaag bij mijn echo nog eens besproken. De arts gaf aan dat ik het mag blijven gebruiken tot week 12 als me dat gerust stelt. Ze adviseerde dan wel af te bouwen. Ook zei ze dat het geen kwaad kan en dat het lichaam alleen dat opneemt wat het eventueel tekort heeft. Dat vond ik wel fijn om te horen na uren internet afspeuren na voor- en nadelen van Utrogestan ;)
     
  9. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik denk dat het een beetje koffiedik kijken is. Normaal gesproken heb je bij een TP in normale cyclus zelf progesteronoploop omdat er een eisprong is geweest. Het "litteken" van de eicel (luteus corpus) maakt dan de juiste hormonen aan oiv hcg.
    De vraag is dus of je van nature te weinig progesteron aan maakt of niet. Dus lastig bepalen of kunstmatige progesteron dan gaat helpen...
     
  10. Elfi

    Elfi Bekend lid

    17 dec 2014
    551
    65
    28
    Dank jullie wel voor alle reacties.
    Mijn cyclus is normaal niet heel kort. Hij wisselt tussen 23 en 29 dagen. De enige keer dat het extreem kort was, was na die terugplaatsing.
    Wel heb ik al vrij vroeg (5 dagen voor menstruatie) licht bloedverlies en gekleurde afscheiding.
    Het is idd koffiedik kijken.

    Maar gelukkig lees ik wel dat het niet echt kwaad kan als ik het gebruik. Dat is in ieder geval fijn om te lezen.
     

Deel Deze Pagina