Utrogestan en bijwerkingen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nena84, 21 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Sinds begin deze week ben ik aan de utrogestan. Nooit eerder heb ik dit gebruikt, dus ik twijfel over een aantal bijwerkingen die ik ervaar en niet teruglees in de bijsluiter.

    Ik ben moe, maar dat komt veel voor. Ook heb ik aan het eind van de dag buikkrampen alsof ik ongesteld moet worden. Ik denk ik dat ik bij het afvegen die smurrie in mijn plasbuis heb gesmeerd, want ik heb een blaasontsteking.

    Ik neem de utro 3x per dag, verdeeld over de dag. Ik breng hem vaginaal in.

    Heeft iemand dezelfde ervaringen? Ik vind het echt troep, maar hopelijk dient het zijn doel.
     
  2. Amoxiclav

    Amoxiclav Fanatiek lid

    8 mrt 2017
    1.882
    2.191
    113
    Verpleegkundige
    De moeheid is normaal. Ik neem 1x per dag utrogestan. Ben er ook geconstipeerd van.. En die vuile witte brij, tsja een inlegkruisje kan al veel helpen. Gelukkig is het voor de goede zaak niet? :p
     
  3. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.348
    3.633
    113
    Vrouw
    Moeheid is normaal, de krampen ook, al is dat niet prettig.
     
  4. Chanbee

    Chanbee Fanatiek lid

    19 jan 2017
    1.224
    1.198
    113
    Ik ben vorige week dinsdag begonnen met utro. Ook vermoeid maar dat ben ik al een tijdje. Ik enorm zere tieten. Verder merk ik geen gekke dingen maar ik hoorde van de verpleegkundige wel dat je een blaasontsteking of vaginale schimmel kunt krijgen.
     
  5. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Heel herkenbaar helaas. Wat mij de laatste keren wel helpt is zo’n uur na inbrengen weer naar het toilet gaan. Dan komt het meeste witte spul net los en plas je dat direct schoon (om het zo maar te zeggen). Ik merk dat er daardoor een stuk minder in inlegkruisje achterblijft. Misschien kan het je helpen om dat te proberen.
     
    Joycebjorn vindt dit leuk.
  6. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Blijft er dan nog wel genoeg achter voor de goede werking?

    Ik veeg na het plassen in ieder geval van voor naar achter af nu. Inderdaad: voor het goede doel allemaal. Geen probleem ook, ik was alleen benieuwd of die krampen normaal zijn.
     
  7. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    volgens mij heb ik wel eens gelezen dat het na 30 min ingetrokken is. En volgens mij zit je plasbuis ook lager dan je die pillen stopt. Dus je plast dan alleen het residu weg. Dat is iig mijn logica. En het werkt dusdanig dat ik pas ongesteld wordt als ik stop, ipv na 9/10 dagen. Dus werkzame stof voldoende denk ik dan zelf. :)
     
  8. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Ik denk dat het in mijn plasbuis komt na het plassen als ik afveeg. Daar let ik nu extra op.
    Mijn darmen zijn ook flink van slag. Maar als het spul werkt ben ik daar eeuwig dankbaar om.
     
  9. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Zelf was ik moe bij het gebruik van utrogestan. Maar naarmate ik het langer gebruikte bouwden de klachten zich ook echt op en voelde ik mij echt zwaar belabberd.
    En de krampen zijn inderdaad normaal, had ik ook last van. En vaak een zeurend gevoel in mijn onderbuik.
    Zelf heb ik tijdens mijn zwangerschap ook last gehad van bloedverlies als gevolg van de utrogestan. De utrogestan kan namelijk de baarmoedermond irriteren vertelde de gynaecoloog. Hier dus ook niet van schrikken mocht dat ooit het geval zijn.

    En afvegen van voor naar achter moet niet alleen nu, maar altijd ivm darmbacteriën die anders een blaasontsteking kunnen veroorzaken ;)
     
  10. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Ja klopt maar die darmbacteriën zitten toch een stuk verder naar achteren ;) daar kom ik normaal gesproken niet met mijn papiertje.
    Blaasontsteking valt trouwens mee, heb er nu al geen last meer van.
     
  11. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Toch neem je die bacteriën mee. Ze zitten niet alleen in je achterwerk maar heel het gebied omheen. Het is zo'n beetje regel nummer 1 om blaasontsteking te voorkomen.
     
  12. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Had overigens mijn eerste post nog aangevuld terwijl jij 'm quote, met nog andere klachten door utrogestan :)
     
  13. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Ik heb nog nooit blaasontsteking gehad en nu lijkt het ook mee te vallen dus ik maak me er niet druk om.
     
  14. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Ik hoop dat ik er zwanger door wordt! Maar het is troep inderdaad. Heb gelukkig nog geen irritatie nu. Vervang mijn inlegkruisjes regelmatig dus ik hoop dat het hierbij blijft betreft de klachten.
     
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik heb het alleen zwanger gebruikt en ik kon er vooral goed door slapen, de hele dag door :confused: (tot ik elke 2 uur wakker werd om te plassen) nooit krampen, zou juist je bm rustig moeten houden. Kun je niet een innesteling hebben, hoeveel dpo zit je?
     
  16. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    De krampen waren er alleen de eerste twee dagen. Nu niet meer. Vooral moe en een hoofd vol puisten, maar dat doet progesteron. Innesteling zou vanaf nu ongeveer kunnen.
     
  17. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Ik had extreme buikpijn altijd bij de utro. Dot meerdere malen aangegeven bij de gyn maar is nooit iets mee gedaan. Meerdere malen zwanger geraakt met de utro maar telkens ging het fout. Mijn gevoe was altijd dat mijn lichaam niet goed reageerde op de utro. Kreeg ook hele felle steken en mijn baarmoederslijmvlies kwam er zowat in zn geheel in 1x uit.

    Uiteindelijk zonder utro weer zwanger geraakt en dit keer lijkt het goed te gaan. Inmiddels 14 weken. Voor mij dus geen utro meer!
     
  18. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Jeetje wat heftig. Op welke termijn ging het dan mis en kwam dat door het bloeden, dat vruchtje mee werd "weggespoeld"? Wel een uitzonderlijk verhaal want bij de meeste vrouwen houdt het juist de bm rustig.
     
  19. Nena84

    Nena84 Bekend lid

    6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Goh, dat is inderdaad een mindere ervaring. Mijn ervaring is inmiddels dat ik er veel stabieler van word. Minder pieken en dalen in mijn stemming. Heerlijk rustig!

    Ik vraag me wel af... stel ik ben zwanger. Ik heb nu dosering meegekregen voor 2 weken (tussen ei en nod) maar als ik zwanger ben moet ik het dan nog 3 maanden blijven slikken?
    Weet niet wat jullie moesten doen. Anders veel ik morgen de poli wel even.
     
  20. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Dat zou ik wel doen! Anders dipt je progesteron ineens. Met slikken bedoel je inbrengen toch ;)?
     

Deel Deze Pagina