UWV 1 jaar ziek? Welke datum en onderzoeken?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Baileyy, 9 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik ben 1 jaar ziek. En heb een soort keuring gehad bij het UWV. Dit is standaard begrijp ik om te kijken of het zwangerschapsgerelateerd is.

    Ik heb pas een arbeidsdeskundig onderzoek gehad en daar staat dat ik een maand langer ziek ben, dat de 1e ziek datum bij UWV.
    Hoe zit dat mrt 1 jaar ziek zijn en het zwangerschapsverlof dat er tussenin zat.

    Welke datum is leidend, die van UWV of arbodienst?
    Maakt het veel uit voor mij?

    Vraag 2: arbeidsdeskundige adviseert een deskundigenoordeel aan te vragen. Ik heb echter net vorige week onderzoek gehad bij UWV arts. Wat is het verschil? Is dit dan niet dubbel?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Baileyy,


    In de situatie dat je bijna een jaar ziek bent, is het een standaard procedure van UWV om te beoordelen of je wel of niet kan werken. Dit noemen we de Eerstejaars Ziektewet-beoordeling, die wordt uitgevoerd door een verzekeringsarts van UWV.


    Tijdens deze beoordeling, stelt een arbeidsdeskundige vast wat voor werk je nog kan doen en wat je daarmee kan verdienen. Kan je minder dan 65% van het loon dat een gezond persoon kan verdienen met vergelijkbare opleiding en ervaring, dan blijf je jouw Ziektewet ontvangen en krijg je meestal in de 52e week van jouw ziekmelding de beslissing hierover. Heb je na de Eerstejaars Ziektewet-beoordeling geen recht meer op Ziektewet, dan loopt deze nog een maand door.


    Voor wat betreft jouw vraag over welke datum leidend is en of dat veel uitmaakt voor jou, raad ik je aan om ons een bericht te sturen via Mijn UWV of telefonisch contact met ons op te nemen op werkdagen tussen 8 en 17 uur via 088 898 9294. Aan de hand van jouw DigiD/BSN kan mijn collega jou hier een passend antwoord op geven.


    Het is niet dubbel om net een afspraak te hebben gehad met een arts van UWV om op advies van jouw arbeidsdeskundige een deskundigenoordeel aan te vragen. Loopt jouw re-integratie vast, of ben je het niet eens met jouw (ex-)werkgever? Dan kan je een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. Wij geven dan een onafhankelijk oordeel over jouw re-integratie.


    Ik ga ervan uit dat dit de informatie is, waar je mee verder kan en wens jou veel sterkte en beterschap toe in jouw situatie.


    Met vriendelijke groet, Wieger

    UWV Webcareteam
     
  3. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Dankjewel voor je uitleg!

    Mijn werkgever en ik zijn het niet oneens over het reïntegratietraject. Ook loopt het niet vast, het gaat juist allemaal lopen nu.
    Daarom snap ik niet dat er een deskundigenoordeel wordt geadviseerd en weet ik niet wat die nog anders kan beoordelen dan de UWV arts de vorige keer?
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Baileyy,

    Graag gedaan! Je bent welkom met jouw vragen.

    Mooi dat jouw re-integratie in orde is. Misschien bedoelde jouw arbeidsdeskundige dat je een second opinion kan aanvragen in jouw situatie.

    Een second opinion houdt in dat een tweede bedrijfsarts oordeelt over:
    • jouw arbeidsgeschiktheid; of
    • jouw klachten; of
    • de oorzaken van gezondheidsproblemen die je hebt door jouw werk.

    Nadat de eerste bedrijfsarts het advies van de tweede arts heeft ontvangen, bepaalt hij of hij zijn oordeel bijstelt. De eerste bedrijfsarts blijft het aanspreekpunt voor de werkgever. Jouw werkgever betaalt de second opinion.

    Als je een second opinion wilt, kan je dit aangeven bij jouw werkgever. De eerste bedrijfsarts bepaalt dan welke bedrijfsarts de second opinion gaat doen. Dit is altijd een bedrijfsarts uit een andere organisatie dan die van jouw eigen bedrijfsarts.

    De second opinion vervangt niet het deskundigenoordeel van UWV. Zowel de werkgever als de werknemer kan na de second opinion nog steeds een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV.

    Voor vragen over jouw specifieke situatie kan je ons een bericht sturen of met ons bellen. Aan de hand van jouw DigiD/BSN kunnen we jou het beste verder helpen.

    Ik wens jou heel veel sterkte en beterschap toe en natuurlijk een prettig weekend Baileyy!

    Met vriendelijke groet, Wieger

    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina