Vaak kort drinken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door JohannaT, 21 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JohannaT

    JohannaT Lid

    17 jul 2018
    22
    22
    3
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Zeeland
    Ik ben op, helemaal op...

    Afgelopen jaar ben ik zwanger geraakt van een donor. Ik was helemaal in de wolken. Mijn zoontje was enthousiast om grote broer te worden en 7 weekjes geleden is J geboren. Maar... Sinds dat moment heb ik 's nachts eigenlijk niet langer dan een uur aan één stuk geslapen. Ik ben kapot.

    J doet het super goed, laten we dat voorop stellen. Hij groeit goed, heeft genoeg natte luiers en is over het algemeen en heerlijk vrolijk kind, maar 's nachts is het de duivel. Hij drinkt een paar minuutjes aan de borst, valt vervolgens in slaap en wordt twee uur later weer wakker omdat hij weer een voeding wil. Op zich nog niet eens zo heel erg, ik weet dat die kleintjes gewoon vaak gevoed moeten worden, maar buitenom dat hij iedere twee uur voor een voeding komt vertikt hij het ook om in zijn eigen bedje (ik heb een wieg en een co-sleeper) te slapen. Alleen bij mij is goed dus ik doe geen oog dicht.

    Volgens de lactatiekundige is er niks aan de hand en wil hij gewoon wat vaker drinken maar ik ben helemaal op een ben dus op zoek naar tips van andere mama's.

    Help!
     
  2. JohannaT

    JohannaT Lid

    17 jul 2018
    22
    22
    3
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Zeeland
    Ik vergeet erbij te zetten dat ik na zijn voedingen om nog een half uurtje rechtop moet blijven zitten met hem omdat hij dan niet spuugt en heel soms valt hij dan zo in slaap dat ik hem wel in zijn eigen bedje kan leggen.
     
  3. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Allereerst gefeliciteerd met de kleine!
    Top dat je borstvoeding geeft, super goede start.
    Ik denk uit je verhaal op te maken dat je er ‘s nachts alleen voorstaat. Dat is pittig, maar denk ook aan alle fijne momenten. Met flesvoeding een aantal keren per nacht ben je ook flink in de weer (klaarmaken/omspoelen) en ook dan zul je je kleintje even rechtop moeten houden.Kun je overdag wat bijslapen?? Wat als je om de voeding rechtop houdt, of is dat geen optie? Liggend voeden zodat je zelf tijdens het voeden wat doezelt.
    Succes, hopelijk wordt het snel wat makkelijker met wat meer nachtrust
     
  4. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Ik ben een alleenstaande moeder met kleuter van 5 en een klein meisje van 12 weken. Wat jij schrijft klinkt heel herkenbaar; tot voor kort sliep mijn meisje ook absoluut niet in haar eigen bedje en om de 2/3 uur wakker om te voeden. Het enige wat ik kan zeggen is: hou vol, het wordt echt beter! Ik heb haar altijd liggend gevoed zodat ik zelf idd kon doezelen/snel in slaap viel na het voeden. Kijk even naar veilig samen slapen richtlijnen. Ik droeg een vest zodat mijn bovenlijf warm bleef want laken en deken komen ongeveer tot je middel. Voor het spugen heb ik een grote dubbelgevouwen hydrofiele doek op m’n matras waar zij met haar hoofdje op ligt. Gooi ik elke ochtend in de was en leg er een nieuwe op. Het spugen neem ik dus beetje voor lief. Sinds kort slaapt ze wel in eigen bedje, een wieg naast mijn bed. Ben begonnen met 9 weken met dit overdag te introduceren toen ik merkte dat ze overdag te wakker werd om beneden in de box of in de draagzak te slapen. Ging goed: ze huilt altijd even minuutje of 5 a 10 maar valt dan in slaap. Toen het overdag goed ging ben ik haar ook s nachts na een voeding gaan terug leggen in haar bedje met 10 weken. Ook dit gaat nu goed. Moeilijkste is om zelf wakker te blijven tijdens het voeden om haar ook echt terug te leggen. De tijd tussen de voedingen is nu 3 en soms 4 uur. Ook hier geldt; het wordt vanzelf steeds langer naarmate ze groter worden, hou vol! Het is een cliché maar die eerste weken hebben ze je zo nodig.
     
  5. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    En al ingebakerd of in een slaapzak in bed gedaan?
    Hydrofiele doek met jouw geur in bed.

    Ik voedde mijn dochter liggend en als ze weer sliep schoof ik haar zo de co sleeper weer in. Verschonen deed ik niet, tenzij echt noodzakelijk.
     
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.970
    7.896
    113
    Vrouw
    Hoe is het dagritme? En hoe is het aankomen in gewicht? Bij mijn drie kinderen zei de duur van het voeden eigenlijk weinig. Mijn oudste had het langste nodig en kwam net aan op gemiddeld aankomen. Mijn middelste dronk enkele minuten per keer, maar kwam echt gigantisch veel aan. Wat ze wel alle drie hadden was dat onze nacht hun dag was. Gedurende de zwangerschap moet je ook rust nemen als je minder beweging voelt, om te kijken of ze dan tot leven komen. Mochten de voedingen gedurende de dag minder vaak zijn dan in de nacht zou ik eerder beginnen met voeden. In de hoop dat je het ritme naar de dag kan trekken.
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.157
    113
    Dat hadden wij met kleine man voor 14-15 weken.Eerste 4-5 dagen elke 1,5 uur fles. 00:00 fles, 00:20 fles leeg, uitboeren tot 00:50, bereiding en schoonmaken er nog bij en 01:30 kwam weer een fles. Slapen betekende hier met alle kussens een fort bouwen voor onszelf en veilig weg voor R. R. In een bepaalde greep bovenop ons dat hij niet weg kon glijden of met overstrekken zichzelf in gevaar bracht en zo sliepen wij wekenlang op de bank, bed lukte je niet daar glijden die kussens weg.Even daarna ging mn rug klagen over overbelasting.

    R. had wel extreme buikkrampen en verborgen reflux, al gelijk de eerste dag al. In t blog van @Averlhach (staat in dr handtekening) zou je meer over reflux dat ziu je allicht nog kunnen lezen, misschien dat er meer dingen herkenbaar zijn. Er zijn bepaalde posities wenselijker, ook met bv als je t inderdaad als verborgen reflux zou herkennen. Beperk je t tot enkel de houdingen /leefregels zou dat nooit kwaad kunnen natuurlijk.

    Maar hier werd er ook stevig gebunkerd hoor. Als dr nog ruimte was voor een flessie dan wilde hij gewoon fles, die ging echt niet slapen met nog een leeg plekje in zn buik. Vrij normaal gedrag voor een baby, zei t hoogst vermoeiend.
     

Deel Deze Pagina