Vaak korte slaapjes op behoefte en vroeg wakker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Catmommy, 9 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catmommy

    Catmommy Fanatiek lid

    8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is 6 maanden. De tijd waarop hij 'de nacht' ingaat is al heel lang hetzelfde (al zeker 2 maanden). Dit is zelden later als 7 uur, dan zijn we klaar met het ritueel en slaapt hij.
    Om vervolgens om 6 uur de volgende ochtend klaarwakker te zijn.
    Logisch ook want dan heeft hij immers 10-11 uren geslapen en dat is heel normaal voor een baby van 6 maanden.

    Het voordeel is dat ik de hele avond voor mezelf heb.
    Maar er zijn meer nadelen:
    -vriendlief ziet hem bijna niet of amper in de avond na werk omdat hij zo vroeg slaapt
    -ik moet alsnog vroeg op bed omdat ik het anders niet trek om 6 uur alweer wakker te zijn
    -straks als we met rapley gaan beginnen moeten we vroeg gaan eten. Want om 18:15-18:30 begint hij echt al te jengelen en moeten we beginnen met het slaapritueel.

    Dan komen we op mijn tweede vraag uit:
    Mijn zoontje is echt van de korte slaapjes. Maximaal die 1,5-2 uurtjes wakker en dan weer op bed voor die slaapcyclus van 45 minuten. Dit gaat zo maximaal 3 keer en daarna is zijn laatste slaapje 30 minuten.
    Hij slaapt dus totaal zo'n 2 uren en 45 minuten.
    Ik leg hem op bed als hij in zijn ogen wrijft of begint te jengelen, en dat is dus echt maximaal na anderhalf uur vaak.

    De afgelopen 2 dagen kwam het zo uit dat hij tot 2 keer toe een slaapje overdag heeft overgeslagen. Hij ging wel oogjes wrijven/jengelen maar het ging ook weer over en hij was over zijn slaap heen, hij was ook niet jengelig maar gewoon vrolijk. Toen we later hem op bed legden (wakker tijd zo'n 3 uren) sliep hij 2 uren achter elkaar.

    Elk kindje dat ik ken uit mijn omgeving van dezelfde leeftijd en van clubjes op facebook hebben kindjes die vaak overdag meerdere slaapjes doen van 1,5 uur. Dus 2 slaapcyclussen achter elkaar plakken. Zónder die extra lange wakkertijd. Die kindjes gaan ook wat later op bed, ergens tussen 19:00-21:00 beginnen met het slaapritueel, in plaats van 18.30 beginnen en 19:00 al in diepe slaap.

    Geef ik mijn zoontje misschien te weinig rust door hem telkens dat korte slaapje te laten doen? Is hij misschien ondanks oogjes wrijven toch niet moe genoeg? Maar ja het negeren vind ik ook zielig, hij geeft toch zijn behoefte aan, maar aan het einde van de dag moet je m wel echt entertainen want dan heb ik juist het idee dat hij te weinig slaap heeft gehad.

    Nog een voorbeeldje:
    Als ik ga wandelen en zoontje is wel moe (dus oogjes wrijven na die 1,5uur wakkertijd) dan gaat hij niet slapen en gaat hij over zijn slaap heen, dus vrolijk rondkijken en spelen met zijn wagenspanner.
    Maar als ik ga wandelen en hij is over zijn wakkertijd heen, dus bijvoorbeeld al 3 uren wakker, dan slaapt hij ook heerlijk in de wagen. Dus dan is hij wel echt moe genoeg.

    Een ander voorbeeldje:
    Als ik ergens op visite ben en hij gaat oogjes wrijven etc en ik probeer hem daar in slaap te krijgen dan kan ik het wel vergeten. Maar als ik het 'rek' en hem eerst over de slaap heen laat gaan en wacht tot hij weer wat jengelig wordt, dan krijg ik hem daar ook prima in slaap. Wederom lijkt het dan alsof hij toch niet moe genoeg was.

    Het zijn allemaal geen problemen, en het loopt allemaal wel lekker en waarschijnlijk is het over 3 maanden weer helemaal anders maar toch vraag ik het me af.
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Qua slaaptijden doe je het volgens mij prima!
    Wij beginnen sinds kort ook om 18.30 het slaapritueel en hij ligt er echt uiterlijk om 19.30 in. Hij slaapt dan tot 8.00 en jouw kindje is gewoon een vroege vogel die genoeg heeft aan zijn slaap.

    Wat betreft het op bed leggen blijft het altijd even puzzelen.
    Ik heb ooit eens gelezen dat de perfecte tijd om je kindje op bed te leggen is als hij iets meer vermoeid is dan gewoon moe, dus iets voorbij het eerste gaapje, hoewel ik ook geloof dat het biet bij elk kindje zo werkt.
    Hoe je het ook doet je luistert naar de behoefte van je kindje en daar doe je nooit kwaad aan denk ik.
     
  3. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Misschien is hij toch toe aan twee langere slaapjes van 2 uur. Dus iets later erin maar wel langer slapen. Hier ook een vroege vogel en nog steeds met bijna 2 jaar. Hier sliep ze vaak tot 6 uur. Dan van half 10 tot half 12 en half 3 tot half 5. Was ze goed uitgerust voor het eten om half 6 en gingen we om 7 uur het bed ritueel doen en sliep om half 8. Net even wat meer tijd. Maar goed dit is ook per kind anders.
     
  4. JuullesD

    JuullesD Niet meer actief

    Ik hoefde het hier niet te flikken hoor, de eerste slaap signalen te negeren. Dan was hij compleet volledig over de zeik. Hij reageert hier nog steeds beter op 10 minuten te vroeg dan tien minuten te laat.

    Ik ben persoonlijk wel van mening, dat als zijn natuurlijke ritme is om om 7 uur te gaan slapen in de avond je er wel rekening mee moet houden dat dit gewoon zo is. Je kan het per avond proberen allemaal een kwartiertje op te schuiven. Met de hoop dat je ergens rond achten uit komt?
    Maar ik kan hem hier ook wel eens later naar bed brengen, maar elke ochtend is hij dezelfde tijd wakker dus dat zou voor ons niet werken. Maar even uit proberen kan altijd:)
     
  5. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    De ene baby heeft meer slaap nodig dan de andere baby. Mijn zoontje van 7 mnd doet ook nog meerdere slaapjes op een dag en is tussendoor max 1,5 uur wakker, dan is hij echt moe.
    Einde van de middag is hij vaak rond 16.30/17.00 wakker en dan houden we hem bewust op tot 19.00/19.30. We geven hem om 18.00 een groentehapje en rond 19.00 een fles. Hij is dan wel echt moe, maar nog wel redelijk vrolijk door zijn volle buik haha. Als hij huilerig is geven we hem een speentje. We merken dat als we hem rond deze tijd in bed leggen (ondanks dat hij eerder al wel moe is), hij beter doorslaapt, minder vaak wakker wordt in de avond en dan in de ochtend rond 7 uur wakker wordt. Maar het zal per baby uiteraard verschillen.
     
  6. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ik denk dat je heel blij mag zijn dat je baby het doet zoals hij het doet! Wij hadden een baby die eerst nauwelijks sliep en later ook slaapfases van 45 min. Van de een op de andere dag werd dat 1.5 uur of langer en viel er aan het einde van de dag een slaapje weg. Toen hij toe was aan 1 middagslaap kwam het voor dat hij 2,5/3 uur aan elkaar plakte. Vanzelf.
    Mijn mening is dat je wel kunt schuiven met tijden en moeite kunt doen om je kindje na die 45 minuten weer in slaap te krijgen, maar als je een vrolijk kereltje hebt zou ik dat helemaal niet doen.
    Die quality time die je man nu mist, komt over een paar maanden wel weer. Mijn zoon gaat sinds zijn 2e altijd rond 19:30 naar boven. Papa maakt er een waar feest van. Ravotten, knuffelen, tandenpoetsen en verhaaltje. Ik hou me dan juist een beetje op de achtergrond. Mooi de tijd om de was weg te pakken, met de hond te spelen of alvast een douche te nemen. Meestal blijf ik dan bij zoonlief tot hij na 10 minuten slaapt. Dan lees ik een boek bij een leeslampje. Heerlijk. En… dat wordt allemaal weer anders over krap of ruim 2 maanden. Dan vraag ik jou weer om raad om slaapjes af te stemmen op het ritme van mijn oudste ;)
     

Deel Deze Pagina