Vaccinatie meningokokken ACWY

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Martine20, 19 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martine20

    Martine20 Lid

    25 sep 2017
    27
    10
    3
    Hoi dames,
    Ik heb binnenkort een vaccinatie gepland staan voor mijn kleintje voor de meningokokken C. Maar nu kreeg ik ineens een brief dat het de meningokokken ACWY vaccinatie zal worden, die allemaal verschillende soorten hersenvliesontsteking tegen zouden gaan. Nadat ik daarna naar hun ben geweest om te vragen waarom dat nu veranderd is, werd me duidelijk dat ze nog niet zolang voor de type w en y vaccineren, maar dat er de laatste jaren schijnbaar meer mensen daar ziek van worden en het vaker voorkomt.

    Nu twijfel ik enorm of ik die vaccinatie wel of niet voor de kleine moet laten doorgaan, of dat ik eventueel alleen voor de meningokokken C laat vaccineren, zoals in eerste geval ook de bedoeling was. Mijn kleintje is 1 jaar en heeft afgelopen maand nog de vaccinatie van 12 maanden gehad.
    Die 'nieuwere varianten' van de meningokokken schijnen ook meer bij jongeren voor te komen ipv baby's en peuters.

    Hebben jullie hier ervaring mee met jullie kinderen? En welke keuzes hebben jullie hierbij gemaakt?

    Alle tips zijn welkom!
     
  2. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Ik zou het wel doen. Waarom zou je het niet doen?

    De types die nu toegevoegd zijn zijn degenen die de laatste tijd veel slachtoffers maken. Mijn oudste van 15 heeft hem dit voorjaar gekregen.

    Dit type komt voor bij tieners maar ook bij jonge kinderen. De bijwerkingen zijn minimaal. Mijn zoon heeft 1 dag wat verhoging gehad en wat last van zijn arm. Vrienden van hem hadden nergens last van.
     
  3. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Dit is gewoon het nieuwe RVP. Ik was juist blij dat mijn dochter hem toentertijd al kreeg (was nog niet zo lang) anders had ik hem op eigen initiatief gehaald.

    Als je normaal gewoon het RVP volgt waarom zou je dat nu niet doen?
     
    Sado en Jessi79 vinden dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Ik was blij dat m’n dochter hem kreeg.
    Ik wilde hem bij m’n zoon ook nog laten zetten, maar dat wilden ze liever niet omdat er momenteel een tekort aan is en de grotere risicogroepen eerst willen doen.
    Misschien dat ik het nog wel ga laten doen, maar dan moet ik via de huisarts denk ik.
     
  5. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.561
    2.416
    113
    Ik ben juist blij dat mijn jongste nét in de groep viel die de uitgebreidere versie al kreeg in 2018. Bij mijn dochter van 7 heb ik deze op eigen initiatief (en op eigen kosten) laten geven. In mijn omgeving zijn ook veel ouders die juist de ACWY op eigen initiatief hebben laten geven, heel fijn.
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Snap je denk ik wel, hij gaat gelijktijdig met die bmr (wij liepen wat vreemd met schema door 2 dossieroverdrachten). Ik vond t voor mijn dochter ook wat teveel van t goede toen, mede door mijn geschiedenis met koortsstuip die wel HEEL erg atypisch ging en we geen idee hebben wat zij gaat doen. Daarom zijn wij heel wat voorzichtiger.

    Blij dat ze de oude kreeg toen. Inmiddels uit die periode van ziek bij elke zucht en scheet dus we willen m nu los laten geven omdat de eerst volgende ronde me juist weer te lang gaat duren. Zij zat nog net met de oude voorraad terwijl elders de nieuwe al ging.

    Als je kind prima door de inentingen komt, je in je familie geen bizarre koortsstuip episodes hebt en verder gezond is zou ik kijken of je de nieuwe variant kan doen. Desnoods eerst die yw en paar weken later bmr een optie die je wat meer gerust stelt? Volg je wel de vaccinaties maar beetje anders. Andersom zou ik niet doen, ellende van bmr komt pas rond 2 weken.

    Die yw is in elk geval wel fijn dat daarvoor ingeent kan worden. Dat zijn twee varianten die gruwelijk snel ontwikkelen van beetje hangerig naar kritiek in een paar uur tijd. De B is dat ook maar die is nog niet veel aanwezig en t vaccin is nog niet bewezen effectief (wat ik destijds las)
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Geloof idd via de huisarts, beetje verwarrend zag andere mensen die GGD hadden gevraagd en die verwees naar huisarts en huisarts naar GGD. Hopelijk weten ze t nu inmiddels wel :)
     
  8. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ja mijn jongste heeft hem gehad tegelijk met de bmr. Zit nu in RVP. Mijn oudste viel buiten de doelgroep, maar heeft hem via de GGD ook gehad op mijn eigen kosten.
     
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De nieuwe variant laten zetten.
    Een aantal maanden geleden is er hier in de regio een 15 jarige jongen overleden aan die variant, ziek geworden en 24 uur later overleden, zo vreselijk, een week later zou die zijn vaccinatie hebben gekregen via het RVP.
    Wil je liever niet alles tegelijk dan laat je ze met een interval zetten maar die nieuwe variant echt doen hoor
     
  10. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Doen. Veel mensen (incl ikzelf) hebben de acwy nog gehaald bovenop de c, ondat ze buiten het nieuwe programma vallen. Beschermt simpelweg tegen meerdere varianten van de ziekte..
     
  11. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Doen! Wij hebben m op eigen kosten gezet, want onze kleine viel nog in de groep die enkel C kreeg maar ik wilde de nieuwe. Voor "teveel van het goede" omdat je tegelijk de BMR krijgt hoef je niet bang te zijn, de BMR is een levend vaccin dus evt bijwerkingen komen pas na 7-10 dagen. Die van de ACWY komen binnen 48 uur.
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.595
    13.146
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Als je kindje gewoon prima reageerde op eerdere vaccinaties zou ik zeker weten de meest uitgebreide variant nemen.
    Ik zou er jarenlang wakker van liggen als ik mn kind onthou van bepaalde vaccinaties en er gebeuren misschien onomkeerbare dingen.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  13. Aanoniemous

    Aanoniemous Fanatiek lid

    15 feb 2016
    1.546
    962
    113
    Vrouw
    Ja zeker doen.
    Ik heb er aardig wat moeite voor moeten doen om te zorgen dat mijn zoontje hem vorig jaar kreeg.
    Helaas is een familielid(3jr) van mij vorig jaar aan W overleden.
     
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.595
    13.146
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wat gek: mijn dochter is maar 3 weekjes jonger dan de jouwe en die heeft m niet gekregen via het CB. Ook andere kindjes uit het groepje waar ik toen hier mee schreef zijn niet ingeënt via CB (de oudsten geboren eind nov., de jongste begin jan.).
    We wonen verspreid over het hele land dus het is ook niet dat het per provincie verschilt ofzo..
     
  15. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Mmm dat is gek.
     
  16. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Mijn dochter is twee maanden ouder dan de jouwe (oktober 2017) en die heeft hem wel gehad via het RVP (regio Midden-Nederland)
     
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.595
    13.146
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja heel gek!

    De kindjes uit het groepje die dus even oud zijn als de mijne en ook niet hiervoor zijn ingeënt komen uit FR, NH, ZH, FL en LI.
     
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Wel de men C gehad met 14 maand dan?
     
  19. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik heb hem zelf betaald en gezet. Een patientje van mij overleed (heel dramatisch, in een halve dag tijd) aan MenW en mijn dochter zou nog alleen de MenC krijgen.

    In diverse landen wordt deze vaccinatie al heel lang gegeven, dus er is uitgebreid ervaring mee. Hij is dus niet nieuw, alleen nieuw in het RVP.
     
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.595
    13.146
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wist wel zeker dat er een vacc. was gegeven met 14 maanden, maar niet welke. Dus even opgezocht.
    Zie ik ''Men.C' doorgekruist staan en handmatig door de assistente van het CB geschreven 'ACWY'.
    Nou, echt, superstom! Nooit geweten :eek:
    Dus toch gegeven.. :oops:
     
    Vero0504 en Fristi2012 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina