Vachtverzorging kat (ragdoll)

Discussie in 'De lounge' gestart door Novi, 31 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novi

    Novi Niet meer actief

    Ik zoek advies voor een fijne borstel/kam om mijn ragdoll te verzorgen. En ook een tondeuse/scheerapparaat of ander hulpmiddel voor eventuele klitten die er niet uit te kammen zijn. Een apparaat waarmee de kans op uitschieten in de huid minimaal is :o: Heeft iemand goede tips?
     
  2. liset22

    liset22 Actief lid

    21 jul 2007
    210
    99
    28
    Kammen heb ik een heleboel verschillende van, die met van die tanden die wat verder uit elkaar staan heb ik het meest gebruikt. Heb nu een ragdoll die niet gekamd hoeft te worden, dus gebruik nu niks meer, maar heb al 5 ragdolls gehad dus wel wat kamervaring haha.
    Scheerapparaat heb ik een moser max45.
     
    Novi vindt dit leuk.
  3. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Is dat nodig? Ik heb een ragdoll kater van 4,5 jaar oud en die borstelen we eigenlijk nooit, laat staan scheren:eek:
    Een enkele keer heeft hij een klit in/rondom zijn hals maar die haalt hij er dan zelf uit.
    En verder heeft hij gewoon een mooie, gezonde vacht, de dierenarts is elke keer vol lof :D
     
    Peppabig vindt dit leuk.
  4. ClaireDeLune

    ClaireDeLune Bekend lid

    12 okt 2021
    968
    1.694
    93
    Nederland
    Ik ga eens per kwartaal met die van mij naar de trimmer. Die kamt ze dan helemaal uit. Ik haal er een kam met metalen tanden eens per maand doorheen.
    Niet zelf gaan scheren en kammen bij veel klitten! Dat doet ontzettend veel pijn.

    @Sado die van mij hebben ook geen klitten, maar mijn ervaring is wel naarmate ze ouder worden de vacht(verzorging) ook wat minder wordt.
    De trimmer knipt ook de nageltjes, droogshampootje, lekker in de verzorging. Heerlijk hoe ze dan weer terug komen. Ze vinden het zelf ook dikke prima, goedzakken haha.
     
    Sado en Ysabella vinden dit leuk.
  5. Pompoen

    Pompoen Actief lid

    25 okt 2015
    446
    121
    43
    Hier 3 ragdolls, waarvan er 1 soms klitjes onder z’n oksels heeft. Hij heeft ook de dikste vacht. Die kam ik er uit met een kammetje met haakjes/mesjes. of trek de knoop voorzichtig uit elkaar.

    Als ze in de rui zijn kam ik ze wel. Eerst met een kam met wijde tanden, dan een kam met dunnere tanden en een kam om de staart mee te fluffen :D
    Gelukkig vinden ze het alle 3 heerlijk. En is het vooral lekker kroelen dan dat het nodig is.

    https://hetkattenhuis.nl/product/tritra-herderhark/

    https://hetkattenhuis.nl/product/tritra-professionele-houten-kam-fijn/

    https://hetkattenhuis.nl/product/escapure-natvoer-pouch-bio-rund-kip-100-gr/
     
    Novi vindt dit leuk.
  6. Novi

    Novi Niet meer actief

    Bij onze kat is het wel nodig ja. Hij heeft soms een vervelende klit in zn oksel, lies of bij zn nek. Dus ik wil met vaker kammen proberen te voorkomen dat het echt een probleem wordt.
     
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Gos, wat vervelend! :( kan me voorstellen dat je dan naar oplossingen zoekt.
     
  8. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    Wij hadden altijd kammen waarvan de pinnen meedraaide. Daar kregen we veel klitten mee weg. (Boskatten)

    Klitten probeerden we altijd uit elkaar te trekken met onze vingers en dan het laatste eruit kammen met bovengenoemde kammen.
    Maar over't algemeen verzorgden onze katten zichzelf goed.
     
  9. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Zorg dat je niet te vaak kamt, anders vallen de haren juist sneller uit en is het resultaat meer klitten.

    Hier kammen wij de Heilige Birmaan en onze Maine Coon 1 keer per week, de Maine Coon gaat elk kwartaal naar de trimster, want die wilt absoluut niet op de buik gekamd worden.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Bij onze Ragdoll gebruiken we die anti-klitborstels van de Action, Betty brush, en anders de tanger teezer, die vindt hij prettig en blijft dan ook gewoon een tijdje liggen. Met de rest wou hij vaak meteen weg.
    Soms borstelen we hem een tijd niet, maar in sommige periodes krijgt hij makkelijker klitjesonder zijn armen of bij zijn kraag. Het scheelt als we dat met borstelen bijhouden.
    En nu is hij weer in de rui en is een aardige borstelbeurt ook wel welkom.
    Vorig jaar heb ik hem naar de trimsalon gebracht.
     
  11. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.170
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
  12. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.602
    1.796
    113
    Vrouw
    Wij hebben 2 ragdolls en borstelen ze af en toe met een kam die er ongeveer uit ziet als deze. Ik denk gemiddeld 2x per maand. In de zomer wat vaker dan in de winter. upload_2023-2-2_18-55-52.png
     

Deel Deze Pagina