hallo Mijn vraag was of het verplicht is, om vaciumpomp te laten gebruiken als dat nodig is, of mag je er ook voor kiezen om dat niet te doen, want ik zelf wil dat het liefst niet, dan liever een keizersnee,heb zoveel gehoord en meegemaakt van anderen over de vaciumpomp, vandaar. Alvast bedankt voor jullie reactie
Ik denk dat je geen keuze hebt. Keizersnede doen ze niet zomaar. Het is een dure ingreep en je moet er zelf lang van herstellen (+- 6 weken)
Daar heb je geen keuze in volgens mij. Het wordt gebruikt als het kind er ter plekke zsm uit en men inschat dat dat met de vacuumpomp het snelste en beste gaat. Op dat moment kijken ze echt naar wat nodig is voor je kind en dat gebeurd dan zo. Keizersnede is een fikse buikoperatie, onderschat dat niet. Ik heb bij mijn eerste vacuumpomp gehad en dat viel me erg mee.
bij onze kleine is de pomp ook gebruikt.. Ze gebruiken dat ding ook niet zomaar.. Keizersnede is een behoorlijke ingreep wat je niet 1-2-3 krijgt.. Als ze de pomp moeten/gaan gebruiken is er (waarschijnlijk) ook geen tijd meer voor een keizersnede.. Onze kleine had het elk geval niet overleefd als de pomp niet zou worden gebruikt.. en tijd voor een keizersnede was er al helemaal niet ..
HEy, Hier was ik al 23 uur met mijn bevalling bezig, toen er ineens gezegt werd dat er een vacuumpomp bijgehaald moest worden! Mijn man was hier zo op tegen dat hij duidelijk zei dat onze dochter ab-so-luut niet met de pomp gehaald mocht worden van ons, hierop reageerde het ziekenhuispersoneel heel rustig over en zei streng tegen mij, nu zet ik een flinke knip, tanden op elkaar en flink persen als je het persé zonder wilt, maar dan ook echt heel hard persen!! Nou ik heb dat dus gedaan en eindelijk was ze er. (ik typ het heel makkelijk, maar dat was het echt niet) Ik hoop dat je iets aan deze info hebt! Succes!
mamavanchayenna Vind het een beetje een vreemde vraag, aangezien het je tweede kindje is...... ik bedoel... hoe is de eerste dan geboren? Gewoon op de natuurlijk weg...... of waren er complicaties ofzo... mijn eerste is met de vacuum geboren... alles verliep vlot, maar mannetje zat klem... en was dus ook beetje blauw.... Ze hebben het hier ook eerst met een grote knip geprobeerd, maar dit was ECHT niet genoeg... BIj mijn tweede niet ingeknipt of gescheurd.... moet ook zeggen dat ik meer van vacuumbevallingen hoor bij een EERSTE dan bij een tweede... (over het algemeen dan).... dus zou ik me daar niet te druk over maken....
Hier 10 keer liever de vacuumpomp en 'natuurlijk' bevallen dan een spoedkeizersnede. Bij mij vond ik weigeren van de pomp geen optie, aangezien de hartslag van mijn zoontje elke keer onder de 20 slagen per minuut zakte met een wee. En ik verwacht nu de eerste de weg heeft vrijgemaakt, ik nu een kleinere kans heb weer met een kunstverlossing te moeten bevallen.
Op het moment dat tot vacuum wordt besloten is er vaak toch een situatie dat het allemaal even wat meer moet opschieten in het belang van de baby. Beetje raar om dat te willen weigeren! Onze dochter is ook met vacuumverlossing geboren omdat haar hartslag teveel wegzakte bij de persweeen. Het was niet echt heel prettig maar hallo zeg, mijn dochter gaat boven alles natuurlijk. En die knip kom je ook wel weer overheen . Het lijkt me een stuk minder ingrijpend dan een keizersnee en dat is in veel gevallen ook echt geen optie meer
Hier een absolute bevallinggs-nitwit die zich afvraagt of het überhaubt mogelijk is om in zo'n geval voor een keizersnede te kiezen. Los van de 'spoed' die er achter zit dan dus. Het lijkt mij dat als ze een pomp gaan gebruiken, dat het kindje dan best al ver in het geboortekanaal zit. Kunnen ze dan nog wel een keizersnee doen? Het lijkt mij dat het daar dan gewoon te laat voor is. Maar goed: ik fantaseer er nu maar op los. Geen idee hoe dat in werkelijkheid zit. Misschien dat iemand hier meer over weet? Ik zou sowieso vooraf met je vk / gyn bespreken dat je het liefst zou vermijden dat de pomp gebruikt wordt. Eventueel kun je dit ook in een geboorteplan zetten. Als het kan zullen ze hier vast rekening mee willen houden, maar de veiligheid van jou & je kindje gaat natuurlijk altijd voor!
Vraag ik me ook af.. Toen hier de pomp tevoorschijn kwam had onze dochter het al erg moeilijk en denk dat dat bij zowat iedereen zo is. Wanneer er nog een ok klaargemaakt had moeten worden met het personeel en alles erop aan had ze het niet overleefd! Vaccuumpomp is niet leuk maar het lijkt me nog altijd minder erg als een keizersnede met al zijn gevolgen van dien, vraag me af of je op zo'n moment je nog druk gaat maken over het gebruiken van een pomp. Kind moet er gewoon uit, anders gebruiken ze hem niet.
Ik snap niet waarom je dit vraagt? Bij mijn dochter is ook de pomp gebruikt maar dit doen ze dan toch niet voor niks?! Fijn was het niet idd maar als ze gaan besluiten om de pomp te gebruiken is het absoluut nodig en dan ben je toch ook blij dat je kindje eindelijk wordt geboren? Ik denk niet dat ze een kz gaan doen dan als het met de pomp moet... Maar ik vraag me af waarom je dit vraagt.....
@ Umm en Tupp, ja ze kunnen dan alsnog een keizersnee doen, maar of je daar dan blij mee bent.. Een kennis had 3 dagen weeen, 2 uur persen, knip, vacuumpomp en alsnog een keizersnee (lees: hel van een bevalling). Haar bekken bleek achteraf te smal en het kind had er nooit doorgekund. Ze moesten toen bij de keizersnee wel flink trekken om het kind weer uit het bekken te krijgen. Maar goed, dit is wel een uitzondering he.
niet voor het een of ander... maar dan wordt het toch een SPOEDkeizersnee.... en dan dus algehele narcose????? Dus dan mis je toch de geboorte van je kind.... .. (en eventuele nadelen zoals meteen aanleggen.... binding kind-moeder etc) zou er nooit voor kiezen.... tenzij het echt spoed is en ECHT niet anders kan...
Aah oke, ja ik knijp hem ook wel een beetje voor mijn volgende bevalling. Mijn dochter was niet supergroot (3670 g) maar de uitdrijving duurde ook erg lang, ze hebben vaak moeten trekken met de pomp en ze bleef hangen met haar schouder achter het schaambot (paniek!) waardoor ze nogal een slechte start had. Ben nu gelukkig onder controle bij de gyn en ze gaan de groei van deze jongeman in de gaten houden, desnoods word ik eerder ingeleid wanneer hij veel groter dreigt te worden als onze dochter.
Toen ik voor mijn bevalling in het ziekenhuis lag deelde ik de kamer met een vrouw die al een paar dagen vreselijke weeën had. Maar ze mocht niet worden ingeleid, omdat ze bij de eerste bevalling een keizersnede had gehad. Als een bevalling wordt opgewekt kunnen de weeën heftiger zijn dan bij een gewone bevalling, en dan kan je litteken weer open scheuren. Ik vond dit zo'n akelig idee!! Dus toen ik tijdens mijn bevalling te horen kreeg dat mijn baby dreigde te stikken en er binnen een paar minuten uit moest zijn omdat ik anders een spoedkeizersnee zou krijgen heb ik echt alles op alles gezet om haar er uit te persen. Ben toen helemaal open geknipt, vacuümpomp er bij, en is toen Godzijdank allemaal goed afgelopen. Mijn dochter heeft dat laatste stukje van de bevalling (met de pomp) goed doorstaan, ze had zelfs nog extra zuurstof aangemaakt door de adrenaline. Ze lijkt weinig last van de pomp te hebben gehad. Ze had geen pijn en je zag er maar weinig van op haar hoofdje en dat plekje was ook heel snel weer weg. Voor mij zelf: die hechtingen daar onder waren geen pretje, maar ik was al heel snel weer op de been na de bevalling. Bij een keizersnee zou dat een heel ander verhaal zijn geweest. En om het nog even dramatischer te maken: mijn schoonzusje is vlak na mij bevallen, maar dan in een Noord-Afrikaans ziekenhuis. Daar hadden ze geen vacuümpomp en was op dat moment geen arts aanwezig die een keizersnee uit kon voeren. Dus haar kindje heeft de bevalling niet overleefd. Ik krijg nog tranen in mijn ogen als ik daar aan denk, hoe veel geluk wij hebben met onze goede medische zorg...
Volgens mij heb je na de bevalling minder last van de vaccuumpomp als van een keizersnede hoor. Een keizersnede is echt een buikoperatie, en daar moet je van herstellen. Denk ook aan het emotionele aspect wat kan komen kijken bij een keizersnede. Je man/partner mag misschien niet mee, hij ziet de baby niet 'geboren' worden (bij volledige narcose) Als je onder narcose bent zie je je kindje niet gelijk, maar pas als je weer helemaal bij bent. Geen baby op je blote buik, enz. Dat zijn dingen waar je nu misschien nog niet bij nadenkt, maar het speelt wel allemaal een rol. Bij mijn eerste is na 1,5 uur persen een vacuum gezet. Ik heb alleen het verdoven voor het knippen gevoeld, van het knippen absoluut niets. De vacuumpomp heb ik niet gezien. Hij is een stuk of 4 keer gezet omdat hij tijdens het persen van het hoofje van mijn dochter afschoot. Toen haar hartslag hierdoor ook daalde werd de OK gebeld voor een spoedkeizersnede. Alles werd klaargezet. Ik begreep toen gelijk dat ik onder volledige narcose zou moeten. Dat wilde ik toen absoluut niet. Ik heb alles op alles gezet en nog 1 keer met zo'n megakracht geperst dat mijn dochtertje gelukkig nog via de 'normale' weg werd geboren. Ik ben er (mezelf) eeuwig dankbaar voor! Het hechten was natuurlijk geen pretje, maar ik kon de verpleegkundige met mijn dochtertje bezig zien in dezelfde kamer, en dat leidde mij af van het hechten. Ik heb wel een heel pijnlijk stuitje gehad na de bevalling, maar dat weegt waarschijnlijk niet op tegen de pijn en ongemakken die ik zou hebben gehad van de keizersnede. Ik mocht de volgende dag al naar huis, bij een keizersnede had ik nog een paar dagen in het ziekenhuis moeten liggen. Het enigste wat ik wel vreselijk vond aan het hele 'verhaal' is dat ik mijn dochtertje geen borstvoeding heb kunnen geven doordat ze zo'n nekpijn had van de vacuumpomp. Maar gelukkig heb ik dat met mijn twee andere kids goed kunnen maken en heeft mijn eerste de weg gelijk goed gebaand voor de andere twee.
Ik heb het ook totaal niet als vervelend ervaren, heb alleen de verdovingsprik gevoeld en daarna ja een boel gerommel omdat de gyneacoloog de kiwi op het hoofdje moest zetten en moest knippen, maar dat is echt langs me heen gegaan. En Irem is toen ik geloof met 3 persweeen geboren, ging supersnel. Zij heeft er totaal geen last van gehad, meteen een pijnstiller gehad tegen de hoofdpijn maar niks van gemerkt. En ik zelf, tsja de hechtingen zijn gevoelig maar we zijn een week verder en het gaat al veel beter
Bij de geboorte van onze dochter hebben ze ook de vacuumpomp gebruikt. Heb hier niks van gemerkt en hoefde er ook niet voor ingeknipt te worden.