Vader wil kinderen weinig zien na recente scheiding.

Discussie in 'De lounge' gestart door Marian, 29 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marian

    Marian Fanatiek lid

    27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    #1 Marian, 29 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2014
    Ik ben sinds november uit elkaar. Er is nog geen uitspraak bij de rechter gedaan aangaande de scheiding en er is dus ook nog geen ouderschapsplan.

    Even de situatie;

    We hebben vijf kinderen, een tweeling van 7, een eenling van 4 en een tweeling van 2. Ik heb al die jaren de kinderen nagenoeg alleen opgevoed. In beginsel was dat niet zo erg, hij werkte en ik was thuis. Maar na de geboorte van de eenling hebben we er samen voor gekozen er nog één keer voor te gaan, op mijn voorwaarde dat hij dan meer thuis zou zijn, anders wilde ik het niet. Het werden er weer twee en hij heeft zich niet aan de afspraken gehouden. Na herhaaldelijk 'zeuren' de afgelopen twee jaar heb ik er in november besloten er een punt achter te zetten. Alleen doen? Dan ook maar écht alleen zonder stoorzender die binnen komt wandelen wanneer het hem uitkomt....

    Nu heeft hij in het begin gezegd dat hij aan de situatie moest wennen en eens in de drie weken de oudste drie alleen op wilde halen voor de zaterdag en zondag. Ik ben van mening dat hij dat niet kan maken tegenover de jongste twee, maar omdat hij nooit voor ze had gezorgd vond ik dat hij wel een beetje mocht 'wennen'. Eens in de drie weken vind ik overigens veel te weinig voor de kinderen, maar dat nog even terzijde...

    Nu heeft hij 5 weken geleden ze voor het eerst alle vijf meegenomen voor een heel weekend, twee weken geleden weer, maar hij wil volgend weekend de kleintjes weer bij mij laten. Ik heb nu gezegd alles of niets. Ben ik dan te hard? De kleintjes hebben het constant over papa, ik wil niet dat ze denken dat hun vader hun niet wil.. Hij zegt dat ze te klein zijn om het te snappen, maar ik wil dat ze een band opbouwen.

    Nu zullen we binnenkort opgeroepen worden voor mediation en uiteindelijk ook voor de rechtbank. Hij gooit het er op dat hij het psychisch niet aan kan en denkt dat hij bij de rechter het voor elkaar krijgt het naar zijn ideeen in te richten. Ik denk dat de rechter het belang van de kinderen voorop stelt en hem oplegt dat hij ze alle vijf ineens mee moet nemen. En ik dénk persoonlijk ook dat de rechter op zal leggen eens in de twee weken. Hij haalt ze op zaterdag op en brengt ze zondag weer thuis. Wat zijn nou twee dagen in de drie weken? Ik denk dat ik zal voorstellen bij mediation alle vijf eens in de twee weken twee dagen óf eens in de drie weken van vrijdagavond tot maandagmorgen.

    * Wat is in jullie ogen redelijk?

    * Doe ik er goed aan om nu te zeggen alles of niets?

    * Wat denken jullie dat de rechter zal oordelen? Iemand ervaring?
     
  2. KimK

    KimK Niet meer actief

    Zo, lekkere vader, ok aan die opmerking heb je niet veel, maar jeetje wat denkt hij? Dat hij even de makkelijkste kids kan kiezen om mee te nemen? Ik vind je niet onredelijk, maar ik ben bijv ook zo met mijn kids als ze naar oma gaan (als de jongste oud genoeg is). Dan mogen ze met zijn tweeen gaan of niet, ik wil niet dat er wordt gekozen voor een van mijn kids. Dan niet naar oma, ook prima.

    Geen idee wat de rechter zal zeggen maar als ik jou was zou ik wel echt bij de rechter aangeven dat de kleintjes, logisch ook!!!!, dat ze vragen om papa!
     
  3. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Ik weet niet of je een vader kunt dwingen tot (meer) omgang
    En allemaal tegerlijk, het lijkt me duidelijk dat hij de twee jongsten niet wil
    Uiteraard is dat verschrikkelijk .sneu. Maar bij een vader verblijven die ze eigenlijk niet wil ontvangen l(zo komt het wat over)lijkt me ook een ongezonde situatie
    Geen idee wat de rechter daarop zou beslissen ik persoonlijk zou het via meditation proberen mocht dat niet lukken zou ik het hoe sneu het ook is voor de kinderen het erbij laten
     
  4. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Redelijk is dat iedereen aan de nieuwe situatie mag wennen. Jij, alle kinderen en ook de vader. Je geeft zelf aan dat hij niet gewend os voor alle vijf de kinderen te zorgen. Dan zijn twee volle dagen zeer intensief. Persoonlijk zou ik dat niet willen forceren

    Een redelijke optie is ook de 'grote' kinderen twee hele dagen in de drie weken. Ook kunnen ze misschien door de week een middag en avond bij hun vader door brengen.
    Bij de twee jarigen kan je er ook voor kiezen om ze apart te brengen. En dan kortdurend maar, wel frequenter. Dat is voor zulke kleintjes beter lijkt mij. Bijvoorbeeld iedere week een hele of een halve dag. Op die manier gun je de kleintjes ook meer aandacht van hun vader, dan wanneer ze deze met drie andere kinderen moeten delen.

    Lastige situatie. Probeer er altijd in overleg uit de komen. Hard spelen daar win je in deze situatie niets mee.

    Sterkte!
     
  5. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ik vind 5 kinderen samen best heftig. Dus ik snap wel dat iemand die blijkbaar altijd al moeite heeft gehad met het opnemen van zorg voor zijn kinderen, dat niet ziet zitten.
    Wat ik me dan wel afvraag: die wens voor nog een kindje, nadat jullie er al 3 hadden, kwam die zo actief van hem dan, dat je daar destijds de afspraak hebt gemaakt dat hij dan wel meer betrokken moest worden?
    Zoja, dan vind ik het echt heel vreemd dat hij er onderuit probeert te komen.

    Maar, neemt niet weg: het zijn zijn kinderen, en die hebben recht op een band met hun vader.
    Ik zou voorstellen: de oudste 3 eens in de 3 weken een weekend en de jongste 3 eens in de 3 weken een weekend, en dan heeft hij ook nog een weekend voor zichzelf.
     
  6. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ik ben het eens met Line, om de kleintjes dan tussendoor een paar uurtjes daarheen te brengen/op te laten halen. Vooral omdat eens in de 3 weken voor 2 jarigen echt niet te begrijpen is.

    en wb het opleggen van de rechter kan ik je gelijk uit de "droom helpen" (om het even heel cru te zeggen) Een vader wordt nooit verplicht om kinderen op te halen of te zien. Er wordt een omgangsregeling getroffen, waar in staat hoe vaak de vader de kinderen op MAG halen, maar hij is niet verplicht op wat voor manier dan ook dat hij ze dan op haalt.

    Dit is uit voorzorg wanneer de moeder de kinderen weg houdt bij de vader, dat de vader wettelijk gezien de kinderen op mag halen, daar is officieel de omgangsregeling voor.
     
  7. marieke3

    marieke3 Fanatiek lid

    11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    #7 marieke3, 29 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2014
    Helaas, je kunt een vader niet dwingen tot meer omgang. Op de een of andere manier kun je de verzorgende ouder wel dwingen tot meegeven van de kinderen maar de niet verzorgende ouder dwingen de kinderen op te halen kan niet. Mijn ex-man heeft de omgang 10 jaar geleden stop gezet en zelfs jeugdzorg bemiddeling en nu bemiddeling via een andere hulpverlener gezien dochter toch graag naar haar vader wil, mag niet baten. Ondanks dat hier dus gewoon een normale omgangsregeling door de rechter bekrachtigd is.

    Ik vind een normale, minimale, omgang 1 x in de 14 dagen een heel weekend, de helft van de vakanties en feestdagen om en om. Of dat nou 1 kind is of 10, je neemt als niet verzorgende ouder al je kinderen mee op die dagen. Waarom zou het voor hem zwaarder zijn als voor jou vraag ik me af?

    Misschien vader even laten schrikkn en zeggen dat jij het met 5 ook wel heel zwaar vindt alleen dus dat jullie er ieder 2,5 nemen om de drukte eerlijk te verdelen ;);):D
    Sterkte en veel succes ermee!
     
  8. marieke3

    marieke3 Fanatiek lid

    11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
     
  9. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Sinds 2009 hebben zowel vaders als moeders het recht en de plicht om met het kind om te gaa. Echter zijn er een paar punten waarbij de omgang kan worden ontzegt. Ik denk dat een gedwongen omgang niet in het belang van de kinderen is en zou het echt proberen via de meditation . Het afdwingen vind ik wat te ver gaan
     
  10. Mini Shopaholic

    Mini Shopaholic Niet meer actief

    Wat vervelend zeg! Toch kan ik het me heel goed voorstellen van je ex man. Zelf moet ik er ook niet aan denken om 5 kids te hebben. Hij heeft er dan misschien wel bewust voor gekozen, maar het kan toch zwaarder vallen als verwacht. Vooral met twee tweelingen. Ik zal kijken of je kan afspreken dat hij 1x per 3 weken de eerste 3 kids en dan twee weken later de andere 2 kids en dan bijvoorbeeld 1x in de 3 maanden alle kids een weekend samen.
     
  11. Mamishka

    Mamishka Bekend lid

    20 mei 2012
    600
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dwingen kan ze natuurlijk niet dat is logish maar ik vind het belachelijk dat jou ex steeds the easy way out neemt. Eens in de drie weken alleen de drie oudsten en dus makkelijksten even meenemen zou ik zelf niet o.k vinden. Jij bent toch ook heel de dag met 5 kinderen in de weer??
    Vijf kids in een keer is te lastig voor hem, dat is ook gewoon zwaar, maar het zijn wel zijn eigen kinderen.
    Ik zou voorstellen om misschien de ene week de twee oudsten mee te nemen en de andere week te twee jongsten

    En pfeeewwww chapeau voor jou hoor! Alleen voor 5 jonge kinderen die weinig schelen is echt wel heel pittig. Ik heb 4 kinderen onder de 7 waaronder een tweeling van 20 maanden en soms word ik echt gillend gek!
     
  12. happyglow

    happyglow Fanatiek lid

    18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    wauw wat lastig, nee je kunt hem moeilijk dwingen en als hij het ECHT niet aan kan (wat me erg logisch lijkt) dan gaat er zometeen iets mis omdat hij de controle en het overzicht kwijt is...

    Weetje, iemand die het in zijn/haar routine heeft om voor kinderen te zorgen of dat er nu 1 2 5 of 10 zijn, gaat dit vrij makkelijk af. Het is wel heel intensief en je bent waarschijnlijk kapot aan het eind van de dag maar het zit gewoon in je routine.

    Voor iemand die dit niet gewend is, is het een enorme opgave.

    Mijn man doet heel veel in het gezin maar ik zorg hoofdzakelijk voor de kinderen. HEt is voor mij routine. Als mijn man 1 dag in de week met de kids doorbrengt (zie; hij zit bij oma en roept zo af en toe dat ze het niet mogen of wel mogen en laat oma leuke dingen met ze doen) is hij kapot. Hij roept dan de hele avond dat hij het zo zwaar vond en dat hij respect voor me heeft dat ik het elke dag doe e.d.

    Het zit gewoon niet in zijn systeem. En het klinkt alsof dat bij jou man ook het geval is. Dan zijn 5 kinderen heel veel en zometeen gaat er iets mis omdat hij het overzicht kwijt raakt, ik moet er niet aan denken en zou het dan afwisselen. De ene week de oudste 3 en de andere week de jongste 2? En als dat goed gaat kun je ze een keertje alle 5 brengen ofzo? Kijk of hij daarmee akkoord gaat.

    Anders ziet hij ze echt te weinig.

    Het klinkt trouwens alsof jij de kinderen wilde en hij er maar mee akkoord ging omdat je dat wilde zonder dat hij er eigenlijk op zat te wachten. Is echt niet rot bedoeld overigens hoor maar zo klinkt het wel... Is dat zo? Want als dat zo is snap ik hem nog iets meer. Dat geeft hem overigens niet het recht om het klusje maar door jou te laten opknappen, hij is net zo goed ouder.
     
  13. alamea

    alamea Fanatiek lid

    15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Met zo veel kinderen lijkt het mij in ieder geval het meest praktisch om te zorgen dat jullie in elkaars buurt wonen. Zo kunnen jullie optimaal de zorg verdelen, kunnen de kinderen op dezelfde school blijven, en als ze ouder worden zelf van en naar school fietsen.

    Jullie hadden een traditionele rolverdeling tijdens jullie huwelijk, man was kostwinner, vrouw bleef thuis. Dat lijkt me inderdaad ook moeilijk om ineens als fulltime werkende man ook nog voor 5 kinderen tegelijk te zorgen. Voor hem is opvang regelen voor 5 kinderen tijdens werktijd niet te doen denk ik. Vandaar dat ik denk dat het beter is om de kinderen te splitsen. De jongste drie bij jou, en dan zouden de oudste twee bij de papa kunnen wonen, bijvoorbeeld. En dan dat alle 5 de kinderen bij iedere ouder om het weekend verblijven.

    En op deze manier kan jij ook gaan werken, of hoe had jij het financieel in gedachten? Nog steeds thuis blijven als je een eigen woning hebt met eigen vaste lasten, en zo veel kinderen, dat is toch niet haalbaar?
     
  14. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ai ai ai... Allereerst heel veel sterkte. Wat enorm pittig. Maar precies wat je zegt: Jij dééd het al alleen, dus of dát veel verschil maakt...

    Ik begrijp de vader wel. Die kan dat nooit alleen. Veel mensen zouden dat niet kunnen. Jij bent er in gegroeid. Je begon met 2, toen 1 erbij en toen 2 erbij. Hij heeft nooit veel gedaan thuis en nu moet hij ineens een heel weekend voor 5 kinderen tegelijk zorgen! Maar weet je wat het is? JIJ kunt het toch ook? Waarom hij dan niet? Als hij een béétje man zou zijn, dan zou hij er voor gáán. Dan zou hij alles op alles zetten, om het óók aan te kunnen. Desnoods met hulp.
    ...
    Maar dat doet hij niet... Ik vind dat niet alleen enorm laf en zwak, maar ook enorm egoïstisch en té erg voor de kinderen. Niet alleen de jongste twee lijden hieronder, ook de oudste drie zien wat er gebeurt. Zij zullen er ook verdrietig van worden, dat hun vader de jongste twee niet mee wil nemen...

    Ik heb absoluut geen benul van hoe rechters hiermee omgaan. Ik denk dat er wel precedenten zijn. Misschien kun je daar naar op zoek gaan?
    Wat mij eerder lijkt... als je man's zielige plannetje lukt en de rechter hem niet bekwaam vindt, om alle 5 de kinderen tegelijk te nemen, dan zou ik een soort van roulatieschema voorstellen (als rechter zijnde). Dat hij 2 van de 3 weekenden 3 kinderen neemt en dat dat elke keer andere samenstellingen zijn. Ik zou niet de oudste drie elke keer splitsen met de jongste twee, want dan drijf je daar een wig tussen. Dan komt er tussen de kids een wij-zij gevoel/sfeer. Dat wil je niet!

    Denk ik dat je er goed aan doet, om 'alles of niks' af te dwingen? Ja en nee. Ja: Hij MOET ook de jongste twee net zoveel zien als de oudste drie, daar heb je helemaal gelijk in. Maar dat hoeft dus niet per se allemaal tegelijkertijd.

    Denk ook even aan het volgende: Wat als je 'alles of niks' zegt, en hij zegt: 'Oké, niks'?
    En wat als hij zich laat overhalen om ze alle 5 te nemen, terwijl hij dit helemaal niet aan kan?

    Wat ik sowieso aan zou raden, is om het ouderschapsplan expliciet op te nemen, dat er elk jaar of elke 2 jaar of zo een nieuw plan opgesteld kan worden. Dat betekent dan ook nieuwe onderhandelingen, maar ik heb al een paar keer gezien, dat bepaalde afspraken in de praktijk heel nadelig uitvallen, maar dat ouder en kind geen poot hebben om op te staan, omdat de andere ouder zich vastklampt aan de afspraken van 5 jaar ervoor.
     
  15. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.494
    1.466
    113
    Kan hij niet wat anders bedenken dan dat?
    Misschien een optie 1 x in de 2 weken 3 kinderen?
    misschien wel ingewikkeld maar misschien wel een optie.

    kind 1,2,3 eerste dan 4,5,1.
    Dan 2,3,4 dan weer 5,1,2, dus dat iedereen een kans ktijgt bij papa en mama.
    Heeft hij 3 kinderen jij 2 kinderen en dan allebij veel aandacht voor de kinderen.
    En als dat goed gaat dat het uit gebreid word naar 4 en allemaal.
    Zo dat hij er in kan komen om ze echt allemaal te mogen.
    En iedereen een kans krijgt om bij papa te zijn.


    Maar niet leuk natuurlijk
     
  16. Kaboutermeis

    Kaboutermeis Fanatiek lid

    16 apr 2013
    4.184
    0
    0
    Eerlijk ... Jij doet het altijd elke dag met 5, dus hij mag het af en toe toch echt wel een weekend overnemen.

    Ja, hij is het niet gewend. Omdat hij het duidelijk niet gewend wou en wil raken. Maar hij heeft ze toch alle 5 echt zelf gemaakt en gewenst.

    Ik zou dus niet persé voor elke 2 weken gaan, maar toch echt wel minimum voor elke 3 weken alle 5. Dat jij ook es een weekend ontlast wordt!
    Want 19 van de 21 dagen doe jij het van 's ochtends tot 's avonds helemaal alleen.


    En stel dat hij toch koppig blijft volharden ... wees maar zeker dat de jongste twee dat echt wel merken en dat dat echt wel hun band met hun vader aantast! Hij zal dan nog vloeken later, als hij ze toch vaker wil zien en zij niet willen.
     
  17. Krissie85

    Krissie85 Niet meer actief

    Waarom wil je je kinderen brengen bij iemand die ze overduidelijk niet wil? Lijkt mij ongezonder dan dat ze niet gaan hoe verdrietig dit ook is...

    Je kon m binnen jullie huwelijk al niet dwingen voor de kinderen te zorgen. . Dat gaat nu buiten het huwelijk ook niet lukken. ...

    Ontzettend sneu voor de kinderen.....
     
  18. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    Sneu deze situatie. Helaas kun je het niet afdwingen. Leuk dat er wetten zijn. Als een van de ouders niet voldoende mee werkt waar het hier idd op lijkt,

    Doe dan het voorstel idd om de twee weken de drie oudste en een keer per maand de twee jongste zo iets? vind het sneu voor je zo kan je niks voor je zelf ondernemen denk dat je wel een weekend per maand voor je zelf wilt hebben en dat heb je ook nodig denk met vijf kinderen. Maar het voordeel is je bent het gewent.

    Waar ik ook nog aan zat te denken. Laat hem een keer per maand bij jullie logeren een nacht dat hij dan de verantwoordelijkheid en neemt en jij die avond en nacht voor je zelf hebt weet is wel zwaar dan hem er bij maar wie weet kun je het zo opvangen? Je moet er dan wel voor open staan om het op deze manier te doen.

    En denk minder verwachten ook naar de kinderen toe. De teleurstelling zo veel mogelijk voorkomen, Hoe lastig ook. Het gaat zo als het gaat. Maak het je zelf makkelijker door het te accepteren. Meer dwingen gaat denk averechts werken.
     
  19. Mamvk

    Mamvk Fanatiek lid

    29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Ja dat eerste geld voor moeder dan toch ook?! Sorry maar wat een opmerking zeg! ;)

    TS ik heb geen advies, maar wat een lamlul die ex van je!
     
  20. lioness74

    lioness74 Niet meer actief

    Ik sta er eerlijk van te kijken hoeveel mensen er vinden dat de kinderen apart van elkaar moeten gaan naar hun VADER.
    Ik vind net als jij ts: alles of niks!
    e ijn broertjes en usje van elkaar. Niks apart, gewoon samen.
    Maar goed, dat is mijn mening
     

Deel Deze Pagina