Vaderschap bepalen

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door Meermerel, 7 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meermerel

    Meermerel Lid

    7 nov 2021
    15
    1
    3
    Vrouw
    Lieve meiden,
    Ik ben 27 weken zwanger en in paniek. Veroordeel me alsjeblieft niet. Na 2 jaar uit elkaar te zijn geweest met huidige vriend ben ik weer terug bij hem, maar zwanger van een ander. Die ander is smoor op mij en wil samen dit kind opvoeden, ik wil terug naar mijn vriend. Mijn vriend wil ook samen met mij zijn en staat er voor open de baby als zijne op te voeden, maar dan moet de ander buiten beeld blijven. De ander weigert buiten beeld te blijven en wil een actieve rol, ook bij bevalling zijn. Hij heeft trouwens al kinderen uit een vorig huwelijk. Mijn vriend en ik verder geen kinderen. Ik wil het liefst mijn vriend bij de bevalling maar wil de ander niet op zijn ziel trappen. Wat moet ik doen!! Wat is het meest eerlijk naar iedereen?
     
  2. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Het meest eerlijk tegen het kindje in kwestie is om het een band met zijn of haar biologische ouder niet te ontzeggen als deze ouder daadwerkelijk een actieve rol in zijn of haar leven wil spelen. Jouw gevoel en emotie daarbij is secundair. Ik zou er alles voor gegeven hebben om een betrokken biologische ouder voor m’n oudste vijf kinderen te hebben. Je zou in je handjes moeten knijpen. Hard misschien, maar my two cents.
     
    Love2Live, xTamx, Leesteken en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.635
    3.008
    113
    Vrouw
    Oei, over de bevalling vind ik moeilijk.
    Maar als de biologische vader zo zijn best doet voor het kind, vind ik het wel zo eerlijk om hem bij de bevalling te hebben.

    Het is tenslotte net zoveel zijn kind, als die van jouw!

    Ook vind ik dat hij recht heeft op contact met het kind. Het is en blijft tenslotte zijn kind, en niet die van je vriend.. Dus dat kun en mag je de biologische vader niet ontnemen.
     
    Twoflowers, xTamx, MrsDiablo en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Meermerel

    Meermerel Lid

    7 nov 2021
    15
    1
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie. Ik wil ook eerlijk zijn naar mijn kind over de biologische vader en ze een band laten hebben, maar de opvoedrol is hier nu voor de stiefvader, mijn vriend.
    Het gaat mij erom dat ik niet twee mannen aan mijn bevallingsbed wil hebben straks…. de ander wilde in eerste instantie geen kinderen meer, maar nu ik zwanger blijk wil hij een hele actieve vaderrol, hij woont overigens 55km bij ons vandaan en heeft twee kinderen op de middelbare school en 1 op basisschool voor wie hij 50/50 co ouderschap heeft. En hij wil dus in relatie blijven met mij, ook omdat zijn kinderen en ik heel goed zijn met elkaar. Mijn vriend is best gekwetst door de hele situatie en doet heel erg zijn best.
     
  5. MamaMan0n

    MamaMan0n Actief lid

    6 dec 2011
    464
    329
    63
    breda
    Heel eerlijk heb ik bijna dezelfde situatie mee gemaakt. Alleen biologische vader was er totaal niet blij mee. Bedreigde me en ik moest het weglaten halen. Ik heb toen mijn toenmalige vriend en vader van m'n eerste de kleine laten erkennen. Na 15 maanden geen contact later stuitte ik perongeluk op de biologische vader. En toen eiste hij vaderschap op. Drama geweest gezien hij helaas geen lieverdje is en m'n dochter toen heeft geprobeerd te ontvoeren. Is ook op het nieuws geweest. Ik heb nu sinds dit jaar en mijn dochter is 8 alles laten terug draaien met mijn ex en vader van m'n zoontje. Best een rompslomp maar ze heeft mijn achternaam terug en op geboorte akte staat vader onbekend. Ik heb de biologische vader nu bijna 2 jaar niet gesproken is met de Noorderzon verdwenen. Je moet goed nadenken over erkennen en andere afspraken. Ik geef je een eerlijk advies vanuit mijn ervaring. Weet je het niet krijgt het kindje gewoon jou achternaam. Dat scheelt zoveel gedoe. Geloof me. Gezien jij ook te maken hebt met 2 mannen Zegmaar.
     
    ano19 vindt dit leuk.
  6. MamaMan0n

    MamaMan0n Actief lid

    6 dec 2011
    464
    329
    63
    breda
    En over je bevalling gewoon doen wat jou het fijnst lijkt. Wil je hem er niet bij dan kan hij toch later komen of wachten ergens in het ziekenhuis. Vindt niet echt dat hij dit kan eisen persoonlijk maar dat is mijn gedachte. Het is geen kijkhuis ofzo .
     
    SMJD, Kolibrie2 en Biny vinden dit leuk.
  7. MamaMan0n

    MamaMan0n Actief lid

    6 dec 2011
    464
    329
    63
    breda
    Mocht je meer willen weten of vragen hebben mag je me best een pb doen.
     
  8. Meermerel

    Meermerel Lid

    7 nov 2021
    15
    1
    3
    Vrouw
    Jeetje meis wat een heftig verhaal! Ik herken het niet van het nieuws maar wat een drama, vooral dat hij jouw dochter wilde ontvoeren..! Maar ik begrijp dus dat jouw vriend je dochter in eerste instantie had erkend, dit heb je later terug gedraaid? Dat is niet makkelijk toch? Want dat is inderdaad hier ook een dingetje. Het is biologisch zijn kind, maar mijn vriend en ik willen de baby opvoeden en hebben alle zorg. Maar de ander wil er niets van weten dat mijn vriend de baby zou erkennen, laat staan zijn achternaam zou krijgen. We hebben besloten dat de baby mijn achternaam krijgt, en voorlopig dan even niet erkennen, dit kan altijd nog..

    wat ik me ook afvraag; kon jouw vriend haar inderdaad zien als zijn eigen kind? mijn vriend doet ontzettend zijn best, heeft bv. kinderkamer helemaal in elkaar gezet en verzorgt mij heel goed. Maar hij vindt het natuurlijk ook heel erg pijnlijk dat dit nu zo gegaan is.
     
  9. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.739
    113
    Vrouw
    Ik zou aangeven dat je niet wil dat hij hij de bevalling is ivm dat dit voor jou te persoonlijk is. Maar dat hij zeker de eerste is die je inlicht en mag komen. Daarnaast vind ik echt dat jullie je eigen dingen opzij moeten zetten. In de basis zijn jij en hij de ouders. 50/50. Hij hoort dus de actieve vaderrol te krijgen. Het feit dat hij geen kinderen meer wilde en nu zich zo opstelt zegt natuurlijk helemaal niets.
    Jijzelf staat hier buiten. Jij hebt een relatie met je huidige vriend en niet meer met hem. Hij kan wel een relatie met jou willen, maar dat gaat hem niet worden. De enige relatie die je hebt met hem is dat jij de moeder van zijn kind bent.
     
    Leraje, nizzie86, Zuul en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. MamaMan0n

    MamaMan0n Actief lid

    6 dec 2011
    464
    329
    63
    breda
    Dat kan kloppen dat je het niet herinnert hoor haha. De ontvoering is gebeurd op 9 september 2017.
    Het is inderdaad niet makkelijk om alles terug te draaien gaat een dik jaar overheen met hoop papierwerk en dna testen.
    Mijn ex toen de tijd kon inderdaad wel mijn dochter als zijn eigen kindje zien. Tot we uit elkaar gingen en hij getrouwd is met iemand anders. Toen zat hij ineens vast aan een kindje wat eigenlijk niet van hem was. Klikt even grof hoor. Dus toen veranderde het verhaal. Dus daarom wees voorzichtig met juridische dingen.

    Mijn huidige vriend waar ik nu 9 maanden samen mee ben is gek met mijn kinderen en begint ze ook steeds meer als eigen te zien. Ik heb er dan wel 3 van 9,8 en 5. Dus het kan zeker wel hoor. Je hoeft niet altijd papa te zijn met alleen het verwekken. Later zich papa voelen kan altijd nog!
     
  11. MamaMan0n

    MamaMan0n Actief lid

    6 dec 2011
    464
    329
    63
    breda
    Correctie ontvoering was 9 september 2016.
     
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.783
    15.336
    113
    Vrouw
    Heb jij dit alleen te bepalen ?

    Ik zou rond de bevalling en verdere relatie heel duidelijk zijn maar de rest draait volgens mij net iets minder rond uw gevoelens en wensen alleen.
     
  13. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.829
    3.602
    113
    Bij de bevalling mag je weigeren, dat is ook te persoonlijk voor jou. Hij zou wel de eerste bezoeker mogen zijn.

    En de vader van je kind, blijft altijd de vader van je kind. Die relatie zullen jij en je vriend ook met hem houden en moeten behouden.

    Hij zal net zoveel te bepalen hebben in de opvoedrol als jij (en je vriend). In principe is 50% van de opvoeding voor jou en je vriend en 50% voor de papa.

    Je vriend kan helaas niet eisen dat de papa buiten beeld blijft. Juist niet.. dat idee zullen jullie echt moeten laten varen. Je hebt een relatie met je vriend, en een ook een, van een ander soort, met je ex , de vader van je kind. Je vriend zal dat moeten accepteren en die ruimte ook moeten geven.

    Zeker bij een kleine baby, zal de vader dus regelmatig in huis komen. Je kan hem niet je hele kraamweek weigeren bv.

    Heb je al nagedacht over hoe en wat qua regelingen? Wordt het co ouderschap? Of hoe zien jullie dit voor je? En financiële zorg voor het kindje?
     
    Leraje, nizzie86, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    Losstaand van het 'emotionele' aspect, hoe jij of de (biologische) vader zich voelt bij deze situatie. De biologische vader heeft juridisch veel rechten als hij kan aantonen dat hij geëngageerd is van in het begin. Je kan dus niet zomaar even deze man 'uitsluiten'. Als hij ervoor kiest om een actieve vaderrol te willen hebben in het leven van jullie ongeboren kind, heb jij daar eigenlijk bijzonder weinig over te zeggen. Hij kan dit juridisch afdwingen. Zelfs een officiële erkenning.

    Lijkt mij ook logisch, want het is zijn kind. Dat dit pijnlijk is voor jouw vriend, staat hier volledig los van. Je kan momenteel nog zorgen dat het kindje jouw achternaam krijgt en dan kijken of de biologische vader ook effectief een vaderrol wil hebben. Maar in alle eerlijkheid: het is zoveel fijner voor jouw kind als je een band met zijn/haar vader niet in de weg staat. Als de biologische vader écht wil, kan hij contact afdwingen via de rechtbank. Niet prettig als het allemaal zo moet lopen. Vooral niet voor het kindje en zij/hij lijkt mij prioriteit nummer 1?
     
    jessy77, xTamx, Leraje en 9 anderen vinden dit leuk.
  15. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    #15 miss C, 8 nov 2021
    Laatst bewerkt: 8 nov 2021
    Vind je het gek? Het is zijn kind, niet zo raar dat hij niet wilt dat een ander zijn kind erkend.
     
    spruitje80, Krily, Snoepjes en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.739
    113
    Vrouw
    Nou inderdaad! Ik zou ook gaan steigeren! De biologische vader vertoont in dit geval totaal normale signalen.
     
    Snoepjes, Achterkantvandemaan, Sado en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Juist..
     
    Sado vindt dit leuk.
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Mbt tot de bevalling: dat bepaal jij. Jij bevalt, jij moet je prettig voelen. Dat is helder.

    Maar dat je vriend de vader weg wil houden bij het kindje, terwijl de vader juist een actieve rol wil spelen vind ik uiterst bijzonder. Je vriend kan niet de rol opeisen waar hij imo geen recht op heeft. Hij is niet de vader en in belang van kind mag hij zijn ego opzij zetten en de vader ook vader laten zijn. Hij zal zelf de stiefvader zijn en hij speelt alsnog dan een onwijs grote rol in het leven van het kindje.
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  19. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Nou dat inderdaad!

    Daarbij kan de biologische vader zeker via een advocaat/rechter het eea afdwingen ik zou mezelf af vragen of ik zin heb in elle lange rechtszaken met iemand die juist zijn kind wél wilt zien.


    En wat nou als je alles weigert, de omgang etc en dit met je vriend doet, je vriend erkend het kindje en zegt straks he alles leuk maar toch maar niet en oké, ik heb het kind erkend maar eigenlijk wil ik er niks mee te maken hebben.

    Hoe ga je die verkopen aan d'e biologische vader die wél contact wilde maar niet mocht en aan je kind die dan door jouw keus helemaal geen vader heeft.
     
  20. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Qua bevalling, doe vooral wat goed voor jou voelt; als dat je vriend erbij is en niet de biologische vader dan so be it. Een kind verwekken geeft je niet automatisch recht op toegang tot de bevalling.

    Voor het overige, ik sta er misschien iets anders in dan wat nu de gemiddelde mening lijkt te zijn, misschien omdat ik zelf door schade en schande wijs ben geworden. Hoewel ik me kan voorstellen dat als je zelf een betrokken partner hebt die de vaderrol vervult het moeilijk is om je voor te stellen dat sommige mannen niet zoveel geven om een biologisch kind.

    Ik vind het feit dat de biologische vader denkt dat het een package deal is - vader zijn en de relatie met jou behouden/herstellen - nog niet heel overtuigend overkomen qua zijn intenties. Verder is talk nogal cheap. Het moet nog een beetje blijken hoe een grote rol hij precies wil en gaat spelen als vader wanneer blijkt dat jij bij je vriend blijft en overwegend samen met je vriend de main opvoeders zullen zijn en jullie niet meer bij elkaar gaan komen, gecombineerd met een flinke afstand en met een ws al druk leven met co-ouderschap over nog 3 kinderen.

    Misschien loopt het allemaal zo’n vaart niet, de tijd zal het leren. Maakt hij het waar, pakt hij ook die betrokken vaderrol los van een eventuele relatie met jou en ondanks toch wat praktische dingen die wat lastiger zijn, dan zou ik dit idd niet in de weg staan maar voor je kindje juist toejuichen. Maar er is ook een reëele kans dat dit minder het geval is dan hij nu roept, en dan lost het dilemma van jouw vriend als daadwerkelijke opvoeder VS de biologische vader zich ook min of meer vanzelf op.

    Kortom, komt tijd komt raad! Je hoeft het niet nu allemaal al te weten. Neem een beslissing over de bevalling en de rest kun je nog even rustig aankijken allemaal. Zo snel is erkenning en gezag nu ook allemaal niet geregeld bij de rechter door de biologische vader. Laat het hem eerst ook maar eens waar maken, die betrokken rol waar hij het nu over heeft.
     
    Do1981 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina