Vaginaal bevallen na keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mamamijn, 26 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    Over een paar weekjes mag ik weer.
    M’n eerste een keizersnede gehad tweede vaginaal bevallen in het ziekenhuis. Nu gaan we ook weer voor een vaginale bevalling in het ziekenhuis. Wat ik me alleen af vroeg, is het perse nodig dat je tijdens de weeen nog aan de ctg ligt en dat de baby een hartslag meter op z’n hoofdje krijgt? Dat was de vorige keer dus, lag aan allerlei toeters en bellen en had dus helemaal geen bewegingsvrijheid. Woensdag heb ik weer afspraak staan en ook met vso dus ga het dan nog wel navragen hoe het zit, maar vroeg me af hoe dat bij jullie ging. M’n eerste lag in stuit vandaar dat ik toen een geplande keizersnede heb gehad
     
  2. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ik moest dat wel vanwege dysmaturiteit. Geen idee hoe dat met andere medische indicaties is.
     
    Mamamijn vindt dit leuk.
  3. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb een keizersnede gehad bij de eerste en ben van twee en drie vaginaal bevallen. Die beide keren waren qua monitoring identiek. Ik vond dat prima. Laat het graag aan deskundigen over of het nodig is. En met die schedelelektrode heb je verder ook nauwelijks hinder.
     
    Mamamijn vindt dit leuk.
  4. Suthern

    Suthern Actief lid

    21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Grappig. Ik ook eerste keizersnede, tweede vaginaal en binnenkort uitgerekend van nummer 3.

    Ik heb al een vso gehad, maar het niet specifiek over deze dingen gehad.

    Die ctg hoeft alleen voor zover ik weet niet de HELE tijd, wel regelmatig. Ik zou best een badbevalling mogen hebben bijvoorbeeld.

    Wel heb ik nu aangegeven niet snel de vliezen te willen laten breken. Dit doen ze vaak automatisch, om alles nog sneller op gang te krijgen (maar hóeft niet) en zodat ze die elektrode kunnen plaatsen. Dit laatste onder het mom dat je juist meer bewegingsvrijheid hebt, dan aan de ctg.

    Ik zou het zeker bij het vso aankaarten. Veel dingen zijn standaard, maar vaak kunnen ze daar best van afwijken.
     
    Mamamijn vindt dit leuk.
  5. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    @Suthern ja dat van die vliezen breken deden ze bij mij ook snel maar wil dat nu ook aangeven het op z’n beloop te laten want kwam toen in een weeenstorm terecht terwijl het daarvoor nog prima te behappen was. Zou zo graag dan bijv in de douche willen om de weeën op te vangen. Nou ga het gewoon allemaal voorleggen van de week.

    Bedankt voor jullie reacties
     
  6. Suthern

    Suthern Actief lid

    21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Ik heb dat nu dus aangegeven en dat leek ze geen enkel probleem om het vliezen breken af te wachten. Voor mijn gemoedsrust erg fijn!

    Ik ben benieuwd hoe het jou (en mij) straks vergaat! Hopelijk iets waarop we tevreden kunnen terugkijken.
     
    Mamamijn vindt dit leuk.
  7. Summer2012

    Summer2012 Bekend lid

    11 jul 2012
    652
    2
    18
    Ik ben bij de eerste ook bevallen met een geplande keizersnede ivm een stuitligging. De tweede hebben ze op tijd kunnen draaien en werd een natuurlijke bevalling. Er moest bij de bevalling wel een elektrode op het hoofdje en ik aan de CTG, omdat ik een pompje met pijnstilling kreeg vanaf 5 cm ontsluiting. Anders was het volgens mij niet nodig.
     
  8. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Vaak willen ze dit wel maar er valt over te onderhandelen. Ik wilde bijv ook kunnen douchen dus had ik in het geboorteplan laten opnemen en goedkeuren door mijn gyn dat de ctg tussendoor ook even af mocht. Uiteindelijk heb je zelf echt wel iets te zeggen daarover natuurlijk.
     
  9. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Geen keizersnede vroeger maar wel bij beide bevallingen alle toeters en bellen, schedelelektrode, elke 5 min bloeddruk meten, ctg, enz.
    had het achteraf niet anders gewild. voelde heel veilig voor moeder en kind.
    Ik had sowieso ruggenprik dus aan bewegingsvrijheid geen nood
     
  10. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb ook bij de eerste een keizersnede gehad. Bij de tweede vaginaal hebben ze vrij vroeg de vliezen gebroken zodat ze een schedelelectrode konden plaatsen, maar na breken van de vliezen kreeg ik zulke hevige weeën dat ik het niet meer opvangen kon. Heb nu al aangegeven dat ik wil dat ze langer wachten met vliezen breken. Ik wil sowieso graag thuis bevallen (is tegen protocol, maar omdat mijn tweede bevalling heel snel ging, gaat mijn verloskundigepraktijk waarschijnlijk akkoord, ze reageerden positief, wat ik niet had verwacht. Als zij het niet verantwoord zouden vinden zou ik het ook niet doen.)
     
  11. Eerstewondertje

    Eerstewondertje Fanatiek lid

    16 jun 2015
    1.220
    780
    113
    Hier 1e met spoedks. 2e vaginaal begonnen. Ze hadden een draadloze CTG, dus ik kon gewoon rond wandelen. Geen electrode geplaatst, had bij 10 cm nog geen gebroken vliezen.
     
  12. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    Heb het aangegeven dat ik meer bewegingsvrijheid wil, ze gaf aan dat als de eerste ctg goed is ik wel mag douchen etc. Dat ze de vorige keer de hartslag in de gaten hielden telkens was omdat ze qua groei wat achter liep en daar hebben ze soms tijdens de bevalling “last” van. Nu groeit dit kindje mooi volgens lijntje dus zal wel wat anders gaan
     
  13. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.925
    461
    83
    Ik had aangegevem dat ik wou douchen kreeg toen ctg waar dat mee kon kon overal heen waar ik wou
     
  14. Bakfietsmoeder

    Bakfietsmoeder Niet meer actief

    Je kunt op de Facebook groep vrije geboorte advies vragen over je rechten en plichten .
    Ziekenhuizen werken met allerlei standaard protocollen waar ze pas van afwijken als je duidelijk weet waar je over praat en wat je rechten zijn.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Hier geprobeerd een vaginale bevalling te hebben. Ik moest wel aan de ctg, maar mocht er tussendoor wel af om te douchen etc. Bij 10cm ontsluiting hebben ze pas mijn vliezen gebroken, dus geen elektrode op het hoofdje.
     

Deel Deze Pagina