Vaginale bevalling na keizersnede en voorliggende placenta

Discussie in 'De bevalling' gestart door JupitR, 23 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Hi allen,

    mijn oudste is geboren met een keizersnede, ivm stuitligging. Nummer twee en drie zijn vaginaal geboren. Bij mij tweede zat de placenta aan de voorkant (bij nr 3 niet) en waarschijnlijk is toen een placentarest na de geboorte niet volledig losgelaten door dat keizersnedelitteken. Ik verloor 2 liter bloed en moest nog naar de OK om de placentaresten te laten verwijderen. Ik had al een ruggenprik toen vanwege de pijn, dus dat hoefde niet op dat moment nog gezet te worden, maar het hele duwen en trekken en de OK en het wachten op de uitslaapkamer vond ik het vervelendste van de hele bevalling. Ze hadden me medicatie gegeven tegen het trillen en dat maakt je heel moe, maar dat wist ik niet. Ik dacht echt de ergste dingen over hoe ik eraan toe was.

    En nu zit de placenta weer voor. Ik ben bang dat er dus weer een placentarest zal achterblijven en ik naar de OK moet voor die resten. Ik weet dat dat niet per se gebeurt, maar de kans wel groter is dan zonder litteken.

    Zijn er hier vrouwen die een keizersnede hebben gehad en bij een volgende zwangerschap de placenta voor hadden en toen geen problemen hebben gehad bij de bevalling?

    Ik bespreek dit volgende week sowieso met de gynaecoloog, en ook de optie om dan evt maar vroegtijdig in de bevalling een ruggenprik te laten zetten, zodat dat iig niet nog hoeft als ik richting de OK zou moeten (en tegen de pijn natuurlijk ;) ).
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Zit hij op het litteken? Bij mij zat hij voor boven, dus niet erop. Met de bevalling geen probleem gehad :)
     
  3. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Ik weet dat de placenta vlakbij de uitgang ligt, iig bij de 20 weken echo, dus hij zal wel enigszins laag zitten.

    Fijn wel dat jij een positieve ervaring ermee hebt!
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier lag hij ook voor bij de 2e. Werd weer een keizersnede, maar om een andere reden. Placenta was geen probleem
     
  5. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Ze kunnen tenminste een goede echoscopiste kijken of de placenta in of bij je litteken ligt. Dus daar kan je naar vragen!
     
    JupitR vindt dit leuk.
  6. oktober91

    oktober91 Fanatiek lid

    22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Oudste met keizersnede geboren, de andere 3 vaginaal, met allemaal placenta voor. Bij de jongste lag hij ook laag, maar net hoog genoeg voor een vaginale bevalling. Geen complicaties wat betreft bloedverlies of placenta resten gehad.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  7. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    De oudste is met een ks geboren. De tweede vaginaal, placenta achter. De tweeling vaginaal, placenta voor en achter. Geen last van het litteken van de ks gehad.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  8. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.759
    1.342
    113
    Vrouw
    Ik zou om een echo vragen om de precieze locatie van de placenta te bepalen. Ik had mijn placenta over het litteken liggen, maar richting het einde van de zwangerschap zat hij er een paar cm boven, daarmee was de kans op complicaties volgens de echoscopist klein. Voor mij was dat een doorslaggevend iets. Uiteindelijk ook geen problemen ervaren.
     
    JupitR vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina