Van 3 naar 4 kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Rapunzel, 25 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaringen van mama's met 4 (of meer) kinderen. Hoe was de overgang van 3 naar 4? In allerlei opzichten, drukte, financieel ed. :)
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Hier moesten we wat aanpassen in huis. We hebben er een kamer bijgemaakt. We hadden al een ruime auto (7 zitter), maar een weekendje weg of op vakantie deden we de eerste 2 jaar met 2 auto’s vanwege de bagage.
    Logistiek is het de grootste uitdaging. De oudste drie sporten allemaal en soms ook op de zelfde dag rond dezelfde tijden. Dat kan dan alleen omdat ik een carpool regeling heb met andere ouders en soms lukt het dus een keer niet. Of moet er iets anders geregeld worden.
    Druk vind ik het niet, maar misschien komt dat omdat mijn vierde een nakomertje is en mijn dochters al zeer zelfstandig zijn en ook mee kunnen helpen (zelfs oppassen). Dus leeftijden vind ik wel relevant in het bepalen of iets druk is. Een collega van mij kreeg drie kinderen in zeer korte tijd en die had het drukker dan ik met mijn vier kinderen.
     
  3. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik kreeg er 4 in 3 jaar. Nr 4 voegde zich er eigenlijk heel makkelijk bij. Een lieve en makkelijke baby.

    Qua drukte was het al druk dus ja, gewoon even doorgaan. Ons huis, auto en financieen hebben er weinig moeite mee gelukkig.
     
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Hier wel drukker, omdat het weer een combinatie peuter-baby werd en de 1e 3 maanden was nr4 niet in zijn hum. Financieel ja, we hebben een 7zitter aangeschaft en natuurlijk heb je de kosten x4 ipv x3. Nou scheelt het bij mij ook dat ik weinig kan bewaren qua kleding ivm het leeftijdsverschil/geslacht.
    Wij kunnen het prima betalen gelukkig, maar het kan een overweging zijn uiteraard.
    Qua sporten ed is het af en toe wel een geregel en gesjouw als ze allemaal mee moeten.
    Maar voor ons is het het allemaal waard, nooit twijfel gehad en geen spijt, integendeel. Had er graag nog een bijgehad :)
     
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Dat kan prima mits jullie het aankunnen qua draagkracht en financieel.

    Met ieder kind dat erbij komt krijgt de rest minder aandacht (individueel). En je bent behoorlijk afhankelijk van anderen bijvoorbeeld bij het sporten, wedstrijden of andere momenten dat je niet alle kinderen mee kunt nemen.

    Iedereen een eigen kamer vind ik wel heel belangrijk. Juist in een druk gezin moet een kind zich in alle rust kunnen terugtrekken als het dat wil. Of met eigen vriendjes spelen.

    En kan je het echt betalen? Je kind financieel genoeg bieden (Alleen dure spullen hoeft niet maar ik ken een gezin op school waar ze pas met 7 alleen zwemdiplma A mogen halen ivm te weinig geld en teveel kinderen).
     
  6. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Die draait gewoon mee, kan niet zeggen dat ik het daardoor zoveel drukker heb.

    Auto hoefde we niet te veranderen, we hadden een Peugeot 307 met optie om 2 stoelen in de kofferbak te zetten.

    Slaapkamer: ik vind een eigen slaapkamer geen must als er niks met het kind aan de hand is of het leeftijdsverschil niet te groot.
    Thuis hebben de jongens een eigen kamer, aan boord moeten ze bij elkaar. Meiden slapen zowel thuis als aan boord samen.

    Financieel: tja, moet weer luiers kopen, elke maand iets meer sparen. Maar kleding hoef ik bijna niks te kopen omdat er im de familie veel wordt doorgeschoven. Eten is wat meer maar dat valt ook wel mee

    Sporten vind ik geen noodzaak (zwemles wèl)

    Sinds een jaar hebben we "naam kind"dagen. Om de beurt mogen ze een dag weg met 1 van ons.
     
  7. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Overgang van 3 naar 4 was best groot omdat de eerste 3 er in 3 jaar waren en tussen nr 3 en 4 vier jaar zit.
    Ik moest echt weer even in t babyritme komen.
    We hebben een grotere auto gekocht, slaapkamers hadden we genoeg.

    Ondertussen zijn nr 5 en 6 er bij gekomen. Qua ruimte en financiën geen probleem hier. Ik vind dat ook wel een vereiste.
    Ook dat ze allemaal een eigen kamer hebben. Dan hebben ze in een groot gezin toch echt een plekje voor zichzelf.
    Qua aandacht komen ze niks tekort. We maken voor elk kind tijd genoeg vrij. Ik werk zelf niet buitenshuis, dus er is altijd aandacht en tijd voor ze als ze uit school komen.
    Als ze naar een bso of kdv hadden gegaan hadden ze aandacht moeten delen met andere kinderen. Ik heb liever dat ze die moeten delen met broertjes/zusjes.
     
  8. Baby4

    Baby4 Bekend lid

    1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    Leuk! Ik lees mee, ben in verwachting van mijn vierde.
     

Deel Deze Pagina