Van 6 naar 5 flessen; hoe pak(t) je (baby) dat aan?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Jessmin, 2 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Stel dat je van 6x 120/4 naar 5x 150/5 wil gaan, nou ja, stel dat je kindje soort van aangeeft dat hij daaraan toe is. Hoe doe je dat dan? Laat hij dan eerst uit zichzelf één van de 120/4-voedingen vallen en bedenk je dan 'goh, laat ik hem dan maar 150/5 gaan geven', of vervang je alle zes 120/4-voedingen door 150/5-voedingen en hoop je dan dat hij systematisch een voeding zal gaan laten vallen (in geval dat hij al soms eens een voeding eruitlaat uit zichzelf)?

    En hoe pak je het verder aan qua tijden met voedingen laten vallen? Laat je er overdag meer tijd tussen zitten (meer dan vier uur dus; als hij nog slaapt althans, dus dan niet wakker maken na vier uur voor een fles) en hoop je zo nog maar één keer te hoeven voeden 's nachts, of voed je om de vier uur overdag en ga je ervan uit dat hij uit zichzelf nog een nachtvoeding laat vallen? (Doet ie hier uit zichzelf soms, maar hij slaapt soms ook overdag veel langer, zodat ik hem echt steeds wakker moet maken voor de fles en als ik dat niet zou doen, zou ik ook makkelijk op vijf voedingen uitkomen, maar ik had begrepen dat je toch eigenlijk overdag beter wel om de vier uur kan wakker maken voor het dag- en nachtritme).

    Ben een beetje nieuw in flesvoedingland, dus sorry voor de misschien wat maffe vragen :)
     
  2. Suzannes

    Suzannes Fanatiek lid

    20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Wij zaten op 6x120. We zijn toen eerst alleen de avondvoeding gaan ophogen na 150. Een paar dagen later zijn we volledig gaan ophogen naar 6x150. Ze heeft toen zelf de nachtvoeding laten vallen ( slaapt nu 8 uur door) en we zitten nu dus automatisch op 5 flessen.
    Overdag zou ik er niet langer dan 4 uur tussen laten, hooguit een keer een uurtje langer als ze bv. slaapt. Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar 's nachts kan je hem/haar wel, afhankelijk van leeftijd, laten slapen.

    Je kan gaan ophogen als je kindje de flessen goed drinkt. Maar je mag dus gerust van 6x120 naar 6x150 gaan en dan gewoon kijken hoe het loopt. Zolang je onder de 30 schepjes blijft, is het prima. Je kindje zal drinken wat ze nodig heeft en zichzelf niet overvoeden.
     
  3. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Als de flesjes grotendeels opgaan, kun je ze verhogen. Dat merk je wel als de kleine sneller komt voor een voeding. Ik hoog ze gewoon allemaal op en dan zie ik wel wat er over blijft of wat er eventueel wel opgaat. Mini2 zit inmiddels op 5 voedingen van 150+5 waarvan ze niet alle flessen leegdrinkt maar 3 van de 5 ongeveer. Ze slaat alleen niet de nachtvoeding over maar die van 23 uur. Wijsneus.... :D Maar ik laat haar eigenlijk altijd gewoon slapen als ze slaapt, ook als ze overdag langer da 4 uur slaapt. Zo probeer ik haar alle ruimte te geven zelf haar ritme te vinden. (komt vanzelf goed weet ik uit ervaring met Mini1)
     
  4. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Mijn kindje is nu een maand oud en denk zo om en nabij de 5 kilo. Maar van het cb 'mag' ik eigenlijk dus geen 6x150/5 geven omdat ze dat nog teveel voor hem vinden. Hij mag wel 4x 120/4 en 2x 150/5. Maar het punt is dus dat hij soms een voeding laat vallen (om de twee dagen ofzo?) en dat hij ál zijn flessen opdrinkt. Maar dat doet hij óók als ik 6x 150/5 geef. Die drinkt hij dan ook allemaal op. Ik heb ook al allerlei flessen geprobeerd, omdat hij alles binnen 10 minuten drinkt, maar zelfs de flessen waar hij in het begin 15 minuten over doet (na twee keer eruit drinken heeft hij ze door, haha) drinkt hij toch helemaal leeg. Maar het cb zei toen dat hij 6x 150/5 dus teveel was, ook al liet hij zo om de twee dagen een voeding weg. Maar als ik minder geef, dus die 4x 120/4 en 2x 150/5 die wél mogen van het cb, heb ik het idee dat ik hem tegenhoud om naar die vijf voedingen te gaan. 5x 150/5 mag namelijk wel van het cb, maar dan moet je toch eerst alles ophogen wil je daar op kunnen komen en dan zal hij toch wel eerst af en toe nog eens zes voedingen vragen omdat hij zelf een nieuw ritme moet creëren....?
     
  5. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben zelf langzaam begonnen, eerst de laatste voeding 150 gemaakt ( Je mag namelijk ook 6*150 geven! Dat zijn ook 30 schepjes op een dag ) en langzaam opgehoogd naar alle voedingen. Op den duur zal je merken dat je kindje langer tussen de voedingen laat, en dan kan er een fles vervallen.
     
  6. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Suusjeuh: langer tussen de voedingen overdag dus? Dus dan moet ik hem niet wakker maken om de 4 uur maar bijvoorbeeld om de vijf uur? Want nu moet ik hem steeds al wakker maken voor z'n fles om de vier uur want uit zichzelf komt hij niet. Ik zou dan ook hem niet wakker kunnen maken en dan laat hij denk ik ook op die manier een fles vallen. Maar mij staat bij dat ik bij mijn dochter altijd heel rigide om de vier uur moest voeden omdat ze het anders in de nacht zou gaan 'inhalen' (volgens cb maar ook volgens anderen). Wij hadden dus dan een schema:

    7.30
    11.30
    15.30
    19.30
    en dan kwam ze eerst nog twee keer in de nacht.

    Later kwam ze dan nog één keer in de nacht. En dan liet ze die uiteindelijk ook vallen. Dan hield je die bovenstaande tijden alleen wel gewoon zo; behalve dan dat je dus wel de flessen ophoogde. Alleen bij mijn dochter was het anders want die was 3 maanden oud en niet 1 maand. Toen kon ik dus gewoon een liter geven aan haar.

    Maar omdat dat nu niet mag zou ik er dus voor kunnen kiezen ipv 'hopen' dat hij een fles laat vallen (wat hij waarschijnlijk wel doet maar omdat ik het niet zeker weet kan ik hem zo ook overvoeden) dat ik hem bijvoorbeeld dit schema geef:

    07.00
    12.00
    17.00
    22.00
    03.00

    Die laatste kiest hij dan zelf zo (weet ik uit ervaring). Maar ik blijf het gek vinden dat ik toen zo 'geleerd' heb dat overdag om de vier uur moest, vandaar dus ook mijn vraag. Is bovenstaande wat jij bedoelt?
     
  7. Violetriot

    Violetriot Fanatiek lid

    25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik heb Mart nog nooit wakker gemaakt voor een voeding, vind het zo onlogisch ook..
    Als hij slaapt zal hij geen honger hebben, denk ik dan! Hij laat zelf vaak 4,5-5 uur tussen voedingen overdag, en daarom kon hij ook naar 150/5
    Nu zit hij meestal rond dit schema..

    00.00
    05.00
    10.00
    15.00
    20.00

    En dat schuift en wisselt wel eens, als hij later dan 0500 komt komen ze flessen iets korter op elkaar. En ik denk dat hij langzaam de voeding van 00.00 aan het overslaan is. Ik denk dat als we naar 180/6 mogen hij de nacht wel door zal slapen. Maar dat mag nu nog niet ivm z'n leeftijd, hij weegt wel al 6 kilo en drinkt alles leeg, maar hij heeft er nog wel voldoende aan, anders liet hij niet bijna altijd 5 uur tussen voedingen..

    Misschien werkt het voor jullie ook wel om te kijken wanneer hij weer wakker wordt? Voor ons werkt dat iig hele goed dus..
     
  8. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ja ook zo rond de 4,5 uur laat hij ertussen als je hem zelf laat komen... Maar toch lijkt het me dan weer pittig om dan om 0.00 uur en om 05.00 uur te moeten voeden, want dat zijn soort van twee nachtvoedingen toch? Maar je hebt wel gelijk over dat wakker maken, het is ook een beetje vreemd misschien...

    Wat wel gek is; toen mijn dochter 6 kilo was mocht ze van het cb (en ik citeer haar groeiboekje; wat de cb-arts daar noteerde): '5x 180/6 of 4x 180/6 en 1x 210/7'

    Raar dat jij dan niet naar 180/6 mag, toch?
     
  9. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hier heeft mijn vriend de stap genomen om van 6 naar 5 flessen te gaan. Ik durfde niet omdat k bang was dat het niet zou gaan.

    Laatste fles met 150 geprobeerd en dat ging helemaal op. De nachten sliep hij al door (niet altijd) dat doen ze in het ziekenhuis al heel snel :(

    Toen de dag erna elke fles 150 aangeboden en ons ventje liet er vanzelf meer tijd tussen. Behalve de tijd tussen 14 en 18 uur red hij niet. Dus krijgt hij om 17 uur zijn fles al. Daarna slaapt hij tot we hem om 22 uur wakker maken.

    Schema:
    6.00
    10.00
    14.00
    17.00
    22.00
    (we met speling van max een half uurtje vroeger)

    Hier vond het consternatiebureau het ook wat veel. (ene verpleegkundige wel en de andere niet) Maar ik zie het verschil niet zo. Hoeveelheid blijft het zelfde en als je kindje het kan? (ons kindje is net een kliko... die lurkt alles leeg als het kan) Tja... soms is ons schema iets anders als hij eerder honger heeft... so be it!
     
  10. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Cynthje: hoe oud was jouw kindje dan toen hij van zes naar vijf flessen ging? Vind het consternatiebureau maar wazig...
     
  11. eefje85

    eefje85 Bekend lid

    28 dec 2009
    592
    4
    18
    Hier ging het min of meer vanzelf... Julian heeft lang (tot ruim drie maanden) op 6 x 160 gezeten. Langer dan drie uur liet hij er niet tussen. Maar op een gegeven moment dronk hij zijn flessen niet meer leeg, en merkte ik dat hij langer zonder voeding kon. Toen ben ik stapsgewijs 5 x 200 aan gaan bieden (hij woog toen wel al ruim 6 kg) en kwamen we al snel in het volgende ritme: 7 uur/ 11 uur/ 15 uur/ 19 uur/ 23 uur.
     
  12. linnepinneke

    linnepinneke Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Mijn mannen dronken eerst een periode hun flesjes leeg maar op het punt dat ze vonden dat er een voeding af moest zeg maar lieten ze ineens weer heeel veel staan... Toen gewoon geprobeerd om de een fles eraf te halen en direct te verhogen en tot nu toe is dat iedere keer goed gegaan!!! Alleen toen ik vertelde op het CB dat ze weer veel lieten staan werd me meteen verteld dat ze eerst hun flessen weer leeg moesten drinken voordat ik aan overschakelen moest denken, ben lekker eigenwijs geweest en dat heeft iedere keer super gewerkt!!!
     
  13. Jessmin

    Jessmin Fanatiek lid

    2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @linnepinneke: je schrijft dat je dan probeerde om een fles eraf te halen (en dan tegelijkertijd op te hogen), maar hoe 'haal je een fles eraf'? Een speen geven in de nacht ipv een fles als ie komt?
     

Deel Deze Pagina