hallo ik had een vraagje en hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen mijn dochter is morgen 2 weken oud en ik zou graag van borstvoeding over willen stappen naar flesvoeding dit omdat ik het gewoon niet meer vol houd ik ben met de bevalling veel ste veel bloed verloren daardoor nog erg moe en aan de ijzer tabletten ook ben ik vrijdag gevallen en zit nu met gescheurde enkelbanden en het borstvoeding geven doet zoveel pijn dat ik soms echt in tranen uitbarst (ik heb 4 littekens op me borsten van operaties die scheuren een soort uit) en heel mijn tepels zijn helemaal stuk nu is dus mijn vraag hoe moet ik dit doen? ik probeer nu al om en om te doen dan doe ik 120 ml water en 4 schepjes in de fles (dit drinkt ze niet helemaal op) dit gaat erg goed hier slaapt ze ook heel goed op wat kan ik nu het beste doen zonder dat mijn borsten ontploffen hoop op antwoord en sorry voor het lange verhaal liefs liesbeth
jeee, meid, het zit je niet mee zeg. wat een pech en teleurstelling allemaal. Ik snap dat je er helemaal doorheen zit. Hoe is het met je borsten nu? ik begrijp dat je nog om en om aanlegt? hoe gaat het met de tijd die daar tussen zit, worden je borsten niet te erg gespannen? In de regel is het advies om 1 voeding per keer af te bouwen, dus om het niet heel erg snel te doen. Op deze manier krijgt je lichaam de tijd zich hieraan aan te passen voor je de volgende voeding laat vallen. Wanneer je je kindje per direct niet meer aan de borst wilt aanleggen, zou je kunnen kolven. Neem dan wel een goede kolf, die je borsten goed soepel kan kolven en die prettig aanvoelt voor je. Een manier om aan de slag te gaan zou kunnen zijn: ochtendvoeding geven, voeding rond 10-11 uur afkolven, tussen de middag geven, voeding rond 16=17 uur overslaan (enkel kolven wanneer er teveel spanning op je borsten staat, om te voorkomen dat je een borstontsteking ontwikkelt) voeding van 19.00 kolven en de late voeding aan de borst. Wanneer na een dag of 3-5 je geen last meer hebt van je borsten van de voeding die je hebt laten vallen, laat je de kolfbeurt van 10.00 uur vervallen. Kijk het ook weer een paar dagen aan, om te zorgen dat je geen verstopte melkkanalen, rode plekken enzo krijgt. Na een dag of 4-5 weer, kun je wanneer je borsten redelijk soepel blijven de voeding van tussen de middag laten vallen. Nu ben je al een groot deel van de dag over op de fles. Hierna kun je de andere voedingen overslaan, met als laatste de ochtendvoeding. Het kan wat langer duren allemaal omdat je net je productie hebt opgebouwd. Let vooral goed op je eigen lichaam. Al wat je afkolft kun je je kindje nog in de fles geven. eventueel kun je het aanvullen met kunstvoeding. Heb je een idee waarom je tepels zo kapot zijn? is dat de reden dat het zo'n zeer doet, of zit dat meer binnen in de borst? Misschien dat iemand nog met je mee kan kijken met het aanleggen, zodat je de tijd dat je nog afbouwt het wat comfortabeler voor je wordt? Ik hoop dat je hier wat aan hebt? let vooral goed op. zorg dat je geen borstontsteking krijgt, meid, dan ben je verder van huis. eventueel kun je wat saliethee drinken (1 a 2 kopjes per dag) om het minderen wat te verspoedigen. heel veel succes meid, en sterkte. in gedachten leven we met je mee, hartelijke groet, heidi margit
hallo, bedankt voor je antwoord helaas heb ik een borstontsteking erbij gekregen aan beide borsten ik ben nu gestopt met borstvoeding geven ik kolf nu 2 keer per dag me borsten helemaal leeg en leg er iedere keer ijs op. ook binden we ze strak op en heb ik een antibioticakuur gekregen en mocht het echt echt niet meer gaan zou mijn dokter pilletjes voorschrijven wie de productie stopt,maar dat deed hij liever niet nu zit ik nog met een ander probleempje nu zit onze dochter aan de fles (kruidvat zuigelingen melk) maar hoeveel flesjes van hoeveel cc heb ze daarvan nodig ? gister overdag ging het super ze kreeg flesjes van 120 cc en daar sliep ze 5 uur op ! vanacht kwam ze om de 3 uur ! krijgt ze dan niet veel te veel als ze om de 3 uur komt ? wat is verstandig ? ik vind het best moeilijk ohja leida woog bij de geboorte 3220 nu is ze ruim 2 weken en weegt ze 3460 hoop dat je me hierbij ook kan helpen liefs liesbeth
hoi Liesbeth, Hoe gaat het nu met je? knap je al een beetje op? zo'n antibioticakuur wil meestal wel helpen, denk er aan dat je je niet te snel weer een hele pief voelt...! houd je rust. een kindje van 2 weken mag echt nog om de drie uur komen hoor. op zich staan de verhoudingen voor de hoeveelheid wschepjes en water op de verpakking, houd je daar aan. ik denk dat 120 misschien wat veel is op basis van haar gewicht, bied haar 80-100 aan en kijk wat ze doet. Loop anders eens binnen bij het consultatiebureau (of bel, nu je niet handig loopt) succes verder, geniet van je meissie! Hartelijke groet en beterschap Heidi Margit