Van dagopvang naar gastouder (aan huis)?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Nina Sanders, 17 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Momenteel ben ik zwanger van de vierde en gaan 2 van onze 3 kinderen naar de dagopvang (3 dagen in de week). Financieel is dit al een behoorlijk bedrag aan eigen bijdrage wat we kwijt zijn, maar als ik ga rekenen met 3 kinderen 3 dagen (de baby erbij) dan vraag ik mij serieus af of er niet goedkopere alternatieven zijn.

    Als de baby naar de opvang gaat, dan is onze tweede zoon ook pas net 3 jaar, dus het gaat niet om een korte periode die we even moeten overbruggen. Als ik ga zoeken, dan vind ik vaak dat een gastouder (al dan niet aan huis) mogelijk goedkoper kan zijn. Ik vraag mij dit serieus af. Want het uurloon kan minder zijn, het gaat natuurlijk om de netto eigen bijdrage. :)

    Wie heeft de overstap van dagopvang naar gastouderopvang daadwerkelijk gedaan? Is het inderdaad goedkoper? Welke verschillen (positief en negatief) zijn merkbaar? Voor- en nadelen? Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik vind dit wel een lastig punt.

    Ik hoef geen tips om minder opvang af te nemen ;). 3 opvangdagen zullen nog steeds nodig zijn :). Ik ben vooral op zoek naar ervaringen en heel erg zoekende naar verschillende opties.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Een gastouder aan huis is vanaf 3 kinderen over het algemeen al voordeliger.
    Of een reguliere gastouder voordeliger is ligt aan het aantal uren e.d., maar gastouderopvang is over het algemeen sowieso voordeliger omdat je niet met dagdelen zit.

    Met een gastouder moet je er rekening mee houden dat wanneer die ziek is je waarschijnlijk geen vervanging hebt. Het bureau kan wel vervanging proberen te regelen, maar dat moet maar net lukken. Alle gastouders die ik ken zitten vrij vol, dus die kunnen er geen 3 kinderen bij hebben ineens.
    Al heb je tegenwoordig op een kdv ook geen garantie meer dat er altijd vervanging is met dit grote personeelstekort.

    Mocht je de overstap willen maken, adviseer ik je wel heel vroeg te informeren, want 3 kinderen plaatsen waarvan 1 baby is bijzonder lastig;)
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Meestal staan prijzen wel op website van Gastouderbureau. Beste kun je kijken naar wat een gob extra kost en of dat voor alle drie kinderen los is of per gezin.

    En dan kijken of veel verschil zit in uur prijs.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    voor een gastouder aan huis betaal je 1 vaste uurprijs (die hoger ligt dan een reguliere gastouder)
    Maar bij een reguliere gastouder betaal je per uur PER KIND
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  5. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    En wat wij hadden dat onze gastouder (best vaak) vakantie op nam. Dan moesten wij daaromheen plannen/ook onze vakantie dan doen om goed uit te komen. Dat vond ik soms wel gepuzzel en vervelend (heb wel gehad dat wij op werk niet dezelfde weken als gastouder konden krijgen in de zomer dus had ik buiten onze vakantie nog 2,5 week dat ik de kinderen ook niet kon brengen) Opvang hebben we dat (in principe, door Corona incidenteel wel probleem gehad met bezetting) niet gehad.

    Het had voordelen maar ook wat nadelen voor ons. Nu hebben we ondertussen 2 op school en de baby nu weer op opvang.
     
  6. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Wij hebben 2,5 jaar een hele lieve gastouder aan huis gehad. Ik kan het aanraden, zeker met vier kindjes lijkt het me een uitkomst! Met twee kinderen kwamen we al goedkoper uit dan dagopvang, maar zij is blijven komen toen de oudst naar school ging en we minder kot kregen.

    voordelen:
    - minder stressen in de ochtend. Zij nam de kinderen over tijdens het ontbijt zodat wij ons klaar konden maken en vertrekken. Zij hielp vervolgens de kinderen met klaarmaken en bracht de oudste naar school.
    - daarna ruimde ze de ontbijtboel en bv de vaatwasser op. Ze deed een wasje en kookt. Als we s avonds thuis kwamen was het huis aan kant en stond het eten klaar.
    - de kinderen konden gewoon afspreken, vooral de oudste vond dat heel fijn.
    - bij ziekte van de kinderen kwam ze gewoon. Omdat ze vertrouwd was voor de kinderen kon dat ook gewoon.
    - als wij een keer laat waren dan at ze met de kinderen en een enkele keer heeft ze ze ook op bed gelegd.

    Nadelen
    - als zij ziek is komt ze niet, vervanging is moeilijk. Maar kinderen zijn vaker ziek, dus dat heft elkaar op
    - bij vakantie moet je ook zelf iets regelen. Maar wij hadden een jonge meid die graag wilde verdienen dus ze paste haar vakantie altijd aan aan die van ons
    - minimale 48/52 weken per jaar betalen stond in ons contract. Wij hebben uiteindelijk ook wat weken betaald toen we op vakantie waren omdat we daar al aan zaten. Maar dit ligt aan je contract
    - je moet iemand in je huis en aan je spullen laten. Accepteren dat iemand in je leefomgeving is terwijl jij er niet bent en dingen anders doet dan jij. Ik moest daar best aan wennen!

    Als ik dit zo opschrijf dan heb ik weer heimwee naar haar. Het is zo’n lieve meid! Toen de jongste naar school ging is ze gestopt. Het was zoeken om haar te vinden, en we hebben geluk gehad met haar want we hadden geen keuze. Maar ik zou het zo weer doen, en met 4 kinderen kan ik het je helemaal aanraden!
     
  7. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ik ben voordat ik thuis begon jaren gastouder aan huis geweest. Ik vond het erg leuk, andere omgeving om te wandelen met de kinderen.
    Bedrag dat go vraagt kan je verdelen over de 4 kinderen, waardoor het goedkoper is.
    Voordeel is dat ze je oudste van school haalt, na sport/zwemles/ vriendjes brengt/haalt, er kunnen vriendjes komen spelen. Ze kan tussendoor ook het avondeten al koken ( ik deed dat altijd zodat ze meteen aan tafel konden). Beetje ziek mag niet naar het Kdv maar met een go aan huis geen probleem ( is nu mogelijk anders sinds Corona).

    Nadeel idd als ze ziek is of andere vakanties heeft dan jullie, maar vaak is daar wel over te praten. Jullie zitten straks ook vast aan de schoolvakanties. En nog een nadeel als ze ineens stopt omdat ze gaat studeren/reizen/verhuizen dan heb je geen opvang meer na een maand.

    Ik wil als mijn kinderen groot/uit huis zijn weer als gastouder aan huis aan de slag. Ik vond het erg leuk en mijn huis is dan weer mijn huis.
     
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Het lijkt mij vooral heel veel rust geven voor het gezin, voor de ouders en de kinderen.
    Het enige is inderdaad ziekte van de gastouder, maar ja dat hoeft niet eens persé heel vaak te zijn. En valt vaak in het niet met dat op een kdv/bso je kinderen zelf niet kunnen gaan als ze ziek zijn, bij een gastouder zijn ze dan gewoon thuis bij de gastouder. Zeker met 4 denk ik dat dit allang meer voordeel oplevert. Is er één kind ziek, moet je daar anders toch al weer iets voor regelen en dat maal 4.
    Ik zou gewoon goed informeren hoe t met vakanties e.d. zit.
    Misschien dat daar anders wel weer een student kinderopvang o.i.d. voor te vinden is anders :).
     
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    @Nina Sanders welke regio woon jij?
    Een vriendin van mij is bemiddelingsmedewerker bij een gastouder bureau.

    Bij zoveel kinderen lijkt mij het ideaal.
    Geen gestress in de ochtend. Lees 4 kinderen gewassen, verschoond, gevoed en aangekleed de deur uit krijgen.

    Ik heb geen go aan huis. Maar mijn dochter gaat naar een go toe. Ik betaal 35 euro aan bureaukosten per maand en 7 euro per uur (exclusief luiers, babyhapjes, flesvoeding).
    Ik ga/neem meestal vakantie als zij op vakantie is. Ze is in de 3,5 jaar nog maar 1x ziek geweest.
     
  10. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Een jaar geleden heb ik zelf geïnformeerd naar sen gastouder aan huis. Uiteindelijk besloten om.het niet te doen. Het is zeker goedkoper als je meerdere kindjes hebt en meerdere dagen afneemt, maar voor mij zaten er ook nadelen aan.
    Een paar worden hier genoemd: dat wanneer de gastouder ziek is, je geen vervanging hebt en een gastouder ook vakantie kan opnemen op een moment dat jij geen vakantie hebt.
    Wat voor mij ook mee woog, was dat ik mijn kinderen ook wilde laten wennen aan een groep. Zeker mijn jongste geniet enorm van de peutergroep op de opvang. Het zitten in de kring, kringgesprekken, het samen zingen, spelen, sowieso het hele sociale gebeuren. Thuis is dat toch minder.
    En ik vind het ook gewoon lekker dat de kinderen gewoon van de vloer zijn. Soms ben im zelf al klaar met werken, maar rommel ik thuis eerst nog even lekker aan, voor ik de kinderen ophaal. Zou echt een gemis zijn als ik dat niet meer kon. Dus mij was het het geld waard en heb ik het bij het kdv gehouden.
     
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik heb geen gastouder aan huis.
    Maar mijn dochter wordt naar de peuterspeelzaal gebracht. Die gaat daar 2 ochtenden heen.
    Dus dat zou geen probleem moeten zijn.
    Ze moet de andere kinderen toch ook brengen en halen.
    Ik vind een huiselijke omgeving de eerste jaren belangrijk. Ze moeten vanaf hun schooltijd al lang genoeg tussen 4 muren van een gebouw en in een groep zitten.
     
  12. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.464
    3.449
    113
    Mijn jongste ging 2x per week naar de opvang (1 vaste dag en 1 flexibele dag). Toen onze 3e ook naar school ging, hebben we de overstap naar een gastouder gemaakt. De vaste dag gaat ze nog wel naar de opvang, maar de flexibele dag niet.
    Redenen: bij de opvang betaalden we tot 18.00 uur, ook al haalde ik haar om 16.00 uur op. Bij de gastouder betaal ik tot de tijd waarop ik haar ophaal. Onze flexibele opvang zat op 20 minuten rijden, gastouder zit hier in het dorp. Vaste opvang zit op 10 minuten rijden en in dezelfde plaats als de bso. De route is nu veel makkelijker als mijn man ze 's morgens allemaal weg moet brengen.

    Onze gastouder is heel flexibel en heeft bijna nooit vakantie (alleen de grote vakantie). Zij brengt geen kinderen naar school, dus mijn andere kinderen gaan naar de bso.
     

Deel Deze Pagina