Van ziektewet naar wazo

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Eke, 7 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eke

    Eke Lid

    2 okt 2012
    32
    1
    8
    Vrouw
    NULL
    NULL
    De volgende situatie speelt nu:
    Ik zit vanaf juni 2018 in de ziektewet door een burn-out. Ik ben sinds een aantal weken weer arbeidstherapeutisch aan het werk en er zit een opbouwend ritme in. Dit gaat tot nu toe allemaal goed.
    Alleen is het zo dat ik nu 14 weken zwanger ben en dit mijn 2e zwangerschap is en alles toch wel wat zwaarder is als in mijn 1e zwangerschap.

    Mijn vraag is:
    Stel dat ik over een paar weken nog niet volledig terug zit op mijn contract uren, dus nog gedeeltelijk in de ziektewet zit, en ik ziek word en een terugval zou krijgen door zwangerschapsgerelateerde klachten.
    Hoe zit dit dan qua uitkering ( ziektewet/Wazo ) ?
    Nu ontvang ik voor 100% een ziektewet uitkering tot juni 2019. Daarna val ik terug naar 70%.
    Het liefst wil ik niet in zo’n situatie terecht komen en al voor juni weer volledig uit de ziektewet zijn.
    Maar ik ben wel graag van te voren goed geïnformeerd. En helaas is er niks online te vinden over zo’n soort situatie.

    Alvast bedankt :)
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Eke,

    Wat fijn dat je sinds een aantal weken weer arbeid therapeutisch aan het werk bent met een opbouwend ritme en dit tot nu toe allemaal goed gaat. Ik kan mij voorstellen dat je graag van te voren alvast wilt weten waar je aan toe bent wanneer je een terugval zou krijgen door zwangerschapsgerelateerde klachten.

    Ontvang je de Ziektewet-uitkering van ons? Dan kun je wanneer je vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten een terugval krijgt en nog gedeeltelijk in de Ziektewet-uitkering zit, aangeven dat er een wijziging plaatsvindt in jouw medische situatie. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze telefonische klantenservice via 088-8989294. Je zal dan weer volledig in de Ziektewet-uitkering komen, wanneer je bijvoorbeeld helemaal niet meer zou kunnen werken. De Ziektewet-uitkering is dan 100% van jouw vastgestelde maandloon, omdat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap.

    De WAZO-uitkering gaat in tussen de 6 en 4 weken voor de dag na je uitgerekende datum, dit bepaal je zelf. Je hebt recht op minimaal 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Je vindt hier meer informatie over de WAZO-uitkering en hoe de duur hiervan berekend wordt, wanneer je voordat je zwangerschapsverlof begint ziek bent ten gevolge van de zwangerschap. De hoogte van de WAZO-uitkering is ook 100% van het voor jou vastgestelde dagloon.

    Ik wens je veel succes met het opbouwen van werk en een voorspoedige zwangerschap toe!

    Met vriendelijke groet,
    Marjolein
    UWV Webcareteam
     
  3. Eke

    Eke Lid

    2 okt 2012
    32
    1
    8
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je duidelijke antwoord Marjolein.
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Graag gedaan Eke.

    Ik wens je een heel fijn weekend toe.

    Met vriendelijke groet,
    Marjolein
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina