Van ZW naar WW en re i tregratie traject

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Popie, 3 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Popie

    Popie Bekend lid

    15 nov 2015
    622
    118
    43
    Vrouw
    Hallo Uwv webcare team,

    Allereerst weet ik niet hoe ik mijn onderwep moet neerzetten.

    Hieronder mijn verhaal

    Ik heb 2 jaar in de zw gezeten zonder werkgever.
    Nu zit ik in een werkfit traject/re intergratie traject.
    Alleen zou mijn ZW uitkering tot oktober lopen.

    Mijn vraag word mijn zw omgezet in een ww uikering door de Uwv

    Ik heb namelijk niks vanuit het uwv gehoord.

    Daarnaast is het zo dat ik zwanger ben.
    Het traject zou een half jaar duren maar dan ga ik al met zwangerschapsverlof.
    Hoe zit het dan met mijn uitkering. Waar heb ik recht op.
    Moet ik zelf iets ondernemen? Vind dit lastig.

    In afwachting op uw antwoord
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Popie,

    Goed dat je van je laat horen nu het onduidelijk voor jou is, wat je moet doen in jouw situatie!

    De maximale duur van de Ziektewet is 104 weken(2 jaar).

    Ben je na 2 jaar ziekte nog niet in staat om te werken, dan kan je eventueel een WIA-uitkering krijgen. Hier lees je meer over de procedure van de aanvraag WIA.

    Jouw Ziektewetuitkering wordt dus niet automatisch omgezet in een andere uitkering. Ben je na 2 jaar ziekte wél in staat om te werken, dan kan je WW aanvragen. Het is dan wel belangrijk om aan de voorwaarden van de WW te voldoen om de WW toegekend te krijgen. Het gaat er vooral om dat je voorafgaand aan jouw ziekte minstens een half jaar hebt gewerkt en niet door je eigen schuld jouw baan bent verloren.

    Vanuit de WW kan je zwangerschapsverlof(WAZO) zelf aanvragen via Mijn UWV. Ontvang je een loongerelateerde WGA-uitkering, dan kan je WAZO aanvragen door telefonisch contact met ons op te nemen.

    Om vast te stellen waar je recht op hebt, hebben we van jou een aanvraag nodig. De uitkeringsdeskundige die jouw aanvraag behandelt, beslist of je voldoet aan de voorwaarden en je de uitkering krijgt die je aanvraagt.

    Als het goed is, weet je nu welke uitkering bij jouw situatie past en welke uitkering je moet aanvragen. Vervolgens kan je afhankelijk van de uitkering die je gaat krijgen, kijken hoe je jouw zwangerschapsverlof(WAZO) moet aanvragen. Dat doe je vanaf 10 weken voor jouw uitgerekende datum.

    Heb je geen recht op WW/Ziektewet of WIA, dan heb je misschien recht op bijstand van jouw gemeente.

    Heb je na het lezen van dit bericht nog vragen, dan raad ik je aan om ons een bericht te sturen of telefonisch contact met ons op te nemen op werkdagen tussen 8 en 17 uur via 088 898 9294.

    Met vriendelijke groet,
    Wieger

    UWV Webcareteam
     
  3. Popie

    Popie Bekend lid

    15 nov 2015
    622
    118
    43
    Vrouw

    Dank je wel Wieger voor je uitleg.

    Ik ga maandag contact opnemen ivm met de aanvraag WW.
    Jammer dat de Uwv geen brief stuurt met de mededeling dat ik dit moet aanvragen.
     

Deel Deze Pagina