Vanaf 34 weken vertragende groei

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door mamaip, 2 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaip

    mamaip Nieuw lid

    2 jul 2022
    2
    0
    1
    Vrouw
    Goedenavond allemaal,

    Ik heb de afgelopen weken meerdere topics gelezen, maar wil toch liever mijn eigen verhaal kwijt met een eigen bericht.

    Ik ben momenteel 36+1.
    Alle afspraken bij de verloskundige verliepen goed tot en met 2 weken geleden. Ik zou geen echo’s meer krijgen, omdat alles goed ging. Omvang van de baarmoeder etc alles was naar wens.
    Ik gaf zelf aan dat ik graag een laatste echo zou willen, omdat ik haar zo mis. Tijdens de echo kwamen ze erachter dat ze best klein is. Echter was dit moeilijk te meten, omdat de baby best laag ligt en ze telkens met haar rug naar boven lag. De verloskundige heeft 3x de echo herhaalt voor de zekerheid. Telkens kwam er wat anders uit.

    Ben de 23ste naar het ziekenhuis geweest. Daar hebben ze ook gemeten. Algemeen gewicht P3. Hoofd en buik P4 ongeveer. Ben doorverwezen naar het ziekenhuis voor een bevestiging. Ze liep dus 2 weken en 6 dagen achter met haar groei. Dit was best onverwachts en een schrik, omdat alles goed ging tot nu toe. Volgende week vrijdag heb ik een groeiecho. Dan ben ik 37 weken. Ze zullen dan bespreken of ik ingeleid moet worden en wanneer.

    Nu maak ik mij best zorgen, omdat alles goed werkt. Vruchtwater is voldoende en de doorbloeding is ook goed. Maag en blaas zijn ook goed gevuld telkens. 13 weken echo, 20 weken echo en de NIPT test gehad. Alles was goed.

    Mijn buik is niet al te groot, maar heb het gevoel dat het nu ook niet meer groeit.

    Iemand enige ervaring? Moet ik me zorgen maken? Vrijdag is bijna, maar ook weer niet. De stress maakt me gek. :(
     
  2. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    is het jullie eerste kindje? Onze eerste was ook een lichtgewicht volgens de echos zouden we mazzel hebben als we de 5 pond zouden halen bij 40 weken. Veel extra echo’s gehad toen. Uiteindelijk ben ik bij 38 weken ingeleid wegens de groei en mijn bloeddruk begon te stijgen. Ze is geboren met net 5 pond.

    bij mijn volgende zwangerschappen waren de kindjes ook licht maar ju wisten ze (zolang alles werkt inderdaad) dat dit bij onze kindjes hoort. Nooit meer reden tot zorg geweest.

    ik hoop heel erg voor jullie dat jullie gaan zien dat jullie kindje fijn groeit op de p3/4 lijn en het ook bij jullie kindje “gewoon” hoort.

    sterkte in deze spannende tijd want ik kan me nog goed herinneren hoe wij die spanning des tijds hadden
     
  3. mamaip

    mamaip Nieuw lid

    2 jul 2022
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hartelijk dank voor uw reactie! Dit is ons eerste kindje inderdaad. Alles is dan nog extra spannender.

    Kwam u de laatste paar weken nog aan of zag u verschil in uw buikomvang?

    Fijn om te horen dat het gewoon bij jullie hoort! Hoop echt om het zelfde te horen :(
     
  4. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    heel eerlijk gezegd weet ik dat niet meer precies. Mijn buik was wel aldoor op de goede waardes gemeten en placenta enzo werden ook iedere keer gecheckt maar ook aldoor prima, maar dus wel een klein kindje wat erin zat.
     
  5. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.981
    3.068
    113
    Vrouw
    Dat is schrikken geweest! @mamaip

    Ik heb er ervaring mee. Ik had een onbezorgde zwangerschap tot de liggingsecho bij 36+2 waarbij afbuigende groei is waargenomen. Ik moest vanaf die dag elke dag een CTG laten maken en op 36+5 zou nog een keer een flow meting worden gedaan en dan plan de campagne worden gemaakt. De flow meting van 36+5 was aanleiding genoeg voor de gynaecoloog om te besluiten over te gaan tot inleiding bij 37 weken.

    Onze zoon is bevallen met 37+1 weken en woog 2545 gram. Mijn placenta is opgestuurd en daaruit is een lichte ontsteking in het vlies en navelstreng (een vat) vastgesteld. Het geboortepercentiel was 9. De artsen hebben er dus goed aan gedaan onze zoon eerder te halen (bij het persen had hij op een gegeven moment nog maar een hartslag van 65). Ik heb de inleiding, begeleiding en bevalling (ondanks knip, omdat hij écht geboren moest worden) als positief ervaren.

    Het stelde mij enorm gerust dat de artsen mij direct bij de eerste signalen onder strenge controle plaatsten en heb me dus goed kunnen overwegen aan de onverwachte wending in mijn zwangerschap.

    Veel sterkte!
     

Deel Deze Pagina