Vanaf wanneer gingen jullie vocht vasthouden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door larisa1, 1 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. larisa1

    larisa1 Actief lid

    30 jun 2014
    272
    0
    16
    Hoi dames,

    Ik ben vandaag 34.3 week zwanger en merk opeens dat mn benen, billen en handen wat dikker zijn geworden.. Vanaf welke week ga je ongeveer vocht vasthouden en wat kan je ertegen doen behalve veel water drinken?

    En hoe weet je eigenlijk of het vocht is??
     
  2. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Ik ook beide keren rond die termijn. Je kunt er niets tegen doen en je weet of het vocht is door in je huid te prikken. Als het even duurt voordat hij weer terugveert, is het vocht.
     
  3. Drieka

    Drieka Niet meer actief

    Ik heb het eerste trimester vocht vast gehouden, toen was het wel hoogzomer.
    Daarna nam het af en vanaf 30 weken begon het vocht weer toe te nemen en op het laatst was ik zo opgeblazen dat ik geen broek (behalve joggingbroeken en die gingen zelfs strak zitten ;)) en geen schoenen meer aan kon, was echt niet normaal maar goed, volgens de gynaecoloog hield ik ook extreem veel vocht vast want heb er zelfs Carpaal Tunnelsyndroom aan beide polsen aan overgehouden waaraan ik geholpen moet worden aangezien het niet over gaat.
    Na de bevalling was ik per direct 10 kg kwijt, dat was dus grotendeels allemaal vocht.

    Je kunt er niks aan doen alleen je benen goed hoog houden, eventueel een kussen onder je voeten als je gaat slapen, water drinken en brandnetelthee helpt wel een beetje.

    Vocht merk je echt doordat je ineens afdrukken van je sokken in je enkels hebt staan, als je op je huid goed drukt en je hebt een putje (dus de huid veert niet direct terug) dan is het echt vocht.
     
  4. koekenpan

    koekenpan Bekend lid

    13 okt 2010
    909
    2
    18
    Randstad
    Ik heb er sinds week 29/30 veel last van. Ook carpool tunnel syndroom erdoor gekregen. Ik krijg nog 1 paar schoenen aan. Wat mij wel helpt voor het vocht in mn voeten zijn speciale pantykousjes van de hema met steunfunctie...dan blijf ik dat ene paar schoenen aan het eind van de dag ook nog passen.
     
  5. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Vanaf week 27.
    Veel met de benen omhoog zitten en idd goed drinken.
    Je merkt dat het vocht is, omdat als je erin drukt er putjes in komen te zitten...
    Komt er ineens veel vocht dan kan ook je bloeddruk hoger zijn.
     
  6. Blupp

    Blupp Lid

    19 mrt 2015
    49
    0
    0
    zo rond dezelfde periode als jou..

    Niet te veel zout eten helpt ook.
    Voor de rest zo'n steunende kous van de hema kan helpen. Voeten hoog houden..
    de bloedsomloop stimuleren door te masseren (vanaf de voeten omhoog, zodat het vocht de goede kant op gaat zeg maar)

    (Ik heb het met name bij mijn voeten/benen)
     
  7. RSL

    RSL Fanatiek lid

    16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    vanaf week 27/28..
     
  8. februari2012

    februari2012 Bekend lid

    31 okt 2012
    686
    390
    63
    Tijdens mijn eerste zwangerschap al met 20 weken, helaas. Had op het laatst carpaal tunnel syndroom, mijn vingers waren helemaal opgezwollen en ik had de hele dag het gevoel dat mijn handen sliepen. Ik liet alles uit mijn handen vallen, had er geen kracht meer in. Uiteindelijk liep mijn bloeddruk met 37 weken ineens heel hoog op en ben ik met 39 weken ingeleid.

    Nu met de tweede zwangerschap kwam het vocht vasthouden pas met 30 weken ongeveer. Het is veel minder dan de vorige keer, ik krijg mijn ringen nog steeds gemakkelijk af (ben nu 34 weken).

    Je merkt het doordat je bijvoorbeeld je ringen moeilijker (of helemaal niet meer) af krijgt, doordat je enkels en onderbenen dikker worden, of doordat er deuken in je benen komen als je bijvoorbeeld een tijdje in kleermakerszit zit.

    Wat kan helpen is: niet met je benen over elkaar zitten, benen omhoog leggen, 's nachts een kussen onder je voeten zodat je voeten hoger liggen, veel drinken, weinig zout eten.

    En oh ja: doe op tijd je ringen af.... Voordat je ze niet meer af kunt krijgen.
     
  9. williebb

    williebb Actief lid

    22 mrt 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben bijna 37 weken zwanger en merk sinds een aantal dagen dat ik ook vocht begin vast te houden.
    Eerst alleen mijn voeten als ik bevoorbeeld stond te strijken, maar nu zijn mijn vingers ook echt aan het opzwellen.
    En die tip van op tijd je ringen af doen... goeie, maar ik denk dat ik daar nu al te laat voor ben.
     
  10. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier het zelfde 😔 vanavond stonden de afdruk mijn slippers in mijn voeten
     
  11. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Ook rond 34 weken. Heb mn ringen afgedaan en merk het nu ook in mn benen/voeten.
    Ook carpaal tunnel syndroom. Hoop heel erg dat het na de bevalling overgaat
     
  12. Joanne92

    Joanne92 Fanatiek lid

    28 sep 2014
    1.001
    1
    0
    Ik ook rond 28 in mijn bovenbenen. Nu met 33 wk beginnen ook mijn enkels enz
     
  13. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.200
    5
    0
    27-28wk
     
  14. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik hou nog geen vocht vast.
    Ik ben Fysiotherapeut, hieronder wat tips


    Wat helpt is bewegen, niet lang zitten en staan. Maak pompende bewegingen met handen en of voeten wanneer je je ledematen strekt. Zo spreek je je lymfe systeem extra aan zodat deze vocht kan afdrijven.

    Hoe ziet dat eruit? Ga liggen, Strek je benen en knieën en maak met je enkels flipper bewegingen. Knijp je tenen samen en strek ze weer. Zelfde kan je ook met je handen doen.

    Aan het voeteneind van je bed zou je ook nog een kussen onder je matras leggen zodat je voeten iets hoger liggen en vocht terug kan lopen.

    Steunkousen kunnen ook helpen, zorg wel dat je niet zomaar iets gebruikt wat te hard afknel.

    Succes.
     
  15. Stiertje73

    Stiertje73 VIP lid

    27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Vorige keer had ik al vanaf 20 weken opgezette enkels. Hoe warmer het werd, hoe dikker de enkels. Gelukkig is het weggebleven uit mijn gezicht en uit mijn handen (moest in de OK mijn ringen nog afdoen, voor de spoedkeizersnee). Als aanvullende tip: mij is verteld dat het ook helpt als je rondjes draait met je voeten.
     
  16. MammieVanSammie

    MammieVanSammie Actief lid

    30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Gisteren voor het eerst gezien dat mijn sokken flink in mijn kuiten stonden. Dat zal wel vocht zijn dan? Ben nu 31+6
    Bij mijn vorige zwangerschap niet gehad, maar ben dan ook niet verder gekomen dan 32+5..
     
  17. onzewens

    onzewens Bekend lid

    9 jan 2012
    561
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn eerste zwangerschap al vanaf 20 weken denk ik. Maar liep toen ook de hele zomer Door. Moest met 3 mnd mijn trouwring al af doen.
    Nu pas sinds een week of 6. Maar heb de sokken in mijn benen staan, dikke handen en voeten en vingers buigen is pijnlijk. As bij de bevalling vd eerder wel heel snel t vocht kwijt. Hopelijk nu ook
     
  18. EvelyndeB

    EvelyndeB Fanatiek lid

    26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Potverdorie, ik begin nu (16 wk) ineens met vocht vasthouden. Vooral mn voeten en enkels, dramatisch!
    Nu heb ik daar in de zomer normaalgesproken ook een beetje last van, maar dit is wel heel extreem. Maak me een beetje zorgen voor als t echt warm wordt....

    Overigens was de laatste keer meten mijn bloeddruk prima. Ik eet wel vrij zou, daar zal ik flink op gaan minderen....

    O, en hier geen twijfel over of het vocht is dat ik vasthou, ik heb echt olifantspoten nu en zelfs aan de bovenkant van mijn voeten lijkt mn vel wel een flink gevulde waterballon!
     
  19. MamaSophia

    MamaSophia Actief lid

    18 apr 2015
    225
    0
    0
    Utrecht
    Ongeveer sinds week 28, maar heb er vooral last van als het warm is.
     
  20. Minimi12

    Minimi12 Actief lid

    8 sep 2013
    354
    0
    16
    Nog nergens last van ben morgen 34 weken. Maar ik plas ook sinds ik zwanger ben heel veel. Dus alles gaat er ook weer uit haha
     

Deel Deze Pagina