Vanaf wanneer wordt borstvoeding makkelijker?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door bozoe, 10 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ons zoontje is bijna 4 weken oud. We hebben een hobbelige start gehad (understatement:rolleyes:). Ik heb hem het eerste uur aangelegd maar direct kapotte tepels, dus overgestapt op kunstvoeding. Op dag 2 al spijt dus alsnog besloten om borstvoeding te gaan geven. Vervolgens kregen we in de kraamweek allemaal buikgriep, ik op den duur steeds terugkerende koorts met hoge ontstekingswaarden, bleek een borstabces te hebben. Ik heb antibiotica gekregen en dat is gelukkig over nu. De lactatiekundige is langsgekomen en ons zoontje bleek een te korte tongriem te hebben, deze is 2 weken geleden gekliefd en sindsdien gaat het aanhappen veel beter. Behalve de rechterborst, die blijft moeizaam, hij overstrekt enorm daar dus morgen gaan we naar een osteopaat.

    Maar al met al vind ik ons borstvoedingsavontuur tot nu erg intens. Veel clusteren, ik zit voor mijn gevoel constant op de bank en merk dat ik minder meedraai in het gezin omdat F. vaak om een voeding vraagt net als wij ook gaan eten. En 's avonds eigenlijk non-stop aan de borst wil.
    Hij komt goed aan in gewicht (geboortegewicht was 3130 en hij weegt nu 4kg). Hij heeft voldoende plasluiers en poepluiers dus hij lijkt het goed te doen. Maar voor mijn gevoel lever ik er zoveel op in en soms vraag ik me af hoe ik dit moet gaan volhouden zodra mijn man komende week weer aan het werk is. Maar de gedachte dat ik hem deze vorm van genegenheid en troost af ga nemen vind ik verschrikkelijk. Ik heb bij de oudste alleen borstvoeding gegeven voor 7 weken maar dat was een drama met reflux en kea dus niet te vergelijken.

    Dus aan de ervaren bv mama's, wordt het echt makkelijker/meer ritme en regelmaat ?:(
     
  2. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ja, het wordt echt makkelijker ♥️ maar dat neemt niet weg dat het in het begin echt een investering is..
     
    bozoe vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Hier werd t na 9 weken wat makkelijker. Niet qua ritme hoor. En toen hij 2 was kreeg hij nog nachtvoedingen. Maar na 9 weken pure hel werd het wel iets makkelijker en vooral niet zo extreem pijnlijk meer.Tot zijn 3e verjaardag heb ik hem dagelijks nog een voeding gegegeven.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  4. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Ja! Het word absoluut makkelijker, het is in begin enorm investeren helemaal met een pittige start.
    Clusteren hoort erbij en maak dan jezelf zo makkelijk mogelijk wat lekkers qua eten en drinken er bij, maar het is ook nodig zodat je meer en meer op elkaar afgaat stemmen.
    H sabbelt nog steeds geen idee of hij er nog wat uitkrijgt haha!
     
    bozoe vindt dit leuk.
  5. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Het wordt makkelijker, dat vele clusteren ging hier vaak vanaf een week of 10 overdag wel minder en hadden we overdag meer regelmaat. Ik ging dan wel echt met ze zitten in de avond , mijn oudste clusterde dan van 20-23 bv en dat deed ik met film, chips en drinken lekker op de bank. De andrrr 2 waren rond de 5 maanden wel klaar met clusteren.

    Ik vind de eerste 3 maanden altijd heftig en daarna werd het wat relaxter allemaal. Qua voeding en qua alles van een baby.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  6. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Ja het wordt makkelijker. Wanneer precies ligt echt aan hoe het algemeen gaat en hoe de baby het doet.
    Bij onze oudste twee vond ik het zwaar en stopte ik rond 4 maanden omdat het me toen nog steeds zwaar viel (en kolven ivm werk was totaal niet mijn ding..mijn productie ging hard achteruit).

    Bij de 4e ging het compleet als vanzelf vanaf het eerste moment.

    Nu is de jongste 14 maanden en nog steeds bv. Eerste weken was het vooral zwaar ivm meer kids. Maar de bv zelf ging zeker na 9 weken veel beter.

    Edit: bij de laatste 2 ging/gaat de bv heel goed maar een voordeel was ook dat ik niet hoefde kolven ivm werk. (Thuisblijfmoeder)
     
    bozoe vindt dit leuk.
  7. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Het wordt absoluut makkelijke, maar dat begin is altijd zo intens…
    Hier kwam er na een maand of 4 meer ritme en regelmaat en raakten we goed op elkaar afgestemd.
    Ik vond het met de leeftijd steeds leuker en fijner worden en uiteindelijk bij alle kinderen wel lang gevoed (jongste nu nog).
    Neemt niet weg dat het begin gewoon intens is, veel energie vraagt en heel vaak voeden.
    Maar het wordt zeker beter!
     
  8. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    #8 Trirani, 12 apr 2023
    Laatst bewerkt: 12 apr 2023
    Met mijn tweeling na een week of 10. Ik was verzwakt na die zware zwangerschap en ks. Na 3 weken een fikse borstontsteking, sepsisverschijnselen en antibiotica, daarna nog een ontstane wond op een tepel die moest genezen, maar na die tijd was het goed te doen. Wel met KV erbij, de antibiotica en problemen waren een rem op de gevraagde 200% productie voor de kleintjes. 14 maanden BV gegeven toen, in combinatie met KV en later natuurlijk andere voeding.

    Met mijn kleine nu, na 6-8 weken. Ze viel steeds in slaap, dus ik kolfde bij. Anders was mijn productie onvoldoende op gang gekomen. En mijn kleintje waarschijnlijk minder goed gegroeid.
    Nu is ze nog steeds flink gericht op mijn borsten, het zijn haar knuffels. En ik moet zeggen; wat is het toch gezellig :). We bepalen samen hoe lang het nog doorgaat, maar voor nu geniet ik van de intimiteit, het gemak van altijd voeding en troost paraat hebben en vind ik het fijn om haar nog steeds te beschermen met antistoffen.

    Het begin kan zeker een flinke investering zijn, maar is het meer dan waard en betaalt in gemak terug erna. In mijn ervaring :).
     
    bozoe vindt dit leuk.
  9. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Hier na een week of 8. Het clusteren is wel heftig, maar hoort er bij. Het ene kind deed dat hier in de avond als de rest op bed lag en dat was een stuk makkelijk dat het andere kind dat dat rond eten kook tijd deed…
    Het is niet altijd makkelijk maar na een paar maanden ging ik een dagje weg en zag allemaal moeders met flesjes, poeder, flesje water etc sjouwen en deed ik m’n blous open en we waren met 10 minuutjes klaar. De mensen waar we mee weg waren hebben het niet eens gemerkt!
     
    WWJD en bozoe vinden dit leuk.
  10. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Bedankt voor alle uitgebreide reacties, het is heel fijn om te lezen dat het beter wordt. We zijn gisteren bij de osteopaat geweest en het is ineens een compleet andere baby. Hij hapt nu rechts goed aan en drinkt veel effectiever. Hij is relaxed na de voeding en huilt minder.

    Wel maak ik me zorgen om zijn groei. Ik ben gisteren bij het CB geweest en hij was na de weging thuis van maandag daar juist lichter. Bij ons woog hij 3940 en gisteren bij het CB 3850. Vandaag op onze weegschaal weer 4020. Hij poept, plast en is helder en ik leg hem dus elke 2-3 uur aan bij de eerste hongersignalen. Een baby die echt honger heeft of te kort komt die geeft dat toch wel aan? Ik voelde me gisteren echt even een slechte moeder met de gedachte dat hij misschien honger heeft geleden.
     
  11. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Zoals vaker gezegt, het word makkelijker idd.
    Hier tot 7 maanden bv gegeven, helaas moeten stoppen omdat zoonlief veel te veel afviel en maar niet meer aankwam.
    Uiteindelijk hier een juiste keus geweest achteraf, want meneer sliep op bv heel veel en ontwikkelde zich bijna niet, was zelfs te moe om goed te blijven drinken aan de borst, en ik was over gegaan op kv en binnen een paar dagen een heel ander kind, veel relaxter, veel meer op ontdekking, en in ontwikkeling ging hij ook ineens met sprongen vooruit, alsof ie een inhaalslag moest maken.
    Uiteindelijk gaat het erom, blije baby is blije mama :)
    Hou zijn gewicht goed in de gaten, wij kwamen er vrij laat pas achter dat ie niet voldoende voedingstoffen haalde uit mijn melk, en hij had dus continu honger ook.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  12. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Je weegschaal thuis en op cb zijn niet hetzelfde dus daar kan een verschil in zitten. Ik zou voor je eigen gemoedsrust even 1 weegschaal aanhouden. En daarmee.meten. dus gewoon half uurtje voor cb even thuis op de weegschaal.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  13. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Toen ik stopte :)
    Ik heb soms wel spijt dat die korte 1ste periode zo werd overgenomen door het persé willen laten slagen van borstvoeding.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  14. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Wat is zijn startgewicht? Heb je de app van who voor de who curve? Die is speciaal voor borstvoeding
     
  15. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Nee, die kon ik niet vinden. Geboortegewicht was 3130, afgevallen tot 3050 en nu dus 4020
     
  16. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Dit is de app
     
  17. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ah thanks! Dan kom ik hier op uit

    22DAF5C6-B42A-4969-9042-03239451F309.png
     
  18. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.510
    113
    Vrouw
    Ja, het wordt zeker makkelijker.
    Bij de ene baby wat sneller dan bij de ander.
    En, hoe je er zelf in staat, dat helpt ook.
    Hier zo tussen de 4/8 weken.

    Maar hou in je achterhoofd dat er nog fases komen die voor alle baby’s lastig zijn,
    OOK voor baby’s die kunstvoeding krijgen.
    Het zou handig zijn als er een gebruiksaanwijzing bij zou komen maar helaas..

    Wat betreft het gewicht, je doet het goed zo.
    Bij twijfel altijd even weer contact opnemen met je lactatiekundige.
    Uitzonderingen daar gelaten is het consultatiebureau nou niet de plek waar je
    goede borstvoeding adviezen krijgt.
     
    Saartje33 en bozoe vinden dit leuk.
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.510
    113
    Vrouw
    Dat ziet er keurig uit!
     
    bozoe vindt dit leuk.
  20. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik ben nogal iemand die graag controle heeft over dingen en met borstvoeding is het toch echt de baby die bepaald. Dat is een mooie les voor mij dat ik niet alles kan controleren:oops:

    Gisteren heeft hij denk ik een regeldag gehad want ik heb hem wel elk uur aan moeten leggen. Vanochtend opgestaan met volle borsten dus volgens mij weet F. het allemaal prima te doen:D
     
    spruitje80, Zoe123, 2jongensmama en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina