Vanaf wanneer zwangerschapsverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Linnidee, 29 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Hoi meiden,
    Ik heb diabetes type 1 en uit voorzorg word ik 2 weken eerder ingeleid. Ik ben half maart uitgerekend maar mijn kindje komt dus begin maart als het goed is. Vanaf wanneer moet ik dan mijn verlof aanvragen, 6 weken voor mijn uitgerekende datum of 6 weken voordat ik ingeleid word?
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    6 weken voor je uitgerekende datum.
    Ze gaan altijd uit van je uitgerekende datum en niet van de datum van de inleiding.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  3. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ah toch wel dus. Maar ook als het gepland is van te voren? Net als een geplande keizersnede bijvoorbeeld?
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ja tuurlijk :)
    Anders blijven ze bezig. Ook een geplande keizersnede kan later plaatsvinden immers doordat er een spoedgeval tussen komt en een inleiding duurde bij mij ook 3 dagen van plaatsej ballon tot geboorte. Terwijl de uitgerekende datum wel vast blijft staan en niet varieert :) rekent een stuk makkelijker.

    Als je in de ziektewet komt kun je overigens niet meer kiezen, dan verplicht 6 week voor de uitgerekende datum
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  5. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Ze gaan altijd uit van de uitgerekende datum. Je hoeft overigens niet 6 weken voor die datum met verlof te gaan. Als jij niet ziek bent kan je tot 4 weken tot je vermoedelijke bevallingsdatum doorwerken. In jouw geval zal dat dus tot 2 weken voor de bevalling zijn. De rest van je verlof zal je na de bevalling hebben.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  6. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.870
    15.310
    113
    Ja. Ik wist ook beide keren al vanaf het begin wanneer ik ingeleid zou worden, maar dat is niet relevant, het gaat echt om uitgerekende datum.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  7. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Thanks meiden! Dan weet ik tenminste wat ik op mijn werk aan kan geven ;).
     

Deel Deze Pagina