Vanaf welke groep douchen na gym verplicht?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door maliro, 4 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maliro

    maliro Niet meer actief

    Hallo

    Vanaf welke groep wordt er bij jullie scholen verplicht gedoucht na de gymlessen?
    Mijn zoon is vandaag gestart in groep 3 en bij hem op school moet je vanaf groep 3 douchen. Mijn zoon is vanuit zn autisme en angststoornis bang voor de douche (hier thuis lukt het ook nog steeds niet). School heeft voor de zomer aangegeven dat het douchen pas halverwege groep 3 begint maar vandaag kreeg ik een brief dat dit morgen in gaat. Zoon in de stress. Ik ga dit morgen dus zeker even oppakken met de juf. Maar is vanaf groep 3 ook niet erg vroeg?
    Voor mijn zoon is er vanuit de kinderpsychiater het advies om niet op school te douchen dus ik ga er vanuit dat zijn school (een sbo) hier goed mee om zal gaan. Maar ben benieuwd naar het beleid op andere scholen.
     
  2. Jiseb

    Jiseb Fanatiek lid

    4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Op onze school wordt met kleuters al gedouched. Wij hebben echter een vakleerkracht gym en de kleuters gaan dus niet in de speelzaal gymmen. Ik ben van de andere scholen waar ik heb gewerkt allemaal gewend dat er vanaf groep 3 gedouched wordt. Ik vind het niet vroeg. Wanneer je namelijk intensief bewogen hebt en vervolgens in een klaslokaal met 25 kinderen zit, is dat niet echt fris.
    Het lijkt me wel dat, wanneer er zo'n duidelijke angst is bij jouw zoontje om te douchen en er zelfs een advies van een deskundige ligt, er een uitzondering gemaakt wordt. Dit zou bij ons op school in ieder geval wel gebeuren. Veel succes en hopelijk komen jullie tot een goede oplossing.
     
  3. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Hier douchen de kinderen van groep 3 vanaf de kerstvakantie.

    Ik zou even in overleg met de leerkracht van je zoontje gaan en het probleem voorleggen, dan is er vast een mouw aan te passen.
     
  4. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier is het vanaf groep 4 verplicht, gelijk vanaf de eerste gymles.
     
  5. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Hier vanaf begin groep 3 douchen na de gym.

    Had er geen problemen mee en zoon ook niet. Vandaag is hij gestart in groep 5 en hij kwam thuis met het verhaal dat al 8! Kinderen in de klas een mobiel hebben. Allemaal met camera. Weet niet of ik nu nog wel zo blij ben met het naakt zijn van mijn zoon... kinderen van 8-9 jaar, naakt en camera's... hmmm
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hier in geen enkele groep
     
  7. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier ook niet, zowel bij mijn meiden op school als op mijn eigen school niet.......al jaaaaaaaaaaaren geleden afgeschaft!
     
  8. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier ook niet
     
  9. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.458
    2.152
    113
    Ik begon me na de eerste paar posts al af te vragen of het nu zo gek is dat er bij ons op school niet gedoucht wordt na de gym, maar dat valt waarschijnlijk toch wel mee gezien de laatste posts. Hier dus ook helemaal niet. En ja, in groep 7 of 8 kan het zo langzamerhand misschien wat minder fris worden, maar in groep 3 toch zeker nog niet?
     
    lies276 vindt dit leuk.
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier wordt niet gedoucht. Heb er hier in België eigenlijk nog nooit van gehoord, dat er op school gedoucht wordt na turnen. Gelukkig maar.
     
  11. maliro

    maliro Niet meer actief

    Heel verschillend dus.
     
  12. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ja dat is echt heel verschillend heb ik ook gemerkt. Mijn dochter heeft op veel verschillende scholen gezeten. Op de eerste 3 werd er niet gedoucht na de gym, op school 4 en 5 wel. Ik weet alleen niet vanaf welke groep. De vorige school was een so en daar deden ze niet moeilijk als er kinderen waren die om bepaalde redenen niet wilden douchen. Die kinderen namen dan een washandje mee om zich op te frissen.
    Ik denk dat er vast wel een mouw aan te passen is gezien je zoon een goede reden heeft om niet te douchen op school.
     
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Omg...

    En die mogen van school ook mee in de klas en de kleedkamer?
     
  14. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Ik zit met open mond te lezen dat er op de basisschool geducht word...
    Hier nog nooit van gehoord en om eerlijk te zijn vond ik het altijd op de middelbare al vreselijk.al die douches bij elkaar. En ook als je ongesteld was. Houd er nu nog steeds niet van gezamenlijke douches.
    En op de basisschool,zeker in de groepen voor groep 7 of 8 zelfs onnodig.
     
    Ysabella, Zonnebloem92 en HappyRabbits vinden dit leuk.
  15. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Bij mijn oudste, 1x opfrissen, voeten wassen, gymles is aan het einde van de les. De 2e gymles moeten ze wel douchen.
    Hij zit vanaf groep 4 op die school,weet dus niet of het eerder ook al moet.

    Op de school van mijn andere twee jongen wordt er niet gedoucht.
     
  16. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.407
    4.729
    113
    Hier wordt niet gedoucht.
     
  17. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier wordt niet gedoucht op de basisschool. Niet op de vorige school van mijn zoon en niet op de huidige.
    Toen ik op de middelbare zat was het ook niet verplicht.
     
  18. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Dat weet ik dus nog niet. Ga morgen even bij de juf navragen wat het beleid is wbt mobiele telefoons. Donderdag de eerste gymles, maar als het beleid ons niet aanstaat dan hoeft hij van mij niet meer te douchen...
     
  19. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier vanaf groep 3 en ik vind het volstrekt onnodig.
    Mijn oudste dochter zit nu in groep 8 en is vorige maand voor het eerst ongesteld geworden en ze maakt zich nu al zorgen over de volgende keer dat ze moet gymen en dan douchen.
    Mijn oudste zit op het VO tweede jaar en daar wordt helemaal niet meer gedouched en die stinken een stuk harder dan een groep 3 leerling ;)
     
  20. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.877
    13.041
    113
    Vrouw
    Hier wordt op school niet gedoucht.
    Op de middelbare moest het vroeger wel maar aangezien er alleen maar mannelijke gymleraren waren, werd er nooit gecontroleerd.
     

Deel Deze Pagina