vanaf welke leeftijd alleen buiten laten spelen

Discussie in 'Spelen' gestart door 81kaatje, 2 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    dames,

    ik zit met een dilemma
    .ik heb een dochter van 6jr en 4masbden.ze is echt een knappe meid met een gezellige babbel.ze wil zo graag alleen naar de speeltuin.de speeltuin is bij ons de tuin uit ,poort uit en hoekje om.
    mijn probleem is dat ik haar echt niet durf los te laten.ik haal de gekste dingen in mijn hoofd.terwijl er hier jongere kinderen rondlopen alleen.
    Wij zijn een jaar geleden van een flat gekomen en daar mocht ze voor wel eens op grasveldje.ik kin haar zien en de controle was er groter.iedereen kende elkaar en wist precies wanneer je niet van daar kwam.herkent iemand dit?heeft iemand tips?ik ben namelijk bang dat ik er nooit klaar voor zal zijn om mijn meisje alleen te laten spelen.

    groet kaatje
     
  2. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt, maar jij kent je dochter het beste. Denk je dat ZIJ het kan? Vertrouw je haar als er afspraken worden gemaakt?

    Je kan haar natuurlijk laten spelen en desnoods elke 5 a 10 min om het hoekje kijken.
    Ik heb een speeltuin recht voor de deur en mijn zoon mag sinds z'n 4e alleen buiten, maar hij moet in de speeltuin blijven.
     
  3. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    Ik vertrouw haar wel,alleen is ze ook naïef en behulpzaam.als er iemand is die kwaad in de zin heeft en bijvoorbeeld net doet of hij Hulp nodig heeft zou ze die met alle liefde geven.
     
  4. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hi 81kaatje,

    Herkenbaar, hoor! Van nature wil je als ouder je kinderen beschermen als je de situatie niet overziet of als je denkt dat je kind in een risicovolle situatie komt.

    Maar met deze goedbedoelde bescherming doen we kinderen uiteindelijk geen plezier. Kinderen krijgen tegenwoordig steeds minder de ruimte om te leren omgaan met risico’s. En dat terwijl risicovol spelen een positieve invloed heeft op de fysieke en mentale gezondheid van kinderen. Daardoor leren ze risico’s inschatten, worden ze zelfredzaam en bouwen ze zelfvertrouwen op.

    Toevallig hebben we gisteren een nieuwe website gelanceerd die daar helemaal over gaat: www.risicovol-spelen.nl. Want heel veel ouders hebben precies dezelfde vragen als jij.

    Op de site vind je een test over hoeveel speelruimte je je kind geeft, maar ook handige tips hoe je afspraken met je kids maakt over spelen op een plek waar jij ze niet ziet (in jouw geval, de speeltuin door de poort en om de hoek ;) ).

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  5. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Loslaten is inderdaad lastig, maar angst is ook een slechte raadgever. Je kunt je kind niet dingen gaan ontzeggen omdat je bang bent. Uiteindelijk creeer je daar angstige kinderen en later volwassenen mee. Zo heb ik nichtjes van in de 30 die niet alleen in het donker op de fiets over straat durven, omdat zij vroeger zo super beschermd zijn opgevoed.

    Mijn zoontje speelt bij ons om de hoek in de speeltuin sinds hij ruim 4 is. We hebben duidelijke afspraken gemaakt, waarbij we niet waarschuwen voor vreemden met snoepjes en en dergelijke, maar waarbij we hebben afgesproken waar hij mag spelen en als hij ergens anders heen wil dat hij dat dan eerst komt zeggen. Dat gaat erg goed.

    Onze dochter heeft een verstandelijke beperking, maar zij speelt sinds afgelopen week ook alleen in de speeltuin. Dat was een hele grote stap voor mij, maar ook zij moet losgelaten worden en haar eigen gang leren gaan. Met haar dezelfde afspraken gemaakt, maar zoals verwacht komt dat niet goed genoeg binnen. Vanmiddag zat ze bij een buurtmeisje in de tuin, wat ze niet eerst was komen zeggen.
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben in de 30 en fiets op bepaalde plekken toch echt niet graag alleen in het donker. Heeft weinig met angst te maken, ik ben daarin heel vrij opgevoed, maar meer met de realiteit dat er wel wat kan gebeuren, zeker nu ik moeder ben ben ik daarin veel voorzichtiger. Maar ligt er misschien ook maar net aan waar je woont. Net als met buiten spelen, mijn jongste is een echte dromer en ik vond het lang gewoon niet verantwoord om haar alleen buiten te laten spelen. Inmiddels wel en ik laat haar heel vrij, ze mag in deze straat en de straat ernaast spelen en bij haar vriendinnen naar binnen. Heb nu het idee dat ze dat wel kan.
     
  7. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Ik en mijn nichtjes wonen in een stad waar je prima 's nachts alleen naar huis kan fietsen. En ja, natuurlijk kunnen er altijd dingen gebeuren, maar dat vind ik dus niet iets om je door af te laten schrikken.
     
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het sowieso niet verstandig, waar je ook woont en hoe oud je ook bent ;). Ik fiets door de wijk gerust in het donker (behalve op beruchte afgelegen plekken), maar buiten de wijk altijd met iemand.
     
  9. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Mwah, de kans dat iets gebeurt is m.i. klein. Ik fiets al vanaf mijn 15e overal heen in het donker en ik heb nog nooit iets meegemaakt. Natuurlijk betekent dat niet dat er niks kán gebeuren, maar ik wil me niet door de "wat als" in mijn bewegingsvrijheid laten beperken. Die instelling heb ik ook wel met mijn kinderen.
     
    Lievekind en Zoe123 vinden dit leuk.
  10. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    Ik liep en fietste ook tot midden in de nacht alleen buiten 15jr geleden.nu ik ouder ben realiseer ik me wat er wel niet had kunnen gebeuren en inderdaad ook wel gebeurde.de tijd is ook anders,de mensen zijn anders.ik ga ook niet meer in mijn eentje alleen in her donker naar buiten.het is niet meer zoals vroeger.ik weet dat ik haar niet angstig moet maken en wat meer se ruimte moet geven,maar ik kan het gewoon echt niet......en het is ook niet dat ik haar niet vertrouw maar ik vertouw de mensen niet.
     
  11. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Maar doordat jij mensen niet vertrouwd, geef je je dochter ook geen ruimte. Wij hebben een speeltuin recht tegen over ons huis, maar mijn zoontje komt alles netjes vragen en zeggen. Mag het niet? Dan gebeurt het ook niet, want de consequentie is dan dat hij dus niet meer buiten kan spelen die dag.
    De regels die we hebben zijn niet extreem;

    Op het plein blijven
    Niet zeuren bij anderen voor eten en drinken, dat kan je thuis.
    Niet zomaar bij buurt-kindjes naar binnen, eerst vragen.

    Het komt wel eens voor dat andere buurt kindjes van het plein af gaan en door de wijk lopen, soms van zijn leeftijd, soms iets ouder. Maar hij blijft netjes op het plein.
     
  12. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Mijn oudste (vandaag 8 geworden) is en was een wegloper die afspraken vergat zodra hij de tuin uit stapte. Daar heb ik dus verschillende keren de politie voor gebeld omdat ik hem ècht nergens meer kon vinden en hij dan al bijna een uur weg was (toen was hij 5).
    Toen mocht hij een poosje alleen nog in de tuin spelen en hebben we het een paar maanden later nog een s geprobeerd. Vanaf dat hij 6 is krijgt hij wat meer vrijheid en mag hij in de buurt de verschillende speeltuintjes afgaan, mits het de speeltuintjes zijn die we samen hebben afgesproken.
    Daarna hebben we een periode gehad dat hij, onderweg naar een vriendje waar hij dan alleen naar toe mag lopen, steeds de sloot uitprobeerde...

    Inmiddels heb ik het een beetje los gelaten. Hij komt steeds redelijk op tijd thuis, maar waar hij dan heeft uitgehangen weet ik vaak niet precies. Hij weet goed dat hij nooit, met wie dan ook, mee mag gaan en dat ik niet wil dat hij bij anderen binnen zit zonder dat ik daarvan weet.
    De laatste tijd gaat dat heel redelijk...
     
  13. Lanalanalana

    Lanalanalana Fanatiek lid

    21 okt 2016
    1.220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Het is lastig wanneer je een kindje alleen buiten wilt laten spelen. Ik had daar ook moeite mee, maar realiseer je wel dat het straks ineens heel snel gaat. Als je een kind van 8 nog niet alleen buiten wilt laten spelen...Over vier jaar gaan ze al op de fiets naar de middelbare school vaak ook nog ver fietsen etc. En met vriendjes in de pauze stiekem naar het winkelcentrum bv. Of ze hebben een opdracht voor school en moeten naar de bieb. Of ze spelen bij een vriendje en gaan daar dan de wijk in.

    Een goede opbouw is echt noodzakelijk en natuurlijk wel een logische opbouw, maar als je te lang je kind verbiedt zelf de deur uit te gaan met de normale passende grenzen dan kom je denk ik als ze iets ouder zijn wel voor verrassingen te staan.
     
  14. cvm1985

    cvm1985 Fanatiek lid

    2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Mijn dochter mocht met vijf jaar voor, achter en naast het huis spelen (hoekhuis) ik kon haar dan zien/horen.
    Nu ze zes is mag ze naar de speeltuin, ik vind het heel eng niet zozeer dat zij gekke dingen doet maar wel met het oog op kinderlokkers, pedofielen en weet ik het. Maar ik kan haar niet in een kooitje stoppen, ik heb haar geleerd niet met vreemden te praten en verteld dat er ook mensen zijn die zich anders voordoen dan ze zijn maar ik weet dat ze met jan en allemaal lult en ze is zo naïef als wat. Ze mag nu alleen naar de speeltuin als ze met andere kinderen uit de buurt gaat, ik wil haar niet alleen daar hebben. Speeltuin is hier ongeveer vijf minuten lopen vandaan, maar doordat ik als gastouder werk kan ik niet zomaar gaan kijken (als er kindjes slapen).
     
  15. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Had het er pas nog met iemand over. Mijn zoon ook 6 jaar maar durf hem echt niet alleen buiten te laten spelen. Mijn dochter toen al wel. Maar mijn zoontje is een dromer en holt gewoon de straat op terwijl mijn dochter op die leeftijd echt al voorzichtiger was. Pas liet ik hem lopen en zei dat hij moest stoppen bij het oversteken. Taxi chauffeur wachtte hem op. Maar moest hem toch zeggen te stoppen want hij zou toch de straat zonder kijken oversteken. Dus ik laat hem echt nog niet alleen buiten spelen. Wel af en toe met zijn oudere zus. Ik heb dus geen leeftijd vanaf wanneer...
     
  16. henriette

    henriette Actief lid

    12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn dochter speelde met duidelijke afspraken buiten in het speeltuintje. Ging eerst om de vijf a tien minuten kijken. Soms zo dat ze me niet zag. Liet steeds langere tijden tussen zitten. Ging altijd goed. En gaat nogsteeds goed. Ze moeten beetje ruimte en vertrouwen krijgen
     
    TopperD vindt dit leuk.
  17. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Tsja de mijne is 5,5 en gaat toch echt niet alleen buiten spelen... er zit een speeltuintje om de hoek en een speeltuintje een straat achter ons, naar beide plekken kan ik niet zien vanuit huis.

    Hij gaat dus niet alleen en het boeit me niets wat mensen daarvan vinden, het is mijn kind en ik zal
    Mezelf nooit vergeven als er iets met hem gebeurt
     
    Be Happy en Mopa36 vinden dit leuk.
  18. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Ben het helemaal met jou eens hoor. De speeltuintjes bij ons in de buurt zitten ook niet in ons blikveld. Aiden mag gerust alleen buiten spelen nu hij 6 jaar is, maar wel in ons gezichtsveld, dus op het grasveld (park) tegenover ons huis met vriendjes. Om bij die speeltuintjes te komen, moet hij de straat oversteken waar je maximaal 30 mag rijden, maar de meesten gewoon met een gang van 50 km/uur overheen sjezen. Ook wonen wij in de omgeving van een kanaal. Heb dus liever ook niet dat hij daar naartoe gaat zonder ons. Dan ben ik maar wat voorzichtiger dan een ander. Altijd nog beter dan dat ik hem gewond of nog erger van straat kan rapen of uit het water kan plukken! Dat zou ik mezelf namelijk nooit vergeven.
     
  19. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hmm lastig. Hier stoei ik er ook mee. Mijn dochter wordt straks 5 en wij wonen in een veilige buurt, waar veel mensen haar ook kennen. Ik ga wel nog mee naar de speeltuin. Is een straat achter ons. Ik ga wel is naar huis om even te plassen. Ze is enorm verantwoordelijk, maar ik vind het nog een zomer te vroeg om der los te laten, al is het hier enorm veilig. Voelt het toch niet oké. Gelukkig hebben we een brede achterom waar ze ook vaak speelt met buurkindjes.

    Daarentegen woonde ik in een 'dorpje' in Amsterdam en scheurde op mijn 6de de hele buurt door met mijn fiets en vrienden. Ik had geen angst en banjerde de hele buurt door. Ik was 11 ging ik met de metro alleen naar mijn vriendinnetje in de Bijlmer. Ik was 15 kwam ik zelf thuis van stappen in de stad. Ben nooit bang geweest. Heb wel is met lastige gasten gedealt, maar ik was zelf een pinnige ka. Mensen zien dat je een stadwijffie bent met een no nonsens mentaliteit.
    Mijn mdr vreesde altijd, maar goed ze wist ik mezelf altijd zou redden.

    Mijn dochter is echt een meisje meisje en heeft graag mijn nabijheid. Kijk naar je kind en dan weet je wat er nodig is.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dochter is 5,5 en mag echt nog niet alleen buiten. Buurjongetje mag het al sinds hij 4 is, moeten zijn ouders zelf weten, maar mede door hoe ik hem buiten zie - roekeloos over de weg fietsen, ruzie zoeken met andere kinderen (door dingen af te pakken, zand te gooien etc), óveral aanbellen om te vragen om te spelen en om snoep te zeuren, hij belt gerust iedere 15 minuten aan.... - heb ik dus besloten dat ik dochter nog even binnen hou. Ze is echt wel voorzichtig etc, zal zich ook aan afspraken houden, maar ik denk dat zij bv nog totaal niet kan inschatten wat ze moet doen als een auto te hard rijdt; ze zal met de fiets bv heel onvoorspelbaar reageren, of verstijven etc.

    Maaaar dat is dus mijn dochter en deze buurt. In andere buurten is dit weer heel anders en had ze misschien wel al alleen naar buiten gemogen.
     

Deel Deze Pagina