Vanaf welke leeftijd heeft/krijgt jouw kind een eigen mobieltje?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vruchtje24, 20 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    En daarbij (misschien nog wel het belangrijkste) wat voor regels hanteer je?

    Onze zoon is 10,5 en gaat naar groep 7. Vele kinderen uit zijn klas en voetbal team een paar hebben al een mobieltje. Zoon vraagt er nu ook steeds vaker om. Ik twijfel en vindt het niet echt nodig. Maar wil ook niet de zeurderige ouder zijn.....

    Regels lijkt me wel handig. Alleen Wi-Fi buitenshuis dus geen internet. Wat bel minuten voor als er iets is en dan kan bellen. Niet mee naar school en in de avond voor slapen inleveren en blijft telefoon beneden. Verder grijp ik ook in als hij thuis alleen maar op dat ding zit.

    Benieuwd hoe jullie dit aanpakken :)

    Groetjes vruchtje
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.528
    113
    Ik heb al vanaf het begin gezegd: voor haar verjaardag in groep 8 en daar blijf ik bij.
    Zal voor zoon te zijner tijd ook gelden.
     
    Gewooniemand, Yellowsun en vruchtje24 vinden dit leuk.
  3. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Hier vanaf groep 6 geloof ik.
    Maar dan vooral omdat ze een stukje naar de gastouder moest fietsen, en het dus gewoon nodig was.
    Als ze een lekke band had/wilde afspreken o.i.d. kon ze tenminste bellen.
     
  4. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Oudste toen ze 10 was en in groep 7 zat, ze was vaak de hort op en we vonden het wel handig als we haar dan konden bereiken. Eerst oude iPhone' van ons en toen die steeds uitviel oude samsung met een simonlyabonnement zodat ze ons altijd kon bellen en paar gb mobiele data.
    Regels: je neemt op/reageert meteen als we je bellen/appen want dat doen we ook bij jou. Telefoon blijft 's avonds beneden. Je gedraagt je online net zoals je je offline hoort te gedragen.
    Jongste is nu 10 en gaat naar groep 7 en zit nu ook al te vragen wanneer hij een telefoon krijgt maar we hebben geen betrouwbare oude telefoon over dus we moeten even kijken hoe we dat gaan oplossen
     
  5. Butchke

    Butchke Fanatiek lid

    23 nov 2009
    2.821
    1.309
    113
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    Onze dochter van 9, zit in groep 6 heeft sinds dit jaar een mobiel. Een simpele Nokia 3.2 met een prepaid kaart. Bewust voor een eenvoudig Android toestel gekozen met een lekker groot scherm. Internet alleen over WiFi, ze mag de telefoon aan na het avondeten om haar snaps en Whatsappjes te checken. Verder inderdaad als ze op pad is. Maar dan geen internet.
     
  6. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Onze oudste krijgt mijn oude telefoon over 2 weken, dan gaat hij naar groep 8. Vind ik nog vroeg (hij wordt in januari pas 11), maar de meesten in zijn klas hebben er al een, en er komt dan een groepsapp. Ik vind het onnodig om hem daarbuiten te laten omdat IK zo'n ding onzin vind voor hem. Maar ik weiger een telefoon te kopen voor hem, dus hij doet het maar met mijn oude en anders gaat hij maar sparen. De regels moeten we nog over nadenken. Hij gaat vanaf dan ook 1 dag alleen thuiskomen s'middags (nouja, 2 weken dan, daarna heb ik verlof en is het al februari voor ik weer ga werken en is hij dus 11 als hij eens per week alleen thuiskomt,). Ik vind het wel fijn als hij dan kan appen naar me dat hij veilig thuis is gekomen. Verder denkt hij dan de hele dag spelletjes te kunnen spelen op het ding, thuis, maar dat is een ilusie :roflmao: de spelletjestijd zal heus wel wat uitgebreid worden (is nu half uur per dag tijdens schoolweken), maar er blijven grenzen.
     
  7. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Hoe ga je die grenzen handhaven als je er niet bent?
     
  8. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Hier precies het zelfde, letterlijk. Dochter krijgt over een paar maanden een telefoon voor haar 12e verjaardag (groep 8). Eigenlijk heeft ze nog helemaal geen telefoon nodig (ze gebruikt gewoon de huistelefoon om haar vriendinnen te bellen), maar dan kan ze alvast een beetje 'oefenen' voordat ze naar de middelbare school gaat. Dan zal ze hem wel nodig hebben.
     
  9. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Hier ergens half groep 6, toen was ze 9.
    Ze ging toen alleen naar school (kwartier fietsen), alleen naar sport etc. Dus toen vonden wij het wel nodig.
    In begin had ze oude iphone.
    Ze heeft sim only kaart die automatisch opwaardeerd als ze onder 2 euro komt zodat ze altijd kan bellen.
    In begin ging hij alleen mee als ze wegging anders lag hij in de la.
    Langzaam uitgebreid met whats app erop ( alleen familie), later mochten er ook nummer van vriendinnen in, weer later ook snapchat, insta etc.
    Ik merk dat ze daar echt sturing in nodig had, met name groepsapps etc.
    Nu gaat ze naar groep 8 en heeft ze hem altijd tot haar beschikking maar hij mag niet aan tafel en niet mee naar bed. Gelukkig zit ze er niet veel op, zou dat wel zijn kreeg ze een limiet.
    Volgend jaar, middelbare, krijgt ze een abbonement met GB
     
  10. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier kregen ze hem einde groep 7, toen waren ze ruim 11 jaar, doorgaans alleen maar gedoe in die groeps apps toen meegemaakt
     
  11. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Onze zoon heeft een telefoon gekregen toen hij naar groep 8 ging.
    Het oude toestel van mijn man.
    Ik heb een sim-only abonnement voor hem afgesloten, 200 belminuten en 1500 MB internet.
    De regels:
    - telefoon blijft beneden als hij gaat slapen
    - ik check af en toe zijn telefoon (vooral whatsapp)
    - nog geen snapchat, insta en facebook, daar vind ik hem echt nog te jong voor
    - wat betreft zijn internetbundel: op = op, ik ga geen extra MB's kopen.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ze hebben allebei een oude telefoon van ons, de oudste sinds een jaar (groep 7) met simkaart. Ze was een van de laatsten in de klas die dat kreeg (dat boeide me weinig, we hadden groep 7 afgesproken omdat ze alleen naar school zou moeten - uiteindelijk hoefde dat niet, maar toch gegeven).

    Ze heeft een abonnement met onbeperkt bellen (omdat ik niet wilde dat haar minuten en op waren als ze echt moet bellen) en daar zat behoorlijk wat internet bij (staat in principe uit, maar bv. op vakantie wel handig). Achteraf een onzinnig abonnement, want bellen doet ze vrijwel niet (en als ze belt met vriendinnen, dan is het vooral via WhatsApp).

    Voor haar telefoon golden dezelfde afspraken als voor de tv en andere schermen (na 17.00u en tot 21.00u), maar toevallig heeft ze vandaag ‘geregeld’ dat ze overdag een uur telefoontijd krijgt en dan ‘s avonds een uur eraf. Dit omdat ‘al haar vriendinnen ‘s middags op hun telefoon mogen’ (wat ook echt zo is, de meesten mogen de hele dag er op, lijkt het...).

    Facebook, Snapchat en instagram ed mag ze nog niet. Is ze het niet mee eens, maar ze begrijp het wel, geloof ik. Ze heeft wel TikTok, maar privé of hoe het ook heten mag. Alleen mensen die ze kent, mogen er op, zeg maar.

    De afspraak is dat wij haar telefoon af en toe checken (en tot nog toe verbaasd ze ons hoe verantwoordelijk ze om gaat met bv. groepapps) en ze begrijpt ook prima dat we het niet de hele dag toestaan. Ze is het ding het afgelopen jaar ook wel eens weken ‘kwijt’ geweest. :roflmao: Maar ze heeft ook wel eens momenten waarop het (heel) veel moeite kost om haar er af te krijgen. Ik ben blij dat we dat ‘oefenen’ kunnen doen op een leeftijd waarop dat nog goed mogelijk is en ze dat nog relatief makkelijk toe laat, als ze straks op de middelbare school zit wordt dat echt een stuk lastiger.
     
  13. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.359
    1.742
    113
    #13 Krabje, 21 aug 2019
    Laatst bewerkt: 21 aug 2019
    Hier heeft zoon(bijna 11 en nu naar groep 7) sinds afgelopen schooljaar een oude telefoon van ons met een prepaid kaart.
    Dat is eigenlijk gekomen na onze verhuizing waardoor we ook geen vaste telefoon meer hadden. Mijn man werkt ploegendienst en ik ben nog niet thuis als zoon uit school komt. Dus daarvoor heeft hij een oudje van ons gekregen dat wij bereikbaar zijn voor hem en hij voor ons.

    Nu gebruikt hij hem meer en ik heb family link op de telefoon staan. Daardoor kan hij maar 2 uur max per dag op de telefoon "spelen" en dan blokkeert de telefoon
    Alleen bellen kan hij dan nog.
    Ook 's avonds na 8 uur is hij niet te gebruiken tot 7 uur 's ochtends. Ik kan via mijn telefoon de blokkering opheffen mocht dat nodig zijn
     
    Gewooniemand en vruchtje24 vinden dit leuk.
  14. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Wij hebben idd ook family link er op staan.
    Zo kunnen we zien waar ze haar tijd aan besteed, en op is op.
    Anders zit ze eindloos op tiktok.
    Ook controleren we haar telefoon regelmatig en ik kan op haar Facebook en Instagram account.
     
  15. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Hier gekregen voor zijn 10e verjaardag, toen ging hij naar groep 7. Hij gebruikt 'm vooral om met vrienden wat af te spreken en om mij te kunnen bereiken als hij buiten gaat spelen (en ik hem).
    Hij was één van de laastste uit de klas die er eentje kreeg, omdat ik het lang niet nodig vond. Maar ik vind het nu toch wel erg handig. Ze zijn inmiddels op een leeftijd dat ze het hele dorp doorgaan en ik niet altijd weet waar ze uithangen. En vaak worden er groepsapps aangemaakt om met een hele groep wat te gaan doen (zwemmen bijvoorbeeld) en dat mis je anders.
    Hij heeft ook een groepsapp van de klas en daar komen ook vaak vragen voorbij wat het huiswerk precies is enzo ;).

    Ik controleer zijn telefoon (whatsapp, insta, etc.) wel elke dag even. Maar tot nu toe nog geen gekke dingen gezien.
     
  16. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Lastig, ik denk als mijn oudste zoon naar de middelbare school gaat. Hij is nu 10 jaar maar nog geen smartfoon hier, wel een simpel toestel om mee te kunnen bellen dat vind ik tot nu toe voldoende.
     
  17. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    De oudste was 8 toen ze mijn oude mobieltje kreeg (wordt over een paar weken 11), op dat moment puur voor een spelletje of YouTube kijken en zat er een prepaid kaartje in. Inmiddels is het prepaid kaartje naar haar broertje gegaan (nu ook 8) en heb ik voor haar een goedkoop sim only abonnement met 200 belminuten. Ik geef haar zelf elke maand een x aantal MB's via mijn abonnement zodat ze buitenshuis ook internet heeft. Haar telefoon gaat dan ook mee naar school, mee naar buiten als ze gaat spelen en in het weekend eveneens mee naar haar vader. Ze weet heel goed wat wel mag en niet, en ook heb ik overal toezicht/inzicht op (oa Tiktok kan ik via mijn eigen mobiel inzien en zo ook Instagram). Zo nu en dan ga ik ook een keer door haar telefoon heen.
    Nu ze wat ouder wordt vind ik het toch erg handig, ze is altijd bereikbaar en zo wij ook voor haar, en ook met vriendjes en vriendinnetjes gaat het allemaal via de app en/of groepsapp.

    Voor mijn zoontje gaat het puur om het spelen van spelletje nog, daar staat dan ook niet veel meer op dan wat spelletjes die hij graag speelt en meer doet hij er (nog) niet mee.
     
  18. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Ik kijk af en toe eens in de groepsappen. In het begin van groep 7 waren er af en toe wat ruzies in de klasse groepsapp en werden er enge kettingberichten gestuurd, 1 ouder gaf dat door in de ouderappgroep en toen uitgebreid besproken wat er moest gebeuren de klasse-ouder mailde dat aan de leraar en die heeft toen meteen daarna dat uitgebreid in de klas besproken. De kinderen hebben toen zelf regels gemaakt en daar houden ze zich aan. Ik ben eigenlijk best wel blij dat dat toen gebeurd is, mooi leermoment hoe ga je er als ouder mee om en hoe gaat je kind ermee om. Sindsdien gaat het ook redelijk goed, hoop geouwehoer, vaak wordt gevraagd wie er kan spelen/chillen enz.
    Insta mag ze ook doen, 1 privé-account en 1 openbare waar ze tekeningen en zo laat zien. We volgen haar op allebei de accounts. Op de openbare account komt ze niet herkenbaar in beeld.
     
  19. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.317
    227
    63
    Vrouw
    Oudste was 8,5 en groep 5 toen ze een oude Nokia van mij kreeg met prepaid tegoed. Dit omdat ze toen alleen/met een vriendinnetje naar school fietste. Circa 25 minuten fietsen met stukken tussen weilanden door.
    Toen ze 9 werd (groep 6), kreeg ze een oude iPhone met prepaid en alleen wifi. Als ze schermtijd krijgt, wisselt ze af tussen haar telefoon, iPad en Switch.

    Ik vind het erg handig dat ze zelf kan bellen. Als ze bijv. bij iemand wil spelen, kan ze me bellen of dat uitkomt. Ik merk dat ik het dan vervelend vind bij kinderen die geen eigen telefoon hebben. Ík moet dan die ouders bellen of het uitkomt en terugbellen. Een heel gedoe.

    Ik heb de verwachting dat ze een data-abonnement krijgt als ze naar de middelbare gaat ( ze is dan 11).

    Bij de jongste zullen we het niet veel anders doen.
     
  20. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij ons hebben ze alle 3 voor hun 10de verjaardag een mobiel gekregen.
    Wij hanteren daarbij hetzelfde principe als W-A: we geven onze oude telefoon te leen, we blijven dus de eigenaar en kunnen de telefoons weer innemen.

    Hier worden ze eigenlijk enkel gebruikt voor het appen met de familie, en enkele vrienden uit de klas.
    Telefoons blijven ook in principe thuis, behalve als ze naar de winkel of sport zelf fietsen. Dan is het fijn dat we elkaar kunnen bereiken.
     

Deel Deze Pagina