Vanaf welke leeftijd is Lego leuk?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door iMum, 4 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    Vanaf welke leeftijd is Lego leuk?
    (En dan niet de duplo).

    En heeft er ook iemand ervaring met Lego Super Mario?
     
  2. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.452
    4.881
    113
    Vrouw
    Dochtertje is 4 die vind het leuk en lukt ook aardig met hulp om wat na te bouwen.
    Zoontje van net 3 kan er al heerlijk mee spelen, vind het ook erg leuk. Ik alleen minder want als het valt is het kapot en kan ik het weer maken :p
     
  3. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Hier heel wisselend kwa leeftijd. Oudste bouwde al snel na van de tekening.jaar of 3-4 was hij toen. Jongste nu met 7 jaar nog geduld niet voor.
    Lego Mario is erg leuk. Hier bijna alle sets en ze spellen er in combi met tablet erg veel mee. Kunt helemaal zelf soort Mario game naspelen.
    Hier geld echt waard geweest om te kopen.
     
  4. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Onze middelste speelt sinds hij 2.5 is met lego. Oudste sinds 3.5. Niet direct al nabouwen, maar veel fantasie bouwsels.
     
  5. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje speelt vanaf z'n 3e met lego, dat was voornamelijk nog bij de kinderopvang. Met kerst (net voor zijn 4e verjaardag) heeft hij een doos lego education en een grondplaat gekregen. Hij bouwt heel veel vanuit zijn eigen fantasie.
    Dan ook wat losse doosjes gegeven met zijn verjaardag (mijn man koopt regelmatig eens wat van lego, hij vindt het zelf ook nog leuk :D)
    En dan zitten ze samen te bouwen, echt zelf van de tekening lukt nog niet, maar met wat aanwijzingen verbaas ik me erover hoe goed hij het al kan (bouwstenen zoeken en plaatsen).
     
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.534
    113
    #6 Dubbelgeluk, 4 jul 2021
    Laatst bewerkt: 4 jul 2021
    Er is Lego junior, dat is volgens mij vanaf 4 jaar. Daar is mijn zoontje mee begonnen toen hij ruim 3 was. Zoontje van bijna 2 speelt nu met de auto’s en motoren die al in elkaar zijn gezet. Hij heeft nog niet echt naar Duplo omgekeken.

    Lego mario leek in de filmpjes leuker dan nu hij het allemaal in elkaar heeft staan. Het is echt wel leuk in elkaar gezet, maar bij mijn zoontje ontbreekt wat fantasie denk ik om er echt mee te spelen. Het in elkaar zetten vindt hij erg leuk.
     
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn dochter van vijf is pas net begonnen bouwen met Lego, eerder gaf ze de voorkeur aan haar houten blokken en speelde ze alleen rollen spellen met de Lego nadat ze met mijn hulp een set in elkaar had gezet.

    Lego Mario wordt hier erg leuk gevonden.
     
  8. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje speelt ook met lego vanaf 3 jaar.
    Eerst alleen met de autootjes die in elkaar gezet waren en nu echt wel zelf aan het bouwen.
    Hij heeft een heel dorp zo langerzamerhand
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Onze knul bouwde zijn eerste set met hulp met 3.5 je moest hem helpen met wijzen bij welke stap hij was voor de rest ging dat goed.

    Inmiddels 7 en bouwt met boekjes maar maakt ook veel dingen zelf.

    Hij heeft bakken op thema zoals brandweer, ruimte en ninjago.
    We hebben ook een bak met heel veel losse steentjes.

    Wij hebben gekeken naar mario en hij vond mario leuk maar je kan er weinig mee doen. Hij heeft wel de fantasie maar wil graagzelf dingen er bij bedenken en dat gaat niet.

    Dat betreft een vlotte maar eigenwijze knul:)
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Met 4 jaar begonnen we met de junior sets. Maar al snel ging hij over op de gewone lego.
    Lego mario heeft hij heel veel sets van en speelt er na het bouwen heel graag mee. Een eigen level nabouwen enz.
     
  11. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ligt een beetje aan het kind. Mijn jongste speelt er al een paar jaar mee, maar veel wordt gewoon nog (in het spel) gesloopt. Maar die vind het wel fantastisch mooi allemaal. Mario heb ik geen ervaring mee, het is hier auto’s auto’s auto’s..
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Mn oudste was bijna 4 toen hij z’n eerste Legosets kreeg. Hij kon ze eigenlijk vrij snel zelf bouwen.
    Hij is echt een bouwer. En niet zo’n speler. Bouwt het liefst volgens boekjes, ook wel Lego creator van 8+ sets.
    Hij is nu 5,5 jaar en begint ook wat meer zelf te bouwen.

    Hier zou Lego Mario niks zijn. Het lijkt me bouwtechnisch niet zo ingewikkeld. En spelen zal hij binnen 5 minuten zat zijn.
    Hij wilt het wel heel graag. Maar ik vind het te duur om te kopen, voor niks.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  13. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Mijn dochter van 7 vind er nog steeds niks aan.. die van 3 overigens ook niet.
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Niet. Bak vol lego en hij vindt het niet leuk.
    Idem met treinspoor van hout, zonde van t geld geweest
     
  15. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Mijn 6-jarige heeft net Lego classic ontdekt. Gewoon een doos losse blokjes en zelf er op los bouwen, vindt hij fantastisch en veel leuker dan echte sets van bijvoorbeeld Lego city. Nu waren we vanmorgen toevallig in de speelgoedwinkel en lijkt Lego Ninjago hem ook wel leuk.
    Lego Mario heeft hij ook, ziet er fantastisch uit en werkt goed maar staat te verstoffen. Het ziet er wel heel leuk uit op zijn Mario kamer dus ach...maar echt mee spelen doet hij niet.

    Overigens vindt hij Duplo ook nog steeds prima hoor, hebben we ook een enorme berg van en net als met Lego classic vindt hij het heerlijk om zelf fantasie dingen te maken.
     
  16. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Met name zoontje bouwde al met 2,5 de 4+ Lego met wat begeleiding van ons. Maar was toen ook al vooral heel veel zelf ermee aan het bouwen uit zijn hoofd. Inmiddels is hij ruim 5 en zie je hem echt heel hard ontwikkelen daarin. Nu bouwt hij regelmatig voertuigen die zo uit een doosje zouden kunnen komen.
    Hij heeft ook wel geluk met een Lego-fanaat als vader (met enorme voorraad Lego).
    Dochtertje vindt het wel leuk om iets simpels mee te bouwen maar speelt eigenlijk meer met de poppetjes, maar dat doe ze met Playmobil en Duplo ook. Verschilt denk ik echt per kind of ze meer van het bouwen, fantasiespel, buiten spelen of nog weer wat anders zijn..
    Maar een paar kleine doosjes in huis halen om eens te kijken wat ze ermee doen, kan geen kwaad vanaf een jaar of 3 / 4 in elke geval denk ik. Op die leeftijd zou ik dan wel met de 4+ Lego starten i.p.v. dat vanaf 6 jaar.
     
  17. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.027
    960
    113
    Vrouw
    Ligt echt aan je kind. Mijn oudste vond Lego met 4 jaar fantastisch, en nu, ze is nu 9, nog steeds.
    Jongste heeft er nooit veel aan gevonden.
     
  18. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.833
    1.664
    113
    Leerkracht
    België
    Dochter van 5 speelt nog het liefst met duplo, daar kan ze zich echt mee bezig houden, maakt ze een verhaaltje...

    Vind ik wel prima, we hebben veel duplo en nog geen lego ;)

    De jongste speelt bij mijn schoonouders wel al met de lego (en met de duplo). Ik denk dat zij sneller met lego zal spelen.
     
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.595
    13.146
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier is het Lego voor en Lego na, sinds hij (de wereld van) Lego heeft ontdekt.
    Kan echt geen dag zonder.
    Kreeg het toen hij 4,5 jaar was.
    Is van meet af aan gaan bouwen uit de boekjes. Dit lukte meteen al helemaal zelf (en het waren niet de simpelste). Voor z'n 5e verjaardag heeft ie ook Lego voor wat oudere kinderen gekregen (meen dat dat Lego creator heet en vanaf 7 jaar is). Daarbij moeten we soms wel een pietsje helpen (maar het overgrote deel lukt hem alsnog zelf).
    Hij bouwt ook redelijk van het begin af aan (dus toen ie net iets ouder dan 4,5 was) zelfbedachte dingen in elkaar.

    De jongste is 3,5. Bouwt af en toe wel wat mee met grote broer maar ze heeft andere dingen die ze leuker vindt en waar ze dan ook vaker mee speelt.
    Ze houdt wel erg van auto's (de meeste Lego sets die we hebben zijn ook van auto's), dus daar ligt het verder niet aan.
     

Deel Deze Pagina