Vanaf welke leeftijd kind alleen thuis 's morgens door de week?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Tassie74, 4 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Ik ben benieuwd wanneer jullie kinderen 's morgens alleen thuis waren en dus zelf moeten opstaan, ontbijten, voordeur afsluiten en alleen naar school gaan.
    Nu is dat bij ons nog niet zo ver.....onze dochter is pas 8 jaar.
    Overdag komt het weleens voor dat zij een uur alleen thuis is. Uiteraard met de mogelijkheid dat zij ons kan bellen en wij haar. Dit gaat prima.
    Mijn man en ik werken 2 dagen per week allebei zodat onze dochter al om 7uur bij de vso wordt gebracht.
    Er zal een tijd komen, vanaf 9 of 10 jaar dat zij 's middags niet meer naar de bso hoeft, omdat het maar voor 2 uurtjes is en zij dan volgens mij, oud en zelfstandig genoeg is om thuis te zijn.
    Maar 's morgens haar alleen thuis laten vind ik best een "dingetje". Dat zijn ineens best veel verantwoordelijkheden. Dat zal pas kunnen, denk ik, vanaf 11 jaar (groep8).
    Wat is jullie ervaring en/of idee hierover?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.351
    113
    #2 NiekeKris, 4 nov 2022
    Laatst bewerkt: 4 nov 2022
    Hier pas vanaf de brugklas. Oudste was toen 12, jongste zal dan 11 zijn. Maar het zal nu niet vaak meer voorkomen, omdat mijn man meestal thuis werkt en de dagen waarop hij weg moet, ben ik in principe thuis. BSO zouden we hier na de zomervakantie tussen groep 7 en groep 8 stoppen, maar toen kwam Corona en werkten wij voornamelijk thuis, de oudste is daarom ergens in groep 7 gestopt, de jongste eind groep 6.

    Alleen naar school en naar huis gaan wel vanaf groep 8, maar er is dus vrijwel altijd wel iemand thuis.

    Het verschilt overigens ook erg per kind wanneer het kan. Mijn oudste had er in de brugklas best wat moeite mee, nu, in de tweede, gaat het beter. De jongste is zeer punctueel, haat te laat komen en zal bv. de deur eerder honderd keer extra checken dan hem vergeten dicht te doen en dat is altijd al zo geweest. Ik verwacht dus dat het haar makkelijker af zal gaan.
     
  3. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.017
    5.163
    113
    Mijn 10-jarige (wordt over 3 maanden 11) zou het prima kunnen, die is sowieso heel serieus met dat soort dingen. Mijn 8-jarige is er voor nu echt nog niet klaar voor, ze is te snel afgeleid en vindt het heel moeilijk om alle ochtendhandelingen uit te voeren zonder dat wij zeggen wat ze moet doen. Ik vermoed dat ze óf veeeel te vroeg bij school zou staan, zonder iets gegeten te hebben en met een wild kapsel… óf veel te laat en dan alsnog zonder ontbijt en mét wild kapsel :D Maar goed, als zij bijna 11 is, is dat ook al anders - en ze heeft zeer waarschijnlijk adhd, dat helpt ook niet echt mee…

    Zelf vanuit school naar huis en dan even (1 uur, max 2) alleen zijn, gaat wel prima met allebei. Maar school is 3 minuten lopen, dus geen onveilige fietsroute met oversteken etc.
     
    owly vindt dit leuk.
  4. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.076
    3.517
    113
    Onze oudste dochter is 10 en zij mag wel af en toe een uurtje ofzo alleen blijven. Ze kan ons dan niet bellen of appen (geen tel met simkaart nog) hooguit via tiktok een berichtje sturen ;) Ze weet wel dat ze naar een van de buren kan gaan in geval van nood.
    's morgens alleen naar school vind ik nog niet ok. Ze moet 3 km fietsen door buitengebied. Er zijn hier 2 routes mogelijk naar school. Laatst was ze net vertrokken kwam ze terug omdat er een ooievaar (??) vlak naast de weg zat en wilde ze vragen of ze via de andere route mocht.... tja. Daar is echt nog wel een stukje controle/toezicht bij nodig dus! Ik breng de jongsten altijd met de auto dus ik kan altijd checken of ze goed is aangekomen en voor nu vind ik dat nog wel erg prettig.
    Ik denk echt VO dat we dat moeten gaan loslaten.
    Ook vanuit school naar huis vind ik het prettig haar even te 'checken' voor ze naar huis fietst. Stel dat ze net ruzie heeft gehad oid. Kijkt ze dan nog goed uit? Daar zit ik dan nog wel over in zeg maar du shelemaal loslaten doen we nog niet.
     
  5. Happymam

    Happymam Fanatiek lid

    7 feb 2009
    1.178
    261
    83
    Bij ons is altijd 1 ouder thuis. De oudste van 17 slaapt vaak door haar wekker heen dus die moet meestal aangespoord worden. Zij is daarbij heel slecht in plannen en structuur, als haar brooddoos (voor lunch op school) en ontbijt niet klaar staat, zou ze zeer regelmatig zonder ontbijt en lunch de deur uit gaan.
    Zoon van bijna 15 met adhd zou het wel zelf kunnen als alles klaarstaat, voor zijn bijbaantje staat hij ook zelf op, ontbijt en lunchdoos en medicijnen staan dan klaar anders grote kans dat hij wat vergeet.
    Zoon van 11 met ass en adhd is houd van structuur en zou na een paar keer oefenen best zelfstandig kunnen zijn denk ik. Maar de jongens botsen vaak behoorlijk, vooral s morgen als medicatie nog niet ingewerkt is, daarom is ouderlijk toezicht s morgens echt nodig. Jongste van 6 is nog lang niet zelfstandig (downsyndroom).
    Papa is 2x doordeweeks s morgens thuis en in het weekend. Ik 3x doordeweeks en in t weekend wisselend.
     
  6. maria80

    maria80 Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.960
    131
    63
    Dochter van 9 doet dit 2 dagen per week. Alarm in telefoon wanneer ze zelf naar school moet gaan. Deur gaat alleen niet op slot, ze trekt m gewoon dicht en fietst zelf naar school. Gaat prima.

    Vorig schooljaar ook al gedaan, maar toen was broer ook nog thuis. Hij zit nu op het VO en gaat ook om half 8 de deur uit.

    Ze is dus 2 ochtenden per week alleen thuis vanaf half 8. Ze is dan wel al helemaal klaar als wij de deur uitgaan; gegeten, haren, tanden gepoetst, etc. Hoeft alleen nog maar suffe filmpjes te kijken voordat ze naar school gaat.

    (school weet trouwens op welke dagen ze alleen thuis is 's ochtends, mocht ze te laat zijn op die dagen bellen ze meteen. Nog niet gebeurt gelukkig)
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.646
    21.145
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dochter van 7 heeft het op haar verzoek gedaan, omdat ze het zo vervelend vond zo vrieg op te staan als ze naar de vso moest. Ging ik om 7.15 weg en zij appte me als ze naar school vertrok, en dan kreeg ik bericht van juf als ze er was. Is helemaal prima gegaan. Deuren netjes op slot. Ik had wel dr tas al bij de achterdeur gezet dan. Oma woont aan de overkant en wist ervan. En school is op 400 meter. We wonen in een heel klein dorp. Ze hoeft alleen fietspad naar school.
    Ze vond het toch niet fijn, het alleen zijn. En achteraf vond ik het nog te vroeg. Maar als ze echt zou willen, zou het van mij wel weer mogen als ze in groep 5 zit, nu groep 4.
     
  8. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    De meeste van jullie hebben dan toch ervaring met al wat oudere kinderen, wat ik zelf ook al dacht.

    Mijn dochter zou het nu nog echt niet willen/durven om 's ochtends alleen op te staan om naar school te gaan. Dat begrijp ik ook heel goed.
    Ik zelf vind het daarvoor nog echt te vroeg. Over een paar jaar kan dat wel, denk ik.
    Bedankt in ieder geval voor jullie ervaringen.
     
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Vanaf de middelbare school hier, al komt het nooit heel vaak voor. Het is dan ook meer dat ze later op staan, ik de jongste naar school ben brengen en aansluitend boodschappen doe.
    Vanaf groep 7/10 jaar deden ze wel alles zelfstandig (van opstaan,aankleden, brood smeren etc) maar dan fietste ik nog mee naar school omdat ik ook de 2 kleintjes nog had en zat natuurlijk ook gewoon aan de ontbijttafel.
    Maar vanaf die leeftijd hadden ze het wel gekund denk ik al had ik, maar dat ligt aan mij, dat niet fijn gevonden.
     
  10. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Waar wij tegen aan gaan lopen is dat onze dochter op een gegeven moment niet meer uit school naar de bso zou hoeven, omdat zij prima 2 uurtjes alleen thuis kan blijven totdat ik thuis kom. Echter, wij betalen wel de volle mep voor de bso wanneer zij dus wel gebruik maakt van de vso. Wij hebben hier al contact over gehad met de bso, echter, zij zien de vso als betalen voor een complete dag, terwijl de middagopvang (na school) los wordt gezien van de voorschoolse opvang. Best wel krom.
    En daar gaat het straks op vastlopen.....wel oud genoeg om niet meer uit school naar de bso te hoeven, maar wel nog gebruik "moeten" maken van de vso, omdat dochter dan nog te jong is (onzelfstandig) om de hele ochtendroutine alleen te doen. En wij als ouders dus de volle mep moeten betalen van 2 dagen per week bso, ipv alleen 2 ochtenden vso.
    Over 2 jaar, wanneer ze 10 jaar is, zal zij pas helemaal bso-vrij zijn, verwacht ik.
    Wat wel fijn is van de bso is dat er opvang gegarandeerd is bij studiedagen, vakantiedagen en ook tijdens (laten we het niet meer hopen) lockdowns.
    Want hele dagen alleen, dat kan echt niet, ook niet (vind ik) wanneer ze 10 of 11 jaar is.
    We zien wel......voorlopig dus nog bso en wellicht totdat ze naar de middelbare school gaat.

    Hoe zien jullie dat? Met name het stukje over hele dagen thuis zijn (alleen). Vanaf welke leeftijd zou dat kunnen? Ik denk zelf pas wanneer ze naar de middelbare school gaat? Vanaf 12 jaar?
    Er zijn geen broertjes en/of zusjes, geen familie in de buurt voor opvang.
     
  11. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.646
    21.145
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik verwacht al wel in groep 8 ofzo. Maar of het leuk is... Dochter zou dat echt niet willen, die is niet graag alleen. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat ze het in theorie wel zou kunnen. Ze is dus ook al paar keer in de ochtend alleen naar school gegaan met dr 7 jaar. Erg verantwoordelijk en vroeg zelfstandig meisje.
    Maar is voor een kind erg saai, hele.dag alleen.
     
  12. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.385
    113
    Hier ook eigenlijk pas vanaf de brugklas. Alhoewel ze dan meestal tegelijk met ons de deur uit gaat 's ochtends of eerder. Maar bij uur later beginnen, geen probleem.

    Jongste in groep 7 gebeurd het sporadisch, maar voor vast wil ik het niet. Dat ze wat zou vergeten zal nog wel loslopen en anders is dat maar zo, leert ze ook weer van ;)
    Maar ik wil haar niet de verantwoordelijkheid geven om 's ochtends de boel af te sluiten. Dat komt wel als ze in de brugklas zit, misschien straks in groep 8.
    's Middags eerder thuiskomen en zelf de deur openen vind ik een ander verhaal, dat kan al wel prima.

    En daarbij: soms vinden ze dingen niet leuk, maar het leven kan nou eenmaal niet altijd naar hun hand gezet worden. Mijn jongste zou het liefst helemaal geen VSO/BSO meer willen, maar wij werken niet altijd dichtbij de deur, dan vinden wij als ouders dat niet prettig als ze lange tijd alleen thuis is en dus moet ze wel heen, en daar heeft ze het maar mee te doen.
     
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Bij mijn oudste zijn we in de brugklas pas begonnen met zelf weggaan in de ochtend. Nu kwam dat wel “toevallig” goed uit omdat we in de periode daarvoor veel thuiswerkten vanwege corona. Ik vind het nog steeds spannend: of hij niet de deur achter zich dichttrekt terwijl zn sleutel nog binnen ligt… van die dingen. Dus als het nu voorkomt doen we wel een paar keer appen nog, checken of hij wel echt op tijd wakker was, ontbeten heeft en veilig op school is aangekomen:)

    Mijn jongste mag nu wel zelf om 17u uit de bso naar huis fietsen en zelf binnen een uur wachten tot wij er zijn, dat vindt hij nu helemaal geweldig. Ik hoop dat we het zo nog een poosje vol kunnen houden, want ik moet er nog even niet aan denken dat hij de ochtend alleen moet doen.
     
  14. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.385
    113
    Zo doen wij het nu ook ja! Soms is ze als eerste thuis, soms is de oudste er al. Maar voelt voor haar al wel beter.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  15. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Onze zoon wordt 11 en per 1 januari heb ik de VSO opgezegd. BSO hebben we niet nodig. We zijn nu al aan het oefenen met zelfstandig naar school gaan.

    Ik werk voornamelijk thuis, maar een enkele keer op kantoor (mits m’n man vrij is of late dienst heeft). Als ik op kantoor werk dan sta ik ‘s morgens vroeg met de kinderen op en vertrekt dan met de jongste rond 07:30 naar de GO en daarna naar kantoor. De oudste weet dat hij dan rond 8:15 richting school moet fietsen.
     
  16. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.017
    5.163
    113
    Als je ‘s ochtends vertrekt terwijl je kind al helemaal klaar is, zou ik het met mijn jongste ook wel aandurven. Dan zouden we bv een wekkertje kunnen zetten wanneer ze moet gaan vertrekken. Qua afsluiten hoeft ze maar de deur dicht te trekken, dus dat lukt ook wel. Binnenkort moet ik om 8 uur bij de tandarts zijn, de kinderen moeten om 8.15 van huis vertrekken, dus dan kunnen we eens kijken hoe het gaat :)
     
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier vanaf 12 jaar, maar ik maak ze altijd wakker voordat ik wegga, dat willen ze zelf graag. Ik vertrek uiterlijk 7:45 naar mijn werk. De rest regelen ze dan zelf (brood voor de jongste heb ik dan al wel gemaakt).

    Voor die tijd had ik mijn werktijden erop aangepast. Nu op de middelbare gaat dat niet meer en is ook niet nodig naar mijn mening.
     
  18. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Het scheelt wel dat de meeste van jullie later van huis vertrekken. Wij gaan allebei om 7uur van huis weg.
    Onze dochter zou ik, wanneer zij alleen naar school zou gaan, lekker laten liggen. Zij hoeft pas om 7.30uur uit bed.
    Of misschien toch wel om 7uur laten wakker worden....nu staat ze nog eerder op die 2 dagen in de week.
    Ik ben overigens omstreeks 16.15/16.20uur alweer thuis.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  19. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.481
    1.716
    113
    Wakker maken of niet zou ik aan het kind vragen. Dochter vindt het prima om wakker te worden in een leeg huis, maar zoon wil dat absoluut niet. Hij wil graag wakker gemaakt worden net voordat de laatste gaat.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  20. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Oh ja, dat zou ik zeker aan haar vragen. Wij hebben ook samen met haar besloten om haar op onze werkdagen te laten ontbijten bij de vso ipv van thuis.
    Voorheen stond ze dus om 6.25uur al op gedurende 2 dagen per week en nu om 6.45uur.
    Scheelt toch best wel. Nu is het opstaan en verzorgen en dan naar de vso waar ze ontbijt.
    Voorheen was het altijd gestress.....snel opstaan, snel verzorgen, aankleden, ontbijten, tanden poesten, haren en schoenen en jas en wegwezen...Ging niet altijd even gezellig en soepel.
    Erg begrijpelijk natuurlijk.
     
    Catou vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina