Vanaf welke leeftijd kind een pinpas geven

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Marsepein, 19 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Bij de oudste hebben we heel lang contant geld gegeven als zakgeld. Zijn pas in de tweede brugklas overgegaan op storten op een rekening en hem daarvan de pinpas te geven. Was voor hem veel handiger om een pinpas te hebben dan contant geld.

    De tweede is nu 10 en willen vanaf 11 jaar gaan starten met zakgeld maar vraag me af vanaf welke leeftijd de meeste kids een pas hebben. Dacht zelf aan de de eerste van de brugklas maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
     
  2. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Mijn zoon heeft afgelopen feestdagen voor Sinterklaas een pinpas in zijn schoen gehad, met al wat tegoed erop. Hij was toen 10.
     
    Marsepein vindt dit leuk.
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Zakgeld krijgen ze al jaren. Geloof dat we met 6 jaar zijn begonnen. Gewoon iedere week contant. Rond 11 jaar hebben wij een jongerenrekening geopend. Vanaf 12 jaar (brugklas) werd het zakgeld overgemaakt op de bankrekening. Vanaf toen gaven we ook de pinpas. Deze wordt nu volop gebruikt. ;)
     
  4. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Dat vergeet ik net erbij te zetten. Nu krijgt hij wekelijks zakgeld op zijn betaalrekening (automatisch incasso dus geen omkijken naar) daarvoor al een paar keer zakgeld ingevoert maar dan vergat ik het en zoon vroeg er nooit naar dus dat werd telkens na een paar weken weer vergeten.
     
    femkes vindt dit leuk.
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Dochter is 13 en zit in de 2e van de middelbare. In augustus een rekening geopend inclusief bankpas.
    Ik vond dat gedoe met contant geld irritant en we vergaten het ook @DQueen :)
    Dus nu gewoon elke week op zijn rekening
     
    DQueen vindt dit leuk.
  6. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Hier kreeg ik er bij het openen van ING kinderrekening automatisch een pinpas toegestuurd. Ze was toen een paar maanden oud o_O

    Maar vanaf 5 jaar (begin groep 3) heeft ze zakgeld (1 euro per week) en nu vanaf 6 jaar mag ze elke week kiezen of ze de euro op haar rekening wil (sparen voor later) of in haar spaarpot (om op korte termijn uit te geven). Het feit dat ze een pincode heeft vindt ze gewelidg, laatst heeft ze voor het eerst iets betaald met haar pinpas.

    Als de pinpas niet in huis was had ik hem met 10 jaar aangevraagd ofzo. Maar zakgeld vind ik al leerzaam vanaf groep 3/4.
     
    Marsepein vindt dit leuk.
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zodra ze zelf regelmatig iets (moeten) kopen. Bij mij was dat vanaf de brugklas, toen kocht ik bv mijn eigen schoolspullen en kreeg ik kleedgeld.

    Hier nu contant zakgeld, het feit dat ze het fysiek kunnen tellen geeft veel meer inzicht dan een cijfertje op de rekening.
     
    masami en Marsepein vinden dit leuk.
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.475
    24.333
    113
    Ik geloof dat mijn oudsten er één kregen toen ze een jaar of 9 à 10 waren. En eerst bewaarde ik hem en kregen ze hem alleen mee als het nodig was. En nu zit hij inmiddels standaard in hun portemonnee.
     
  9. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Vanaf eind groep 8.
    Super handig als ze zelf een pinpas hebben!
     
    DQueen vindt dit leuk.
  10. Monique1985

    Monique1985 Fanatiek lid

    7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Zoon nu 8 bijna 9 heeft er 1 maar ligt in de la , k stort daar geld op . Contant geld vergat ik steeds . Zoon 12 zit in de 1ste brugklas en gebruikt hem nu en zit standaard in zijn school tas ..
    krijgt €20,- per maand om eten en drinken te kopen dat is geen zakgeld . Puur eten en drinken extra ..
    met pinpas echt handig vind ik.
    Van de week ging hij naar de kapper en dan kon ik gewoon even snel geld overmaken op zijn rekening . Hoeft hij mijn pasje iedergeval niet meer mee
     
  11. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.877
    13.042
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen hebben sinds vorig jaar een eigen pinpas. Ik had nooit contant geld in huis voor hun zakgeld, dus dat gaat nu automatisch.
    Wel heb ik hun pinpas in beheer. Mijn dochter heeft de hare nog nooit gebruikt en mijn zoon heeft 1 keer een PlayStation bon van €10 gekocht. Dus ondanks dat al hun geld digitaal is, zijn beide kinderen wel van het sparen en niet te veel uitgeven.
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier ook in de brugklas, zakgeld gaat iedere week automatisch, werkt prima.
    Ze moeten er wel echt alles mee doen en ik leg zelden bij muv een bioscoop kaartje dan wil ik wel de helft meebetalen.
    Zoon heeft ook een bijbaantje en kan enorm goed sparen en heeft inmiddels meer op zijn rekening dan dat ik erop heb staan ;)
    Dochter heeft echter een gat in haar hand en daar staat heel erg weinig op hihi
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Zakgeld krijgen ze hier vanaf een jaar of 4. En sinds een jaar oid krijgen ze het op een eigen rekening, met bijbehorende bankpas, omdat de oudste dat graag wilde. Ze waren dus 6 en 9 (maar dat zou ik niet snel meer doen, cash geeft meer inzicht in geld - ze sparen nu wel meer :D).
     
  14. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Hier krijgen ze zakgeld vanaf 6 jaar en 8 jaar stort ik het op een apart potje want ik vergeet het steeds....
    Met 11 jaar krijgen ze op hun verjaardag een pinpas, daarop storten wij elke maand geld ong 15 euro (hij krijgt nu met 10 jaar 2 euro per week). Dan hebben ze een heel jaar om te leren omgaan met de pas en dan naar het VO.
     
  15. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Hier een paar weken de pinpas in gebruik. Mijn meisje is net 11 geworden. Ze kon al goed met contant geld omgaan. Maar ze heeft zelf al aan dat digitaal geld toch makkelijker uitgeven is! (Welkom bij de club meid hahahaha)
     
  16. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Ik lees dat de meeste al heel vroeg beginnen met zakgeld. Hier nooit zelf aan kind gegeven maar wel altijd gestort op zn rekening. Hij doet niet veel zelfstandig, behalve thuis bij vriendjes spelen en heeft geen geld nodig. Als ze wel wat gaan doen zoals een keertje snoep halen of iets nodig heeft of wil kopen dan geef ik hem daar apart geld voor. Pinpas heeft hij ook al, die kregen we bij opening van de rekening toen hij nog baby was maar die heb ik hem nog niet gegeven.

    Zoon begint vanaf nu zelfstandig dingen te ondernemen zoals van school naar huis fietsen en zelf naar vriendjes na schooltijd maar ook naar voetbal fietsen en terug. Nu vond ik dit een mooie tijd voor een mobiel en misschien ook voor een pinpas.
     
  17. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Vind het ook een beetje moeilijk om te bepalen wat ze precies kunnen doen met dat zakgeld..?
    De oudste krijgt maandelijks €20 gestort en dat is eigenlijk puur voor eten en drinken buiten met vrienden. Alles wat ie daarnaast nodig heeft dat krijgt ie van ons (extra gestort op zijn rekening bijvoorbeeld gadgets voor zn telefoon, kapper, kleding, uitjes etc) hij geeft dan aan wat ie nodig heeft en stuurt een tikkie.
    Nu is hij sindskort begonnen met een bijbaan en ben ik eigenlijk van mening dat er bepaalde dingen zelf door hem aangeschaft kunnen worden. Zijn eerste salaris afwachten en dan eens kijken hoe we dat gaan doen, hij wil eigenlijk sparen voor een scooter dus misschien dat we zijn bijbaan aanhouden voor de scooter.

    Voor mijn andere zoon van 10 geldt dan in principe hetzelfde, zakgeld is dan meer voor eten en drinken. Ze hebben ook niet zo veel nodig verder valt me op. Als ze dan een keer wat willen dan koop ik dat graag.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier gebruiken ze zakgeld vooral om te sparen voor iets dat ze graag willen. Bv setje Lego ofzo.
     
  19. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Wij hebben de kinderen contant zakgeld gegeven vanaf dat ze 6 en 4 jaar waren. Of nog iets eerder misschien. Haalden muntrollen bij de bank, welke we in een pot deden, als we zelf losse euro's als wisselgeld kregen deden we die er ook in. Wekelijks een vast bedrag gegeven. Sinds een aantal weken mogen de kinderen met hun pinpassen betalen, dus vanaf bijna 9 en bijna 7 jaar.

    Het was op hun eigen verzoek dat ze hun pasjes in gebruik namen, heb het bijna een jaar weten te rekken. Heb gevraagd of ze liever wekelijks of maandelijks hun zalgeld op hun rekening wilden hebben, dus nu is het maandelijks. Ook geld wat ze krijgen voor hun verjaardagen en rapporten wordt op hun rekening gestort.

    Zoon krijgt nu €5/maand (was €1/week), dochter krijgt nu €7,50/maand (€1,50/week), vanaf oktober komt daar €2,50/maand bij.

    Dochter is zuiniger, geeft minder snel grote bedragen uit. Zoon heeft een gat in zijn hand, die koopt rustig een spel voor de switch van €45 om een week later €40 uit te geven aan een set Posca markers. Tja, het is hier leergeld, op=op.
     
  20. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier dezelfde ervaring.

    Ze hebben van hun 7de ieder een eigen rekening en pinpas waar het wekelijkse zakgeld op gestort wordt.

    Nu inmiddels 3jaar, en die passen zijn misschien 3x gebruikt.
    Ze kopen nog bijna niks zelf, dingen als kinderdisco en de kermis betalen ze van het contact geld dat ze verzameld hebben op hun kinderfeesten od van opa en oma voor het rapport, dansoptreden ed.
     

Deel Deze Pagina