Vanaf welke leeftijd kind (even) alleen thuis?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door brownielover, 9 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.507
    2.501
    113
    Nederland
    Vanaf welke leeftijd laten jullie je kinderen alleen thuis? En is dit dan een uur, 2 uur, een hele dag?

    Onze dochter is 7 en heel zelfstandig. Ze moet nu ik studeer/leer wat meer naar de BSO wat ze niet leuk vind want ze wil ook spelen met haar vriendinnen.

    Ze is om 14.00 vrij en ik ben om 16.00 a 16.15 thuis. Als het aan mij ligt blijft ze alleen thuis (of is naar een vriendin) maar mijn vriend vind haar nog te jong.

    Het zou niet vaak gebeuren, misschien eens per 2 weken. Ze heeft een GPS horloge waarmee ze mij kan bellen.

    Wat vinden jullie? En hoe doen of deden jullie het met alleen thuis blijven?
     
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste is een heel rustige verantwoordelijke jongen... hij mag sinds hij 8 werd wel even alleen blijven. Hij weet hoe de huistelefoon werkt en hij kan me bellen als er iets is. Gewoon beginnen met even naar de supermarkt gaan en dat verder uitbouwen.
    Nu is hij 9 en blijft hij regelmatig 2 uur thuis en dat gaat prima. Maar uit school naar huis gaan en dan alleen thuis komen, vind ik nog iets anders... mijn kind is heel slecht met sleutels bewaren, daar wachten we nog even mee.

    Persoonlijk vind ik 7 nog wel erg vroeg het staat of valt voor mij met:
    - kan ze je zelf bellen als er iets is?
    - zijn er buren waar ze aan kan kloppen in geval van nood?
    - is ze in staat om alleen naar huis te gaan en goed met de huissleutel om te gaan?
    - als de bel gaat, kan ze die negeren of gaat ze dan toch open doen? Bij ons is de regel dat zoon niet open mag doen als ik er niet ben. Dat ging ik het begin nog weleens mis, zaten er ineens 4 buurkinderen op de bank als ik thuiskwam:)
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter is ook zeven en erg verantwoordelijk. Maar no way dat ze twee uur alleen thuis mag blijven. Daar voel ik me echt niet comfortabel bij.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    #4 NiekeKris, 9 okt 2019
    Laatst bewerkt: 9 okt 2019
    Even alleen thuis vind ik bv. 15 minuten. 2 uur vind ik lang, zo lang laat ik mijn tienjarige nog niet alleen. Mijn jongste dochter blijft heel soms alleen thuis als ik de oudste van school haal, dat is 30 minuten en dat vind ik al vrij lang.

    Ik zou haar zeker niet van de bso afhalen voorlopig, maar misschien kan ze af en toe afspreken (bij iemand spelen) ipv naar de bso?
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn 7-jarige mag even een half uurtje alleen zijn, dat is wel mijn maximum. Ze doet niks raars vooralsnog, maar eerder is ze nooit helemaal alleen thuis geweest, dus een half uurtje per keer en dat geleidelijk opbouwen vind ik wel prettig. Twee uur zou ik zeker te lang vinden.
     
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb ook een 7 jarige en zij is mijn derde kind maar ik laat haar echt niet alleen naar huis gaan en dan nog een aantal uren alleen zitten ;)
    Dit zou ze zelf ook niet willen.
    Ik ben best makkelijk maar 7 jaar vind ik echt te jong, hier gaat ze dan ook gewoon naar de BSO.
     
  7. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    Mijn dochter is 10 jaar en ontzettend zelfstandig. Dat was ze ook toen ze 7 jaar oud was, maar zij mocht dat op die leeftijd - ook niet als het incidenteel zou zijn - niet. Ik vind dat een zevenjarige een heleboel zaken nog niet in kan schatten. Ik ben het dus eens met je vriend.
     
    Whoopy en PenK vinden dit leuk.
  8. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.507
    2.501
    113
    Nederland
    Dat zijn wel goede vragen. School is hier op 500m afstand, dat kan ze prima lopend doen. Ze gaat wel eens vaker alleen naar school of naar huis. Vandaag had ze de huissleutel mee (ze was bij de buren, maar sleutel mee voor de zekerheid) en ze was naar binnen gegaan en deed de deur netjes weer op slot. Sleutel zat in haar tas wat ze moest doen van mij.

    Buren zijn ook vrijwel altijd thuis en bellen kan ze met het horloge. Of ze de deur zou openen voor vreemden of anderen.. Ja ik denk wel dat ze dat zou doen..

    Eigenlijk geeft iedereen aan dat ze nog te jong is om zo lang alleen thuis te blijven. Dan geef ik mijn vriend zijn gelijk en zal het nog een tijdje duren voor ze zolang alleen thuis mag blijven. Ik zal misschien wel wat vaker oefenen dat ze thuis mag blijven als ik even boodschappen moet doen oid.
     
    Lynx, Luckyme96 en Fuddey vinden dit leuk.
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Nee ik vind mijn verantwoordelijke 7-jarige daar ook echt nog te jong voor. Even naar de berging/auto/vuilnisruimte is voor mij wel de max. Ze kan nog niet handelen in noodgevallen, raakt makkelijk in paniek.
     
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Kijk naar je kind! Als je denkt dat het kan dan gewoon proberen. Ik ben hier een uitzondering maar mijn kinderen blijven even alleen thuis, fietsen alleen naar school en sport, komen zelfstandig uit school etc. Alleen de hele dag thuis laten vind ik nog te ver gaan maar een paar uurtjes (max 3 uur) kan makkelijk. Wij zijn begonnen met oefenen met 5 jaar. Ze zijn nu 10 en 7 jaar en erg zelfstandig. Qua dagindeling maken wij hier wel afspraken anders zitten ze alleen maar te gamen als wij er niet zijn. Laatst moesten wij ‘s avonds naar een voorlichtingsavond en waren wij 2,5 uur weg, ze zijn dan zelfstandig naar bed gegaan.
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Vind ik ook lang, maar met een oudere broer/zus toch weer anders. Als die van 7 de oudste of de enige is, vind ik dat echt ‘teveel’ voor een kind, hoe zelfstandig en verantwoordelijk ook.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  12. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Ik lees jullie begonnen met oefenen met 5 jaar. Onze zoon is bijna 6 en neem ik mee als ik nog even snel een boodschap moet doen, terwijl hij vaak lekker met iets bezig is en dan begrijpelijk geen zin heeft on mee te gaan. Eigenlijk wil ik best eens proberen hem dan even thuis te laten, het is hooguit 10 minuten. Bedoel je zoiets?
     
  13. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Ik laat mijn bijna 6 jarige nu weleens eventjes thuis als ik jongste ophaal bij kdv. Dat is dan max. 15 minuten. Hij mag de voordeur niet open doen (lukt hem denk ik ook niet), geen kindjes uitnodigen om te spelen en als er wat is moet hij naar de buren.
     
    HappyRabbits en Amarens vinden dit leuk.
  14. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Ze is 7 en al best zelfstandig zoals ik dat zo lees, maar wat gebeurd er, als er brand uit breekt, weet ze dan wat ze moet doen of er een vreemde aan de deur met een pakketje die perse geleverd moet worden...

    Ik zou het niet doen, ondanks dat mijn oudste ook zo zelfstandig was, pas vanaf 9 was ze hier alleen 2 uur lang, maar eerder max 30 min.
     
  15. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Zo doen er idd veel met kinderen van een jaar of 8/ 9, vinden de bso niks meer, maar de hele middag alleen is ook nog geen optie. Spreken ze af, dan moeten ze zich om 16:30 weer op de bso melden, dan zitten ze veilig bij een vriendje en anders veilig op de bso als afspreken niet lukt.

    Met 7/8 liet ik ze idd even alleen als ik een boodschap moest doen of even snel naar de bibliotheek, maar was dan zo weer thuis, 10/15 min max.

    Wel bleef zoon eerder “alleen” thuis dan zus, omdat ze dan gewoon samen waren. Niet dat ik haar als oppas zag voor haar jongere broertje, zelf vinden ze het ook fijner om samen te zijn.
     
  16. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Met 5 jaar zijn wij inderdaad begonnen met even boodschappen doen en hem alleen thuis te laten (hij vindt boodschappen doen vreselijk en bleef graag thuis). 10 min is dan heel mooi, mij lukte het niet binnen 10 min (winkel niet in de buurt), hij was rond 30 min alleen thuis. Wel zorgde ik altijd voor dat hij genoeg te doen had.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  17. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.507
    2.501
    113
    Nederland
    Het was niet mijn intentie om haar helemaal van de bso te halen hoor haha. Maar omdat ze van de 5 dagen er sowieso 3 dagen naar toe moet en de overige 2 dagen naar zwemles moet is er gewoon weinig ruimte om te spelen. Ik zou kunnen afspreken dat ze met iemand mee naar huis gaat spelen maar in de praktijk werkt dat toch niet erg goed, dan willen ze ineens niet meer of vergeten ze het. Vandaar mijn idee dat ze wel eens 1x per 14 dagen 2 uur "alleen" mag zijn, zodat ze bij iemand kan spelen.

    Ik ga eerst even oefenen met vaker alleen zijn met boodschappen doen, dat is nu minimaal, wel eens gedaan een uur dat ging goed maar gebeurd te weinig. Als dat goed gaat wil ik er over een X aantal maanden nog eens naar kijken. Misschien dat ik dan ook wel andere werktijden heb en het om maar een uurtje gaat bijvoorbeeld. :)
     
  18. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.406
    23.917
    113
    Oeh, ik vind 7 nog wel jong om echt een paar uur alleen thuis te blijven. Ik weet eigenlijk niet meer hoe oud mijn kinderen waren, omdat alles vaak in kleine stapjes gaat. Dus even een kind bij een vriendje ophalen zonder een zusje, was het eerste waar ik mee begon. En dan een boodschapje en dan een wat langer boodschapje, etc.

    En wij hadden zeker ook de afspraak om niet de deur open te doen voor wie dan ook (bekend en vreemd). Ze mochten überhaupt niet gaan kijken wie aan de deur was, om te voorkomen dat ze toch gingen open doen. En zo kwam ik een keer terug van boodschappen doen en waren ze door de brievenbus aan het communiceren met vriendinnetjes :roflmao:
    Dus ik zou echt eerst even wat situaties uitproberen en het op basis daarvan uitbouwen.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Met 7 jaar?? Absoluut niet.

    2 uur alleen thuis vind ik voor mijn tiener al te lang.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  20. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Wij hebben een heel zelfstandig exemplaar dat ook denkt, alleen thuis te kunnen zijn.
    Wij denken daar helaas anders over.
    Voor ons is doorslaggevend dat we denken dat ze in geval van calamiteiten wellicht gaat panikeren.
    Voorlopig proberen we dus vooral een veilige setting te creëren, waarbij ze oefent/leert:
    Als de rookmelder afgaat , direct naar buiten .
    Telefoonnummers uit het hoofd kennen
    Niet de deur openen
    Waar is 112 voor?

    Nou ja, dat soort dingen .
    Overigens hier geen goed burencontact dus ik denk dat ze echt minimaal 8/9 zal zijn voor ze serieus langere tijd alleen mag zijn in huis
     

Deel Deze Pagina