Vanaf welke leeftijd kind (even) alleen thuis?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door brownielover, 9 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.507
    2.501
    113
    Nederland
    Vanaf welke leeftijd laten jullie je kinderen alleen thuis? En is dit dan een uur, 2 uur, een hele dag?

    Onze dochter is 7 en heel zelfstandig. Ze moet nu ik studeer/leer wat meer naar de BSO wat ze niet leuk vind want ze wil ook spelen met haar vriendinnen.

    Ze is om 14.00 vrij en ik ben om 16.00 a 16.15 thuis. Als het aan mij ligt blijft ze alleen thuis (of is naar een vriendin) maar mijn vriend vind haar nog te jong.

    Het zou niet vaak gebeuren, misschien eens per 2 weken. Ze heeft een GPS horloge waarmee ze mij kan bellen.

    Wat vinden jullie? En hoe doen of deden jullie het met alleen thuis blijven?
     
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste is een heel rustige verantwoordelijke jongen... hij mag sinds hij 8 werd wel even alleen blijven. Hij weet hoe de huistelefoon werkt en hij kan me bellen als er iets is. Gewoon beginnen met even naar de supermarkt gaan en dat verder uitbouwen.
    Nu is hij 9 en blijft hij regelmatig 2 uur thuis en dat gaat prima. Maar uit school naar huis gaan en dan alleen thuis komen, vind ik nog iets anders... mijn kind is heel slecht met sleutels bewaren, daar wachten we nog even mee.

    Persoonlijk vind ik 7 nog wel erg vroeg het staat of valt voor mij met:
    - kan ze je zelf bellen als er iets is?
    - zijn er buren waar ze aan kan kloppen in geval van nood?
    - is ze in staat om alleen naar huis te gaan en goed met de huissleutel om te gaan?