Vanaf welke leeftijd kind naar kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door EdN, 18 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Bij onze 2 zoons waren wij in de gelukkige omstandigheid dat we alle opvang 'binnen de familie' konden regelen. Mijn man en ik werken allebei 4x9 uur en namen daarnaast allebei om de week een dag ouderschapsverlof op, de overige 2 dagen gingen de jongens een dag naar mijn ouders en een dag naar mijn zus. Inmiddels gaan ze allebei naar school en betreft het dus alleen nog maar opvang na schooltijd.

    Hoewel mijn ouders en zus altijd met heel veel liefde en plezier op onze kinderen passen, vinden ze het nu toch ook wel weer lekker dat ze op hun oppasdag niet meer vanaf 8 uur 's ochtends tot na etenstijd gebonden zijn en alleen nog 's middags 'hoeven op te draven'. En dat snappen wij volledig, mijn oudste wordt dit jaar 8, dus ze hebben ons een flinke tijd erg uit de brand geholpen, heel begrijpelijk dat ze het fijn vinden om die dag deels weer een beetje zelf te kunnen invullen. De omstandigheden zijn ook veranderd: mijn ouders zijn inmiddels allebei een flink eind in de 70 en dus ook wat sneller moe, en mijn zus was 8 jaar geleden nog erg aan huis gebonden door haar eigen basisschoolkinderen, maar dat zijn inmiddels flinke pubers, zodat zij zelf haar vrije dag weer wat flexibeler kan invullen.

    Nu komt er bij ons vrij onverwacht nog een 3e kindje bij. Mijn ouders zien het echt niet meer zo zitten om weer van voren af een vaste dag in de week de hele dag voor een baby te zorgen en hoewel mijn zus het weer zou doen als ik het haar zou vragen, weten we dat ze eigenlijk wel graag de vrijheid wil houden die ze nu heeft. En zoals gezegd snappen wij hen hierin volledig, dus hebben we besloten dat dit kindje 'gewoon' naar een kinderdagverblijf zal moeten. Helemaal prima ook natuurlijk, lekker spelen met andere kindjes is geen straf. Maar we zitten alleen een beetje met de echte babyperiode. Ik vind kleine baby's altijd iets zieligs hebben op kdv's, die liggen daar maar te liggen. Ze worden ongetwijfeld prima verzorgd, maar ik kan me niet voorstellen dat de leidsters de gelegenheid hebben om de hele dag met de baby's op schoot te gaan zitten, met hen te wandelen enzv, het heeft voor mij iets afstandelijks. Misschien heb ik dit fout, dus kom vooral met andere ervaringen overigens.

    Maar goed, wij hebben daarom met mijn zus en ouders afgesproken dat ze de eerste periode nog op de baby zullen passen en dat ze na een tijdje dan naar het kdv zal gaan. We hebben het nu gehad over een jaar of zo. Maar wat zijn jullie ervaringen? Vanaf welke leeftijd gingen jullie kinderen naar het kdv en hoe beviel dat?
     
  2. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Hier gingen ze gewoon meteen vanaf het begin naar de opvang. Ging allemaal gewoon goed.
     
    Chelsey88 vindt dit leuk.
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Mijn zoontje ging vanaf 12wk naar de gastouder.
     
  4. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn zoontje gaat vanaf 12 of 13 weken naar de gastouder (welke nu een kdv is geworden). Deze uk zal ook na mijn verlof naar de opvang gaan. Zover is het gelukkig nog lang niet :)
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Even een zijspoor/wedervraag: is een gastouder dan niks voor jullie?
    Ik heb zelf eerst 7 jaar op een kdv gewerkt (babygroep en verticale groep)en werk nu al weer bijna 7 jaar als gastouder. Het heeft beiden absoluut voordelen en nadelen. Wat betreft jouw vraag: tijd om echt met een kindje te zitten en rondlopen met huilende baby's heb ik als gastouder absoluut meer tijd dan op het kdv.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik zou in jouw geval ook eens kijken naar een gastouder. Om hoeveel dagen zou het gaan? 2?
    Net wat @tuc zegt; een gastouder heeft meer tijd voor een baby dan op een kdv. Nu ligt dan ook wel aan welke groep je kindje zou komen. Een verticale groep bv zou ik je dan de eerste tijd sowieso niet aanraden. Een echte babygroep is dan al veel rustiger, zeker nu de leidster-kind ratio ook weer aangescherpt is.
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Nou, misschien is dit belachelijk hoor, maar gevoelsmatig vind ik het idee om mijn kind naar een gastouder die ik niet goed ken te brengen een beetje ‘eng’. Te weinig controle/toezicht of zo. Ik heb wel online wat zitten zoeken naar gastouders hier in de omgeving en dan zie je een foto en je leest zo’n verhaaltje en dan denk ik ‘kan ik me voorstellen dat ik deze vreemde vrouw, die in een vreemd huis woont, misschien wel eigen kinderen heeft, een man heeft die je erbij krijgt, enzv, voor mijn kostbare baby laat zorgen?’, en dan krijg ik direct een knoop in mijn maag. Ik ben wel aan het rondvragen bij mensen die ik vertrouw naar hun ervaringen, wellicht dat ik me anders voel over een gastouder die al voor kinderen in mijn omgeving heeft gezorgd.

    Maar ik ben wel benieuwd, Tuc, hoeveel kinderen vang jij gemiddeld per dag op, wat doen jullie zoal op een dag en hoe doe je dat met de deur uit gaan, enzv? Toen mijn kinderen een kleuter en peuter waren en allebei nogal ondernemend en wegloperig had ik ze bijvoorbeeld niet graag meegegeven de straat op aan iemand die nog 2 peuters om voor te zorgen had. Je hebt maar zoveel handen en ogen. Hoe ga je met dat soort zaken om?
     
  8. Nana01

    Nana01 Actief lid

    30 jul 2016
    218
    66
    28
    Zelf 10 jaar op de groep gestaan en de opvang nooit als 'zielig' ervaren. Zou ik dat wel vinden dan had ik het verkeerde beroep gekozen :roflmao:

    Inderdaad zeker met de nieuwe regels op een babygroep is er veel meer tijd en aandacht voor deze kinderen.
    Zorgt overigens wel voor een langere wachtlijst.

    Ik denk dat een baby ook beter vanaf het begin kan gaan dan pas vanaf een maand of 10 of een jaar. Dan is het wennen vaak een stuk lastiger.
     
  9. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Zoon vanaf 14 weken en dochter vanaf 7 maanden.

    Mijn ervaring is dat een kdv prima probeert te knuffelen met baby's, verder spelen in de box of rondkijken vanuit wipstoel / new born Seat in tripp trapp. Verder zodra het kan en ze een beetje beweeglijk worden lekker op de grond mee spelen. Slapen in een hangwieg, wandelwagen of in bedje.

    Beide kids hebben het prima naar hun zin op het kdv.
     
  10. tatie

    tatie Fanatiek lid

    21 feb 2014
    1.000
    89
    48
    #10 tatie, 18 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
    Dit voelde ik destijds precies zo en wij hebben daarom er voor gekozen het eerste jaar de opvang voor onze kinderen met hulp van de oma's aan beide zijden te regelen. Ik werkte vier dagen en mijn man ook (maar soms deels in het weekend). We hadden 1 dag de ene oma in huis en een 2de dag de andere oma die oppaste. Dit hebben ze bij alle drie de kinderen het eerste jaar zo gedaan. Vanaf een jaar, als ze zelf wat rond kunnen lopen, vind ik een KDV erg leuk voor kinderen. Ze zijn dan ook echt gericht op andere kinderen. Maar tot die tijd vond ik het belangrijk dat ze zich veilig en vertrouwd voelden in hun eigen huis met een paar vaste, bekende gezichten (wij als ouders en de twee oma's). Op een KDV werken toch meerdere, verschillende gezichten op de verschillende dagen en mensen gaan weg of starten weer met werken en dat vond ik geen prettig idee voor onze kinderen.

    Maar ik denk dat dit heel erg verschilt hoe mensen hier naar kijken, en ook wat haalbaar is en waar je je goed bij voelt. Zo veel mensen, zo veel ideeen, toch?
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  11. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Dochter ging toen ze ruim 4 maanden was en dat zal voor onze zoon hetzelfde zijn.
     
  12. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Ja absoluut, ik geef ook geen waardeoordeel hoor, iedereen heeft z’n eigen gevoel bij dit soort dingen en sowieso het beste met je kinderen voor, het is echt mijn eigen gevoel erbij.
     
  13. tatie

    tatie Fanatiek lid

    21 feb 2014
    1.000
    89
    48
    Om nog even antwoord te geven op je vraag: bij ons waren ze dus ongeveer een jaar toen ze startten. Bij de oudste ging dit prima; die vond het super leuk om eens met ander speelgoed aan de slag te gaan en hij stond meteen goed zijn mannetje. Onze middelste had haar grote broer bij zich (zij bij de kleintjes en hij bij de groten). Alleen onze jongste vond het wat lastig om te starten, maar dat kwam vooral doordat ze in het begin moeite had met slapen daar en de dagen toen wel erg lang waren voor haar met haar 1 jaar.

    Wat fijn dat je ouders en zus toch nog wel een jaar op willen passen. Zo'n jaar is wat dat betreft ook zo weer om (met het verlof en misschien nog wat vakantiedagen er af) en het is voor hun band met jullie kinderen natuurlijk ook gewoon heel fijn.
     
  14. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    554
    113
    Vrouw
    Beide kindjes waren 4 maanden oud toen ze voor het eerst naar de gastouder gingen.

    Voordeel bij mijn gastouder is dat ze alleen maar kindjes opvangt in de leeftijd van 0-4 jaar en dus geen kinderen hoeft te brengen/halen van school. Mocht ze weg gaan en ze heeft beide baby's dan gaat er altijd een 2de persoon mee. Verder spelen ze veel in de tuin of de omheinde speeltuin aan de overkant van de straat.

    Ik vindt een gastouder qua gevoel fijner dan een kdv, ze volgt echt het kindje en ze hoeven niet mee in een ritme van een ander kindje/groep.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Een gastouder mag max 6 kinderen waarvan haar eigen kinderen tot 10 jaar meetellen. Overdag (dus tot 15.15) zit ik aan 3-4 kinderen. Na school komt mijn zoontje daarbij en 1 of 2 bso oppaskinderen.
    We doen van alles;)
    Ik wil je in een pb wel mn opvang fb geven als je een idee wil krijgen. Knutselen, spelen, puzzelen, koken/bakken en veel buiten. Ik ga vaak op stap in de buurt en moet sowieso een aantal keer per dag de deur uit naar school. Maar ik heb een kiddybus, moet je maar eens op googlen, super ding!
    Bij mij gaan ze dus alleen "los" op plaatsen die geschikt zijn. En: naar de gastouder luisteren kinderen echt beter dan naar mama hoor;):p
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.038
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Op een kdv kan dat ook hoor ;) Inmiddels zit Dafne op school, maar ik ben echt zooo blij geweest met kdv. Ze hebben altijd haar ritme gevolgd, ook al sliep ze tot 1,5 jaar nog 2x per dag. In dat opzicht had een gastouder die kinderen moet ophalen van school juist weer onhandig geweest.
    Daarbij was het kdv redelijk kleinschalig. En heb zelden een onbekend gezicht gezien. Als er een invalster nodig was, was dat altijd een vaste invalster. Het leuke is dat ze op de BSO, die van dezelfde stichting is, ook weer voor haar bekende gezichten tegenkomt.
    Mijn buurvrouw was gastouder en die kwam echt een stuk minder buiten met de kinderen dan op het kdv. Want ja, dan moest er weer een baby ofzo slapen.
    Het is dus heel persoonlijk wat je fijn vindt TS. En een kdv hoeft dus ook geen megabedrijf te zijn met telkens andere gezichten. Ik snap wat je bedoelt met dat je niet ziet wat een gastouder doet. Dat was bij ons ook 1 van de redenen een kdv te kiezen. En de garantie dat ik altijd opvang had, want bij een gastouder hadden we ook weer rekening moeten houden met vakanties en evt ziekte van de gastouder. Dat is bij onze beide banen niet te doen, wij kunnen beide niet op stel en sprong vrij krijgen.
    Dochter ging vanaf 12 weken naar kdv trouwens. Voordeel daarvan vind ik dat je ze niet ineens in de eenkennigheid- en verlatingsangstperiode ergens anders gaat brengen.
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  17. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Alle drie vanaf 12 weken. Mijn oudste is bijna 4 en mijn middelste 2 en eerlijk gezegd doe ik thuis minder met mijn jongste dan op het kdv... Nav het kdv een speelboog gekocht omdat ze die toch wel erg leuk bleek te vinden... Volgens mij zit het allemaal in je hoofd. Een baby van 3 maanden heeft niet veel nodig.
     
  18. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Bij mij gingen ze wennen met 10 weken en met 12 weken moest ik werken dus konden ze 3 dagen naar het kdv.
    Die leidsters moet je ook leren kennen. Maar stuk voor stuk zijn het lieve meiden en vrouwen die echt het beste met alle kindjes voor hebben. Zij zorgen ervoor dat ze leuke dagen beleven. En maken er iedere dag een feestje van. Ook met de baby’s. Ze kunnen daar zoveel dingen doen en de dagen vullen ze goed. Ook het ritme van de groep is voor veel kindjes fijn. Ze weten na een tijdje precies dat het fruit tijd lunch tijd slaap tijd etc is. Natuurlijk is het spannend je kindje daar te brengen en achter te laten. Maar als je er eenmaal vaak komt is het gewoon een tweede thuis.
     
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    #19 julia80, 19 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2019
    Ik ben het met jou eens dat ik het zelf een beetje zielig vind voor baby’s om naar een kinderdagverblijf te gaan. Uit uitgebreid onderzoek in de vakgroep van prof. de Weerth is ook gebleken (ook uit andere onderzoeken) dat baby’s op een kinderdagverblijf meer stress ervaren dan thuis (cortisol waardes zijn hoger). Deze professor vindt dan ook dat baby’s niet op een kinderdagverblijf thuis horen

    https://www.kinderopvangtotaal.nl/babys-horen-in-het-eerste-jaar-thuis-1753615w/

    Mijn oudste twee kinderen gingen naar de gastouder en zijn daar met 7/8 maanden naartoe gegaan. Mijn derde is nu nog thuis bij mij en is nu bijna acht maanden en ik vind het zelf op zijn vroegst vanaf een maand of zes enigszins leuk voor een baby, maar misschien nog wel meer als de baby zelf kan kruipen, rond een maand of negen.
    Ik ben dus nu nog volledig thuis met de derde & ik vind deze leeftijd ook wel heel makkelijk omdat ze nog heel snel tevreden zijn en veel slapen. Ik denk dus dat als je je zus en je ouders vraagt om tot ongeveer 10 A12 maanden op te passen, je ze relatief weinig belast.
     
  20. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Geinig. Het stuk zegt dat baby’s in hun eerste jaar het beste af zijn bij hun eigen ouders. Dus het advies om iemand anders op te laten passen, ook al is het familie, snijdt toch ook geen hout? Je kunt wel denken dat het beter is maar dat ondersteunt dit stukje niet.
     
    Solstice en Roos12 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina