Vanaf welke leeftijd zakgeld?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door rijo, 27 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Vanaf welke leeftijd krijgen jullie kinderen zakgeld, en hoeveel zakgeld krijgen ze dan? Moeten ze hier ook bepaalde klusjes voor doen?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier vanaf 5 jaar.
    5+6 jaar 0,50 cent
    7+8 1,00
    9+10 1,50

    En vanaf de 11e verjaardag van de oudste zijn we over op 10 euro per maand.

    Hier hoeven ze niks voor te doen.
     
    rijo vindt dit leuk.
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Hier beginnen we er na de kerstvakantie mee. R. is nu 5,5 en erg geïnteresseerd in geld en wil vooral graag 'dingen' zelf gaan kopen.
    Nu in de kerstvakantie doet hij klusjes voor geld. Vaatwasser leeghalen, tafel dekken, boodschappen opruimen enz en voor elk klusje kan hij 10 cent krijgen, hij vind het geweldig! Voor na de vakantie zorg ik voor een paar vaste klusjes als routine, denk nu aan op zaterdagochtend de vaatwasser leeghalen en 1-2x per week tafel dekken in de avond en dan krijgt hij elke zaterdag 50 cent zakgeld.
    Verder even kijken hoe we het invullen naar mate hij ouder word.
     
    rijo vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.508
    8.358
    113
    Vanaf 4 jaar. Ze krijgen nu 1,50 euro (met 7 jaar) en 2 euro (met 10 jaar). Ze hoeven er niets voor te doen.

    Klusjes horen er voor mij gewoon bij, ik krijg ook geen geld voor het huis stofzuigen en de was doen. ;) Heel af en toe wassen ze bv. wel eens de auto voor wat extra’s, maar dat is enkel als ze er expliciet om vragen. (Dat we daarna alsnog met de auto door de wasstraat (moeten) rijden vertellen we ze niet. ;))
     
    rijo vindt dit leuk.
  5. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Hier zijn we er een tijdje terug mee begonnen, ze wordt in februari 6 en krijgt 50 cent per week. Ze moet er wel voor haar kamer "opruimen". Er staat geen speelgoed dus het komt neer op dr boeken opruimen, nachtkastje opruimen en afstoffen en de vloer leegmaken.
     
    rijo vindt dit leuk.
  6. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Hier kreeg ze vanaf 6 jaar €1 per week. Ze hoefde hier niets voor te doen en deed hier eigenlijk ook vrij weinig mee. Ze krijgt nogal vaak wat toegestopt van opa en oma’s. Ze ‘spaart’ nu bewuster voor ‘grotere’ dingen. (Babybornspullen, poopsieslime).
    Vanaf deze maand zijn wij gestart met een eigen rekening met pasje. Ze krijgt nu €2,50 per week gestort. Hiervan ‘moet’ ze nu ook wel dingen gaan kopen. Ze heeft voor de kerst al Kadootjes gekocht voor ons, zo cool :)
    Ze hoeft hier trouwens nog niets voor te doen, maar wel iets mee doen. Ze moet hier van leren, dat is in mijn ogen het doel van zakgeld.
     
    borntotry en rijo vinden dit leuk.
  7. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Mijn zus had trouwens zo’n bord hangen voor haar pubers, naast hun zakgeld konden ze extra geld verdienen. Niet met de ‘gewone’ klusjes trouwens, maar met auto’s wassen, ramen zemen, in de tuin werken, strijken etc....
    Was altijd wel grappig. Mijn neefje kan trouwens ramen zemen als de beste!

    70EEE4EC-5F95-429F-9579-4F9CBD3846C1.jpeg
     
    Amaranthas, mum2be2, Athina en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    Volgens mij vanaf een jaar of 6...
    Ze krijgen alle drie 2 euro per week en zijn 8, 10 en 12. Als de oudste naar het VO gaat, krijgt hij vast meer.
     
    rijo vindt dit leuk.
  9. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Vanaf begin groep 3 (dan leren ze ook rekenen met geld op school).
    Ze krijgt 1 euro per week, omdat ik eigenlijk dacht dat je met minder zo langzaam kon sparen voor wat duurders, vond ik wat sneu. Maar in praktijk koopt mijn dochter van allerlei prul bij de action/kruidvat/wibra/dat-soort-winkels wat 'niks' kost, en eigenlijk heeft ze altijd geld weer een nieuwe prul van een paar euro. Terwijl ik haar eigenlijk wilde leren dat ze juist níet altijd vanalles kan kopen. :rolleyes:
    Achteraf gezien had ik haar beter 50 cent per week kunnen geven o_O
     
    rijo vindt dit leuk.
  10. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Mijn oudste krijgt vanaf haar 4e zakgeld. Ze krijgt nu 1,50 euro per week. In het begin kocht ze vaak in mijn ogen 'prulletjes'. Nu spaart ze met een echt doel. Zo is nu voor een lego set aan het sparen.

    Mijn jongste van 2,5 krijgt ook zakgeld. We zijn ermee begonnen omdat ze dat van de oudste zag. Ze krijgt 50 cent per week.
    Ze doet er helemaal niets mee maar vraagt wel iedere zondagavond als eerste om haar zakgeld :roflmao:

    Wat betreft klusjes, die hebben geen invloed op zakgeld. Sommige klusjes horen er nu eenmaal bij.

    Bijv: tafel afruimen 's avonds (oudste)
    Na de andere maaltijd je eigen spullen naar de keuken brengen (beiden)
    Kleding in de wasmand (beiden)
    Kamer opruimen (oudste)
     
    rijo vindt dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Vanaf 6 jaar. De jongste krijgt 2 euro per week, de oudste 2 krijgen 3,50 per week. Hier staat niets tegenover (ik verwacht wel dat ze bepaalde dingen doen, maar dat is niet gekoppeld aan het zakgeld).
    De oudste gaat volgend jaar naar de middelbare school, dan zal hij iets meer gaan krijgen (weet alleen nog niet hoeveel).
     
    rijo vindt dit leuk.
  12. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Vanaf groep 3. Groep 3 en 4 1,50 per week, 5 en 6 2 euro per week 7 en 8 2,50. Oudste zit nu in de brugklas en krijgt nu 4 euro per week. Ze krijgen het iedere zaterdag en moeten er om vragen maar als ze het niet doen geven we wel subtiele hints. Ze mogen er alles van kooen wat ze willen en hoeven er niets voor te doen. In het begin werd het meteen uitgegeven aan goedkope meuk omdat ze iets moesten kopen van zichzelf, het geld brandde in hun zak, maar na een tijdje werd dat minder en zagen ze de voordelen van sparen en nu zijn er erg goed in. Ze hadden vorig jaar uit zichzelf ook van hun eigen geld sinterklaascadeaus voor ons gekocht twv 20 euro pp dat vond ik wel erg lief ❤
     
    rijo vindt dit leuk.
  13. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.053
    113
    Hier vanaf 5 jaar 0,50 cent per week. Hij vraagt nu steeds in winkels wat ie al kan kopen en wat nog niet.

    Echt klusjes heeft hij niet maar helpt vaak wel mee tafel dekken, kleding in wasmand etc. Maar dat vind ik vanzelfsprekend en daar krijgt hij geen geld voor.
     
    rijo vindt dit leuk.
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Zo leuk! Die probeer ik te onthouden voor wanneer hij ouder is
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Onze knul is nu ruim 5.5. hij krijgt geen zakgeld. Hij spaart nu voor dingen door oud speelgoed te verkopen. Wanneer hij ergens te groot voor is of hij doet er niks meer mee dan zet ik het op marktplaats en zo spaart hij voor dingen.

    Zo heeft hij al een bureau bij elkaar gespaard. (Wel geholpen door zelf op de rommelmarkt te staan ) hij heeft nu redelijk besef van geld als het gaat om kleine dingen.
    Als hij wat wil kopen dan vraag ik ook of hij dat zelf gaat betalen. Is het nee dan gaat hij er ook niks mee doen.
     
    rijo en Zonnestralen vinden dit leuk.
  16. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    De oudste was 7 meen ik. Nu krijgt de oudste 2 euro en de jongste 1,50 - met 11 en 9 jaar dus....
     
    rijo vindt dit leuk.
  17. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.362
    866
    113
    Hier bijna 8 en ze krijgt geen zakgeld. Ze spaart of koopt 'prulletjes' van het geld wat ze krijgt voor rapport, verjaardag, etc dat loopt altijd nog best op vd opa's en oma's en daarmee leert ze ook prima met geld omgaan. Ik vind het nog niet nodig eigenlijk, ze gaat er ook nog nooit alleen op uit om iets te kopen ofzo..
     
    rijo vindt dit leuk.
  18. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Hier is onze zoon nu 6 en krijgt hij 1 euro per week.
    Echte klusjes heeft hij nog niet maar hij moet wel dingen doen als zijn kamer een beetje opruimen na het spelen, zijn bordje naar de keuken, was in de wasmand.
    Daarnaast krijgt hij soms wat extra voor zijn rapport en nu kreeg hij voor kerst van familie ook geld om zelf wat te kopen.

    Dat idee voor de extra speciale klusjes en wat verdienen vind ik wel enorm leuk bedacht.
     
    rijo vindt dit leuk.
  19. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Werkt hier bij onze zoon echt super goed! Denk dat ik voor de zomervakantie dat idee ook ga opslaan voor wat andere klusjes.
    Hij heeft nu van de week heel z'n eigen slaapkamer schoongemaakt, hij vond het geweldig, zelfs de binnenkant van z'n sokkenlade enz. werden gepoetst en dan voor 50 cent. :roflmao:
    Maar moet ook eerlijk zeggen dat hij heel graag helpt en/of dingen samen doet in het huishouden en daardoor bedacht ik me van de week dat het ook goed is om hem wat vaste klusjes te geven gewoon tijdens schoolweken en te starten met zakgeld, maar die dingen staan wel los van elkaar, ga niet op een lijstje bijhouden wat hij wel/niet doet. :p
     
    rijo vindt dit leuk.
  20. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    299
    83
    Dochter kreeg - volgens mij - vanaf haar zesde zakgeld. Ik denk dat we toen met 1 euro zijn begonnen. Ze zit nu in groep 7 en krijgt 2 euro per week. Daarvoor hoeft ze geen extra klussen te doen. Meehelpen in huis hoort er gewoon bij. Van dat geld moet ze wel een cadeautje voor onze verjaardag kopen. Het hoeft niet duur te zijn.
     
    rijo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina