Vandaag eerste keer rapley, nog tips?

Discussie in 'Voeding' gestart door jingels, 11 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik wil vandaag voor het eerst gaan bijvoeden volgens Rapley, Jelte is nu ruim 6 maanden.
    De videocamera ligt klaar, en de gekookte aardappel ook, er ligt een zeiltje onder de kinderstoel, slabbetje en bordje op het aanrecht klaar voor gebruik.

    Ben ik nog iets vergeten? Nog tips?
     
  2. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Heeeeel veel plezier :D

    Wij leggen het eten altijd op het blad. Het bordje is veel te leuk om mee te spelen -> eten gaat op de grond en bordje in de mond 8) Dus bij ons geen bord meer voorlopig
     
  3. sim

    sim Niet meer actief

    ben benieuwd hoe het gaat, ik ben een "blender"mama, maar wel nieuwsgierig naar rapley, dus ik hou dit topic in de gaten :D
     
  4. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Bordje vloog hier door de kamer 8) dus wij leggen het ook op het blad.

    Voor de rest: veel plezier!

    (ook met dweilen 8))
     
  5. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    En vooral ook je geduld niet vergeten. Hier een baby die pas met ruim 7 maanden ging eten. De hoog gespannen verwachtingen over het eerste hapje gingen in rook op.
     
  6. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    JA, wij leggen het eten ook op tafel, want anders is smijten met het bord interessanter dan het eten.

    Vandaag 2 weken aan het rapleyen en ze heeft haar eerste hapje doorgeslikt, een stukje tomaat was de gelukkige. Tot nu toe nog niets gegeten, alleen maar vieze gezichten trekken en met het eten gooien en slaan of tafel.

    Dus geduld hebben. Dat is mijn tip, de aanhouder wint.
     
  7. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nou , geduld genoeg aangezien ik pas met 6 maanden ben gaan bijvoeden 8)
    Ik ben toch maar begonnen met broccoli, aangezien wij dat ook aten vandaag, kon alles in 1 moeite door, wel zo makkelijk.Eerst even aan de borst natuurlijk en toen.....
    Jelte in de kinderstoel, 3 broccoliroosjes voor hem, aan tafel samen met ons, en de videocamera erbij.
    Het was echt geweldig, *per ongeluk* pakte hij een roosje,die kneep hij lekker fijn, en hop, in de mond ,haha.
    En kauwen dat hij deed, ik wist niet wat ik zag.Hij heeft echt een heel klein ministukje binnen gehad, je zag hem slikken. Hij heeft niet gekokhalst o.i.d. Na een minuut of 8 gaf hij dan ook vanzelf aan dat hij het genoeg vond, toen meteen uit de kinderstoel en nog even aan de borst als toetje.
    Echt een schot in de roos, morgen weer broccoli!
     
  8. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Brocoli is heel handig omdat het goed vast houd. Ik ga van de week ook weer eens brocoli proberen.

    Geduld omdat je tot 6 maanden gewacht hebt? Ik vind dat niet meer dan normaal, maar dat is mijn mening. Met rapley moet je zeker niet eerder beginnen vind ik.
     
  9. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Voordeel van Rapley is dat ze pas gaan eten als ze er zelf aan toe zijn. Dus als je eerder gaat beginnen zullen ze nauwelijks iets binnen krijgen.

    Maar fijn dat het zo leuk was Jingels!
     
  10. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Leuk om te lezen :D
     
  11. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Oh vandaar dat hier hier nog 99,9% melk is dat naar binnen gaat :)
     
  12. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Loekie, ik vind dat ook niet meer dan normaal. Ik wilde dan ook aangeven dat als hij niet meteen aan het eten sloeg ik daar al helemaal niet ongeduldig van word, aangezien heel veel mama's al met bijvoeding beginnen als het kindje 4 maanden ( of nog jonger) is.
    Ik heb alle tijd van de wereld, en laat mijn kind zelf het tempo bepalen.
    Maar het was echt hartstikke leuk.
     
  13. sim

    sim Niet meer actief

    ik ben altijd bang dat elijah een te groot stuk binnen krijgt, hebben jullie dat niet die angst?

    ik wil het namelijk best wel eens proberen...

    maar vind een broodkorst al eng..
     
  14. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ze adviseren om een broodkorst te geven wat 2 dagen oud is. Dan kunnen ze daar lekker op sabbelen.
    Het mooie van rapley vind ik dat ze dmv hun kokhalsreflex ze eigenlijk niet kunnen stikken, en dat ze zelf bepalen wanneer ze genoeg hebben.

    @Sim: je kan het een keertje proberen, wie weet?
     
  15. sim

    sim Niet meer actief

    ja ik ga het ook eens proberen, heb ook het idee dat hij dingen zelf wil doen, hij bloeit helemaal als hij iets goed doet :D dus misschien is dit ook nog eens heel leuk voor hem ;)
     
  16. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Sim, het kokhalzen kan heel eng overkomen, maar eigenlijk valt het best mee. De eerste keren zat ik er echt van te stuiteren (arrggghhh hij stikt) en hij deed even floep, en hup het te grote stukje lag op de grond en hij ging vrolijk verder met het volgende stukje. Mama in de stress, en kereltje had nergens last van :).
     
  17. morgaine

    morgaine Bekend lid

    22 sep 2006
    894
    0
    0
    Arnhem
    Misschien een domme vraag, maar stel, bv met bloemkool, hij neemt een te grote hap en het zit in zijn keel. Ik kan mij niet voorstellen dat door die kokhalsreflex het er altijd uitgaat. Nog niemand hier die een te grote stuk, eruit moest vissen in de keel?

    Mijn oudste zoon is bijna een keer gestikt in een stukje visstick, hij kokhalsen en dat lukte niet, ik kon het erzelfs niet uivissen en kloppen op de rug hielpt ook niet. Ik heb hem toen uit paniek uit de stoel getrokken, en ik rende de trap af op zoek naar hulp en door het trap af rennen is het eruit geschoten. Trauma voor het leven...
     
  18. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    tot nu toe werkt de kokhalsreflex prima. Grote stukken komen terug in de mond en dan weer verder eten. Misschien scheelt het dat het allemaal zachte dingen zijn? Zo'n stuk visstick is een stuk steviger he, zeker de buitenkant. Er is een speciale techniek he, om eten dat vastzit uit de keel te halen. Je gaat achter de persoon staan, beide armen onder de maag en dan abrupt omhoog trekken. Dit heet de xxxxgreep, wie weet de naam? Ik weet niet of je dit ook bij kleine kinderen kunt gebruiken?
     
  19. morgaine

    morgaine Bekend lid

    22 sep 2006
    894
    0
    0
    Arnhem
    Ja ik weet wat voor greep je bedoeld maar volgens mij mag dat niet bij kleine kinderen, je moet ze dan op de buik overdwars op je schoot leggen en dan met platte hand slaan in het midden van de rug. Maar zeker weten doe ik het niet hoor..
     
  20. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Heimlichmanoeuvre, maar volgens mij kun je baby's beter over je arm leggen en dat op de rug slaan met een hand van onder af naar boven, zo deed de kraam dat ook als ze zich in de melk verslikte.
     

Deel Deze Pagina