Vandaag eerste keer rapley, nog tips?

Discussie in 'Voeding' gestart door jingels, 11 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esli

    Esli Bekend lid

    23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Zo ben een weekendje weg geweest en er zijn heel wat pagina's bij gekomen. Niet allemaal over daadwerkelijke ervaringen, maar wel een hele hoop meningen. En heel wat strijd.

    Zoals Smoekie al aangaf, ik lees t en neem t allemaal in me op en probeer dan een keuze te maken wat ik het beste bij mij en mn kindje vindt passen. M'n man is al overtuigd dat het Rapley gaat worden, maar ik vind t zelf toch wel erg eng. Dus ik denk dat we gaan beginnen met geprakt ofzo en dan kijken hoe t gaat. Als ik t idee heb dat ze grotere stukken aankan, gaan we dat rustig proberen.

    Tnx!
     
  2. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    heel veel succes in ieder geval meid...

    gr.smoekie
     
  3. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Probeer gewoon en kijk wat werkt. De ene manier van eten sluit de andere manier niet uit, je kunt gewoon wisselen en kijken wat op welk moment het handigste is.
     
  4. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat verhaal van de ijzervoorraad die met 6 maanden op zou zijn wordt op borstvoeding.com juist ontkracht.

    Normaal gesproken is een kind met 6 maanden er aan toe om met bijvoeding te beginnen. De ontwikkeling van de kaken is dan zo ver dat ze kunnen kauwen, en dus geen puree maar gewoon geprakt of stukken kunnen eten. Verder zijn kinderen na 6 maanden uit zichzelf ook meer geïnteresseerd in bijvoeding.
    Maar dit geldt niet voor alle kinderen. Kinderen met een sterk allergische aanleg weigeren instinctief veel langer voedsel. Voor die kinderen geldt dat ze het desnoods tot één, anderhalf of zelfs langer op vrijwel alleen melk kunnen doen.
    Voor alle babies geldt dat melk tot 1 jaar het belangrijkste voedsel is.
     
  5. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik sluit mij aan bij Dirksmama.
     
  6. Magickwings

    Magickwings Bekend lid

    22 aug 2006
    714
    0
    0
    Klopt volgens mij helemaal.
    Mijn meisje (ook koemelkallergie) wilde nog steeds bijna niets eten toen ze al 7 maanden was. Ja, sloten met bv......dat wel.
    En van alles (toen alleen nog groenten en fruit) wat ze wel binnenkreeg had ze echt last.
    Het cb had als advies gegeven om nog een maand alleen bv te geven (tot ze 8 maanden was dus) omdat ze op deze leeftijd dus nog alles wat ze nodig hebben kunnen halen uit bv.
    Na 8 maanden weer langzaam geprobeerd en na wat ups en downs eet ze ondertussen prima (al verdraagt ze niet alles)

    Overigens rapleyen wij ook hier. Maar dan wel eigen stijl :D
    Net hoe het uitkomt. Naar gelang wij zelf eten prakken we ook wel eens (inderdaad de witlof, of spinazie met aardappels)
    Echt een waar feest vond (en vind!) ik het altijd om die ondekkingstocht met eten te bekijken. Zo inventief kunnen ze zijn! :D :D
    En nu ze met een vorkje zelf gaat prikken, wordt ze echt ineens al een grote meid..
     
  7. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Er hoeft verder geen discussie uit voort te komen hoor, maar wat ik eerder schreef, komt van de site borstvoedings.com zelf vandaan…

    En mijn reactie goed lezend zul je zien dat ik niet schreef dat de “ijzervoorraad” op zou zijn, maar dat ze meer ijzer nodig hebben dan bv kan bieden….
    (ik wil mijn geschiedenis wel ff checken om de link waar dat staat beschreven te plaatsen hoor :winkJ )

    en tja als een kind voor veel dingen allergisch is, is het misschien idd raadzaam om langer bv te geven en zal het geven van bijvoeding misschien worden afgeraden, maar uitgaande van het “standaard” (dus als er geen noemenswaardige bijzonderheden zijn) raden ook zij aan om vanaf 6 mnd (eerder mag) zeker te beginnen met bijvoeden omdat alleen het geven van bv niet meer voldoende is om je baby te voorzien van de voedingstoffen die het nodig heeft…
    (allemaal terug te lezen op bv.com jullie informtiebron)

    dus het is zeer zeker niet zo dat tot 1 jaar melk het belangrijkste voedsel is dat is tot 6 mnd zo, en daarna heeft je kindje gewoon meer nodig dan enkel bv (of fv)…

    gr.smoekie
     
  8. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan zijn we het dus helemaal eens.
    Tot 1 jaar is melk de belangrijkste voedingsbron, maar na 6 maanden in combinatie met ander eten. Omdat ze inderdaad meer nodig gaan hebben en omdat ze ander eten moeten leren. Maar als een kind het wat later doet dan 6 maanden dan is dat geen ramp.
     
  9. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik ben het nog steeds niet met je eens hoor...

    kinderen die een sterke allergische aanleg hebben kunnen er baat bij hebben langer bv te krijgen als hoofdvoeding omdat je die nou eenmaal niet willens en wetens op gaat zadelen met alle ongemakken die daarbij komen kijken wanneer je bijvoeding gaat geven en ze inderdaad allergisch zijn, dat lijkt me ook een logisch iets...

    maar dat houd niet in dat als je je kindje hoofdzakelijk van bv voorziet je kindje de voedingstoffen krijgen die ze nodig hebben, het is dan gewoon niet anders....

    ben het wel met je eens dat het geen ramp is als je wat later begint met bijvoeden dan 6 mnd, maar ik vindt niet dat je klakkeloos moet "verkondigen" dat ze buiten bv tot een jaar niets anders nodig hebben want dat is simpelweg niet waar...vanaf 6 mnd hebben ze gewoon meer voedingstoffen nodig dan bv hen kan bieden, in uitzonderlijke gevallen is het niet anders dan daar later mee te beginnen....
     
  10. Roelie

    Roelie Fanatiek lid

    20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Goh en ik maar denken dat we hier ontopic moesten blijven?
     
  11. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lieverd ik ZEG toch helemaal niet dat ze naast bv tot 1 jaar niets nodig hebben? Ik zeg dat ze na 6 maanden melk en ander eten combineren.
    Alleen mocht het zo zijn dat een kind na 6 maanden nog niet goed reageert op bijvoeding, dan krijgen ze via de melk genoeg binnen om vervolgens gewoon wat later met de bijvoeding te beginnen.
    Ik ken kinderen die tot bijna hun derde vrijwel alleen op Nutramigen hebben geleefd, natuurlijk onder goede medische begeleiding. Dat is extreeem, dat komt niet vaak voor, maar dat zijn nu dus wel gewoon gezonde bijna-pubertjes.
     
  12. Roelie

    Roelie Fanatiek lid

    20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Ik heb melding gemaakt bij de mods, belachelijk dat zelfs als er een waarschuwing word gegeven over het ontopic blijven sommige mensen gewoon weer verder offtopic gaan...
     
  13. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Dirksmama en Smoekie, het wordt nu wel heel erg vervelend. Discussieren jullie aub per pb verder.
     
  14. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Roelie, kun je dan eerst even uitleggen wat er nou zo offtopic is dan?

    Iemand vraagt zich af of een kind met Rapley genoeg binnenkrijgt. Een echte ON TOPIC vraag, want het gaat hier om uitwisselen van ervaringen met Rapley.
    Eén iemand stelt dat melk tot een jaar genoeg is, wat een volledig ON TOPIC reactie is.
    Iemand anders stelt dat dat niet zo is, en ook dat is een volledig ON TOPIC reactie, omdat er niets mis is met het in twijfel trekken van zo'n opmerking.
    Weer iemand anders legt uit dat melk hoofdvoeding is, dat bijvoeding na 6 maanden nodig is, maar dat later bijvoeden, desnoods rond een jaar, soms voorkomt en geen regelrechte ramp is. Nog steeds volledig ON TOPIC.

    En dan mekkert er iemand dat het niet on topic is. Nou lijkt mij DIE reactie juist off topic.

    En Smoekie en ik zijn het in grote lijnen gewoon met elkaar eens.
     
  15. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Jammer dan! * ZUCHT* :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina