varkensgriep

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door xenas81, 25 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GENEVE - De uitbraak van een nieuwe variant van de varkensgriep in Mexico vormt een „ernstige situatie”, aldus het hoofd van de Wereldgezondheidsorganisatie zaterdag.

    Volgens Margaret Chan ontwikkelt de situatie zich snel en onvoorspelbaar. De ziekte heeft „de potentie” om pandemische vormen aan te nemen, maar ze kan niet zeggen of dat ook gaat gebeuren. Ze zei dat er nog veel onduidelijk is over het virus met de naam H1N1.

    De varkensgriep heeft in Mexico al zeker twintig en mogelijk zelfs 68 mensenlevens geëist en waarschijnlijk 1004 mensen besmet. In de VS zijn acht mensen besmet. Chan zei dat er geen aanwijzingen zijn dat de ziekte ook in andere delen van de wereld is opgedoken.

    De directeur-generaal van de WHO riep landen op extra bedachtzaam te zijn op een mogelijke uitbraak van de varkensziekte. Volgens haar is het nog te vroeg om een reisadvies uit te geven.

    Chan brak een bezoek aan de Verenigde Staten af om terug te keren naar het WHO-hoofdkwartier in het Zwitserse Genève om de situatie te bespreken. Een noodcomité van deskundigen van de WHO besprak de kwestie zaterdag nog, maar nam vooralsnog geen beslissingen. Het comité volgt de ontwikkelingen nauwlettend, maar voor zondag staat geen vervolgoverleg op het programma.

    De vijftien experts onder wie Chan kregen de laatste informatie van de Mexicaanse en Amerikaanse autoriteiten te horen. De WHO stuurt topfunctionarissen naar beide landen om samen te werken met de lokale autoriteiten.

    Het Witte Huis liet weten de situatie scherp in de gaten te houden. Een negatief reisadvies voor Mexico is echter niet afgegeven.

    In Mexico-stad werden zaterdag scholen, bioscopen en musea gesloten en openbare bijeenkomsten afgelast om verdere verspreiding van het virus in de hoofdstad te voorkomen. Mensen wordt aangeraden om kapjes voor hun mond te dragen.
     
  2. Op teletekst stond dat mensen die net terug zijn uit mexico en nu erge koorts hebben, contact op te nemen met hun huisarts... en niet het huis te verlaten...

    Vind het toch wel een beetje zorgwekkend...
     
  3. 'Mexicogangers met koorts naar dokter' Gerelateerde artikelen

    Vaccinatie tegen varkensgriep
    Mexico gaat op grote schaal...

    WHO: Varkensgriep 'ernstig'
    De uitbraak van een nieuwe variant van de...

    'Hoe ernstig is deze variant'
    De uitbraak van een nieuwe variant van de...


    Twingly blog zoekenJouw blog hier

    BILTHOVEN - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseert reizigers die vanaf 17 april teruggekomen zijn uit Mexico en binnen vier dagen minimaal 38,5 graden koorts hebben ontwikkeld, zich te melden bij de GGD. Dat heeft het RIVM vrijdag gemeld.

    In Mexico heeft de varkensgriep mogelijk 45 mensenlevens geëist, achthonderd mensen zouden besmet kunnen zijn. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO sprak van zestig doden
     
  4. MariekeV

    MariekeV Fanatiek lid

    28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Ja dit is er eentje die ze echt heel goed in de gaten moeten houden... Het virus besmet namenlijk al van mens tot mens én het zijn vooral gezonde jong volwassenen die eraan overlijden (hun afweersysteem is zo goed dat het totaal doorslaat) net zoals bij de Spaanse griep in 1918 en daar zijn ontzettend veel mensen aan overleden.
     
  5. Pruppeltje

    Pruppeltje Actief lid

    28 nov 2008
    309
    0
    0
    Brrrrrr wat eng!
     
  6. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113

    Het is heel vervelend.
    Maar er is nogal een verschil tussen nu en 1918 ;) ook qua hygiene.
    Als je kijkt hoeveel doden er zijn vergeleken met het aantal mensen wat er woont, ook naar de hygiene daar.

    Tevens is er al een middel waar de ziekte niet tegen bestand is.

    Maar zet het gewoon 10x voorpagina nieuws en de mensen krijg je wel bang.

    Elk jaar is het hetzelfde.
     
  7. Brezjika

    Brezjika Bekend lid

    Het gaat rap het virus, het is nu in verschillende landen zoals frankrijk en spanje. Vaccin voor mensen hebben ze nog niet maar zijn ze wel druk mee bezig om te ontwikkelen.

    Qua hygiene etc. wat net geschreven werd is wel zo maar in 1918 bestond er niet zoveel vliegverkeer zoals nu, dus gaat veel sneller dan toen.
     
  8. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Een vriendinnetje van mij zit in mexico-stad en volgens haar overdrijft de Nederlandse media. Het aantal doden staat in mexico op 8 (was het bericht van gister) ipv 80 (of iets dergelijks) en het is niet eens 100 procent zeker of het wel door deze griep komt. Ook loopt niemand er met mondkapjes. Wel is haar universiteit voor een week gesloten.
     
  9. Eliesje

    Eliesje Niet meer actief

    Vreemd want je ziet ze op het nieuws toch echt met mondkapjes.
     
  10. Kirby

    Kirby Fanatiek lid

    1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Kan ook zijn dat ze het daar in Mexico een beetje minder erg willen laten lijken dan het is. Zie niet in waarom de Nederlandse (en Belgische) media het zouden overdrijven.

    Het is tot nu toe nog niet afgeraden om naar Mexico te reizen dus volgens mij valt het wel nog mee, maar als je nu reist zal het niet zo leuk zijn, op vele plaatsen mondkapjes en geen enkel museum die open is...
     
  11. Maud77

    Maud77 Fanatiek lid

    27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Ik vind het bangmakerij.
    Eerst SARS,toen vogelgriep,nu varkensgriep.
    Noem mij gek maar volgens mij heeft 1 of andere wetenschapper dit virus in het laboratorium gemaakt en in opdracht van een hooggeplaatste pief losgelaten om te zien hoe snel een virus zich kan verspreiden over de hele wereld.
    Denk aan biologische oorlogsvoering,hoe snel kan de mensheid uitgeroeid worden?
    Laat jullie niet bang maken,dit waait (letterlijk) wel weer over.
     
  12. Jaimy en remco

    Jaimy en remco Bekend lid

    14 mrt 2008
    588
    0
    0
    Bakker Bosman
    Rijswijk Zuid-Holland
    pfffh MIJNBUREN ZIJN NET TERUG UIT MEXIO een week geleden zijn ze hier weer aan gekomen zijn gelukkig nie ziek maar ben zo bang dat ze tog hebben of zo en nu ik en me zoontje en vriend krijgen BLEEEHHH vind maar niks allemaal.
     
  13. draak86

    draak86 VIP lid

    7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik vind het ook allemaal maar doodeng, morgen een rantsoen aanleggen en de komende 2 jaar binnenblijven haah dat nou ook weer niet maar ben idd bang ja
     
  14. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    nou ik vind het ook maar niks, hier in het dorp is het deze week muziekfestival en er zijn gisteren 3 bussen mexicanen gearriveerd...
     
  15. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    De Nederlandse media is er anders steengoed in om zaken flink aan te dikken. Gewoon je focussen op de dingen die je wilt horen. Zo roepen ze dat er meer dan 100 doden zijn, maar van maar zo'n 20 mensen is het daadwerkelijk bevestigd dat ze zijn overleden aan deze griep (volgens de laatste cijfers). Dat laatste "vergeten" ze er alleen regelmatig even bij te zeggen. Ik heb altijd al een hekel gehad aan de media in dit land.

    Overigens zegt mn vriendin dat ze nu wel wat meer kapjes ziet. Maar nog steeds zijn ze niet heel veel te vinden. Ze worden wel uitgedeeld, maar de meeste mensen dragen ze niet. Er wordt dus ook nog steeds net zoveel met de metro gereisd, al zijn de bussen wel een stuk leger.

    Ze heeft zojuist weer een blog online gezet dus ik ben weer op de hoogte ;)
     
  16. chantal26

    chantal26 Fanatiek lid

    25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    pff ik krijg schrik van al die verhalen.
    Ik vindt het allemaal maar eng.
     
  17. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik vind het ook wat eng, over 2 maandjes gaan we op vakantie, naar griekenland en het idee dat je kindje daar ziek wordt (wat heel makkelijk kan, door de warmte ofzo) , vind ik nu ineens toch een stuk enger (ik vond het al eng haha maar toch) , de medische zorg is daar toch heel anders dan hier en natuurlijk het taalverschil.
    Ik bedoel, mocht ze nu ziek worden, dan ga je toch twijfelen wat je moet doen, gewoon virusje of toch ernstiger?
    Maar oke, sinds m'n dochter geboren is, merk ik dat ik veel gevoeliger ben voor dit soort dingen. Ook las ik over Wilders vervolg op Fitna, van dat soort dingen raak ik ook wel wat van slag.
     
  18. chiquita

    chiquita Actief lid

    5 nov 2008
    248
    0
    0
    merleq, ik heb veel familie in mexico. en die zeggen toch echt ook dat er echt wel over 100 doden zjn door deze griep.. veel media probeert het daar te verdoezelen omdat ze geen paniek willen zaaien. maar mensen die niet in mexico stad wonen wordt ook sterk afgereden daar heen e gaan door de mexicaanse regering dus dat zegt wel genoeg denk ik.
    een tante van mijn die in mexico stad woont en familie van haar die blijven ook binnen alleen asl ze boodschappen ofzo moeten doen. en ze hebben ook echt wel kapjes op.. dus de nederlandse media blaas het denk ik niet op..

    de griep is nu ook in spanje..en wij gaan in juni naar spanje dus vind het niet echt een prettg gevoel.. nu hebben we nog 5 weken maar mocht ernog steeds ophef zijn of er mer gevallen in spanje bekent zijn denkik er toch wel over de reis te annuleren :(

    zijn er meer mensen die daar over denken
     
  19. Belle

    Belle Fanatiek lid

    7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Gebruik vooral je gezonde verstand, meiden. De wereldgezondheidsorganisatie heeft de alarmfase met betrekking tot deze griep zojuist verhoogd. Hieruit mag je afleiden dat dit virus wel degelijk een bedreiging vormt. MAAR... Een pandemie (een wereldwijde epidemie) houd je niet tegen. Dus je kunt je nu vreselijk druk maken over mensen die uit Mexico zijn gekomen (ik heb zondag mijn zusje nog opgehaald van Schiphol, zij kwam ook uit Mexico), over een griepgeval in Spanje, over een schoolklas in Nieuw Zeeland, maar daarmee kun je een uitbraak niet voorkomen. Hij komt of hij komt niet, en als hij komt, dan komt hij wereldwijd.

    Er is op dit moment geen negatief reisadvies over Mexico, laat staan over Spanje. Je kunt je vakantie annuleren, maar mocht de griep toch uitdoven dan is dat zonde van je vakantie. Ik denk zelf dat het bij een negatief reisadvies vroeg genoeg is om te annuleren. En tot die tijd kun je ontzettend bang zijn voor een monster dat misschien wel en misschien niet komt. Persoonlijk lijkt me dat zonde van je energie. Zorg dat je gezond eet, luister naar de adviezen van de wereldgezondheidsorganisatie en probeer niet al te veel sensationele nieuwsuitzendingen mee te pikken. Dat ene griepgeval in Spanje zag ik gisteren op tv. Hij werd geïnterviewd. Natuurlijk was die man behoorlijk ziek, maar de 46 miljoen gezonde Spanjaarden zag je niet. Je ziet wel een ziek gezin in Nieuw Zeeland, maar mijn zusje en haar reisgezelschap (allemaal gezond en wel terug uit Mexico) zie je niet.

    Met paniek los je niets op, lieverds. En hoe vervelend het ook is, als de griep komt, dan houdt niemand hem tegen. Ik ga me wel zorgen maken als hij er is.

    Belle, nuchtere zuster.
     
  20. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Er is wel een negatief reisadvies afgegeven. Ben sowieso niet van plan daar heen te gaan, maar goed, wie wel wilde gaan, je kunt nu je reiskosten terug krijgen. Ik ben allang blij dat wij bijna altijd op de bonnefooi reizen, want straks kun je Nederland niet meer uit deze zomer.

    Kan me er niet echt druk om maken.
     

Deel Deze Pagina