Veel clusteren maar niet (meer) doorslapen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door vlinderCN, 2 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Zoontje ging met 6 weken 4-5uur maken (van ca. 19 tot 00u), beetje af en aan wel. Met 7,5 week ineens 6 uur jeej! Van ca. 19u tot 2u. En dan daarna elke 2-3uur.
    Vantevoren enorm clusteren, om 17, 18 en 19u drinken, beide borsten helemaal leeg (normaal geef ik 1 borst).
    Helaas is ie nu met 8,5wk sinds 3 dagen gestopt met "doorslapen" en komt ie gewoon elke 3 uur. Regeldagrn en sprongetje al gehad dus dat is t niet volgens mij.
    Op zich kan dat natuurlijk gewoon op deze leeftijd maar hij clustert of eigenlijk bunkert nog wel gewoon vantevoren:rolleyes: dat is vooral waar ik me "zorgen" om maak. Wordt echt een papzak haha maat 62 past gewoon. Hij krijgt toch veel te veel binnen dan? Iemand ervaring/raad...
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    Haha, lekker Hollands welvaren. Van borstvoeding kan je niet te veel geven. Het past zich aan aan zijn drink gedrag. Wat dacht je van een groei spurt. Of zich niet fit voelen. Maar het kan ook dat hij gewoon honger heeft. Het is heerlijk als ze een langer slapen, en dat komt ook wel weer. Helaas weet je nooit waarom een kindje vaak of juist minder wil drinken. Maar het hoort er allemaal bij. Geen zorgen maken. En ook zelf vroeg naar bed. Maak het je makkelijk. ;)
     
  3. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Lekker mee gaan met zijn ritme. Je kunt ze niet snel te veel geven met borstvoeding.
    En straks rond de 4 maanden groeien de bv-baby’s bijna allemaal minder dan ze volgens het lijntje zou ‘moeten’...
    Lekker zo doorgaan
     
  4. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Daar heb ik dus gisteren op zitten googelen maar blijkbaar kun je een bv baby ook teveel geven/kan ie te dik worden. Als je bij elke kick je borst aanbiedt bijv. Dat die ik nu ook weer niet en rond etenstijd zie ik echt wel hongersignalen. Maar ja ik kan niet altijd 100% zeker zeggen of het honger is..:rolleyes: die dunstantaal blijft lastig.

    En ja ik lig er elke avond om 20u op...maak ik 3x 2 uur per nacht :eek:
     
  5. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    Ja bij elke kik is te veel, maar ik neem aan dat je dat niet doet? het is heel normaal dat ze 8 a12x per dag drinken. Blijft echt niet altijd hoor :)
     
  6. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Nee i know..maar ben best wel een beetje op momenteel :(
    Zit eraan te denken om mijn partner nu de voeding van ca 00u te geven met gekolfde melk zodat ik tot ca 3u kan slapen. Alleen hoe kom ik dan weer aan nieuwe gekolfde melk:| ? Om 3u snachts nakolven, ook niet echt zin in plus dat zal ook geen volledige voeding zijn.
     
  7. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    Ik weet hoe het is. Maar ik weet ook dat deze tijd van korte duur is. Ook al voelt dat niet zo. slapen jullie samen, of in een aanschuifbedje? Vind dat Snapchat veel schelen. Kind naar je toe schuiven, liggend voeden, doezelen of in slaap vallen tot ze klaar was. En dan terug schuiven (als ik niet sliep, maar ik sliep nooit diep met haar naast me).
    kun je overdag ook extra slapen?
     
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Co sleeper maar mijn probleem is ook dat ik na voeden altijd klaarwakker ben :rolleyes:..maarrr..haha hij heeft vanacht ineens bijna 8 uur geslapen :roflmao::eek:!! Heel relaxes, denk dat het beetje af en aan blijft gaan.
    Alleen kunnen mijn borsten/melkproductie dan niet wennen :( dus werd zelf al half uur eerder wakker van de pijn door borsten van steen.

    Iemand daar nog tips voor?
     
  9. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Hier dacht ik ook met 2.5 mnd yesss ik heb er een die snel gaat doorslsoen. Mooi niet, vansf toen ging t bergafwaarts en nu nog geen doorslapen helaas.
     
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    En die 3x dat je borstvoeding geeft/gaf, welke tijden zijn dat dan? Voor het slapen gaan? Toen ik die bij mijn dochter verving door flesvoeding sliep ze wel door maar ja toen stopte productie dus :rolleyes:..
    We zullen zien, he t is nu echt 1 nacht 6u, volgende nacht 3u, dan weer 7u dan weer 4u..word er gek van.
     
  11. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Dat is om 18:30 en 5:30 en dan sons snachts ergrns rond 1 uur. Hier ook wisselend eigenlijk. Nu dus alleen nog om 18:30 en ergens rond 5 of 5:30, maar ook soms om 4 uur.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ah oke wel in de nacht/vroege ochtend dus, dat zijn belangrijkste voor melkproductie toch.
     
  13. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja maar is soms echt maar 5 min. T gaat volgens mij vooral om de tijd die ertussen zit?
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  14. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Zolang je live voedt kun je niet overvoeden. Met afgekolfde melk in een fles kan dit wel.
    Als je kindje behoefte heeft aan meerdere voedingen gewoon geven. Vraag en aanbod daar gaat t om. Je borsten kunnen leger aan gaan voelen omdat de stuwing voorbij is. Dit betekend niet dat ze leeg zijn. Je blijft eigenlijk altijd melk aanmaken.

    Een borstvoeding kindje groeit anders dan een kv baby. Borstvoeding is afgestemd op de behoeften van je kindje en zal de ene keer wat meer voedingsstoffen bevatten dan de andere keer. Dat is perfect normaals en daarmee creëer je de natuurlijke groeispurtjes. Als je je baby regelmatig weegt kun je de WHO curve invullen. Deze is speciaal geschikt voor borst gevoede baby’s en dan zul je zien dat jouw spekkie keurig groeit.

    Probeer de klok wat los te laten. Jij kent je kindje het beste. Vertrouw op je lichaam, je moedergevoel en je kindje. Lekker laten groeien op je vloeibare goud.

    Op de Facebook groep van la leche league vind je veel meer ervaring dan hier op het forum. Er zijn ook lactatiekundigen aanwezig en wmb het enige goede forum omtrent borstvoeding.
     
  15. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Edit. M groeide de normale groeicurve van het cb te boven maar paste perfect in de groeicurve van de who. Zelf nooit gebruikt alleen het cb vond dat nodig.
     
  16. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Hey, dank je wel. Ik had die who curve inderdaad ook al gevonden, echt zo stom dat ze die niet aanhouden bij cb. Daar zit ie gewoon netjes P70, wat ie de hele zwangerschap ook al zat! Ik geef m overigens ook nooit flesje (ja 2x gedaan in 2mnd). Maar goed het is wel een feit dat ik na 10mnd 5 uur per nacht behoorlijk op begin te raken en dat komt niemand ten goede hier in huis :(. Snap nooit zo goed hoe je dat doet, wat jij zegt, gewoon (klok) loslaten want je moet zelf ook bij kunnen tanken toch..ik ga standaard gelijk met mijn kinderen naar bed:rolleyes: hoop toch wel dat ik op niet al te lange termijn wat "me"time kan nemen savonds :| misschien ben ik ook geen die-hard bv moeder hoor. Op een gegeven moment heb ik mijn tax bereikt, alleen hoop dat ik het i.i.g. tot 6mnd volhoud met nachtvoeding zodat productie in stand blijft.
    Hij slaapt nu gelukkig wel standaard "door" van 20u tot 2/3uur, we zullen zien.

    Oeh jij bent er ook al bijna zie ik, hoe gaat het?
     
  17. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Laat je niet gek maken door het cb. Daar zijn ze op de een of andere manier zo goed in mensen onzeker maken.
    Jij bent de moeder, jij kent je kindje het beste. Jij ziet of het goed gaat, genoeg luiers, tevreden kindje, voldoende groei etc.
    De weegschaal zegt natuurlijk wel iets over de groei van je kindje maar ieder kindje is anders. Volgende keer zou ik wel aangeven dat de who curve telt bij borstvoeding en dat het hun verantwoordelijkheid is om de juiste in te vullen.

    Een flesje afgekolfde melk zou ik zeker gaan aanbieden hoor. Dan kan je af en toe eens lekker in bad of even de deur uit. (wel rekening houden met kolven)

    Ik kijk snachts gewoon niet meer op de klok. Dat maakt me stapelgek. Toen M nog borstvoeding kreeg en de nachten zwaarder werden zijn we meer samen gaan slapen. Clusterend samen in bed, doezelde ik lekker mee. En als je de kans hebt in de middag even mee een powernapje pakken. Doe ik nu ook dan krijgt m’n dochter de tablet even.

    Vanaf 6 maanden zonder nachtvoeding is echt heel vroeg. Bij de meesten te vroeg om zeker een nachtvoeding te laten vallen. Gemiddeld staat hier 9-10 maanden voor. Ik zou daar dus niet te veel je hoop op vestigen. Je kunt dan beter overdag een voeding gaan vervangen. Hou sowieso rekening met nachtvoedingen tot 1 jaar. Bij flesvoeding krijgen kindjes in de avond zo’n volle fles dat ze geen pap meer kunnen zeggen en de hele nacht zo verzadigd zijn dat je in een melk coma oid liggen.

    Het belangrijkste is dat jullie je er beide goed bij voelen. Borst of fles. Ik heb een voorkeur maar dat betekend niet dat ik tegen het andere ben. Hier het geluk gehad dat ik me volledig ook overgeven aan de borstvoeding. Ook nooit moeite met kolven oid gehad. M’n mindset stond volledig en zonder problemen of moeite naar borstvoeding. Maar met een jaar ben ik we de nachtvoedingen gaan afbouwen hoor. En ik stopte met kolven overdag. Was ik thuis dan kom ze drinken, was ik er niet waren er genoeg alternatieven en kreeg ze 1 flesje of bekertje gekolfde melk uit de vriezer. Met 16 maanden is ze zelf gestopt.
     
  18. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Kunnen zij een andere curve invullen? Zal t nog s vragen, maakt me ook niet heel veel uit als ik het zelf maar weet ;)
    Ik slaap helaas heel slecht of niet met baby/kind in bed, zelfs in de co sleeper heb ik er moeite mee. Bij mij werkt de oxitocine niet helaas (dat je in slaapt valt door bv geven) :( maar met dit ritme gaat t wel (20-2/3u en dan om ca 6:30 weer) mijn dochter is mijn partner met 6mnd een gewone flesvoeding om 23/00u gaan geven (dus niet extra veel of met pap erdoor want dat vind ik ook wat sneu :rolleyes:) en daar sliep ze toen wel op door tot 6/7u en kon ik eindelijk bijtanken, maar zou ook kunnen dat dat kwam doordat ze bijvoeding kreeg e/o omdat ze op haar eigen kamertje ging slapen (misschien werd ze wel wakker van ons gesnurk:roflmao:)..helaas was dat dus wel te weinig om productie in stand te houden.
    Moet even kijken hoe ik dat nu gaan doen, streven is 6mnd volledig en er soort van aan toe geven en daarna ...
     
  19. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Prima plan toch? 6 maanden is zo fijn! Wat daarna komt.. bekijk je dan gewoon weer.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Hier nog steeds elke 3 uur voeding met 8 maanden. Al heeft hij 1 afgekolfd flesje gekregen om 3:00, ik had écht even geen zin. Betekende wel dat ik dus moest kolven om 6, hij dronk 1 kant maar dat was zoveel dat hij vol zat. Dus moest ik slaapdronken de andere kant afkolven. Sowieso geeft man vaak 1 flesje afgekolfde melk, dan kan ik echt relaxen in bad bv of omdat ik s avonds te moe ben en even niemand aan mijn lijf wil.

    Hier slaapt man naast de cosleeper, hij is de eerste die troost en hem weer in slaap probeert te krijgen om te kijken of het wel echt honger is.


    (Hier juist een klein ventje haha, zit tussen 0 en -1 van cb curve, bij de who curve valt ie er af aan de onderkant. Sowieso heel fijn cb, ze vinden nachtvoedingen volstrekt normaal bij 8 maanden)
     
    sarah28 en vlinderCN vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina