Veel krampen van kunstvoeding, welk soort adviseren jullie?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Marlena, 25 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.518
    1.676
    113
    Hoi allemaal,

    Mijn zoontje van 12 weken heeft veel last van krampjes. Ik heb tot nu toe altijd bijna al zijn voedingen zelf gekolfd (hij wil/kan niet goed aan de borst drinken). Sinds hij 5 weken oud is proberen we al kunstvoeding te introduceren. We begonnen met de standaard nutrilon, waar hij heel veel obstipatie en krampen van kreeg. Toen overgestapt op Hero nutrasense. Nog steeds erg veel krampen en 1x in de 2 weken poepen (dus echt obstipatie). Hij krijgt van de kunstvoeding dus maar 1 tot 2 van de 6 flesjes per dag. De overige 4 of 5 flesjes krijgt hij nog altijd afgekolfde melk van mij. Toen hij nog volledige borstvoeding kreeg had hij echt nergens last van, alleen de normale krampjes die elke baby heeft. Hij poepte toen ook nog 3 of 4 keer per dag. Sinds hij dus 5 weken oud is en we begonnen zijn met 1 of 2 flesjes kv per dag, zijn de problemen begonnen. Nu proberen we Nutrilon Omneo, maar dit lust hij dus echt niet. We hebben al verschillende spenen geprobeerd omdat deze voeding dus dikker is en we dachten dat het misschien moeilijker drinken is, maar hij drinkt het wel gewoon heel snel. Alleen hij lust het dus niet lijkt wel. Na 50ml raakt hij gefrustreerd en boos en spuugt hij de speen uit. Met geen mogelijkheid krijgen we er dan meer in. Als ik direct daarna afgekolfde melk geef, drinkt hij zo nog 150ml weg, dus honger heeft hij dan zeker nog wel.

    Mensen ervaring met babys met heel veel krampjes? Wat voor voeding geven jullie? Zit echt een beetje met mijn handen in het haar want dat fulltime kolven is eigenlijk echt niet te doen en dat doe ik nu al bijna 3 maanden lang. Ik ga volgende week ook weer werken en wil echt graag afbouwen hiermee. Maar ja een baby met veel krampen die ongelukkig is vind ik nog veel erger.
     
  2. AprilM

    AprilM Lid

    9 apr 2017
    77
    55
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wat een puzzel zeg. Wil je wel gedeeltelijk blijven kolven, of wil je helemaal stoppen? Wanneer je gedeeltelijk blijft kolven zou je kunnen overwegen om de borst en kunstvoeding te mengen. Neemt wellicht het probleem qua ontlasting en krampen niet weg, maar mogelijk wel wat betreft het willen drinken van de voeding. Veel succes met alles!
     
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik gebruikte zelf Friso omdat het kleine zakken waren en flesvoeding maar ook een beperkt aantal dagen houdbaar is als het open is.

    Ook naar je eigen voeding gekeken? Kool, prei, ui, pittige kruiden was iets wat ik zoveel mogelijk vermeed. Mijn dochter had zelden krampjes.

    Kabrita heb ik ook goede verhalen over gehoord.
    Ik zou alleen niet te vaak/veel wisselen.
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Kijk eens naar kruidvat extra care, op wat miniscule verschillen na is dat t zelfde als omneo. Het is deels gehydrolyseert dus t smaakt idd anders.

    Extra care is ook wat dunner dan omneo, daar hoefden we geen grotere speen voor te pakken.
     
  5. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.518
    1.676
    113
    @AprilM bedankt voor je reactie, dat mengen is nog wel een idee ja, om tijdelijk te doen. Ik wil eigenlijk volledig stoppen met kolven. Ik heb dat lang gedaan omdat hij moeilijk uit de borst dronk en ik het wel wilde blijven oefenen dus productie op gang moest blijven. Nu ben ik er zo klaar mee, ga ook volgende week weer werken... Voor de time being kolf ik nog wel totdat ik een oplossing voor hem heb.

    @aicirtap en @Vero0504 jullie ook bedankt voor de reacties! Ik ga er eens naar kijken. Wil eigenlijk niet te vaak switchen van voeding (hij gebruikt nu al de derde soort), maar ja wil aan de andere kant alles proberen... Ik ga me er eens in verdiepen
     
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    @Marlena hier ook nog wat tips https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/308-krampjes

    Je zou ook even terug naar de basis gaan en geen flesvoeding aanbieden. Even kijken hoe dat gaat. Dan kan je even ontdekken of het aan de fles of borstvoeding ligt.
    En eventueel naar 8 flesjes om de 3 uur. Mijn Dochter kon niet meer dan 120cc drinken. Gaf je meer huilen en spugen.
    Je productie is wel goed?
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Je kan extra care en omneo in elk geval echt zo met elkaar uitwisselen, die verschillen onderling nauwelijks. R. hadden we voor de camping een pot omneo meegenomen omdat dat daar handiger was, heeft geen kik gegeven. (Maar die reageert op de hoeveelheid lactose die ergens in zit lijkt)
     
  8. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.809
    2.405
    113
    Limburg
    Mijn jongste zoon had in de eerste week al enorm veel krampjes. Met 10 dagen zijn we overgestapt op extra care van kruidvat en we merkten al gelijk verschil.
     

Deel Deze Pagina