Vega Mama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Chivay, 19 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Zijn er hier meer mama's die hun kind(eren) vegetarisch laten eten?

    Lijkt me leuk om recepten, ideeën e.d uit te wisselen..
    Dingen waar je tegen aan loopt, waarom je er voor gekozen hebt enz!

    Wij hebben er best veel eerst over gelezen... een diëtist benaderd enz.. en daarna voelde het goed om er voor te kiezen om onze dochter volledig vegetarisch op te gaan voeden.

    Zelf ben ik sinds mijn 12de vegetarier... ik zag een programma op tv over de bioindustrie en toen was het over.. ik wilde echt niet meer!
    Later ben ik nog een tijd best fanatiek tegen bioindustrie en vlees-eten geweest... Ondertussen niet meer..
    Het voelt goed zo.. Ik eet geen vlees, let op ingredienten zoals gelatine en draag ook geen leer, geen dekens met dons.. dat soort dingen.
    Ik keur het van een ander niet af.. maar waardeer het wel absoluut als mensen er over nadenken en zeker als ze dan ook voor biologisch of minder vlees kiezen!

    Zou mijn dochter er later voor kiezen dat ze wel vlees wil eten.. Prima... dan krijgt ze biologisch... Ook als later blijkt dat haar gezondheid er onder leid of dat ze tekorten gaat krijgen dan zou ik er wel voor kiezen...


    Ik ben heel benieuwd of er meer vega mama's & kids rondlopen hier op het forum..
     
  2. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb je het boek van Stefan Kleintjes al? Dat gaat in principe ook uit van een vegetarisch dieet voor de kleintjes.
     
  3. oleander1986

    oleander1986 Fanatiek lid

    20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hier een vega-mama met vega kindjes! :) Ik ben zelf als vegetarier opgevoed dus heb nog nooit in mijn leven vlees of vis gegeten. Weet dus ook niet wat ik mis.
    Ik denk precies zo als jij over de bio-industrie (afgezien van het feit dat ik vlees ook niet veel vind bijdragen aan de gezondheid) en ook ik laat mijn kinderen later zelf kiezen of ze vlees willen eten of niet (wel biologisch dan) na dat ik ze heb kunnen uitleggen hoe, wat en waarom. Willen ze het dan alsnog, prima dan.
    En speciale recepten heb ik niet echt, oudste zoon eet gewoon met de pot mee, de kleine krijgt nog de borst.
    Wij eten bijna elke dag een graan (gierst, quinoa, wilde rijst, volkoren rijst, bulgur, cous-cous etc) en ook vaak linzen en bonen met groente erbij. Ook vaak soja brokken of een vleesvervanger van de bio-shop. Verder eet mijn zoontje wel gewoon kaas en yoghurt en geef ik hem vaak noten. Tekorten heeft hij dus echt niet!
    Mijn man is niet vegetarier maar eet zelden vlees omdat het hier niet op tafel komt. Als we uit eten gaan neemt hij wel vaak lekker een stukje vlees ;) Is jou man ook vegetarier?
     
  4. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    @ Dirksmama..
    Nee dat boek heb ik niet... wel verschillende andere boeken.. O.a de Kleine vegetarier...

    @ Oleander..
    Grappig we staan er idd bijna hetzelfde in! Mijn vriend is geen vegetarier... eet ook zelden vlees.. Neemt heel af en toe iets voor op brood mee of idd bij uit eten gaan/eten bij anderen.

    Ben nu echt zoekend nog naar recepten waarbij mijn dochter echt met de pot mee kan eten... Linzen bv aten we eerst nooit, maar probeer dat vaker op het menu te krijgen...
    Eten jullie vervangers altijd van een bioshop? of ook van de supermarkt?
     
  5. Lt20

    Lt20 Niet meer actief

    Hier nog een vega mama, vriend is wel een echte vleeseter.

    Jaimy krijgt zowel vegetarisch als vlees eten en later is de keus aan haarzelf. Ik ben zelf vega sinds ik 11 ben (ben nu 22).

    Ik reageer nu via de telefoon dus niet echt fijn om lange berichten te typen maar zodra ik de kans heb kom ik hier even terug!
     
  6. oleander1986

    oleander1986 Fanatiek lid

    20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik neem altijd vleesvervangers van de bio, die van de gewone super bestaan bijna puur en alleen uit smaakversterkers en nog een boel E-nummers waar ik niks van moet hebben. Vandaar.
    Als je het leuk vind wil ik best een paar makkelijke gerechten opschrijven die je dochtertje ook goed kan eten...
    Moet nu even ontbijt maken voor mijn zoontje.
    Leuk! Een topic voor de vega mama's!
     
  7. Bammetjebam

    Bammetjebam Niet meer actief

    Chivay,

    Ik lees dat je vanwege principiele redenen geen vlees meer eet, en daarom ook geen lederen producten koopt, geen donsdekens koopt, geen gelatine gebruikt.
    Gebruik je dan nog wel andere dierlijke producten zoals zuivel of vis?
     
  8. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    hier ook een vega-mama, vega vanaf mn 16e. Mij man is ook vega. Mijn zoontje mag vlees eten als hij dat wil, zijn oma maakt soms voor hem vis klaar (maar wij eten het niet). Ook krijgt hij afentoe een potje met biologisch vlees erin.

    Zelf vind ik het lekkerst als we een gerecht eten waarbij je geen vleesvervanger nodig hebt en waar toch alles al inzit qua peulvruchten, noten of ei.. bijvoorbeeld indiase curry met salade en naanbrood ofzo. Of een goed gevulde pastasalade. Ik ben niet dol op vegaburgers of tofu. Neemt niet weg dat we het wel regelmatig eten, ik heb geen tijd om iedere avond een 3 gangen maaltijd neer te zetten, dus even een burger bakken is dan lekker snel. Ik heb ze meestal wel van de Appie, soms van de Estafette.
    Mijn zoontje vindt linzen ook wel lekker. Ook lekker zijn kikkererwten en borlottibonen.. alles wat enigszins smeuig te prakken is gebruik ik als basis en daar voeg ik dan andere stevigere groenten aan toe (courgette, sperziebonen)

    @chivay hoe hebben jullie dat gedaan met een dietist? via de huisarts? Mijn zoontje is een magere spriet en geen grote eter.. hij is ook vaak ziek. Ik maak me zorgen dat hij niet voldoende binnenkrijgt als ik hem volledig vega zou laten eten.
     
  9. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Zuivel & eieren wel... Vis niet..
    Eerlijk is eerlijk.... Als ik me er nog meer in zou verdiepen zou ik waarschijnlijk nog verder willen gaan..

    Maar mijn gezondheid is niet denderend dus ik 'mag' niet verder lezen/uitzoeken van mezelf... (Nu ijzertekort... b12 en kaliumtekort gehad... ws deels ook een opnameprobleem en niet alleen weinig inname.. maar daar ben ik al voor aan het dokteren)
     
  10. Adnarim76

    Adnarim76 Lid

    12 dec 2010
    14
    0
    0
    Wij eten ook vegetarisch en voeden de kinderen in principe vegetarisch op. Maar ze willen af en toe wel graag vlees, bv op een verjaardag, een frikandel bij de snackbar of een keertje worst op hun brood. Ze mogen uiteindelijk zelf kiezen of ze vlees gaan eten of niet. We hebben ze wel wat verteld waarom wij geen vlees eten, maar niet in detail als het gaat om het slachten en de massaproductie.

    Ze vinden het vegetarisch eten over het algemeen wel lekker. Onlangs had ik mozzarella-couscous koekjes gemaakt. Dat vonden ze beide ook wel erg lekker.
    Verder eten we vaak linzen, couscous met burgertje (zoals wij dat altijd noemen) erbij. Dat gaat er ook prima in. Net als pasta met een vegetarische tomatensaus (met burgertje of veg. gehakt).
     
  11. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Wat leuk meer vega mama's!
    Door mijn eigen vit-tekorten twijfel ik wel soms.. Terwijl ik heel goed weet dat het niet aan het vega eten ligt.. maar ws aan mijn eigen lijf (neem het niet goed op ws)

    @ Oleander...
    Jaa recepten altijd welkom! Erg leuk, zeker als je al ervaring hebt met een wat ouder kindje!

    @ Cowgirl...
    Via het CB! Ik heb een verwijzing gevraagt aan de CB arts... Is een jaar geldig, dus als ik straks als ze wat ouder is nog eens wil overleggen kan ik daar weer terecht..


    Mijn dochter is echt een kliko... Lust bijna alles..
    Tot nu toe heeft ze 1x aubergine laten staan, en van volle yoghurt wordt ze ook niet heel happy...

    Maar merk dat ik het mee-eten met de pot nog wel lastig vind... te zout (Dingen als knorr wereldgerechten e.d), of te veel kruiden nog... Dus ben nu een beetje ons menu aan het omgooien/aanpassen...
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik ben geen vegetarier, maar mijn vlees is bio en scharrel.

    Mijn zoontje eet sinds kort wat stukjes kipfilet en gehakt als het ergens doorheen zit.

    Hij heeft geen tekorten en een zeer hoog hb.

    Als jij je kind voldoende volkorengranen, ijzerhoudenden groentes, peulvruchten, zuidvruchten e.d. geeft, heeft het helemaal geen vlees of ei nodig.

    Ik snap je aversie tegen de bio-industrie helemaal, maar er is ook vlees van dieren die een goed leven hebben gehad.

    Ik persoonlijk eet daarom geen ei en zo min mogelijk zuivel.
     
  13. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Hier een zgn. vleesverlater, we eten het nog wel, maar niet vaak, en dan meestal bio. Vis idem, helemaal lastig beoordelen of het "mag" vind ik trouwens, maar das offtopic. Meisje heeft nog geen vlees gehad, wel een paar keer iets van ei, vis of vlees om te proeven, maar dat vond ze nog maar raar.

    Ik maak ook graag andere granen, maar vind het zo'n nadeel als ze gedroogd zijn en je dus moet weken/lang koken. Tarly eten we daarom wel, vindt het kleintje ook erg lekker en leuk dat gefriemel :D, en natuurlijk couscous, bulgur, zilvervliesrijst. Kennen jullie nog lekkere dingen die niet zo lang duren?

    Wij ook burgers etc van de appie, tja, gemak, de natuurwinkel is net te ver om er heel vaak te komen.
     
  14. Sukke

    Sukke VIP lid

    14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Hier ook een (zo goed als) vega mama Ik eet namelijk wel vis maar dat is misschien 1 keer in de 3wkn/ maand.
    Mijn man eet wel vlees maar vindt vega eten niet erg. Als ik pasta of rijst oid maak eet hij gewoon vega. Bij aardappels en groente bak ik voor hem een stukje vlees. Zo ga ik het straks ook bij sukke baby doen. Hij zal dus ong 2 á 3 keer in de week vlees krijgen. Maar dan idd wel scharrel of bio vlees.
     
  15. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Bulgur ken ik trouwens ook niet... wat is dat? en wat eten jullie erbij?
     
  16. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    bulgur is een beetje een soort dikke couscous... je kunt er ook cous-cous achtige gerechten mee maken. Os een lauw-warme salada met tomaatjes

    @zogelukkig ik geef mijn kind wel voldoende ijzerhoudendende groentes, peulvruchten, zuidvruchten... alleen eet hij ze niet op :)
     
  17. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Oh, haha, da's niet handig he!:D Komt vanzelf goed.
     
  18. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    #18 Chivay, 21 jun 2011
    Laatst bewerkt: 21 jun 2011
    Die Bulgur ga ik eens opzoeken!


    Enne oosters? Hoe doen jullie dat... kom je toch weer vaak op ketjap achtige dingen uit... of sausjes uit flessie of pakkie (ik teminste haha) .... Veel te zout dus!!
    Wat gooien jullie over de noodles/bami als er met de pot meegegeten wordt??
     
  19. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    vandaag quinoa in de winkel gevonden.... lekker!
    Bij Oona viel het ook prima ;) En op de grond ook haha..
    Gaf een lekker rommeltje.. maar ach, als het maar lekker is toch!?
     
  20. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Ook gedroogd? Moet ook lang gekookt, toch? Of viel het wel mee.

    Ook leuk trouwens: mung boontjes heet het geloof ik. Daar kun je ook tauge uit kweken! Op een laagje nat keukenpapier, vochtig houden en laten kiemen tot 5 cm ofzo. Hoef je nooit meer tauge weg te gooien, die verpakkingen zijn mij altijd te groot.
     

Deel Deze Pagina