Vegan Mama's-to-be

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Veganiesje, 6 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veganiesje

    6 dec 2021
    5
    2
    3
    Vrouw
    Hey lieve dames (en sommige heren :) ),

    Zijn er hier nog meer zwangere dames die plantaardig eten?
    Ben nieuwsgierig hoe het jullie af gaat ;)
    Zelf krijg ik wel heel veel vragen vanuit mijn omgeving, maar gelukkig waren alle bloedwaardes etc. hartstikke prima. Ik heb ook het geluk gehad dat ik tot nu toe (22 weken) amper misselijk ben geweest. Ik was de eerste weken wel erg moe, maar het lukt me nu zelfs iedere dag na het werk 45 tot 60 minuten te sporten/wandelen. Ik let wel heel goed op mijn voeding en neem Algenolie, vitamine D en een Multivitamine speciaal voor zwangere (vegetarische/vegan) vrouwen, en merk dat ik soms wat onzeker ben over alle keuzes die ik mag maken (bijv. wel of niet tillen, wel of geen chocolade etc.).

    Hoe is het met jullie?

    Liefs,
     
  2. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ik ben nu niet zwanger maar wel vegan, en heb twee kinderen (en hopelijk is een derde ons volgend jaar ook gegeven)! Bij mij was dieet geen enkel probleem tijdens de zwangerschap. Let ook goed op je calcium, maar dat doe je vast al. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
    Veganiesje vindt dit leuk.
  3. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    En je moet af en toe Vego of iChoc eten voor de mentale gezondheid ;)
     
  4. Appeltaartmetslagroom

    29 jan 2020
    196
    248
    43
    Vrouw
    @Veganiesje Ha wat leuk, een mede vegan! At je al vegan voor je zwangerschap?

    Ik at zelf al vegan voor de zwangerschap en ben dat gewoon blijven doen. De verloskundige vond het eerst even wennen en weet er zelf ook niets van af. Gelukkig ik wel ;)
    Het klinkt alsof je goede keuzes maakt mbt suppletie , top! En twijfels over tillen/chocolade/pepernoten .. ik denk dat iedere zwangere zich dit wel eens afvraagt.

    @Cobon ja helemaal mee eens, vergeet ook de lovechock niet ;)
     
    Cobon vindt dit leuk.
  5. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Mijn gynaecoloog was een leuke, relatief jonge meid en die was goed op de hoogte! Die zag er geen enkel probleem in :)
     
    Appeltaartmetslagroom en Veganiesje vinden dit leuk.
  6. Veganiesje

    6 dec 2021
    5
    2
    3
    Vrouw
    @Appeltaartmetslagroom Aah gaaf :) Yes, ik at al ongeveer 3 jaar vegan voor ik in verwachting mocht raken. Mijn verloskundige is gelukkig heel supportive en goed ingelezen. Ik heb ook wel een toppertje hoor! Ben benieuwd of het voor de kraamzorg niet te lastig is.. (maar mijn man en ikzelf vinden het uiteraard geen probleem ons zelf over het eten te bekommeren ;) )
     
    Appeltaartmetslagroom vindt dit leuk.
  7. Veganiesje

    6 dec 2021
    5
    2
    3
    Vrouw
    Aah wat fijn! ja die van mij gelukkig ook. Ze gaven alleen aan inderdaad op calcium, b12, D en eiwitten te letten, maar dat vond ik niet meer dan normaal. Hopelijk kunnen we ook een lieve kraamhulp vinden die het kan waarderen :) Soms krijgen we kritische vragen van familie of vrienden over onze opvoedplannen, maar we kunnen onze keuzes gelukkig heel goed uitleggen.
     
  8. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ooh haha daar zou ik persoonlijk niet eens aan beginnen! Iedereen maakt keuzes omtrent de voeding en opvoeding, moeten ze zelf weten..
     
    Appeltaartmetslagroom vindt dit leuk.
  9. Appeltaartmetslagroom

    29 jan 2020
    196
    248
    43
    Vrouw
    Dat is echt fijn!
     
  10. Appeltaartmetslagroom

    29 jan 2020
    196
    248
    43
    Vrouw
    Fijn is dat zeg! Voeding is niet hun vakgebied maar tis fijn als ze zich goed hebben ingelezen. Kraamzorg kreeg t hier wel n beetje benauwd bij t idee van vegan koken. Ach, wat je in huis hebt is vegan en dan maken ze daar wat mee. Trouwens, er wordt zo gekort op de kraamzorg dat we waarschijnlijk minder uren krijgen en dan vervalt het koken sowieso. Ik ben ondertussen de diepvries aan t vullen met maaltijden :)
     
    Veganiesje en Cobon vinden dit leuk.
  11. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Hier kookte kraamzorg sowieso niet, dus dat scheelt :) verder komen ze bij zoveel verschillende mensen over de vloer, ze zijn van alles gewend! Ze zal er in ieder geval niet hardop iets van vinden ;)
     
    Veganiesje en Appeltaartmetslagroom vinden dit leuk.
  12. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Hey, ik zie dit topic nu pas, maar ik eet grotendeels vegan (thuis volledig maar bij familie en vrienden en uit eten soms vegetarisch).
    Ik merk dat ik zelf toch weer deels teruggestapt ben naar 'gewoon' vegetarisch eten. Ik had met name in het begin steeds heel veel behoefte aan dierlijke eiwitten. Dus naast de vegan vleesvervangers eet ik nu ook met enige regelmaat wat kaas en ei (alleen van eigen kippen ;)) en zo af en toe zelfs een stukje vis :oops: Hier dus niet zo succesvol. Ik denk overigens dat het prima kan, volledig vegan, maar dan moet je denk ik net nog wat beter op je voeding letten dan ik doe. En misschien net een wat betere zelfbeheersing hebben bij sommige cravings.
     
    Appeltaartmetslagroom, Veganiesje en Cobon vinden dit leuk.
  13. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Haha @Leraje , als ik zwanger ben verlang ik naar een uitsmijter, echt met heel mijn hart en ziel. Ik droom erover, het kwijl loopt me in m'n mond enz, terwijl ik voor ik vegan werd al geen ei at of lustte haha brrrr gruwel ervan :rolleyes::rolleyes::roflmao::roflmao: zo vreemd! Ik geef er nooit aan toe, het is maar eten denk ik altijd maar, maar ik ben nogal rechtlijnig en streng qua principes.
     
    Leraje vindt dit leuk.
  14. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Knap hoor! Ik ben wat minder streng, dat is ook te zien in het feit dat ik bij vrienden wel vegetarisch eet denk ik. Net wat werkt voor iedereen, verwacht ik. Sommige mensen vinden het makkelijker om helemaal niets dierlijks te doen, nooit. Ik vind het gemakkelijker vol te houden als ik af en toe "mag" zondigen. Want bij kaas is het echt een principe kwestie, ik vind het enorm lekker namelijk. (Vlees niet, dat staat me ondertussen echt tegen. Al had ik in het begin van de zwangerschap ook wel opeens zin in kip :confused::roflmao: maar dat kan ik mezelf echt niet meer zien eten.)
     
    Cobon vindt dit leuk.
  15. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ik bedoelde het niet oordelend hoor, trouwens! En ik vind dat ook niet knap van mezelf, ik ben gewoon star wat dit betreft en rechtlijnig, soms vind ik het zelfs jammer want ik zou graag met kerst een doosje Raffaelo eten (de rest kan me gestolen worden) maar ik kan niet uitzetten in mijn hoofd waar dat van gemaakt is en hoe.


    Haha gek hè die hormonen en waar je dan wel (en geen) trek in krijgt.
     
    Leraje vindt dit leuk.
  16. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Sorry dat ik dit topic 'kaap', maar wellicht is het ook voor de zwangeren interessant.

    Ik eet al een aantal jaar vegetarisch, maar de laatste tijd lukt het ons steeds beter om dierlijke producten te vervangen door plantaardige producten. Dat komt er op neer dat we grotendeels vegan eten. Misschien 1 of 2x in de week een eitje en een keer een koekje of chocolade en als we buiten de deur eten (dan nog wel vegetarisch)m

    Onze zoon is bijna 3 maanden. Ik geef nu volledig borstvoeding en neem multivitamine voor mama's van davitamon. Zijn er nog aanvullende supplementen nodig?

    @Cobon als de baby straks vast voedsel begint te eten, welke supplementen moet hij dan krijgen? En zijn er speciale voor baby's/kinderen? Is dit direct nodig?
     
    Veganiesje en Cobon vinden dit leuk.
  17. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    #17 Cobon, 23 dec 2021
    Laatst bewerkt: 23 dec 2021
    Dit hangt van veel af! O.a. van het voedingspatroon van je kind en of je kind nog borstvoeding krijgt. Als hij iets groter is is er een B12 spray voor kinderen, die kun je dan gebruiken, dat moet sowieso écht, net als vitamine D.

    Jij moet ook erg goed op je B12 letten, ik zou er een pil naast slikken. Ook op je omega's, zink en calcium. Wederom erg afhankelijk van je voedingspatroon wat je wel en niet hoeft te suppleren..
     
    Leraje en Veganiesje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina