vegan of biologische baby- en kinderstoffen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door D3rde, 8 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zou jij interesse hebben in babyproducten van biologische of vegan stoffen?

  1. Ja en ik ben bereid daar meer voor te betalen

    7 stem(men)
    12,3%
  2. Ja, als het niet duurder is dan gangbare producten uit de winkel

    11 stem(men)
    19,3%
  3. Nee, dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde

    39 stem(men)
    68,4%
  1. D3rde

    D3rde Actief lid

    2 mei 2019
    188
    264
    63
    Vrouw
    Regio Zwolle
    Ik speel met een idee en wil daar eigenlijk even een klein onderzoekje voor doen.

    Ik ben mij aan het oriënteren op biologisch en vegan katoen die op niet-chemische wijze bedrukt worden. Deze stoffen zou ik dan per meter willen verkopen, maar ik wil ze ook verwerken tot babyproducten (denk aan lakentjes, dekentjes, boxkleden, speendoekjes, bijtringen etc). Baby's stoppen dit toch snel in hun mond en dan is het fijn dat deze producten zo min mogelijk schadelijke stoffen bevatten.

    Ik ben niet bekend binnen de vegan-community en ben ook wel benieuwd naar de mening van niet-veganisten, vandaar mijn poll hier. Ook reacties zijn natuurlijk van harte welkom!
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.405
    8.238
    113
    Is katoen niet altijd vegan?
     
    Saz667, Zwierezwaai, citroenrasp en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. D3rde

    D3rde Actief lid

    2 mei 2019
    188
    264
    63
    Vrouw
    Regio Zwolle
    Klopt! Maar er wordt vaak nog wel veel gebruik gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen (tenzij het biologisch katoen is). Ook kan de gebruikte inkt dierlijke producten bevatten of op dieren getest zijn.
    De meest gangbare inkt is daarbij op basis van plastic wat ook veel nadelen voor het milieu heeft. Een beter alternatief is dan inkt op waterbasis.

    Het is voor mij ook een beetje een nieuwe wereld.. ben hier namelijk nog helemaal niet zo bewust mee bezig, maar vind 't wel interessant :)
     
  4. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.232
    5.188
    113
    Er is toch al het oeko-tex standard 100 keurmerk? Als je dat kleding/textiel koopt met dat keurmerk dan zijn er geen schadelijke stoffen gebruikt. Ik zie dus niet direct meerwaarde van producten die zeggen dat ze vegan zijn, maar dat keurmerk dan vervolgens niet hebben. Nu ben ik zelf niet vegan, dus misschien ligt het daaraan ;).
     
    Paardenbloem, citroenrasp en D3rde vinden dit leuk.
  5. D3rde

    D3rde Actief lid

    2 mei 2019
    188
    264
    63
    Vrouw
    Regio Zwolle
    Dat is niet helemaal waar.. als je koopt met dat keurmerk wil dat zeggen dat het geen gevaar oplevert voor jouw gezondheid als je textiel met dat keurmerk koopt/draagt. Het zegt helaas niets over de gevolgen voor het milieu etc bij de productie van deze stoffen. Daar zijn ook wel keurmerken voor, maar die worden nog lang niet overal toegepast.
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  6. D3rde

    D3rde Actief lid

    2 mei 2019
    188
    264
    63
    Vrouw
    Regio Zwolle
    Overigens vind ik het tof dat jullie kritisch zijn hoor! Geeft mij weer nieuwe invalshoeken om hier over na te denken :thumup:
     
    Louise11110 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.405
    8.238
    113
    Voor mij persoonlijk zou het geen toegevoegde waarde hebben.

    Lakentjes, dekentjes en boxkleden had ik vrij neutraal, dus met amper verf ed en ik waste ze vooraf en later heet, ik hoop dat de meeste chemische zooi er dan toch wel uit is. Speendoekjes en bijtringen (die laatste zijn toch meestal van kunststof en dat vind ik dan een bezwaarlijker materiaal dan stof eigenlijk) had ik niet. Knuffeltje hadden ze wel, ook die waste ik en ook vaak heet, omdat ze die inderdaad (als enige stoffen ding) in hun mond stopten, dus hopelijk is al het schadelijke er dan ook uit.

    Qua vegan-gedeelte heeft het voor mij sowieso geen toegevoegde waarde, omdat katoen al vegan is. Het zou dan dus puur gaan om de bedrukking, maar dat zou bij mij dan meer om de kleding gaan, de rest had ik onbedrukt. De rest is meer milieugerelateerd, dat is in mijn ogen niet hetzelfde (al kan het natuurlijk wel samengaan). En ik heb het idee dat er dan steeds meer alternatieven komen en dat mensen die op die manier leven ook eerder voor tweedehands gaan (niet allemaal natuurlijk). Ik denk dus dat de doelgroep die je hiermee aanspreek zeer klein is.
     
    Ysabella, D3rde en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Er zal ongetwijfeld markt voor zijn, ik zie kleine bedrijven die stijlvolle babyaccessoires met een mooi verhaal verkopen best hard gaan en veel fans hebben op insta, zoals bijv. Yumi baby/kleine keutel. (Daar word alles gemaakt door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt) Maar dan moet het ook wel écht mooi zijn. Ik ben best bereid geld neer te leggen voor die dingen, maar dan moet het ontwerp/kleur/printje wel echt mooi zijn.
     
    GossipGirlxoxo en D3rde vinden dit leuk.
  9. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.232
    5.188
    113
    Ja, dat klopt, je hebt ook nog oeko-tex standard 100plus/1000, dat is wel ook ecologisch en eerlijk geproduceerd, maar dat wordt nog niet zoveel toegepast inderdaad. Maar, voor mij zouden jouw producten dan dus dat keurmerk moeten hebben, wil ik er in geloven. Ik bedoel, je kan wel zeggen dat jouw producten veilig, vegan, eerlijk en eco zijn, maar ik weet niet of dat echt zo is natuurlijk. In ieder geval weet ik bij oeko-tex 100 dat het veilig is en meestal zijn die ook van biologisch katoen (dat is nog steeds geen garantie dat ze volledig eco zijn natuurlijk). Het eerlijk stukje, dat is vaak lastig te achterhalen, helaas.
     
    D3rde vindt dit leuk.
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.800
    18.481
    113
    Wat is dan de milieuwinst ten opzichte van tweedehands kleding?
     
    Zwierezwaai en D3rde vinden dit leuk.
  11. D3rde

    D3rde Actief lid

    2 mei 2019
    188
    264
    63
    Vrouw
    Regio Zwolle
    Dat zou inderdaad onderdeel van de onderneming moeten zijn, om zo ver mogelijk de keten te achterhalen en te waarborgen met keurmerken/certificaten
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  12. D3rde

    D3rde Actief lid

    2 mei 2019
    188
    264
    63
    Vrouw
    Regio Zwolle
    Ik denk niet dat die er is. Maar er zijn genoeg nieuwe ouders die voor hun kindje de voorkeur geven aan nieuw boven tweedehands.
    Overigens gaat het niet om kleding, maar meer om de stoffen zelf en babyartikelen. Ik heb er nooit zo op gelet, maar ik kan me voorstellen dat bijtringen / speendoekjes niet veel tweedehands te vinden zijn. Wiegbekleding etc wel inderdaad.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  13. snoes79

    snoes79 Fanatiek lid

    9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Heel eerlijk?

    Echt niet dat ik het zal kopen. En dat gaat niet over de prijs.
    Maar meer over hoe het gebracht word.
    Vegan katoen?
    Sorry, maar ik vind het onzinnig. Dat is alleen maar om het hype woord te gebruiken.

    De term vegan betekend voor mij niet perse beter voor het milieu.
    De meeste vegans gooien daarmee, terwijl ze hier in noord Europa massa’s avocado’s vreten. Avocado’s groeien niet in Europa, die worden op plantages verbouwd in zuid Amerika. Daar schieten de plantages de grond uit, waardoor hele gebieden uitgedroogd raken. 1 avocado heeft 180 liter water nodig om te groeien. vervolgens moeten die dingen per vliegtuig hiernaartoe, omdat ze wel eterij moeten zijn.

    Vegan katoen, tja katoen groeit ook niet in Europa.

    oei het is een negatief verhaaltje geworden. Neem het niet persoonlijk, maar ik geloof er niet in.
     
  14. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Dat wilde ik net zeggen, mijn Puber is nog niet van de babykleertjes gelukkig! :| Maar die koopt alleen maar 13e hands spullen.
     
    GossipGirlxoxo en D3rde vinden dit leuk.
  15. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Ik ben van origine kleermaker en heb een tijdje in het wereldje van biokatoen etc gezeten om babyspulletjes van te maken. Toendertijd verkocht het helemaal niet. Inmiddels is er meer vraag en meer social media om het te promoten, maar ook een beetje een overkill an dames die als leuke hobby babyspulletjes maken. Er zijn ook meerdere online stoffenwinkels die bio stoffen verkopen, dat was destijds ook niet.

    Ik zou zelf nooit de term vegan katoen gebruiken. Vegan leer ok, maar bij katoen is het echt een hype woord.
     
    D3rde vindt dit leuk.
  16. D3rde

    D3rde Actief lid

    2 mei 2019
    188
    264
    63
    Vrouw
    Regio Zwolle
    Geeft niks hoor! Ik waardeer het zeker. Overigens zou ik het nooit vegan katoen noemen, puur omdat je dan inderdaad twee keer hetzelfde zegt. Het zou gaan om biologisch katoen en dan wel gebruik maken van diervriendelijke (vegan) inkt. De focus zal meer liggen op de milieu aspecten, maar als je daarbij de vegan doelgroep ‘mee kan pakken’ is dat commercieel wel aantrekkelijk natuurlijk.

    ik ben er inmiddels ook wel achter dat dat een flinke zoektocht zal worden om dit op een verantwoorde manier voor elkaar te krijgen.. maar tot zover vind ik t wel een leuke zoektocht.
     
  17. D3rde

    D3rde Actief lid

    2 mei 2019
    188
    264
    63
    Vrouw
    Regio Zwolle
    vegan katoen is inderdaad niet de bedoeling :) zoals ik hierboven ook al schreef.

    En verder heb je er zeker gelijk in dat er een overkill is aan handmade babyproducten. Juist daarom ben ik op zoek naar iets waarmee je kan onderscheiden en uniek bent. Voor zover ik nu heb kunnen vinden is er momenteel nog maar 1 aanbieder in nederland die iets soortgelijks doet.
     
  18. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.488
    11.054
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik werk zelf in baby business en heel eerlijk dit spul is aan de straatstenen niet kwijt te raken. Er zijn 101 zolderkamer ondernemers die zelf willen gaan produceren. Maar met zelf naaien krijg je geen keurmerken zoals een GOTS certificaat.

    Je zal met iets heel leuks en unieks moeten komen wil je ertussen komen. Maar de markt begint behoorlijk verzadigd te raken.

    Houd er ook rekening mee dat als je eigen stoffen wil produceren met een okotex keurmerk je dit per KM af moet nemen in veel gevallen. En een KM stof is heel erg veel. Zeker wanneer je meerdere prints wil.
     
    D3rde en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik heb het gevoel dat dit onder jeugd (zeg 14+) echt veel meer speelt dan bij volwassenen als ik om me heen kijk. Herkennen jullie dat ook?
     
    Huismuisie en Cindy1977 vinden dit leuk.
  20. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ze woont in Rotterdam, daar zwem je in de eco vegan types. Je herkent ze meteen, ze stinken en aaien planten :roflmao: Het is daar erg makkelijk om je te houden aan die levensstyle. Hier op het platteland wat minder :| Haar hele vriendenkring studeert iets in de kunst en knagen graag op ... op...iets droogs ;)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina