Verhoogde eiwit in urine, lage bloedplaatjes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door KleineLai, 15 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.250
    113
    Wie heeft hier ervaring mee?
    Als ik kijk op Google dan kan het 2 dingen betekenen; niets of een indicatie voor pre eclampsie / HELLP.

    De waardes zijn niet extreem verhoogd/verlaagd denk ik maar wel iets. Ik heb verder ook niet iets van typische symptomen. Hoe het zit met mijn bloeddruk weet ik niet maar deze is normaal altijd netjes.

    Wie weet hier meer van?

    Morgen heb ik weer controle bij de verloskundige dus dan zullen we het wel bespreken, maar ik ben benieuwd.
     
  2. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Waarom zijn je bloedplaatjes gemeten? Ben je bekend met een stollingsprobleem? In 20% van de gevallen van trombocytopenie (te weinig bloedplaatjes) is er sprake van PE/HELLP, 80% dus andere oorzaken, waarvan 75% het "door de zwangerschap" komt en er verder geen oorzaak is. Dus ik zou er niet direct teveel zorgen om maken hoor.

    Eiwit in de urine kan meerdere oorzaken hebben. Bij PE/HELLP heb je inderdaad ook eiwitten in de urine, maar als je bijvoorbeeld een blaasontsteking hebt zitten er meestal ook eiwitten in je urine. Ook kan je in de zwangerschap soms veel afscheiding hebben die in je portie urine terecht kan zijn gekomen, dan zitten er ook eiwitten in je urine.

    Ik zou dus gewoon even morgen afwachten. Als je bloeddruk goed is is dat al een goed teken (maar als ik het goed lees is dat nog niet gemeten, toch?)
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.250
    113
    Geen idee..

    Nee, geen stollingsprobleem.

    Dat is fijn om te lezen! :)

    Bloeddruk wordt bij elke afspraak gemeten en tot nu toe is deze gewoon netjes. Morgen wordt hij vast weer gemeten.
     
  4. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.822
    7.770
    113
    Amsterdam
    Hoe weet je dat je eiwit in de urine hebt? Als je bijv een plasje hebt opgevangen zonder gewassen te hebben van ondere en niet midstreams zie je heel vaak eiwit in de urine.
    Lage bloedplaatjes kan ook gewoon bij de zwangerschap horen, ik zat net niet te laag tijdens die van mij. En op mijn verzoek is dat nogmaals gemeten omdat ik ook opgenomen lag met bloedverlies en dat zakte steeds wel iets maar gelukkig niet te laag.
    Zou het morgen rustig met de vk bespreken!
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.250
    113
    Dat weet ik omdat ze dat getest hebben. Gebeurd hier standaard elke maand. Wat je zegt over de afscheiding zou heel goed kunnen , dat zei de vk de vorige keer ook toen hij ook wat verhoogd was.

    En fijn om te lezen dat lage bloedplaatjes vaak normaal zijn. Ik las op verschillende websites dat het inderdaad vaker voorkomt maar toch vind ik het een onprettig idee icm met de urine. Hopelijk kan de vk me morgen gerust stellen :)
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  6. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.250
    113
    Bloeddruk was goed. Wel wat verhoogd (normaal zit ik rond de 60 onderdruk en nu zat ik in de 70) maar niet schrikbarend.

    Eiwit vond de vk wel wat hoog dus ik moet morgen 24u urine verzamelen (jammie).

    Bloedplaatjes maakte ze zich geen zorgen om maar we hebben toch nog een keer geprikt vandaag. Net de uitslag binnen en het is toch weer wat verlaagd. Eerste keer was 148 (x10^9/l) nu was hij 134, en 124 'op citraat' (geen idee wat dat betekent?)
    De verloskundige zei vanmiddag (voordat ik voor de 2e keer ging bloedprikken) dat zo lang hij boven de 100 blijft het geen probleem is. Maar hij lijkt dus wel te dalen? Of interpreteer ik dat verkeerd?

    Wie kan mij hierbij helpen? :)
     
  7. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    #7 LolaLisa, 17 jan 2020
    Laatst bewerkt: 17 jan 2020
    edit; mijn ervaringsverhaal weggehaald wil je niet onzekerder maken dan nodig, toch niet zo relevant in jou situatie :rolleyes:

    Maar is dat in Nederland dat ze daarop geprikt hebben bij jou?

    Uiteindelijk zijn er wel meer waarden die schommelen in bloedafnames, weet niet wat “normaal” is als het over bloedplaatjes gaat. Wat zegt de vk hiervan?

    Persoonlijk lijkt het mij dus het beste dat je met je vk hierover praat of eventueel vraagt om doorverwijzing naar gyn om wat meer info te kunnen krijgen? Want hoe meer je gaat zoeken op Google en hoe meer mensen hun verhaal delen, alleen maar meer onzekerheid lijkt me...
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  8. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    alles gaat mis met plaatsen van mijn bericht, sorry :o:
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  9. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Hee @KleineLai ik wil nog even terugkomen op mijn berichtje vanochtend.

    Jou topic had me aan het denken gezet over mijn eigen situatie. Dus had vanmorgen afspraak bij mijn gynaecoloog en heb gevraagd hoe nu precies zat (Voor mijn situatie wel natuurlijk, maar kreeg algemene uitleg). Bij bloedprikken willen ze dat de bloedplaatjes tussen 100-400 zitten. In principe kan dat prima fluctueren net als andere waarden in je bloed. Maar zelfs als ze onder de 100 zitten is nog niet direct probleem, pas onder de 50 is het “problematisch”. Normaal lichaam herstelt het zelf, want als ze echt onder 50 komen is er wel iets aan de hand in je lijf. Dus dat gebeurd niet zomaar terwijl er geen indicaties zijn en als datgene wat er in je lijf aan de hand is opgelost is moet je lijf dus zelf herstellen. Ze zei dat er bij bloedprikken voor je hb-waarde ook altijd automatisch bloedplaatjes gecheckt worden. Maar alleen als je onder kritieke waarde komt wordt er vanuit het lab ook een melding gemaakt.
    Bijvoorbeeld voor het zetten van een ruggenprik wordt het altijd gecheckt wat bloedplaatjesniveau is en bij het eruit halen ook.

    hopelijk helpt dit je iets verder, vooralsnog zou ik me maar niet teveel zorgen maken :)
     
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.250
    113
    @LolaLisa , wat lief van je dat je het hebt gevraagd! Het stelt me enigzins gerust dat de anesthesist deze informatie nodig heeft. Als ik ga googelen op 'reden van bloedplaatjes testen tijdens zwangerschap' kwamen er enge resultaten zoals HELLP en weet ik het. Ja, ook wel de uitleg dat 70% van de vrouwen onverklaarbaar lager zitten dan 150 , maar die 20% waarbij wel wat aan de hand kan zijn liet en laat me niet los.

    Om eerlijk te zijn stress ik hem best wel. Niet persé om de bloedplaatjes maar om alles bij elkaar (urine, bloedplaatjes, vage klachten, hoofdpijn, wat verhoogde bloeddruk voor mijn doen). Het laat me niet los en ik weet niet of dat instinct is waardoor ik alert ben of dat mijn hormonen een loopje met me nemen en ik overbezorgd ben.

    Ik moet vandaag weer urine inleveren en woensdag moet ik weer bloedprikken. Ze houden me op zich wel in de gaten maar het zit me allemaal gewoon niet lekker als ik eerlijk ben.
     
  11. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Ik had altijd begrepen dat bij een tweede zwangerschap van dezelfde man, de kans heel klein is om zwangerschapsvergiftiging te ontwikkelen. Maar ja, zal je net zien dat je de uitzondering op de regel bent... gelukkig ben je al een goed eind op weg! Sterkte!
     
  12. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    @KleineLai ik heb de vorige keer PE gehad, maar mijn bloedplaatjes zijn pas na de bevalling onder de kritieke waarde gezakt. Daar zijn ze dus achter gekomen toen de ruggenprik eruit gehaald moest worden. Dus zelfs op de dag van de inleiding waren ze nog in orde voor zetten van de ruggenprik.

    Nu zoals ik zei jou verhaal had me aan denken gezet en ik had dus gevraagd aan mijn gyn of het mogelijk was om aan dalende bloedplaatjes te zien dat je ziek aan worden bent. En volgens haar is dat niet zo overduidelijk dat het dus bij mij bijvoorbeeld zinnig is om dat te testen gedurende zwangerschap. Ze zei dat dat een gevolg is dat ze dalen, maar dat ze net als bij mij vaak zien als je echt al erg ziek bent (ik had een heftige zwangerschapsvergiftiging; PE). En dus niet als je eventueel ziek lijkt te worden.

    Als je echt een zwangerschapsvergifiting krijgt, wat ik echt niet voor je hoop want het is echt kut, dan zijn er andere symptomen die duidelijker en beter te lezen en te voelen zijn dan de bloedplaatjes. Overigens waren mijn symptomen wel echt overduidelijk toen ik ziek werd en PE kreeg. Mijn bloeddruk was qua onderdruk ruim over de 100. Ik had enorme zwarte vlekken voor mijn ogen, knallende hoofdpijn, eiwitten die meer dan 4x hoger waren dan toegestaan en was een opgeblazen vochtvasthoudende versie van mezelf geworden. Eigenlijk had ik zelf de diagnose misschien kunnen stellen, alleen ik wijdde het aan enorme stress van laatste werkweek.

    Maar als je je niet goed voelt gewoon aan de bel trekken, beter een extra controle dan dat je jezelf gek zit te maken. Ik snap wel dat je jezelf er druk over maakt, het is ook gewoon lastig als je van die vage klachten hebt die je niet thuis kunt brengen. Maar misschien stelt mijn verhaal je beetje gerust, mijn symptomen waren echt overduidelijk en niet te ontkennen.
    Ik hoop in ieder geval dat de volgende uitslagen je gerust kunnen stellen! En anders gewoon blijven bellen op momenten dat je je niet goed voelt!
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  13. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.250
    113
    ja, vanmorgen de uitslag van 24u urine opvangen. Deze was 0,12g. Iets verhoogd maar onder de grens van -volgens mij- 0,30g.
    Vorige week was deze 0,26g dus volgens mij zit het wel goed?

    Vanmiddag bel ik denk ik de vk met wat te doen.

    Ik voel me ergens wel meer gerust, niet meer zo angstig als voor het weekend. Maar ik blijf wel alert om de 1 of andere reden. Ook heb ik nog steeds hoofdpijn (pijnstilling maakt geen verschil) en voel me al dagen niet lekker. Kan natuurlijk ook gewoon een virusje zijn.. Mja.. Kweenie.. Het is allemaal wat vaag :rolleyes:
     
  15. Joel1981

    Joel1981 Niet meer actief


    Hoofdpijn? En hoe voelt het verder? Ze mogen je best checken in het ziekenhuis hoor. Eiwit in de urine en verlaagde bloedplaatjes en hoofdpijn? Wil je niet ongerust maken maar..ik zou in de gaten houden hoe je je voelt.
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als het goed is testen ze met deze termijn ook heel regelmatig je bloeddruk, toch? Ik zou gewoon vragen om die bloeddruk en eiwitten goed te blijven monitoren nu. Mocht het dan toch iets zijn, dan kunnen ze het vroeg vaststellen en dat is alleen maar goed.
     

Deel Deze Pagina