verhouding jongens/meisjes in de klas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door san1981, 15 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. san1981

    san1981 Actief lid

    8 sep 2008
    218
    1
    18
    Onze dochter zit in een klas met 23 kinderen waarvan 20 jongens en 3 meiden. De afgelopen twee jaar is deze verhouding zo geweest . De meiden in de klas hebben weinig met elkaar. Nu blijft de klas volgend jaar in dezelfde samenstelling ondanks meerde malen mijn zorg daarover te hebben aangegeven. Ik twijfel of we toch niet naar een andere school moeten gaan kijken. Ze gaat nu naar groep vijf en ik vrees dat straks jongens toch meer naar jongens gaan trekken waardoor mijn dochter eigenlijk nog minder vriendschappen over houdt.
    Wat denken jullie?
     
  2. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Ik zou er ook niet gelukkig mee zijn, hoe is de dynamiek in de klas? Krijgen de meisjes ook aandacht of worden ze ondergesneeuwd en moeten zich steeds schikken? Kan je dochter het wel goed vinden met (enkele) jongens?
    Wat zou de school kunnen doen?
    En heeft ze buiten school om wel contact met andere meisjes, bijvoorbeeld door een sport of een ander hobby, vriendinnen in de buurt?
     
  3. san1981

    san1981 Actief lid

    8 sep 2008
    218
    1
    18
    Ze heeft één vriendinnetje in de buurt. We hebben haar expres al naar ballet laten gaan (wat ze zelf ook wilde) zodat ze meer meiden contact kreeg. Helaas is dit maar t eenmaal per week een uur en komen daar weinig vriendschappen uit. Ze heeft twee jongens vrienden maar deze spreken ook steeds vaker met andere jongens af. Ze doet het wel heel goed op school de dynamiek met de jongens is wisselend. Soms beter en soms minder fijn.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Is er een parallelklas waar wel meer meisjes in zitten? Of is dit de enige groep in haar leerjaar.

    Mijn ervaring (als juf) is dat in de meeste klassen de ‘kloof’ tussen jingens en meisjes wel steeds iets groter wordt. Als hebben we nu toevallig twee bovenbouwgroepen waar dat veel minder voor geldt,
     
  5. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Heeft ze bijvoorbeeld in de pauze of tijdens de overblijf wel contact met meisjes uit andere groepen?

    Ik weet niet, je dochter van school halen, terwijl ze het verder goed doet is ook een zware ingreep. Wat wil ze zelf? Heeft ze nog broers of zussen?
    Heeft de meester of juf wel aandacht voor het "probleem"?
     
  6. san1981

    san1981 Actief lid

    8 sep 2008
    218
    1
    18
    Helaas is er geen parallelklas. Ik had gehoopt op een combiklas.
    Ik zie bij mijn oudste dat die kloof ook ontstaat vandaar dat ik ook mijn zorgen heb.
     
  7. san1981

    san1981 Actief lid

    8 sep 2008
    218
    1
    18
    #7 san1981, 15 jun 2019
    Laatst bewerkt: 15 jun 2019
    Ja dat is een beetje mijn dilemma. Wisselen is ook zo ingrijpend. We hebben voorzichtig gepolst bij haar want we willen haar niet onnodig ongerust maken. Ze geeft aan dat ze het soms niet fijn vindt met de jongens maar soms ook wel. Wel zie ik tijdens de speelafspraken dat ze haar 'meidenspel' niet kan spelen. In de pauze speelt ze met een meisje uit een hogere klas. Helaas gaat dit meisje verhuizen.
    We hebben nog een oudere zoon. Hij gaat naar groep acht. Voor hem is de school en klas top.
    School erkent het probleem maar geeft aan dat een combi geen optie is ivm met verhouding j/m in de andere klassen Dat zou het probleem alleen verleggen. Een gehele jongensklas willen ze ook niet. Ik snap het vanuit de school ook wel en wil ook niet zeuren maar ik wil ook in het belang van mijn dochter handelen.
     
  8. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.023
    2.415
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Kan ook juist heel goed zijn. De invloed van jongens.
    Meiden kunnen zo aanstellerig doen samen. Kunnen uiteraard ook leuk spelen ;)
    Nou trok ik als kind zelf al naar jongens toe en nu ook vind ik samenwerken met mannen veel prettiger. Dus dat is makkelijker praten, dat snap ik.
    Bij mannen minder geroddel enz, dat zijn echt vaak vrouwen. En zie je soms al op jonge leeftijd.
     
  9. 14januari

    14januari Actief lid

    9 mei 2018
    256
    213
    43
    Vrouw
    Lastige situatie inderdaad. Mijn zoon zit als enige jongen in een klas met 15 meiden. Vind ik ook echt vervelend... hij is er zelf (nog) niet veel mee bezig maar ik merk de kloof al wel. Zijn interesses liggen bij pokemon, ninja's, tovenaars... hij heeft hele grote fantasie.
    De meiden uit zijn klas kunnen daar niks mee.
    Hij gaat nu naar groep 5 en de samenstelling blijft hetzelfde. Hij heeft wel wat vriendinnetjes maar niet echt hechte vriendschappen. Hij zou wel wat stoere jongens invloeden kunnen gebruiken soms.
    Maar ja. Als ik zelf terug kijk naar mijn jeugd heeft de middelbare school me meer gevormd dan de basisschool...
    En hij doet het goed. Moet je dan van school gaan wisselen? Vind ik ook nogal wat alleen om die reden.

    Maar ik snap je dilemma zeker. Moeilijk hè!
     
  10. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.151
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Onze dochter zit in een groep 3/4/5 combi klas (jenaplan) . In haar jaar (groep 5) , zitten maar 2 meisjes. Het jaar erna zaten er ook niet zoveel - maar om die reden zijn er heel bewust alleen maar groep 3 meiden bij gekomen - om de verhouding in de klas weer een beetje gelijk te trekken.
    En hoewel m'n dochter ook veel met jongens speelt (en ook wel vaker het enige meisje is op een feestje - geen probleem) - merkte ik wél duidelijk dat ze toch ook echt wel een aantal groep 3 meiden als vriendinnetje heeft nu. Ook al zijn ze 2 jaar jonger...

    Maarja- de vraag is natuurlijk: Komt ze er op een andere school nog wel 'tussen' bij de meiden? Dus hoeveel winst maak je er mee? Erg lastig inderdaad...
     
  11. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Toch vind ik dat ook gek, want over 2 jaar zitten er in groep 5 alleen maar meiden... Het probleem wordt nu verschoven..
     
  12. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.151
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Nee hoor - want er zal nooit een losse groep 5 zijn. De klas zal altijd gecombineerd zijn. Dus dat houd in, dat in de komende groep 3 weer wat meer jongens zullen zitten - gewoon 50/50 als en het jaar erop zal daar ook rekening mee gehouden worden, zodat in de totale klas de verhouding wel klopt.

    Dochter gaat dus ook volgend jaar naar een groep 6/7/8 combinatie. Weer even een grote sprong - van de oudste naar de jongste.. die combinaties zijn normaal op onze school. Er zijn 3 klassen '3/4/5' . Maar indertijd waren er gewoon weinig meisjes in dat jaar en die moesten dan ook nog over 2 of 3 klassen verdeeld worden.
     
  13. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dan gaan die paar oudere jongens die er in zitten dus weer spelen met kinderen die jonger zijn, net als jouw kind nu..
     
  14. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Op schoolplein is vaak gemengt dus zou me niet z'n zorgen maken.
    Bij dochter is het aardig gemengt (19 kinderen en denk 11 meisjes en 8 jongens.) en dochter heeft 3 vriendinnen en 2 vrienden waar ze veel mee speelt en met 1 vriendin en de jongens spreekt ze ook buiten school af.

    Zoon heeft 18 kinderen in de klas. 4 meisjes en 14 jongens. Ook hier spelen ze gewoon gemengt. Zoon kan met iedereen overweg en heeft 1 jongen in de klas en is zijn beste vriend maar speelt ook met de meisjes in de klas omdat hij zelf ook rustig, creatief en zachtaardig is. Hij houdt niet van dat drukke stoeien etc.
     
  15. san1981

    san1981 Actief lid

    8 sep 2008
    218
    1
    18
    Dat is zeker zo alleen merk ik dat dit samenspelen vaak toch niet zo soepel verloopt en het mijn dochter is die haar spel moet aanpassen aan de jongens. Soms zou het ook zo fjn zijn als ze haar interreses zou kunnen delen met een meisje.
     
    Mop81 vindt dit leuk.
  16. san1981

    san1981 Actief lid

    8 sep 2008
    218
    1
    18
    Fijn dat de school meedenkt daarin en niet alleen het probleem bij de twee meiden laat jaar op jaar. Ik hoop dat de school van mijn dochter dit ook gaat doen vrees alleen van niet.
    Ik vind school wisselen ook best een stap hoor. Gaan ons eerst goed oriënteren en dan nog eens in gesprek met de huidige school voordat we besluiten.
     
  17. san1981

    san1981 Actief lid

    8 sep 2008
    218
    1
    18
    H
    Helaas is het spelen op het schoolplein maar een kwartier per dag.
    Daarnaast heeft ze helaas geen klik met de andere meiden in de klas. Dus zelfs een meisjes vriendschap is er helaas niet. Dat zou voor mij de situatie al heel anders maken.
    Fijn on te horen dat er ook klassen zijn waar geen kloof ontstaat. Helaas zie ik het bij onze zoon wel. Vandaar mijn zorgen.
     
  18. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Dat lijkt me inderdaad niet fijn.
    Qua wisselen is het denk ik belangrijk te kijken hoe tevreden je nu verder over school bent en of er goede andere scholen in de buurt zijn.
    Ik heb wel een andere visie op dat wisselen van school zo erg ingrijpend is. Kinderen zijn zo flexibel en maken weer zo snel nieuwe vrienden. Ik heb met mijn dochters denk ik best uitzonderlijk veel schoolwissels meegemaakt. Oudste is 3 keer van school gewisseld en de jongste 1 keer. Ze waren altijd zo gewend op een nieuwe school. Mijn dochters misten alleen wel hun oude vriendschappen, we hebben die zoveel mogelijk proberen te onderhouden. Maar voor jouw dochter weegt de mogelijkheid om nieuwe vrienden te maken daar zwaarder tegen op denk ik.
     

Deel Deze Pagina